Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 12:38

Mijn paard is nu voor de 5de keer kreupel aan hetzelfde been/Hoef en de veearts heeft geen idee wat het zou kunnen zijn. We gaan nu naar de kliniek en eventueel een MRI maken, maar ook zij hebben naar aanleiding van het verhaal echt geen idee. Ik dacht dus zet het maar eens op Bokt misschien dat er toch ergens iemand is die denkt he dat heeft een paard wat ik ken ook (gehad).

In februari 2017 is hij er voor het eerst kreupel aan geweest. Als beeld geeft het die van een hoefzweer van de ene op de andere dag stok kreupel en niet op de hoef willen staan. Zijn hoef was ook aan de binnenkant warm. Gelijk de hoefsmid erbij gehad die ook een hoefzweer vermoeden dus die is op zoek gegaan, hij gaf wat gevoeligheid aan de binnenkant van de linkerhoef dus daar iets uit gesneden maar niks kunnen vinden, dus op advies gaan weken in de Soda. Een paar dagen erna liep hij weer 100% rad en geen hoefzweer te bekenen.

In maart 2017 weer exact hetzelfde, en zijn zool aan die hoef leek wat zacht dus op ijzers gezet. 2 dagen later liep hij weer 100 % rad en is het ruim een jaar goed gegaan en toen in juni 2018 opeens weer stok kreupel weer hoefsmid geweest Ijzer eraf gehaald weer warm aan de binnenkant van de linker voorhoef iets uitgesneden, maar wederom niks te vinden paar dagen liep hij weer goed.

Begin augustus 2018 weer hetzelfde verhaal. Nu maar de veearts erbij gehaald omdat er elke keer geen hoefzweer te bekenen was. Weer warm aan de binnenkant van de linkerhoef en iets gevoelig met knijpen. De onderkant van de hoef uitverdoofd en toen liep hij een stuk beter. Foto’s gemaakt, maar niks te zien. Tussen het uitverdoven en de foto’s hebben een paar dagen gezeten en die dagen bleef hij stokkreupel lopen. Tot na de foto’s de hoefsmid is geweest en weer iets van de binnenkant van de hoef had afgehaald en het ijzer er weer onder had gezet liep hij na 5 dagen weer rad. Dus overlegd met de hoefsmid en veearts om hem buiten om te zetten, zodat er minder druk op de binnenkant van de hoef komt.
Dat ging goed tot afgelopen zondag weer stokkreupel. Het enige verschil met de vorige keren is dat hij wel op zijn hoef kan staan en de binnenkant van zijn linkerbeen dik en warm is van net onder zijn knie tot in zijn hoef is het warm. Dit was de vorige keren niet. Eerst dachten we aan een Peesblessure maar de veearts zei dat het dan niet warm is tot in zijn hoef. Onze eigen veearts komt vanmiddag even kijken, omdat hij toch moet enten, maar denk dat er nu toch verder gekeken moet worden in de weken delen in hoef en dat kan helaas alleen met een MRI.

Is er iemand die dit verhaal erkend?

Gr Annemieke

Anoniem

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:50

Soms hoor je wel eens dat hoefproblemen een secundair probleem zijn van bijv halsartrose of KS. Misschien het in die hoek zoeken?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 12:53

Joolien schreef:
Soms hoor je wel eens dat hoefproblemen een secundair probleem zijn van bijv halsartrose of KS. Misschien het in die hoek zoeken?



Bedankt voor je reactie. Daar is hij ook al op gecontroleerd, maar kwam ook niks uit.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:16

Ik denk dan toch aan de hoefbanden dus inderdaad weke delen.
Of de aanhechting van de diepe buiger aan het straalbeen. Is hij wel helemaal op de foto geweest?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:17

Die MRI van de voet vind ik een prima idee. Enkel hiermee ga je uitsluitsel krijgen.
Zo in eerste instantie denk ik aan woekerende hoefzweer ergens. Door te dunne zool kan dit blijven sluimeren en af en toe weer opflakkeren.
Of een hoornzuil, maar dan had je smid dit al moeten ontdekken denk ik.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 13:29

Suzanne F. schreef:
Ik denk dan toch aan de hoefbanden dus inderdaad weke delen.
Of de aanhechting van de diepe buiger aan het straalbeen. Is hij wel helemaal op de foto geweest?



De laatste keer is alleen zijn linker hoef op de foto geweest. Paar jaar geleden is hij helemaal op de foto geweest.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:33

Destiny22 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk dan toch aan de hoefbanden dus inderdaad weke delen.
Of de aanhechting van de diepe buiger aan het straalbeen. Is hij wel helemaal op de foto geweest?



De laatste keer is alleen zijn linker hoef op de foto geweest. Paar jaar geleden is hij helemaal op de foto geweest.


Oké dus afwijkingen aan straalbeen of hoefbeen zijn uitgesloten? Dan denk ik echt een bandjes of aanhechting probleem. Kunnen ze ook stokkreupel op zijn.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 13:35

Pandora2 schreef:
Die MRI van de voet vind ik een prima idee. Enkel hiermee ga je uitsluitsel krijgen.
Zo in eerste instantie denk ik aan woekerende hoefzweer ergens. Door te dunne zool kan dit blijven sluimeren en af en toe weer opflakkeren.
Of een hoornzuil, maar dan had je smid dit al moeten ontdekken denk ik.



Ja klopt inderdaad. Alleen jammer dat de MRI erg duur is en hij niet verzekerd is, maarja wat moet dat moet.

Zijn hoeven zijn verder in goede staat dan lijkt mij dat de smid een Hoornzuil wel had moeten erkennen en dan was zijn hoef in slechtere conditite geweest lijkt mij.

Kan een hoefzweer dan zo lang door woekeren?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 13:37

[/quote]


De laatste keer is alleen zijn linker hoef op de foto geweest. Paar jaar geleden is hij helemaal op de foto geweest.[/quote]

Oké dus afwijkingen aan straalbeen of hoefbeen zijn uitgesloten? Dan denk ik echt een bandjes of aanhechting probleem. Kunnen ze ook stokkreupel op zijn.[/quote]


Maar kan het dan ook ineens binnen een paar dagen weer verdwenen zijn? Je zou dan toch denken dat het herstel langer zou zijn.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:02

Ik heb een pony gehad met dezelfde klachten. Die bleek een ontsteking door afgestorven weefsel in haar been te hebben, waarschijnlijk is dat weefsel afgestorven door kanteling van het hoefbeen door hoefbevanging.

Leek enorm op een zweer en ze reageerde ook wel iets op de tang, maar er kwam niets uit. Later bleek het dus hoger te zitten, waardoor het wel wat drukte op de hoef, maar het zat zo diep dat het er niet uit te snijden was.

Uiteindelijk was het zover gezakt dat het er wel via de hoef uit kon, maar toen brak het ook in het been zelf door en in de kroon rand. Ontschoening als gevolg.

Vreselijk traject waar ik maar niet teveel op in ga, want dat is en komt hopelijk en waarschijnlijk helemaal niet aan de orde.

Mri klinkt als een prima idee, en opper het idee daar gewoon even van een hoger zittende ontsteking.

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:07

Een woekerende hoefzweer in de wand kan, aangezien het zich steeds herhaalt aan de zelfde hoef een ook op dezelfde plek

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:10

ikbencarmen schreef:
Een woekerende hoefzweer in de wand kan, aangezien het zich steeds herhaalt aan de zelfde hoef een ook op dezelfde plek


Precies dit idd. En zeker in combinatie met een dunne zool krijg je een soort van vicieus cirkeltje.
Ik denk maar aan dunne zolen omdat hij met ijzers direct weer beter liep, weet natuurlijk niet of hij echt dunne zolen heeft.
Daar gaat de mri meer kunnen vertellen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:37

Ons vorige paard heeft een vage kreupelheid aan de hoef gehad. Bij hem bleek het bij de MRI helemaal fout te zijn en was de aanhechting van de diepe buiger aan beide kanten flink ingescheurd. Dit kon helaas niet meer goedkomen. Ik hoop voor jou dat het meevalt en goed komt. Een ontsteking zou je toch op de foto moeten kunnen zien zou je zeggen, omdat de hoef van alle kanten op de foto gaat.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 09:56

Nou de veearts is gisteren weer geweest. Hij liep inmiddels alweer een stuk beter. Alles gevoeld en gedaan en daar kon hij niet echt iets uit halen alleen dat hij aan de binnenkant van de linker voorhoef iets reactie kreeg. Dus voor de zekerheid zijn hoef weer uit verdoofd en toen liep hij weer goed, dus het zit echt in de hoef.
Hoefzweer geloofd hij niet in, omdat die onmogelijk zo lang kunnen doorwoekeren is zijn mening.
Hij verwacht dat het niet iets ernstigs is, omdat het zo snel weer over is en het dan een tijd lang weg blijft. Bij bandjes en peesjes etc zegt hij dat je zou verwachten dat het niet zo snel 100% over is en ook een tijd lang niet terug komt.

Het zou overbelasting kunnen zijn omdat zijn linkerbeen een beetje vreemd staat. Zijn schouder staat naar binnen, zijn knie staat weer iets naar buiten en dan loopt het weer naar binnen, waardoor er extra druk op de binnenkant van de hoef komt wat overbelasting kan veroorzaken. Het zou een Cyste kunnen zijn die op de foto niet te zien is, daar is dan weinig aan te doen. Maarja het kunnen ook nog heel veel andere dingen zijn.

Als we echt duidelijkheid willen is een MRI de enigste optie. Ik vraag mij dan alleen af of je meer kans hebt om hier iets op te zien als hij kreupel loopt. Tegen de tijd dat we hiervoor terecht kunnen loopt hij waarschijnlijk alweer rad.

En wat ik mij ineens gisteren zat te bedenken is dat hij in de periode dat hij Kurkuma kreeg voor een Sarcoid hij die hele periode nergens last van heeft gehad tot we gestopt zijn toen een aantal maanden later stak het de kop weer op.
Laatst bijgewerkt door Destiny22 op 06-12-18 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 09:56

SusanH schreef:
Ons vorige paard heeft een vage kreupelheid aan de hoef gehad. Bij hem bleek het bij de MRI helemaal fout te zijn en was de aanhechting van de diepe buiger aan beide kanten flink ingescheurd. Dit kon helaas niet meer goedkomen. Ik hoop voor jou dat het meevalt en goed komt. Een ontsteking zou je toch op de foto moeten kunnen zien zou je zeggen, omdat de hoef van alle kanten op de foto gaat.



Was die ook van de ene op de andere dag stok kreupel en dan een aantal dagen later weer goed of bleef die kreupel?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:13

Die was ook weer goed. Wel na rustig opbouwen en cortisone spuit. DA snapte er niks van. Na een tijdje uitproberen (zelfs erop gezeten) bij DA en fysio mee laten kijken leek hij toch weer iets onregelmatig. Maar het was een wisselend beeld. Stokkreupel is hij nauwelijks geweest. Terwijl hij toch helemaal stuk was van binnen bleek later uit de MRI. Hij gaf overigens geen reactie op aanraken. Hij is ook nergens warm geweest. Is de hoef ook weer op de foto gezet na uit verdoven?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 10:34

SusanH schreef:
Die was ook weer goed. Wel na rustig opbouwen en cortisone spuit. DA snapte er niks van. Na een tijdje uitproberen (zelfs erop gezeten) bij DA en fysio mee laten kijken leek hij toch weer iets onregelmatig. Maar het was een wisselend beeld. Stokkreupel is hij nauwelijks geweest. Terwijl hij toch helemaal stuk was van binnen bleek later uit de MRI. Hij gaf overigens geen reactie op aanraken. Hij is ook nergens warm geweest. Is de hoef ook weer op de foto gezet na uit verdoven?


Jeetje wat erg zeg! Die van mij is echt 100% zeker goed. Zowel de veearts als de osteopaat heeft hem in de tussentijd zien lopen en we krijgen les van de stal eigenaressen en die zou ook gelijk zien als hij niet goed zou lopen. Verder zou ik het als GuashaTherapeut zelf merken als ik hem behandel dat hij ergens vast zit en dat is ook niet het geval.

Nee dat vond hij niet nodig, omdat het net 4 maanden geleden is geweest dat hij de foto's gemaakt heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:06

Dan is het beeld wel anders. Die van ons was thuis met opdraven niet rad na opbouw. Bij DA dus wel. Zelfs met rijden toen niks te zien en te voelen in 1e instantie. Lijkt bij jouw paard dus wel anders te zijn.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:12

Ik heb een hele tijd zitten sukkelen met hoefzweren. Op het einde is mijn merrie er zelfs goed ziek van geweest. Het kan dus een zweer zijn die lang blijft doorwoekeren, maar het kan ook telkens een nieuwe zweer zijn omdat de drukverdeling in de hoef ontregeld wordt. Nu was het bij mijn paard wel iedere keer duidelijk dat het een hoefzweer. Ofwel kon de hoefsmid iets vinden, ofwel kwam die eruit langs de kroonrand ofwel zag je op het moment niets, maar kwam een week of twee later toch een klein deukje in de hoef waarbij je dan zei 'ah, daar zat die dus'.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 11:55

Gini schreef:
Ik heb een hele tijd zitten sukkelen met hoefzweren. Op het einde is mijn merrie er zelfs goed ziek van geweest. Het kan dus een zweer zijn die lang blijft doorwoekeren, maar het kan ook telkens een nieuwe zweer zijn omdat de drukverdeling in de hoef ontregeld wordt. Nu was het bij mijn paard wel iedere keer duidelijk dat het een hoefzweer. Ofwel kon de hoefsmid iets vinden, ofwel kwam die eruit langs de kroonrand ofwel zag je op het moment niets, maar kwam een week of twee later toch een klein deukje in de hoef waarbij je dan zei 'ah, daar zat die dus'.



Nou dat je het zegt die van mij heeft halverwege oktober wel ineens 3 dagen koorts gehad op onverklaarbare reden. Hij had koorts en achter dikke benen en wilde nauwelijks eten. Veearts gooide het op een virus, maar er is verder geen paard ziek geweest op stal.

Maar er zijn dus veel meer paarden die lopen te sukkelen met hoefzweren terwijl mijn veearts zegt dat het onmogelijk is.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:17

Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar je wekt bij mij de indruk dat je perse wilt voorkomen om kosten te maken met een MRI. Je paard is al 5x!!! kreupel geweest aan hetzelfde been, pak nou eens door en zoek het echt uit ipv allerlei redenen verzinnen wat het zou kunnen zijn.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:10

Ja sukkelen met hoefzweren of andere ontstekingen die net boven de hoef zitten en niet meer onder de noemer vallen komen genoeg voor.

Mijn paard heeft in augustus nog een hoefzweer gehad, die achteraf eind juni begonnen is. Kun je nagaan hoe lang zoiets rijpt en zeurt. Paard liep rad, maar had zo nu en dan een pasje er tussen dat ik dacht, hinkte ze nu? Klopt dit wel?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:40

Ben benieuwd wat er uit de MRI komt.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:07

Kinke schreef:
Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar je wekt bij mij de indruk dat je perse wilt voorkomen om kosten te maken met een MRI. Je paard is al 5x!!! kreupel geweest aan hetzelfde been, pak nou eens door en zoek het echt uit ipv allerlei redenen verzinnen wat het zou kunnen zijn.


Dit vind ik eigenlijk beetje gemeen om te zeggen. Ts is al bezig geweest met DA en osteo dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je even 3x kijk voor je zo iets duurs laat doen. Er staat ook dat het paard met tussen poses kreupel is en dan ook nog erg kort. Misschien dat het voor jou vanzelfsprekend is om zomaar hup even een mri te laten maken maar is niet voor iedereen zo makkelijk. Zo naar dat als je niet meteen het duurste van het duurste laat doen je zogenaamd niet goed voor je paard zorgt. Sorry maar het komt voor mij erg over als een vingertje...

TS ben benieuwd of je DA nog wat kan betekenen voor je paard. Zou het niet nog met de stand van de voeten te maken kunnen hebben? Omdat hij na het bekappen/beslaan goed loopt.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard meerdere keren kreupel aan dezelfde hoef. Raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:53

Je zit verkeerd tirzasarah, ik kan ook niet zomaar een sok met geld onder het matras vandaan trekken. Echter....5x kreupel aan hetzelfde been, en dan in relatief korte tijd, dan zouden bij mij de alarmbellen wel gaan rinkelen. Ik heb nergens gezegd dat de TS niet goed voor haar paard zorgt, dat maak jij ervan. En als je goed gelezen zou hebben zeg ik niet dat de TS het er niet voor over heeft, maar dat het op mij zo overkomt, ik vat het zo op gezien het aantal keren dat het paard kreupel is geweest in combinatie met de tijdsspanne. Overigens is iedere keer een DA en/of hoefsmid erbij halen ook niet goedkoop. Ik ben nogal van de logica, 4x veearts/hoefsmid erbij zonder het juiste resultaat of een diagnose, dan hoeft het ook geen 5de keer voor mij.