Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 00:01

Hey bokkertjes,

de titel zegt het al, hoe bouw je het rijden weer op met een paard met artrose?

Het betreft een grote tinkerruin van ik meen 12 jaar. Hij is gedurende ruim een jaar weinig bereden en toen hij weer bereden werd door iemand die gewoon lekker op hem rondhobbelde in een mulle bak, kwam de artrose aan het licht.

Nu heeft hij een tijdje stil gestaan in de hoop dat dat wat zou zoen, maar rust roest, dus we willen hem weer op gaan pakken voor licht werk, met name buitenritjes. De hoop is dat we hem weer zo ver kunnen trainen dat een simpel buitenritje met een drafje en een galopje weer kan, maar gaat dat niet dan is er ook geen man overboord.

Het plan is vooralsnog dat ik hem 1x per week ga rijden en de eigenaresse ook, dat we hem beiden voorwaarts gaan rijden en aan de teugel gaan trainen. De artrose zit namelijk in zijn voorbeen en tis een vrij luie tinker die er graag de kantjes vanaf loopt. We willen dus dat hij beter gaat dragen op zijn achterbenen en dat hij niet alleen onder het zadel maar ook in de weide sterker is op zijn achterbeen. Vraag is natuurlijk of hij uit zichzelf meer zijn achterbenen zal belasten, maar dat is de hoop in ieder geval :p.

Naast het rijden willen we hem ook 1x per week aan de longe zetten, desnoods met een hulpteugel zodat hij ook vanaf de grond getraind kan worden op het lopen op de achterhand.

Nu weet ik hoe ik een paard voorwaarts en netjes aan de teugel moet laten lopen, maar eigenlijk heb ik weinig tot geen ervaring met paarden met artrose. Ook heb ik nooit hulpmiddelen als teugels oid gebruikt bij het longeren.

- Om een paard aan de teugel te laten lopen en zijn achterhand beter te gebruiken zal hij door moeten lopen, tot hoeverre kan het pushen bij een paard met artrose om door te stappen kwaad als het doel is hem sterker te maken in de achterhand en soepeler te maken in het been met artrose?
Is dit geen probleem? Is dit een no-go? Of is dit een kwestie van eerst kwaad doen om daarna goed te kunnen doen voor het behoud van het paard?
- Wat zouden jullie aanraden bij het longeren? Lange lijnen? Een hulpteugel? Of wellicht een heel ander advies?

Ik ben niet de eigenaresse maar zit gelukkig wel erg op 1 lijn met haar. We zijn beiden van paarden zo natuurlijk mogelijk laten leven. Het paard in kwestie staat dan ook op een paddock/weide, geen stal. Er wordt normaliter geen gebruik gemaakt van sporen, hulpteugels of zwepen, maar als het paard ermee geholpen kan worden op de lange termijn staan we wel open voor dergelijke opties (hulpmiddelen).

Het paard loopt in stap zelden tot nooit kreupel (in de beginperiode wel toen hij nog veel in de mulle bak gereden werd door een beginner). In draf die je meestal wel dat hij kreupel is.

Voor ons is de hoop dat zijn kreupelheid de kop op is komen steken door weinig beweging en later overbelasting en onkundig rijden (niks ten nadele van de ruiter, paard is prima voor een beginner, maar andersom gewoon helaas niet meer). Als er geen winst meer te behalen blijkt te zijn zal het gewoon bij staprondjes blijven, of misschien grasmaaien. Maar we willen hem nu nog niet opgeven.

Ik zou graag weten of onze plan van aanpak een goede is, welke hulpmiddelen goede opties zijn en wat we verder wel of niet kunnen doen.

Hij krijgt supplementen, weet alleen niet meer welke. Het is iig een wit poeder op homeopatische basis.

Thanks voor de reacties!

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:10

Veel beweging, veel spieren opbouwen. Niet lang in het begin maar opbouwen in tijd en tempo. 2x per week is dan niet zo veel.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 00:13

Thanks, het 3x per week trainen (met longeren erbij) leek ons prima voor een paard met artrose, maar je zegt dus eigenlijk dat dit te weinig is. Wat zou je aanraden? Is pittig wandelen met lange lijnen bijvoorbeeld ook een optie als onderdeel van een training?

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:30

Wat goed werkt bij artrose is glucosamine. Daarnaast zou ik hem meer (5/6x per week, uiteraard rusrig opbouwen en niet gelijk die keren helemaal volle bak) gaan rijden en voorlopig niet longeren.

Met longeren moet hij gelijk op een volte en draaien. Met artrose wil je ze bij het losrijden toch het liefst rechtdoor hebben.

Probeer met draven wat stelling te nemen naar de goede kant, om zo de artrose zijde te ontlasten. Vanuit daar op gaan bouwen, de hoeveelheden die je draaft en het minderen van de stelling. Neem hier de tijd voor, helemaal de winter is toch een wat moeilijkere periode voor paarden met artrose.

Luister vooral naar wat hij aangeeft. Geef hem de tijd en ruimte om op te warmen. Voldoende ruimte van voor, maar wel ondersteuning en probeer hem daarin zijn fijne tempo te laten zoeken (uiteraard wel enigszins gehoorzaam). Vaak merk je dat ze warm zijn en vanaf dan kan je hem wat meer gaan oppakken en kan het sterker maken beginnen. Mocht dat moment niet komen, hou hem dan ontspannen, lang en laag en blijf rustig wat rechtuit draven en hou het dan ook daarbij voor die dag. Vaak hebben ze namelijk toch wel betere en mindere dagen.

Probeer het vooral niet te overhaasten. Masseer na het rijden eventueel het artrose gewricht in met een soort koelingsgel.

HLS
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:02

Hoi,

Mijn paard heeft ook artrose, o.a.in de voorbenen. Hij is een aantal maanden geleden behandeld, gewrichten ingespoten en meso therapie. Het advies van mijn dierenarts voor mijn paard:

* 3x per week rijden.
Beginnen met 20 minuten en dit geleidelijk uitbouwen. Belangrijk is ook dat je veel stapt. Ik mocht in het begin ook alleen maar stappen, daarna korte stukjes draven en ook dat weer uitbouwen indien hij goed liep. Let hierbij wel echt goed op je paard, hoe hij loopt en wat hij aan kan. Verder mocht ik alleen rechte lijnen en grote wendingen rijden. En hierbij zoveel mogelijk lang en laag rijden met een ontspannen rug. Het belangrijkste is eigenlijk om een goede instructrice te zoeken die je kan helpen bij het revalideren en gymnastiseren van je paard.

* 2x per week longeren.
Dit mocht zowel aan het halster als met een longeerhulp. Belangrijk is wel dat je een longeerhulp neemt die het paard uitnodigt om in een bepaalde houding te lopen maar je paard niet in een houding dwingt.

*Behandeling door osteopaat.
Na de behandeling van de dierenarts is mijn paard om de 2-3 weken behandeld door een osteopaat. Dit zijn we nu af aan het bouwen naar om de 6-8 weken. Mocht je denken, waarom een osteopaat? Deze doet toch weinig aan de voorbenen...? Wanneer je paard niet goed op zijn voorbenen loopt gaat hij dit compenseren in de rest van zijn lijf. Het kan dat jouw paard nu pijnlijk is bij zijn SI gewricht of andere plek in de rug of hals. Mijn paard had bijvoorbeeld ook vocht tussen verschillende halswervels. 3 weken na het inspuiten van de voorbenen kwam de dierenarts terug voor het inspuiten van de hals. Maar doordat mijn paard beter was gaan lopen op zijn voorbenen was het vocht in de halswervels vanzelf verdwenen!

Tot slot krijgt mijn paard de supplementen Equi No Bute en Equi Mobility Plus. Hier ben ik zeer tevreden over.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt. Wat ik me wel afvraag, kan jullie dierenarts je niet helpen bij deze vraag? Ik neem tenminste aan dat er foto's gemaakt zijn. En is het geen idee om hem eerst een tijdje pijnstillers te geven. Grote kans dat je paard nu "bang" is om te bewegen en daardoor toch geforceerd blijft lopen.

Heel veel succes met je paardje! Ik hoop dat hij nog lang, pijnvrij, van bosritten mag genieten.
Laatst bijgewerkt door HLS op 03-12-18 01:18, in het totaal 4 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:08

Ik zou er eerder voor kiezen om rechte stukken te pakken en niet 2a 3 x per week en niet longeren op de volte. minstens 5x. Beginnend bij 10 minuten stappen per keer. Dan na een poosje 10 minuten stappen. 5 minuten draven ( afwisselend met stap momenten) en dan weer goed uitstappen. En dat steeds uitbreiden.
Goed los en uitstappen zijn heeeeel belangrijk bij artrose.

Mijn vorige paard heeft ook artrose, maar mede door goede training weer op M niveau.

Ik kon echt merken als hij 3 dagen stil had gestaan. En in het begin mocht ik van de DA niet te kort en te vaak wenden.
Dat moest ik ook opbouwen.

Glucosamine heeft trouwens op mijn paard geen effect gehad. Ondanks dat ik hem er een half jaar op heb gehad. Bij Glucosamine moet je een spiegel opbouwen. Vandaar dat ik het langere tijd heb gegeven.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:18

Vraag, is het paard getest op pssm?
Helaas komt pssm heel veel voor bij tinkers en ze worden onterecht beschuldigd van lui en traag, terwijl spierproblemen door pssm pijn veroorzaken.
Mijn advies laat eerst testen op pssm

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:34

Ik weet natuurlijk niet waar de artrose precies zit, maar het feit dat hij in vrije beweging niet meer rad is zou mij doen twijfelen of het verstandig is om te gaan rijden. Ook al is het bedoeld om hem te helpen.

In theorie klinkt het beter leren gebruiken van zijn lichaam en juiste spieren opbouwen heel leuk. Praktijk is wel dat zelfs mensen die met een gezond paard intensiever kunnen trainen vaak moeite hebben met het behalen van dat doel. Kijk dus niet alleen maar hem, maar ook goed naar jullie zelf. Hebben jullie die vaardigheid in het bezit om een paard met pijn te leren correct te lopen?
Waarom vraag ik dat, ik zie meer mensen dit proberen. In sommige gevallen leert het paard door de pijn heen te lopen, in andere raakt de ruiter gewend aan de onregelmatigheid en rijden ze vrolijk verder op een kreupel paard. In het beste geval moet het paard een vervelende periode door en is er (wat) vooruitgang. Maar hou daarbij in gedachten dat artrose alleen maar erger wordt of stabiel blijft, dus je kan alleen maar andere delen sterker maken zodat die beter kunnen compenseren.

Beetje een downer bericht, maar je hoort vaak alleen succesverhalen en dat is niet bij het gros de realiteit.
Ik heb zelf een paardje staan met artrose in 3benen (eerst voor en daarna ook achter door slijtage van het compenseren). Met hem ben ik gestopt met rijden en trainen toen hij last begon te krijgen. Dus nog voor hij kreupel werd in vrije beweging. Misschien had ik er een jaartje aan kunnen sprokkelen als ik hem was blijven trainen, maar ik heb liever dat hij nog even blij op de wei kon hebben dan dat ik hem 3keer per week moest 'pesten'.
Ik zeg niet dat dat voor iedereen de beste keuze is, maar hou wel in je achterhoofd dat aan het werk zetten niet altijd de enige optie is.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:37

Ik zou persoonlijk niet gaan longeren. Het lopen op de volte is flinke belasting, zeker als er sprake is van artrose. Zit het in de kogel voor?
Ik zou, zoals hierboven ook al staat, lekker buiten rechtuit gaan stappen. Rustig opbouwen, dus starten met korte stukjes, maar wel vaker dan 2x per week.
En luister daarbij naar je paard; het kan gebeuren dat hij eens een mindere dag heeft en dan moet je ook accepteren dat je hem die dag niet belast.

mirim

Berichten: 4406
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:01

Gelukkig ! Er zijn er al meerdere die zeggen niet te longeren.
Longeren is echt niet de beweging die je je paard met artrose wil geven.
Rechtuit lopen , tempo aanpassen aan wat het paard aankan voor dat moment en ook de duur van je ritjes.
Het zal, zoals goof ook zegt, per dag kunnen verschillen.
Maar luister naar je paard.
Nu geef je aan dat hij liever lui dan moe is, dus misschien is het een kwestie van dan de grenzen opzoeken aan wat hij nog wel kan.
Maar wie weet verdwijnt de ‘luiheid ‘ ook wel als hij weer met plezier en zonder pijn buitenritjes kan maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34623
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:08

Ik zou er een fysio bij halen om je te adviseren en om, mocht je weer gaan rijden, mee te kijken met je. Ons 1e paard had ook allemaal fysieke klachten, en dat heeft ons enorm geholpen om hem lang fit en actief te houden.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:28

Ik zou beginnen met werken aan de hand en gewicht terug leren plaatsen. Als de achterhand actiever wordt wordt de voorhand meer ontlast. Verder zou ik een goede instructeur zoeken die verstand heeft van de biomechanica van het paard en daarmee een opbouw schema maken

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:51

mooney schreef:
Ik weet natuurlijk niet waar de artrose precies zit, maar het feit dat hij in vrije beweging niet meer rad is zou mij doen twijfelen of het verstandig is om te gaan rijden. Ook al is het bedoeld om hem te helpen.

In theorie klinkt het beter leren gebruiken van zijn lichaam en juiste spieren opbouwen heel leuk. Praktijk is wel dat zelfs mensen die met een gezond paard intensiever kunnen trainen vaak moeite hebben met het behalen van dat doel. Kijk dus niet alleen maar hem, maar ook goed naar jullie zelf. Hebben jullie die vaardigheid in het bezit om een paard met pijn te leren correct te lopen?
Waarom vraag ik dat, ik zie meer mensen dit proberen. In sommige gevallen leert het paard door de pijn heen te lopen, in andere raakt de ruiter gewend aan de onregelmatigheid en rijden ze vrolijk verder op een kreupel paard. In het beste geval moet het paard een vervelende periode door en is er (wat) vooruitgang. Maar hou daarbij in gedachten dat artrose alleen maar erger wordt of stabiel blijft, dus je kan alleen maar andere delen sterker maken zodat die beter kunnen compenseren.

Beetje een downer bericht, maar je hoort vaak alleen succesverhalen en dat is niet bij het gros de realiteit.
Ik heb zelf een paardje staan met artrose in 3benen (eerst voor en daarna ook achter door slijtage van het compenseren). Met hem ben ik gestopt met rijden en trainen toen hij last begon te krijgen. Dus nog voor hij kreupel werd in vrije beweging. Misschien had ik er een jaartje aan kunnen sprokkelen als ik hem was blijven trainen, maar ik heb liever dat hij nog even blij op de wei kon hebben dan dat ik hem 3keer per week moest 'pesten'.
Ik zeg niet dat dat voor iedereen de beste keuze is, maar hou wel in je achterhoofd dat aan het werk zetten niet altijd de enige optie is.


Mee eens! Je moet dit dier door zijn pijn heen dwingen om weer te trainen met een kansje dat het tijdelijk verbeterd... Daar is niks leuks aan.
En voor wie doe je het? Het dier gaat net zo lief de rest van zijn leven gras vreten of als hand paard mee op buitenrit.

Nog los van de vraag of jij echt goed genoeg bent om precies zo te trainen dat zijn kansen geoptimaliseerd worden.

Oh en die tip om pssm te testen kan ik zeker onderschrijven! Komt verdraaid veel voor.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:52

Ik rij mijn atrose paardje alleen recht uit met een lage hals houding en veel vanuit de achterhand. Longeren is uit den boze. Daar word ze niet beter op en ik raad het ook sterk af. Ik probeer per week meerdere korte ritjes te maken.

Maar wat ik ook wil meegeven is het nog wel raadzaam om de rijden als het dier zo veel last heeft van de atrose dat het in vrije beweging kreupelt?

Elisa2

Berichten: 37120
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:01

Ik ga er in mee dat longeren niet goed is voor een artrose paard.

Als hij in draf kreupel loopt zou ik er ook niet mee draven, gewoon rechtuit gaan stappen op buitenrit en kijken hij daar daarbij blijft. Hem gaan trainen en op de achterhand gaan zetten is niet fair tegenover het paard en te laat imo.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:08

Longeren zou ik absoluut niet doen met een artrose paard.

Ook het voorwaarts rijden (om hem van daaruit op de achterhand te zetten) zal bij een dergelijk type paard met kapot voorbeen nefast zijn.
Dit paard zal niet uit zichzelf op de achterhand komen, tegen dat je op die manier zo ver bent is zijn been helemaal kapot.

Ik zou deze starten met handwerk vanaf de grond, en eerste werken op de schouders verplaatsen, (eerste instantie in stilstand, dan in stap). Hierdoor maak je ze lichter op de schouder waardoor ze automatisch iets meer gewicht achteraan kunnen nemen. Ook de rocking oefening (of de schoolhalt ) erbij nemen (halthouden, en vragen om "achteruit" te stappen;maar zo weinig dat hij net niet stapt maar wel zijn gewicht naar achter brengt.).
Daarna de schoudervoor en de travers erop zetten (hier kan je afwisselen welk been gaat dragen en welk been gaat ondertreden, is een goede oefening om de achterbenen sterker te maken, waardoor hij achteraan meer gewicht gaat opnemen.)
Vanaf daar kan je die oefeningen dan ook onder het zadel gaan doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:10

Onze quarter merrie van 25 heeft artrose, maar wordt nog gereden. Ze staat 24/7 buiten, maar heeft echt nog erg veel zin en energie. De veearts en fysio raadde ook af om teveel op een cirkel te laten lopen. Ze wordt dus in het bos gereden.
De quarter van 19 heeft ook artrose in zijn benen en hij kan nog wel wat licht bakwerk aan, maar gaat ook vooral mee naar het bos.

Ze staan 24/7 buiten. De merrie kwam met 20 bij ons terug en ze is eigenlijk alleen maar beter geworden van vrij bewegen.

Mn andere ruin, een new forest kan nu niet meer gereden worden, maar is 20 en heeft artrose in zijn achterbenen. Op goede momenten heeft hij daar niet gek veel last van.
Iemand adviseerde wel eens naar hoefschoenen met zooltjes te kijken voor hem. Het dempen van de zooltjes zou ook fijn kunnen zijn voor de benen en de rest van het lijf. Hij was alleen kort geleden slecht, dus niet gedaan. Maar loopt weer lekker rond momenteel. Ik heb hem toen wel pads onder gedaan met vetwrap en daar lijkt hij toch al 2x erg van op te knappen.

Ik geef niks meer bij, omdat niks echt bewezen is, maar buteless reageren paarden goed op, msm, glucosamine, curcuma, duivelsklauw. Je kan van alles proberen of bij geven. Je paardje is nog jong, dus zeker de moeite waard.

Daarnaast zou ik zeker kijken naar het management. Veel buiten, weinig kracht voer en zeker niet te zwaar laten worden.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:27

Helemaal eens met Mooney ,troi en Elisa2..

Paard is niet rad , en heeft dus pijn ..

Ga lekker wandelen buiten , ook dan hou je ze wat in beweging ..

Absoluut niet longeren en ook niet meer draven

Sterkte en wijsheid toegewenst

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 13:59

Thanks voor alle tips!

Longeren gaan we sowieso niet doen, makes sense inderdaad.

Pssm weet ik niet of hij op getest is, zal ik wel even voorstellen.

Ter verduidelijking, dit paard is gedurende 2 jaar nauwelijks gereden, het probleem kwam opsteken door het rijden in een erg mulle bak. Het paard is meen ik niet op de foto gezet en de artrose zou in de knie zitten.

De hamvraag is voor ons dus: Hij loopt nu goed, is hij overbelast geweest door de bak? Of heeft hij serieus een probleem waardoor we echt niks meer met hem kunnen?

De eigenaresse wilt graag dat ik hem ga rijden omdat ik al ervaring heb met een paard die schouderproblemen heeft. Dit vereiste ook een bepaalde manier van rijden.

Ik denk dat ik, aan de hand van jullie info, het volgende ga voorstellen: Eerst testen op Pssm, als dit nog niet gedaan is. Daarna gedurende een maand veel wandelen en vrijheidsdressuur, gecombineerd met de juiste supplementen. Als hij geen Pssm heeft en hij wordt niet kreupel door wat wij met hem doen gedurende die maand stappen we er op en gaan we kijken of we hem onder het zadel aan het werk kunnen krijgen. Zo niet, dan geen probleem, dan mag hij grasmaaien.

Tis wat lastiger omdat het niet mijn eigen paard is en de eigenaresse heel graag wilt dat ik hem ga rijden. Ik wil het graag een kans geven maar dan moet ik er wel met een goed gevoel en de juiste (voor)kennisop kunnen stappen. Anders gaat het gewoon niet gebeuren.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:03

Bij artrose is er doorgaans beginpijn, dat heb ik zelf ook - "daar moet je doorheen".

Wel geldt een tijdslimiet van 20 minuten : blijft het na 20 minuten pijnlijk, stop dan. Na 20 minuten hoort de gewrichtsvloeistof warm, soepel en dun te zijn.
Daarna is het afwachten: mijn eigen gewrichten kunnen daarna zo'n drie uur wandelen, maar vaak niet langer. Die grens kun je dmv training wel opschuiven, maar het heeft weinig met spier training van doen.

Is de gewrichtsvloeistof warm soepel en dun, dan wordt het kraakbeen gevoed en daarmee kun je de artrose verminderen. Artrose is geen slijtage, eerder te weinig gevoed kraakbeen.

Beginnen met 1x per week is zo stom nog niet, maar voor artrose zou ik eerder denken aan 2x per dag.

In mijn ervaring is rechtrichten een prima manier om je dier 'op het achterbeen ' te krijgen.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:38

Hoe is de diagnose artrose gesteld?
Vaak kan er nog heel wat aan gedaan worden een paard te helpen dmv injecties e.d evenals speciaal beslag.
Een paard met artrose kun je dus met goede managing nog veel plezier van hebben echter kost dit wel geld en dat wil/kan niet iedereen betalen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 15:26

De dierenarts is erbij geweest, die heeft de diagnose gesteld, maar zonder foto's als het goed is. Tis even een kwestie van overleggen met de eigenaresse hoe ver ze wilt gaan en wat ze evt wilt aanpakken om het paard berijdbaar te houden. Ze rijdt zelf namelijk bijna niet meer en heeft nog een ander rijpaard staan en eentje die voor de kar geleerd gaat worden. Dus tis niet zo dat ze van dit paard afhankelijk is.

Hij loopt nu goed op de weide en in de paddock, in draf zie je vrij snel kreupelheid optreden maar dan is ie wel in in ongecontroleerde rodeo scheurmodus.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:38

Zachte bak is sowieso zwaar voor een koudbloed, ze zakken diep weg. Rustige buitenritten, op geleide van wat het paard aangeeft. En goed instappen, het zijn diesels die tijd nodig hebben om warm te draaien.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:55

Dier in ieder geval op de foto zetten, vind dat sommige dierenartsen al snel met de diagnose strooien bij een ouder zwaarder paard. Dat is alleen op foto’s te zien

HLS
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:05

Xyris schreef:
De dierenarts is erbij geweest, die heeft de diagnose gesteld, maar zonder foto's als het goed is.


Zonder foto's of echo kun je geen diagnose stellen. Dan is het een vermoeden, meer niet. Ik zou beginnen met een goed onderzoek. Dan weet je ook hoe ernstig de eventuele artrose is. Aan de hand daarvan zou ik samen met dierenarts, osteopaat/fysio en evt instructeur/instructrice een plan van aanpak opstellen.