Hoe bouw je het rijden met een paard met artrose weer op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:08

Ik zou er eerder voor kiezen om rechte stukken te pakken en niet 2a 3 x per week en niet longeren op de volte. minstens 5x. Beginnend bij 10 minuten stappen per keer. Dan na een poosje 10 minuten stappen. 5 minuten draven ( afwisselend met stap momenten) en dan weer goed uitstappen. En dat steeds uitbreiden.
Goed los en uitstappen zijn heeeeel belangrijk bij artrose.

Mijn vorige paard heeft ook artrose, maar mede door goede training weer op M niveau.

Ik kon echt merken als hij 3 dagen stil had gestaan. En in het begin mocht ik van de DA niet te kort en te vaak wenden.
Dat moest ik ook opbouwen.

Glucosamine heeft trouwens op mijn paard geen effect gehad. Ondanks dat ik hem er een half jaar op heb gehad. Bij Glucosamine moet je een spiegel opbouwen. Vandaar dat ik het langere tijd heb gegeven.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:39

HLS schreef:
Xyris schreef:
De dierenarts is erbij geweest, die heeft de diagnose gesteld, maar zonder foto's als het goed is.


Zonder foto's of echo kun je geen diagnose stellen. Dan is het een vermoeden, meer niet. Ik zou beginnen met een goed onderzoek. Dan weet je ook hoe ernstig de eventuele artrose is. Aan de hand daarvan zou ik samen met dierenarts, osteopaat/fysio en evt instructeur/instructrice een plan van aanpak opstellen.

Dit klopt wel enigszins.
Soms zie je bij de sprong wel dat er harde verdikkingen zitten die kunnen wijzen op artrose.
Maar de foto's geven pas echt uitsluitsel

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mandy73_unes, mystery3434 en 21 bezoekers