Hoestaanval door slecht hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Hoestaanval door slecht hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:01

Ik heb jullie hulp even nodig, krijg t niet helder voor mijzelf.

We waren met de paarden op vakantie. Ze hebben daar best vet kuil en mijn shet is chronisch bevangen dus gister toch even bij de welkoop een pakje verpakt hooi wat voor paarden was gekocht. Hoefde niet veel want vandaag gingen we naar huis. Doordat mijn Arabische ruin bij hem staat at hij er ook van. Hij moest even iets hoesten maar ik dacht misschien verslikt. Vanmorgen t restant verdeeld over de hooinetten voor in de trailer want dan was t op. Trek ik thuis de trailer open, schrik me echt rot. Mijn Arabische ruin de hele boel onder gehoest en proest tot bloedens toe. Gelijk dierenarts laten komen. Kon ook geen andere oorzaak vinden als ikzelf, t hooi. Hij heeft een ontstekingremmer ingespoten en een kuur prednisolon pillen gekregen voor 14 dagen. Dit laatste zit ik beetje mee in mijn maag. Vindt t zulke zooi. Maar de vuile troep moet er uit zei de da. Wat moet ik hiermee? Wat vinden jullie? Liever niet maar weet effe geen alternatief. Ben niet thuis in luchtweg problemen. Bvd

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoestaanval door slecht hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:39

Ik zou het advies van de DA opvolgens want hoesten met bloed is ernstig voor een paard en als dat niet goed behandeld word dan heb je kans op blijvende schade aan de luchtwegen en dat zou kunnen betekenen dat je je paard af kan schrijven als rijpaard.

Weet je zeker dat het door het hooi komt?

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoestaanval door slecht hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 20:02

Hij is 25 en geen rijpaard meer maar daardoor niet minder. Ja t komt door t hooi maar prednisolon doet meer kwaad als goed dus graag tips over eventueel iets veiligers

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoestaanval door slecht hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:58

Kwam er veel bloed uit, of was het een gesprongen bloedvaatje? want als het het eerste is in combi met zijn leeftijd dan zou er ook wat anders aan de hand kunnen zijn.

Wat voor een vuile troep moet er uit volgens de DA? (ontsteking?) ik vind het lastig om te adviseren omdat je gewoon met luchtwegproblemen beter geen risico kan nemen.

Er bestaat in ieder geval ook cubarmix, dat is een soort antibioticapoeder wat ook erg goed werkt bij luchtwegproblemen. Maar kun je alleen via je DA aan komen, misschien de moeite waard om te overleggen.