Zwarte merrie, rare vacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Zwarte merrie, rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 22:32

Hallo allemaal!

Mijn 4,5 jarige merrie, haflinger X welsh cob heeft momenteel nogal een rare vacht. Ze lijkt heel veel appeltjes te hebben en de vacht hier staat overeind en is daar langer. Verder glimt ze je tegemoet als het zonnetje er op staat.
Voor het beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Onder de opstaande haren zitten totaal geen gekkigheden op de huid. Geen korstjes, geen bultjes oid.

Aanvullende info over hoe ze staat:
Ze staat momenteel een uur of 8/9 op de wei, kort gras. Hierna gaat ze op stal en dan krijgt ze hooi, vitalbix met een klein beetje muesli want anders eet madame het niet. Ze heeft tot nu toe alleen een regendekentje op gehad op de echt slechte dagen.

Ik heb dit eerder niet zo gezien in de twee jaar dat ik haar al heb. kan dit wijzen op tekorten? Heeft iemand dit wel eens zo gezien bij een gewoon effen paard?

Ik hoor het graag!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:11

Mijn twenter heeft dat sinds een kort precies zo met de vacht, denk doordat de temperatuur zo is gaan dalen ze extra vacht aan het aanmaken zijn, waarom dat er zo uitziet dat weet ik niet :D.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zwarte merrie, rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:59

Ik zie niks raars aan haar vacht hoor, ze glimt goed en de appeltjes noemen ze "dapples" wat bij sommige paarden voorkomt in hun vacht en een teken van gezondheid is.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Zwarte merrie, rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:49

Mijn Cushing paard heeft precies hetzelfde. Maar hij was een jaar of 20 toen dat zo begon. Dat was wel de reden waarom ik hem heb laten testen op Cushing.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:32

Jeukt het ook of merk je daar niets van? Ik vind het meer als een allergische reactie op iets lijken. OP wat? Dat weet ik niet. Misschien eet ze op de wei van boomblaadjes die van de bomen gevallen zijn en kan ze daar niet goed tegen? Juist omdat de wei zo kaal is, zou dat kunnen.

Verder lijkt ze me aardig dik of is ze drachtig? Als ze niet drachtig is, zou ik daar in elk geval erg mee gaan oppassen, voor je het weet is ze insuline resistent of hoefbevangen ( dat laatste kan heel snel op zulk kort gras en met koudere nachten) en dan ben je verder van huis.

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zwarte merrie, rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 16:05

Ze zit goed in haar vacht, niet jeukt en ze glimt je inderdaad tegemoet.
Ik had nog niet eerder gezien dat die appels zo enorm veel langer zijn qua haar dan de rest van haar vacht. Maar ik denk dat het inderdaad gewoon bij haar vacht hoort. Was even bang voor bepaalde tekorten maar daar lijkt het verder ook niet op.


Ik weet dat ze te dik is, zijn we mee bezig ;) ze is al op de goeie weg. Het is sowieso wel een wat ouderwetser gebouwd type.