Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 17:39

Hallo iedereen, ik heb momenteel te maken met een paardje met mok. Ik bestrijd het zelf nu met z’n babycreme waarvan ik de naam ben vergeten (mensen die iets weten van mok weten waarschijnlijk al gelijk waar ik het over heb). En ik ben van plan om haar sokken helemaal er vanaf te halen. Natuurlijk houd ik haar sokken zo droog mogenlijk en verzorg ik haar voetjes. Haar mok is niet heel ernstig, ze heeft het alleen op haar linker achterbeen net boven haar hoef en linker voorbeen achter de knie en heel klein beetje op de rechter voorbeen ook achter de knie maar dit is al bijna weg. Hebben jullie misschien verdere “magische” tips of zalfjes ect. Voor mok? (Ik heb alles wat ik doe met Luna van een gediplomeerd instructrice en van de veearts dus gelukkig word het goed bestreden, maar een topic voor tips er op is altijd handig!)

+Zijn hier mensen die het gelukt is om de sokken van je paard te behouden maar wel van mok af te komen?

(Ze heeft gelukkig zeker weten geen cpl, maar mok op zichzelf is al heel erg naar)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:06

Benen scheren, droog houden, sucocrem smeren en een beschermer erom. Bijvoorbeeld de Mudboots van Woof Wear of Turnout boots van Le Mieux.

En opzoeken hoe je je paard van binnenuit kan helpen, mok komt vaak vanbinnen.

Edit: tips daarover vind je hier PanamaD @ [MD] [INFO] Mok

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:24

Als één van mijn paarden mok heeft behandel ik altijd van binnen uit, mijn ervaring is dat hoe meer ik eraan zit, hoe slechter het gaat.
Drainage Compositum werkt bij mij goed. :j

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:43

Ik heb hele goede ervaring met dr wintermix van de paardendrogist. Dit was icm ook de olie.
Ik ree een paard wat ook alleen maar mok had in de winter. Van alles geprobeerd.
Uiteindelijk dat gaan voeren en blijven smeren met sudocreme en ook nog mokcreme (niet elke dag). En dat werkte echt heel goed!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:48

Je hebt een tinker?-

Die plekjes achter de voorknie is geen mok.
Bij tinkers komt het vaak voor dat bepaalde klieren daar teveel talg af scheiden.
Je ziet dan wat verdikte korstjes net in de plooi achter de voorknie zitten.
In het engels noem je dit mallenders.
In nederland is er helaas weinig info over te vinden...of noemen ze het ook wel rasp

Beste is om je voeding wat aan te passen, liefst geen granen te voeren, wel een goede vitaminekorrel
En de korstjes in de knieholte kun je wat zacht maken met olie, of een vette zalf.
Niet teveel aanzitten, niet wassen, alleen voorzichtig de korstjes er uit kammen.

Hier staat ook wel info
https://www.equiderma.com/pages/mallend ... rkeratosis.
En via google afbeeldingen kun je ook wel wat vinen over mallenders

Als je dier staat te stampen en bijten in de benen dan heb je waarschijnlijk el met mijt te maken en kun je het beste via je dierenarts een geschikt middel daar voor halen

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 03:57

Scheren inderdaad en hier smeerde ik altijd mokzalf vannexcellent erop.
Lekker vet komt er geen water bij.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:04

Pyrogenium :j

Dit geeft de weerstand en het zelfgenezingsvermogen van je paard een boost waardoor het lichaam flink aan de slag gaat om de mok van binnenuit aan te pakken!