Psyllium, lijnzaad... Zand in darmen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:07

Psyllium werkt als een probioticum, dat betekent dat de effectiviteit ervan samenhangt met de darmflora, na 5 tot 7 dagen verandert de darmflora onder invloed van de psyllium en is het minder of niet effectief meer. Dit is de reden dat je het niet langer dan een week moet geven, dan sta je dure supplementen te voeren voor nop. Wel kan je dit iedere maand opnieuw voeren, dus 5-7 dagen psyllium, 3 weken niet en dan weer 5-7 dagen psyllium.

Afhankelijk van wat voor psyllium je gebruikt moet je meerof minder doseren. Als je psyllium husk voert, kan je minder geven, voer je de hele zaadjes dan kan je meer geven en voer je poeder, dan kan je nog minder geven. Ik zou dus als ik jou was even nalezen hoe je jouw psyllium het beste kan doseren. Ook is er een verschil tussen een onderhoudsdosering en een behandelings dosering (voor als je paard al koliek heeft), maar het kan dus in principe geen kwaad er iets te veel van te voeren.

Of het zin heeft om het met lijnzaad te geven weet ik niet, lijnzaad is zoveel minder effectief tegen zand dan psyllium. Als je het voert omdat je denkt dat de psyllium niet voldoende werkt, zou ik een andere oplossing zoeken.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.


Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:22

broek schreef:
Bedankt weer voor jullie reacties.
Weet iemand of het handig is om.dan elke maand een andere kuur te geven? Ene keer husk, dan de zaadjes etc? Of maakt dat totaal niet uit? (Vanwege het wennen van de darmen)
Groet :)

Je kan gewoon elke keer dezelfde kuur geven.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, ComscoreBot, genja, idje en 23 bezoekers