Luchtzuigen tijdens opzadelen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:40

Luchtzuigen is vaak een teken van maagzweren, al helemaal als het recent begonnen is. Gevoeligheid op de buik is ook een teken van maagzweren.

24/7 op de wei lopen zorgt er bij paarden over het algemeen voor dat ze minder last hebben van maagzweren. Meestal geneest het niet volledig, maar zie je wel de ernst van de zweer afnemen bij een maagscopie.

Ik zou, indien dat nog niet gebeurd, beginnen met onbeperkt ruwvoer en het krachtvoer te beperken (wel zorgen voor voldoende mineralen en vitaminen via een mineralenbrok) én te mengen met een gehakseld ruwvoer zoals hartog gras-mix. Niet met gehakselde luzerne, dat is voor paarden met zweren vaak te scherp.

Daarnaast zou ik 6 weken lang een volledige dosis omeprazole geven (4mg/kg lichaamsgewicht). Hiervoor is abler het meest betaalbaar, daarna nog minimaal 3 weken afbouwen en zo nodig langer (danwel het afbouwen trager, danwel langer volledige dosis). Eventueel ondersteunen met sucralfaat (ook bij abler te verkrijgen). Met pepticure of gastrogard is het ook mogelijk, dat is in Nederland te verkrijgen, maar dan is het veel kostbaarder. Slechts 2 weken behandelen is nutteloos, niet doen! Maar mocht je het toch doen, ook bij 2 weken gebruik moet je echt afbouwen, minimaal 1 week. Anders krijgt het dier een piek van maagzuurproductie en wordt er nog meer schade aangericht.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie