Oudere pony herhaaldelijk koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 09:43

Sinds juni hebben wij een oudere (24) e-pony overgenomen van een manege. Ze was toen ze kwam erg mager en is na een zeer nodige behandeling door een tandarts op een dieet van 4 kg seniores priores (verdeeld over de voerbeurten) en praktisch onbeperkt hooi gezet. In de eerste maanden ging dat erg goed. Ze kwam mooi aan en zat goed in haar vel. De laatste paar weken zitten we opeens in een flinke dip.

4 weken geleden kreeg ze een ernstige koliekaanval. Ze heeft toen darmontspanners en pijnstilling gekregen en is door het oog van de naald gekropen. Volgens de kliniek kwam de koliek uit de dunne darm (maagonderzoek gehad en opgevoeld) en men was toen bang voor een draaiing in de darm, maar het liep gelukkig goed af.

Vorige week donderdag precies hetzelfde nog een keer. Koliek in de dunne darm. Weer darmontspanner en pijnstilling gekregen en dat werkte goed. De da heeft toen ook een mestonderzoek gedaan en hier kwam niks uit (geen wormen/eitjes en minimaal zand maar dat kon de oorzaak eigenlijk niet zijn). De dierenarts dacht dat ze misschien een maagzweer zou kunnen hebben omdat ze daar wat symptomen van heeft en haar mest wisselend dun/normaal is, dus kregen we voor tien dagen omeprazole. Komende week moeten we evalueren of er verbetering is.

In haar mest zie ik geen verbetering, dat is nog steeds wisselend.

Vanmorgen kom ik bij de stal om te voeren (ze staan s nachts op stal en overdag buiten in deze tijd van het jaar) en trof ik daar de pony aan. De stal compleet overhoop, pony onder het vlas/mest en opgedroogd zweet. Ik kan ervan op aan dat ze vannacht weer koliek heeft gehad. Ze is nu rustig en het lijkt voorbij maar ik word hier wel erg moedeloos van!

3 keer koliek in 4 weken tijd, er gaat iets niet goed en ik ben bang dat we haar zo een keer dood aantreffen. Ik ga morgen mijn dierenarts weer bellen als ze vandaag verder rustig blijft maar misschien dat hier mensen zijn met ideeen in welke richtingen we nog meer kunnen zoeken?

Qua voer, ze krijgt al bewust droog hooi wat ze goed kan kauwen, daar deed ze het eerst dus wel goed op. Misschien dat ik aan de slobber nog bietenpulp toevoegen voor meer vezels? Omdat haar mest soms dunner is..

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:57

Ik zou wormen niet uitsluiten op basis van het mestonderzoek..daarnaast, staat ze nog op het gras?

Bietenpulp is altijd goed, Gastro + van Havens werkt ook zeer goed bij spijsverteringsproblemen.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 10:01

Nou.. wormen verdacht ik haar sowieso eigenlijk niet van. Toen ze hier kwam heb ik haar preventief ontwormd en ik pluis dagelijks mest uit van alle paarden hier maar nooit iets in gezien.

Ze staan nu niet meer op gras.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:02

Negatief mestonderzoek wil niet zeggen dat de pony geen wormen heeft! Ik zou preventief een goede ontworming geven.

Verder zeg je onbeperkt hooi. De pony leefde voorheen zonder onbeperkt hooi. Mijn vraag is of de pony dan wel meer dan genoeg drinkt ook. Teveel ruwvoer en te weinig drinken veroorzaakt ook koliek.


Wordt het nu geen tijd om de pony naar een kliniek te brengen voor verder onderzoek? En misschien moet je wel een andere keuze overwegen....

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:02

Heftig :-(

Krijgt ze nog steeds seniores te eten, grote hoeveelheid? Ik vind het namelijk best veel, 4 kilo (+ 12 liter water toegevoegd).
Misschien kun je de seniores hoeveelheid minderen, of vervangen door bietenpulp/speedibeet, dan krijgt ze in ieder geval meer (zuivere) vezels binnen.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 10:14

Bravura ze is preventief ontwormd.

Voor verder onderzoek ga ik dus morgen mijn dierenarts bellen, ze staat er nu rustig bij en er is geen brandende noodzaak op dit moment.

Danjel ja ze krijgt dat nu nog steeds omdat ze nog wel wat meer mag aanzetten. Haar gebit is niet heel best meer en daarom in slobbervorm. Ik denk dat ik inderdaad een deel ga vervangen door bietenpulp, dat is vezelrijk en makkelijk verteerbaar.

In de mest zie je wel terug dat ze niet heel goed verteert, je herkent er echt stukjes hooi e.d. in.

Bij het opvoelen is trouwens ontdekt dat er een cyste aan 1 van de eierstokken zit, maar in hoeverre dat er iets mee te maken kan hebben?

Het is trouwens verder een hele kwieke tante, geen ziek oud omaatje.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:16

Weet je ook waarom ze mager van de manege kwam? Misschien kan dat je op weg helpen.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 10:17

Ja dat kwam omdat ze niet kon eten. Achterin haar mond was een kies enorm lang, meerdere kiezen los en veel haken. Het eten deed haar veel pijn. Ze draaide eigenlijk alleen maar hele grote proppen en kreeg niks weg. Sinds ze is behandeld gaat dat veel beter.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:24

De koliek kan ook door het slechte kauwen komen..de cyste zou een rol kunnen spelen als die afgekneld raakt oid.

Maar het vreemde is natuurlijk wel waarom ze het dan nu krijgt, er zijn wel paarden die reageren op weersveranderingen en de overgang zomer/ herfst.

Heeft ze een dekentje op? buik warmhouden wil ook nog weleens helpen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:26

Op zich is oudere leeftijd en koliek niet heel raar.
Paard van een stalgenoot is op 25 jarige leeftijd geopereerd en had allemaal vetbulten aan de binnenkant.
De grootste, ter grote van een voetbal, hebben ze toen verwijderd omdat de darm er omheen gedraaid zat.

Het kan dus ook gewoon het lichaam zijn die op is.

Ik wens je veel sterkte TS.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 10:28

Ja ze heeft een deken op.

Ik begrijp ook niet goed waarom nu opeens. Ze krijgt dit voer zo al een aantal maanden en dat ging goed.

Zou bijvoorbeeld PPID ook een oorzaak kunnen zijn? Daar is ze niet op onderzocht maar dat zou wel een volgende stap kunnen zijn.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:29

Ja dat zou heel goed kunnen, ik zou er zeker op laten testen.

De wisselende mest is wel een indicatie vind ik dat er ergens in de vertering iets niet goed gaat.
Zit er ook diarree bij?

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 10:35

Nu heb ik daar geen ervaring mee maar mocht het dat zijn, zouden de klachten dan te verhelpen/onderdrukken zijn?

Ik vind het zo sneu dit. Voor de pony (echt een schat) en mijn dochter. We hebben haar opgehaald met de afspraak dat we hier al het mogelijke voor haar zouden doen thuis, maar operaties of grote ingrepen zijn de grens daarvan. Als ze niet bij ons was gekomen dan was ze in juni naar de slager gegaan.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:41

PPID is te onderdrukken met medicijnen en een aangepast voerbeleid. Bij mij op stam staan meerdere oude paarden met ppid en die doen het allemaal goed op medicatie.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 10:43

Oke dat zou dan nog redelijk positief zijn. En dat kan met een bloedonderzoek ontdekt worden?

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:08

Geloof me, probeer het uit. Geef elke dag een half theelepeltje gemalen komijn over haar voer. Dit bevordert haar spijsvertering, verwijdert gasvorming. En zorgt voor rust in de darmen. Ik gebruik het al jaren voor mijn 26 jarige merrie. Doet wonderen. <3

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:14

Beweegt ze over de dag voldoende?

Ik heb trouwens vaker koliek nu mee gemaakt bij oudere dieren die veel seniores priores of bietenpulp krijgen.
Nou ligt dat denk ik niet aan het voer,maar het valt me gewoon op.

Hoe dik maak je de slobber?
Hoe is haar mest voor een aanval en hoe is de mest er na?-

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:23

Hier de ervaring bij de oudjes dat als de tanden slechter worden, de rest van de spijsvertering op een gegeven moment ook wat overhoop gaat met koliek als gevolg.

Dunnere mest komt dan meestal doordat ruwvoer toch niet goed genoeg gekauwd kan worden en er te grote stukken mee naar binnen gaan.

Het is en blijft heel vervelend en zenuwslopend, maar er is niet zo heel veel aan te doen helaas. We kunnen ze geen kunstgebit geven. :+

Anoniem

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:27

Hoe geef je haar het hooi?
Kan het zijn dat nu ze weer goed kan eten, alles naar binnen schrokt?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:01

Mijn koliekgevoelige merrie krijgt in perioden dat haar darmen gevoeliger zijn 5 ml Colosan per dag.

Verder werk voor haar een onderhoudsdosering Yea Sacc van Audevard fantastisch. Is wat duurder, maar voor een pony is 1 schepje voldoende en je doet er dus lang mee!

Geef het tijd, verandering van seizoen kan zaken triggeren. Kan zijn dat ze mettertijd hier geen last meer van heeft.
De Yea Sacc is echt TOP!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:01

Marin_ka3 schreef:
Geloof me, probeer het uit. Geef elke dag een half theelepeltje gemalen komijn over haar voer. Dit bevordert haar spijsvertering, verwijdert gasvorming. En zorgt voor rust in de darmen. Ik gebruik het al jaren voor mijn 26 jarige merrie. Doet wonderen. <3


Grappig, nog nooit van gehoord.... hoe kwam je erop dit te geven?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:08

Je wil bietenpulp gaan toevoegen, maar de 4 kg sp ( seniores priores ) bevat al grotendeels pulp. Dus geen idee of alleen pulp dan wat toevoegt.
Wel vertel je dat de pony niet meer goed hooi kon kauwen. Nu weer beter, maar verteert de pony het hooi nog wel goed. Misschien toch minder goed kauwen of minder speeksel of darmen die het ruwvoer niet meer kunnen verwerken en daarom koliek ?

Colosan is inderdaad een heel erg fijn middel bij gaskoliek. Ik begreep dat Ninx het gewoon preventief geeft iedere dag. Wel een goede tip misschien ?! Het is een middel op basis van natuurlijke olieen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:14

Maris schreef:
Je wil bietenpulp gaan toevoegen, maar de 4 kg sp ( seniores priores ) bevat al grotendeels pulp. Dus geen idee of alleen pulp dan wat toevoegt.
Wel vertel je dat de pony niet meer goed hooi kon kauwen. Nu weer beter, maar verteert de pony het hooi nog wel goed. Misschien toch minder goed kauwen of minder speeksel of darmen die het ruwvoer niet meer kunnen verwerken en daarom koliek ?

Colosan is inderdaad een heel erg fijn middel bij gaskoliek. Ik begreep dat Ninx het gewoon preventief geeft iedere dag. Wel een goede tip misschien ?! Het is een middel op basis van natuurlijke olieen.


Op piekmomenten.... dus dagen dat ik zie dat ze wat 'boller' staat.... dan kan ze wat makkelijker ontspannen en ontluchten.

Als onderhoud dus de Yea Sacc, die is echt geweldig.

Je kunt ook eens kijken naar een goede ruwvoer-vervanger als je twijfelt of het hooi wel goed verteerd wordt.
Via Rene Wielens kun je de wereld aan ruwvoer-vervangers bestellen, alles van Agrobs is echt prachtig spul.
Hij kan je vast goed adviseren. Ik heb het dan over grasbrok welke je kunt weken.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 12:28

Ik heb colosan in huis en heb dat de afgelopen keren ook steeds gegeven maar het haalt helemaal niks uit op het moment dat ze echt koliek krijgt. Ik heb er zelf ook hele goede ervaringen mee bij andere paarden alleen bij haar lijkt het niets te doen.

De pulp was meer een idee om meer vezels toe te voegen aangezien haar ontlasting soms ook dunner is.

Grasbrok heb ik ook een tijd gegeven (geweekt inderdaad) maar ik ben daar toen mee gestopt omdat ik het idee had dat de ontlasting er (nog) dunner van werd.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:30

Misschien eens grasmix proberen. Daar zit ook wat meer structuur in en daarmee kun je ook prima een deel van de sp vervangen. Ons oudje deed het daar erg goed op.