Scheur oblique sesamsligament /desmopathie collateraalbanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lien93
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-18

Scheur oblique sesamsligament /desmopathie collateraalbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 15:41

Dag iedereen,

Heeft iemand ervaring met bovenvermelde aandoeningen?

Op een dag was mijn paard tijdens het rijden mank, ik voelde het direct en liet de dierenarts komen. Zij raadde me aan het paard een tijd rust te geven en door te verwijzen naar een kliniek voor beeldvorming. Aldaar hebben ze eerst echo en foto's genomen maar zonder resultaat. Uiteindelijk gaf een MRI weer dat zijn rechtervoorbeen ter hoogte van de kogel betrokken was.

Uit de MRI bleek dat er een scheur in het oblique sesamsligament van zo'n 0,5 cm is over een oppervlakte van 4 cm is. Naast deze aandoening blijkt er ook sprake van desmopathie van de collateraalbanden en een milde vorm osteo-artritis.

De dierenarts spreekt van een jaar beperkte weiderust met speciaal beslag. Uit de verschillende behandelingsopties zoals stamceltherapie hebben wij gekozen te gaan voor de shockwavetherapie.

Echter beginnen nu wat vraagtekens op te spelen gezien zijn leeftijd van 14 jaar. Ik reed hem op wedstrijdniveau en heb iets te veel ambitie om dit op te geven.
We twijfelen dus om hem op pensioen te zetten of niet.

Heeft er nog iemand ervaring met dit soort aandoeningen? Kwam jullie paard erdoor? Op welk niveau kon je nadien weer rijden?


Lien93
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 09:17

lique68 schreef:
hoi, helaas ervaring mee, al weet ik niet of het exact dezelfde plek cq blessure is, mijn paard had een blessure aan het oblique lateral sesemoidean ligament, of te wel kruisbandje van het sesambeentje, bij die van mij het achterbeen, bij mijne was de prognose goed, is een langdurige blessure die over het algemeen goed komt. als het acuut is wordt er normaal gesproken boxrust voorgeschreven met daarna een opbouw van stappen, stap met draf etc, vergelijkbaar ongeveer met een peesblessure.
is bij mijn paard met een echo geconstateerd. er is op internet heel weinig over te vinden helaas.
bij mijn paard heeft het herstel lang geduurd. het enige wat je bij die van mij zag is dat hij met het niet geblesseerde achterbeen een iets kortere pas nam. Shockwave had volgens mijn DA geen nut.
de andere aandoeningen van je paard weet ik niets over is hiervoor een jaar weide rust voorgeschreven?

je kan via google met "sesemoidean ligament" wel wat test-cases vinden, de meesten zijn hersteld na 4 tot 6 maanden en keren weer op het oude niveau terug


Was het bij jouw paard ook gescheurd? Mijn dierenarts is omwille van de scheur niet geheel positief en geeft hem zo'n 60% op genezing. Echter weet ik niet of dit is voor recreatief rijden of terug wedstrijdgericht rijden dus dat zullen we hem vragen bij de volgende controle.

Het is inderdaad jammer dat het bij ons een 'en-verhaal' is waarbij meerdere problematieken samen komen. Dit maakt de revalidatie moeilijker dan mocht het enkel de scheur in het ligament zijn.

Verder hoorde ik van een dierenarts die enorm bekend is met orthopedische problemen dat scheuren in ligamenten vaak terugkeren omdat dit bij een paard meestal niet zo top geneest en altijd een zwakke plek blijft. Klopt dit?

Lien93
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 11:05

lique68 schreef:
Ik denk idd wel dat het een gevoelige plek blijft idd. Die van mij was heel wisseld met ht herstel. Ook nog een x ingespoten is hy.
Met een 14 jarige 60% kans op herstel..daar word je niet vrolijk van wat voor niveau bracht je je paard uit?


Nee inderdaad, vandaar mijn twijfel over de toekomst. Ik rijd in Belgiƫ en weet dus niet hoe ik het niveau moet beschrijven in Nederland. Ikzelf rijd met hem niveau 3 in Belgiƫ, dwz. appuyementen, vliegende wissels, uitgestrekte gangen etc.. Mijn trainer trainde met hem (heeft een tijd daar gestaan wegens medische problemen van mezelf) richting nationaal niveau.


Lien93
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 11:07

ruitje schreef:
Hier ook ervaring. Een jaar bezig geweest met het herstel. Blessure kwam terug toen we weer op hoog niveau gingen trainen.


Was het bij jouw paard ook een scheur? Welke leeftijd had je paard toen?

Lien93
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-18

Re: Scheur oblique sesamsligament /desmopathie collateraalbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 16:06

Nog mensen met ervaringen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Ubermetrics en 22 bezoekers