Acth waarde niet overtuigend ppid???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 23:09

Hallo iedereen,
Ik ben op zoek naar iemand die dezelfde ervaring heeft gehad met acth waarden.
Mijn pony van 17 is 25 september gecontroleerd op ppid. Uitslag 34 pmol/l
Ppid was de uitslag, direct op prascend zetten zei de arts.

Omdat hij erg afgevallen is door te weinig eten, slechte zomer, weinig gras en te weinig bijvoeding, onderaan de rang enz. (Staat bij een pensionstalling) en hij met opgetrokken buik en ingevallen flanken in t land stond heb ik besloten hem apart in een land te zetten en snachts binnen te zetten en hem goed bij te voeren. Mijn gevoel was nml dat hij het koud had omdat hij geen vet meer had omdat hij vermagerd was.

Ik heb er een andere arts bij gehaald waar anderen erg over te spreken zijn. Zij heeft bepaalde drukpunten gecontroleerd en kwam tot de conclusie dat hij buikpijn had. Te weinig maagvulling, te lang zonder eten, wel aanmaak van maagzuur enz. Ze heeft een poeder gegeven wat de maag kalmeert en voedingsadvies gegeven.

29 oktober 4 weken na de 1e bloedtest is er opnieuw bloed geprikt. De 2e arts denkt nml dat de acth waarde verhoogd kan zijn door de buikpijn en weinig eten wat stress veroorzaakt en daardoor een verhoogde waarde geeft. Ik heb dit idd ook op internet gelezen dat het door stress kan verhogen. Inmiddels is mijn pony lekker aangekomen staat hij niet meer met ingevallen flanken en opgetrokken buik. De uitslag was nu 19. Niet overtuigend ppid zegt de arts. In 4 weken is de waarde met 15 omlaag gegaan zonder medicatie voor ppid wat best vreemd is en ook niet te verwachten als het wel ppid is. Bij stress schommelt deze waarde wel enorm. Advies is om nu ook nog niet te starten met prascend. Volgende week komt ze weer om te kijken of de pony nog ergens vast zit stijf is of last heeft ergens van wat niet meteen opvalt. Dan praten we er even verder over.

Mijn paardje is verder niet ziek, is niet anders dan anders en doet gewoon nog vrolijk mee in de les en bij een wedstrijdje. Geen afwijkende dingen alleen 1 hoef die volgens de stadhouder iets sneller groeit maar zelf zie ik t niet. En hij heeft wat last van een kuchje bij de 1e x aandraven maar dat komt door stof en gevoelige luchtwegen. Longen klinken schoon zei de arts.

Heeft iemand dit zo wel eens meegemaakt?

Ik hoor graag de mening van mensen die er ervaring mee hebben.

Groetjes

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:51

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aandoeningen/ppid/

In september en oktober hebben "normale" paarden onder 47 uitslag acth. Op basis daarvan zou je verwachten dat 34 een normale uitslag is en niet op ppid duidt

Misschien de uitslag opnieuw laten beoordelen door een second opinion

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:56

Idd je pony had voor deze tijd normale waarden. Ik zou ook zeker zomaar niet met prascend beginnen het is echt rotspul. Als sextet e nr nodig hebben zal ik het niet zeggen maar voor nu sowieso niet. Ik zou eerst proberen je pony met goed voeren er weer bovenop te krijgen en dan evt. In het voorjaar nog een keer prikken als je twijfelt

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:05

Ik zou het eerst even een paar maanden met een goed voerbeleid proberen. En dan idd opnieuw prikken.

Je hebt nu de seasonal rise. Dan liggen de waarden van alle paarden hoger. Voor een betrouwbaardere test zou ik dus na die periode nog eens testen voordat je met prascend begint (het is duur dus als het niet hoeft)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:31

Hier op stal (paard van de stalhoudster) momenteel ook zo’n twijfelgeval.
Tuigpaardmerrie, 15 jaar oud, stond een paar weken geleden ineens hoefbevangen. Veearts erbij, en die heeft ook direct getest op ppid.
Acth waarde was 47, en paard is naar aanleiding daarvan direct op prascend gezet, omdat de waarde ‘ernstig verhoogd’ was, die moest tussen de 0 - 11 liggen, en ppid zou de reden zijn voor de hoefbevangenheid.
Wbt de algehele conditie van dit paard, paard is gigantisch dik. Altijd al een paard geweest wat makkelijk dik wordt, maar dit jaar aan het einde van de zomer en begin najaar echt in rap tempo dichtgegroeid. Er staat hier ook bizar veel gras overigens, en paard loopt de hele dag in de wei normaal. Vacht is prima, glad en glanzend. En wbt vet, dat zit overal. Zeker geen ppid paard om te zien, meeste vet zit op de hals en kont.
Van de hoefbevangenheid is ze behoorlijk snel hersteld, in 2/3 weken van achterover hangen en nauwelijks kunnen bewegen naar licht gevoelig op harde ondergrond en op zand niets aan te zien.
Volgens de veearts het resultaat van de prascend, maar als ik zo eens een beetje ga lezen ben ik er niet van overtuigd dat dit paard ppid heeft. Ik denk eerder dat het ‘gewoon’ een veel te dik hoefbevangen paard was, met verhoogde waardes door stress en pijn. En als ik zo lees lijkt 47 de grenswaarde te zijn in deze periode, niet 11. Nog steeds knap hoog dan, maar ik lees ook dat pijn en stress de waarde kan verhogen...

Overigens zijn er nog 2 paarden getest. Een KWPN rijpaard merrie van 28 met wel een wat langere vacht, en wat aan de schrale kant, wat ze altijd is geweest, waarde 17.
En mijn ruin, 21 jaar oud, tinker, momenteel wat dikkig door het vele gras (wordt heel atypisch voor een tinker niet snel vet), prima vacht, waarde 10.
Dus vergeleken met die twee zat de tuigpaard merrie idd wel flink hoog. Overigens werd bij de 28-jarige met de waarde van 17 ook prascend aangeraden.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:05

Er zijn 2 verschillende manieren om de waardes aan te geven. Het is ene is in pg/ml en dan mag de maximale waarde in deze tijd 47 zijn. Het andere is pmol/L en dan mag de grenswaarde 10,5 zijn.
Dus daar zit wel wat verschil in. Mijn paard had nu een waarde van 24. In het ene geval zit ze ruim onder de grenswaarde, in het andere geval niet. Dus even goed kijken hoe het is aangegeven.

TS : in jouw geval zou ik het lekker laten. Zorgen dat hij goed eet, genoeg binnen krijgt. Eventueel voer met weinig suiker en zetmeel geven.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:59

Misty12 schreef:
Er zijn 2 verschillende manieren om de waardes aan te geven. Het is ene is in pg/ml en dan mag de maximale waarde in deze tijd 47 zijn. Het andere is pmol/L en dan mag de grenswaarde 10,5 zijn.
Dus daar zit wel wat verschil in. Mijn paard had nu een waarde van 24. In het ene geval zit ze ruim onder de grenswaarde, in het andere geval niet. Dus even goed kijken hoe het is aangegeven.


Voor de zekerheid gekeken, het is in pg/ml. De hoefbevangen merrie die nu op prascend staat zat dus met 47 op de grenswaarde.
De andere twee zouden er dan dus ruim onder zitten met 17 en 10.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:43

Ik heb mijn paard ook 2 jaar geleden laten testen omdat dit gratis was en hij vage klachten had, vooral weinig energie.
Had vergelijkbare waarde rond de 30 half jaar prascend gegeven, waar hij eigenlijk alleen maar zieker van werd. Dierenarts dacht dat het aan de dosis lag die niet goed was. Blijven aanmodderen. Op een gegeven moment ging hij zo achteruit (meerdere dierenartsen erbij gehad) er zat niets op dan zelf nog ns critisch na te denken. Er waren een aantal dingen veranderd voordat ie zo ziek werd. Uiteindelijk heb ik m terug gezet naar energierijk voedsel, was overgestapt naar natuurlijk, biologisch spul. En hij werd met 2 weken weer helemaal de oude.

In de tijd dat je gratis kan testen heeft bijna elk paard een verhoogde waarde. Dus ik zal niet te veel conclusies verbinden aan die uitslag.

Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 13:35

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn.

Zoals hier al aangegeven kun je de waarden inderdaad op 2 manieren uitdrukken. Bij mijn pony is beide keren pmol/l aanduiding gebruikt en moet de waarde dus onder de 11 pmol/l zijn in season rise. De andere waarde pg/ml moet onder de 47 zijn. Bij mijn pony is 34 en 19 dus te hoog omdat het pmol/l is. Daar moet je dus goed naar kijken.

Een paard wat hoefbevangen is moet je niet testen omdat de acth waarde dan sowieso te hoog is. Er is een praktijk die daar een stuk over op internet heeft gezet, weet zo niet meer welke dat is. De stress is dan te hoog door de pijn en dan krijg je een onjuiste waarde.

Ik denk dat het inderdaad maar even aankijk en dan volgend jaar op een andere moment weer laat testen.

Ik geeft nu een maatbeker speedibeet (droog gemeten) een halve tot hele maatbeker 18+ van Pavo en verder krijgt hij smorgens hooi, overdag gras voor zover dat er staat, rond 19u hooi en voor de nacht hooi. Hij is best kieskeurig wb hooi dus we hebben nu zelf ook hooi gekocht waarvan we weten dat hij dat lust. Als er een pak tussen zit wat meneer niet lust geven we ons eigen hooi. Verder krijgt hij een poeder om de maag te koelen, fenegriek poeder, lijnzaadolie door de speedibeet. Hij ziet er nu dus al veel beter uit. Er zijn meer paarden op stal die zijn afgevallen en ingevallen flanken hadden. Ook die worden nu meer bijgevoerd en dat gaat nu ook beter. Voor mij was dat wel een bevestiging dat onze pony te weinig heeft gehad en daardoor was afgevallen.

Eigenlijk zoek ik mensen die de ervaring hebben dat een verlicht hoge acth waarde na een aantal weken omlaag gegaan is zonder medicatie zoals bij mijn pony. Van 34 pmol/l naar 19 pmol/l zonder Prascend dus en die inmiddels ook achter de oorzaak zijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:05

Ik denk dat je hiervoor nooit een oorzaak gaat vinden. Gaat om een veel te klein verschil.
Misschien heeft jouw paardje wel al jaren in september / oktober een licht verhoogde acth zonder cushing te hebben en zonder dat jij het wist omdat hij voordien nooit getest is.
En zo zijn er waarschijnlijk heel veel paarden, want de meesten worden niet getest tenzij ze echt symptomen vertonen.

Belangrijk is om naar het klinische beeld te kijken, niet zozeer naar die acth waarden.
Hoe langer hoe meer komen DA er ook achter dat er eigenlijk nog maar heel erg weinig geweten is over cushing ondertussen :+

Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 22:23

Nou idd ik ben het met je eens. Ik test volgend jaar nog wel een keer.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:24

Klinisch beeld is het aller belangrijkst. Paard dat wel Cushing symptomen heeft maar geen verhoogde waarde moet met de TRH Stimulatie test gemeten worden. Die kan weer vanaf december (ivm referentiewaardes). Dit is het officiele protocol. Maar niet iedere dierenarts weet dat.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:28

Ik ben mijn paard met een twijfel-waarde duivelsklauw gaan geven. Daar heeft hij het lange tijd goed op gedaan.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Acth waarde niet overtuigend ppid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:45

Reden voor de daling van de acth waarde is heel simpel, de sr is zo goed als voorbij. Bij alle paarden dalen de waardes nu.
Zou voor nu lekker bij blijven voeren en van het voorjaar nog eens testen.