Relaquine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:07

Volgende week verhuisd mijn paard omdat ze angstig/onrustig is op de trailer heb ik van de dierenarts een gel gekregen om wat te sederen. Relaquine, hij zei van een halve spuit te geven maar is dit niet wat veel? Ik heb bang dat ze haar evenwicht dan gaat verliezen maar ik wil ook niet te weinig geven want dan gaat het niet helpen...

Wie kan mij helpen, ik schzt dat ze ongeveer een 700kg weegt, ze is wel een zenuwachtig type.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:14

Er staat toch een dosering op het doosje? Halve spuit is wel erg veel lijkt me.
Ik zou het wel ruim optijd geven, het duurt even voordat het werkt.

BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:16

Manda schreef:
Er staat toch een dosering op het doosje? Halve spuit is wel erg veel lijkt me.
Ik zou het wel ruim optijd geven, het duurt even voordat het werkt.


Daarom hier ook mijn vraag omdat de bijsluiter veel minder aanduidt dan de dierenarts zei...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:26

Ja het is wat lastig, het verschilt ook per paard heb ik gemerkt, ik heb eens precies de dosering gegeven aan eentje en merkte totaal niks anders aan het paardje en moest nog wat bij geven. En de ander stond van 2 streepjes al zowat stoned erbij...

Sowieso zou ik zeker een uur van tevoren geven.

Als je niet weet hoe ze erop reageert zou ik gewoon starten met de dosering van het doosje te geven, als na een uur blijkt dat het nog niet genoeg helpt naar jou idee kan je altijd nog iets bijgeven en nog even wachten.

BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 22:09

Nog een vraagje, mogen ze gewoon hooi krijgen/eten als ze dit hebben gehad? Misschien kan ik aan de staleigenaar vragen of hij het kan geven want ik moet nog werken.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:29

Als hij verdoofd is mag hij niet eten en drinken tot hij weer normaal wakker is. Anders kan hij zich makkelijk verslikken. Dus echt wachten tot hij helemaal wakker is voor hij ook maar iets eet. Mijn merrie wilde toen steeds eten terwijl we alles hadden weggehaald (hooi en water) begon ze aan haar vlas. Ik heb er toen in haar stal op een krukje bij gezeten om te voorkomen dat ze vlas kon eten. Toen ze eenmaal weer wakker was hoefde ze ook geen vlas meer te eten dus denk dat dat een reactie was op de verdoving

sweetheart

Berichten: 2928
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Wales, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:31

Als je twijfels hebt, bel even met de dierenarts. Misschien is het de ervaring die hij met relaquin heeft dat je wat meer moet geven dan de dosering. Vraag het!

Wat eten betreft, voor de veiligheid zou ik geen eten geven tot je paard weer volledig wakker is (meestal na 1-2 uur). Als ze geseseerd zijn dan vergeten ze hoe ze goed moeten kauwen en dan kunnen ze slokdarm verstopping van krijgen.

Succes!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:41

sweetheart schreef:
Als je twijfels hebt, bel even met de dierenarts. Misschien is het de ervaring die hij met relaquin heeft dat je wat meer moet geven dan de dosering. Vraag het!

Wat eten betreft, voor de veiligheid zou ik geen eten geven tot je paard weer volledig wakker is (meestal na 1-2 uur). Als ze geseseerd zijn dan vergeten ze hoe ze goed moeten kauwen en dan kunnen ze slokdarm verstopping van krijgen.

Succes!


Die 1-2 uur geldt voor middelen die in het bloed gespoten zijn. Via de mond is de opname langzamer, en de uitscheiding ook, waardoor deze periode soms veel langer is.
Dus even goed op je paard letten of hij echt wakker is.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:55

Vind het ook veel klinken. Heb deze zelf ook weleens gebruikt omdat mijn tinker enorm bang is voor dierenartsen. Oog kapot die gehecht moest worden dus dit eerst gebruikt zodat de scherpe randen eraf waren.
Heb deze dosis aangehouden die ik hieronder plaatst. Link komt van topfit horseshop

Matige sedatie van paarden

0,15 mg acepromazine per kg lichaamsgewicht.
De dosis kan worden gevarieerd door 0,5 tot 1,5 keer de bovenstaande aanbevolen dosis toe te dienen op basis van het benodigde sedatieniveau: dien voor licht sedatie de helft van de aanbevolden dosis en voor diepere sedatie 1,5 keer de aanbevolen dosis toe.

Doseerrichtlijnen

200 kg: 1 ml
300 en 400 kg: 1,5 ml
450 kg: 2 ml
500 en 600 kg: 2,5 ml

De dosering kan worden gevarieerd door 0,5 tot 1,5 keer de bovenstaande aanbevolen dosering toe te dienen afhankelijk van het benodigde sedatie niveau.
Lichte sedatie: helft aanbevolen dosering.
Diepere sedatie: 1,5 keer de aanbevolen dosering toe.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:03

Voor een paard van 700kg kom je op 3ml als je de standaard dosering aanhoudt. Met 5ml (halve spuit) heb je dus een wat zwaardere sedatie. Mijn ervaring is dat de meeste paarden meer nodig hebben dan de aanbevolen hoeveelheid.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:09

Hou er rekening mee dat een paard die acepromazine krijgt alles méér meekrijgt. Dus ook alle herrie in een trailer wordt versterkt. Je paard kan er niet (goed) meer op reageren omdat-ie een spierverslapper heeft gekregen, maar de paniek kan alleen maar groter worden. Breekt-ie door de acepromazine heen (wat als-ie maar genoeg in paniek raakt door de adrenaline makkelijk kan!) dan heb je een probleem. Dan heb je een paard in paniek in een bewegende trailer die z'n spieren niet goed onder controle heeft.

Bottom line: ik zou nooit een paard op een trailer zetten met acepromazine in z'n mik.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:33

Ik heb vorige week mijn paard geschoren met de aanbevolen hoeveelheid. Niet zozeer omdat ze bang is, maar omdat ze anders een uur rondjes gaat staan draaien. Ik gebruikte hiervoor altijd 'muisjes' en dan had ik echt wel een ander soort paard dan met relaquine. Ze stond nu te suffen, maar zodra er wat was (paard dat voorbij liep oid), schoot het hoofd echt in de lucht en keek ze me erg wakker aan. Ik vond het niet heel geslaagd en zou het zelf liever niet bij angst en trailer gebruiken.

Het werkte bij mij echt na ruim een uur trouwens pas. En wat je wel kan doen, aangezien je toch een halve spuit over gaat houden en het maar beperkt houdbaar is, deze week al kijken hoe ze reageert op 3 streepjes.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:02

Ik vind relaquine sowieso niet een heel fijn advies om te gebruiken als een paard de trailer op moet. Je paard raakt verslapt maar is nog steeds angstig, dus gaat waarschijnlijk de trailerangst versterken omdat hij ook zijn evenwicht niet meer goed kan houden.

Eerder zou ik vragen naar domosedan.

BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 12:42

als ik het zo hoor denk ik niet dat ik het ga gebruiken... dan maar zonder... ofwel met confedence eq. maar ik wil niet dat mijn paard zoveel angst heeft en er niks mee 'kan' omdat haar spieren verslappen... het is net hetzelfde als verdoven met een spierverslapper en dat je de pijn nog voelt maar niks kan doen

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:46

Ja dat is ook zo. Fijn is het niet voor een paard.
Even voor de duidelijkheid over mijn verhaal. Hij heeft deze pasta gehad met hechten maar de dierenarts heeft hem verder verdoofd enz om te kunnen hechten. Het was puur dat ze makkelijker bij hem kon komen. Hij laat namelijk geen dierenarts bij hem. Hierdoor was net even de grootste angst weg. Hij stond ook los bij ons en hebben gewacht daf hij naar ons toen kwam.
Daarna bekeken en tot conclusie gekomen dat ie wel gehecht moest worden. Daarna extra verdoofd en wond gehecht.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:03

Ik heb het begin deze maand gebruikt om te scheren.
Halve spuit is echt teveel. Zou 1 of 2 streepjes geven. Ik heb ook een halve gegeven en ze stond echt voor dood :+

BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 12:10

Alles is goed verlopen!

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Relaquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:28

Super dat allesgoed gegaan is!! Hoe heb je het nu gedaan?

BritHittepit

Berichten: 2547
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:08

tinkersjakie schreef:
Super dat allesgoed gegaan is!! Hoe heb je het nu gedaan?


Ik heb 2 streepjes gegeven van de relaquine, niet meer, op zich was er ook niets aan te zien maar op de trailer was ze rustiger en niet bezweet, vorige keer was het net een sauna en helemaal nat!