Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 16:40

Een paar maanden geleden is mijn paard volledig afgekeurd als rijpaard. Het gaat om een draver van 15 jaar oud die tot de laatste maanden eigenlijk altijd prima heeft gelopen. Wel heeft ze met regelmaat een osteopaat nodig gehad om de boel los te houden.
Tot ongeveer een half jaar geleden. Ze struikelde een paar keer met rijden, zodanig dat ze voor op de knieën viel. In twee weken tijd is dat 4 keer gebeurd. De hoeven waren toen net te kort bekapt dus iedereen om me heen zei dat het daar wel door zou komen.
Daarna kwam het moment dat ze zonder duidelijke aanleiding in de trailer viel. We hebben het op beeld en het leek alsof haar linker achterbeen gewoon onder haar vandaan zakte. Osteopaat vermoede een soort kortsluiting en raadde aan om de boel op de foto te zetten. Ze gezegd zo gedaan.
Omdat de dierenarts er toch was meteen de hele bovenlijn, haar vermeende zwakke rechter achterbeen op de foto laten zetten en echo's laten maken van de hals, hetzelfde been en SI gewrichten. Conclusie: spondylose en kissing spines in de rug, artrose en een heftige ontsteking in de hals en het linker SI gewricht helemaal naar de klote door artrose. Dat rechterbeen was niks mis mee, dat kwam waarschijnlijk door het ontlasten van links. Daarnaast geen hard bewijs maar wel een sterk vermoeden over een zenuwbeknelling in de hals die de kortsluiting op rechtsvoor (struikelen) en linksachter (wegzakken in de trailer) veroorzaakt.
Prognose: 3-5 jaar relatief pijnvrij mits ze osphos injecties kreeg, anders zou het korter zijn.
Die eerste osphos injectie heb ik haar direct laten geven.Daarna, toen alles een plekje begon te krijgen, besloten om niet nog meer injecties te geven. Het enige wat ze bereiken is dat de boel gesmeerd wordt waardoor mijn paard langer mee zou moeten kunnen zonder dat de pijn te erg wordt. Oftewel; tijdrekken.

Nu zijn wij kort geleden verhuisd. Zodanig verweg dat we mijn paard ook hebben verhuisd. Dit hebben we lopend gedaan, wat eigenlijk heel erg goed ging. Paard op bute en ze liep braaf, vrolijk en lekker voorwaarts mee. Maar nu staat ze sinds een maand op een nieuwe stal en zie ik haar verslechteren. Absoluut geen kwaad woord over de stal, de eigenaars doen álles voor de paarden en mijn paard krijgt ook alle tijd om aan de groep te wennen maar als onderdanige heeft ze het enorm zwaar om weer een plekje te vinden.
Vanmiddag tijdens het poetsen zakten haar achterbenen ineens half onder haar weg. Ze had duidelijk moeite om overeind te blijven en wilde uiteindelijk zelf gaan liggen. Ik heb haar apart van de andere paarden in de paddock gezet waar ze direct een keer rolde en daarna liep ze weg alsof er niks aan de hand was. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan maar zorgt er wel voor dat ik aan alles ga twijfelen.

De winter komt eraan, ze heeft op dit moment duidelijk stress, valt af en is niet happy. Aan de andere kant vind ik het lastig om goed in te schatten omdat de stress een duidelijke oorzaak heeft (de nieuwe groep) en met de tijd bij zou kunnen (moeten) trekken. Maar tegelijkertijd denk ik dan; doe ik haar hier nog wel een plezier mee? Is het niet eerlijker om haar nu te laten gaan, voordat ze verder verslechtert en vóór de winter?
Ik weet niet meer waar ik goed aan doe en hoop dat jullie mij jullie meningen kunnen geven. Als buitenstaander kan je toch objectiever kijken dan als eigenaresse.



Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 16:49

Ibbel schreef:
Tja, toen je je topic over je verhuizing opende dacht ik al dat je je paard beter had kunnen laten gaan op de oude vertrouwde plek. Dus ja, als ik hoor wat er allemaal mis is zou ik zeggen: laat haar gaan.


Ik heb het inderdaad gelezen maar op dat moment was mn paard nog zó goed. Het is dat ik door de foto's wist dat het eigenlijk niet zo was maar op dat moment was ze absoluut niet zoals ze nu is. Als ik had geweten dat ze zo hard achteruit zou gaan had ik er wellicht wel over nagedacht maar dat was op dat moment nog niet aan de orde...

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 17:00

Ze staat nu 's nachts op stal (met bodembedekking). Ochtend en avond in een aparte paddock (met een andere pony samen) en 's middags in de groep in de hit-actief. Ze krijgen biologisch hooi dat getest wordt op voedingsstoffen en wordt aangevuld met biologische brokken.

Pluttersput; ze is altijd al erg onderdanig geweest maar vond eigenlijk altijd dr plekje ook wel in een kudde, niet zoals wat ik nu zie gebeuren. En ja, bot gezegd is ze inderdaad gewoon kapot. Eerst toonde ze dat alleen totaal niet en nu komt het ineens keihard naar boven... Maar of het achteruitgaan de oorzaak is van de stress en spanning in de groep of stress de oorzaak van het achteruitgaan, dat weet ik niet...

Gini; die injecties zijn puur tijdrekken. Een injectie werkt ongeveer een half jaar en dan geef je een nieuwe om het weer te smeren. Tijdrekken is puur voor mezelf, mijn paard beseft het immers niet. Dus waarom dan meer injecties?
Dit wegzakken op de poetsplaats heb ik nog nooit eerder gezien. De vermoedelijke zenuwbeknelling die dit wellicht ook heeft veroorzaakt is niks aan te doen.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 28-10-18 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 11:39

xSogno schreef:
Goof schreef:
Het dier kan alleen pijnvrij zijn met injecties. Jij hebt besloten geen injecties meer te geven. Dat betekent dat je het dier nu dus met pijn laat staan. Lijkt mij dat het meest eerlijke is dat je het dier laat gaan.

Eens. Als je besluit dat ze geen injecties meer krijgt kan ze niet pijnvrij leven, dan ben je imo verplicht haar te laten gaan.

Sterkte.



Even ter verduidelijking: de eerste injectie heeft ze wel gehad. Deze zou tot ongeveer maart moeten werken. Op dit moment heeft ze wel degelijk een werkzame injectie!

Na uitgebreid overleg met mensen die haar al lang kennen (ook medisch) en de staleigenaar voor nu besloten dat ze nu lekker de wei in gaat met één ander oud paardje. Zolang het weer niet te slecht wordt mag ze daar nog even genieten (met bute) en zodra ze ook maar iets van achteruitgang vertoont of als het eindeloos gaat regenen en ze is hetzelfde als nu dan is het over. Ik hou er dus rekening mee dat ze er over een paar weken niet meer is.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 12:38

Ze stond dekenloos maar die gaat er nu toch wel op. Zeker met het weer dat morgen verwacht wordt.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 12:43

Duhelo schreef:
Het kan zijn dat wat extra warmte en de groepsstress die wegvalt al weer een groot verschil zal maken.


Stiekem hoop ik daar op maar ik hou er rekening mee dat er een grote kans is dat het niet genoeg is.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 12:50

Olympia schreef:
Aan de ene kant snap ik heel eeg goed dat je de beslissing wilt rekken. Maar aan de andere kant. Je weet dat je deze keuze moet gaan maken. Of het nu is of over een paar weken. Het moment blijft even moeilijker en misschien nog wel moeilijker over een paar weken. Waak er wel voor dat je niet steeds een nieuwe "grens" zoekt om geen keuze te hoeven maken. Sterkte :(:)



Daar ben ik me zeker van bewust! Maar nu is ze niet happy en ik hoop dat we op deze manier nog een paar happy dagen kunnen geven.

Moeilijker voor mij denk ik niet. Ik ben iemand die altijd eerst compleet in paniek raakt en impulsief reageert maar daarna, als ik wat tijd heb om er over na te denken, het een plekje kan geven.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 29-10-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 14:11

Rytir schreef:
Wat naar en moeilijk ts! Ik ben wel benieuwd, waarom was die bute nodig tijdens de verhuizing of staat ze er nog op?



Bute was voor de zekerheid omdat we niet wisten of ze 30 km kon lopen zonder pijn. Nu krijgt ze niets maar ik ga haar toch weer een lage dosis geven zodat haar laatste dagen pijnvrij zijn.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 08:19

Ginny135 schreef:
Ikzelf heb altijd het idee: zolang het leven nog dier/menswaardig is nog even aankijken. Op het moment dat het paard niet meer pijnvrij kan lopen, niet meer kan "functioneren als dier" en het eigenlijk niet meer waardig is het niet eerlijk om het dier met pijn door te laten gaan.

De uiteindelijke keuze is aan jou TS, heel veel sterkte gewenst alvast!



Dat niet meer kunnen functioneren als dier wil ik absoluut voor zijn. Ik heb paarden zo zien lopen en dat gaat hier echt niet gebeuren.

Mijn berichtje over het weer was niet een ‘wat als’ berichtje. Meer dat zolang het droog blijft ze nog even op de wei mag genieten. Ze staat sinds gister in de wei met de oude pony en lijkt zich direct wat prettiger te voelen. Zo heeft ze in ieder geval een leuk einde.

De afspraak met de dierenarts is inmiddels gemaakt. Volgende week woensdag aan het einde van de middag.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 21:36

Nielojram schreef:
Delaja schreef:
Bute was voor de zekerheid omdat we niet wisten of ze 30 km kon lopen zonder pijn. Nu krijgt ze niets maar ik ga haar toch weer een lage dosis geven zodat haar laatste dagen pijnvrij zijn.


Dertig kilometer?
Zou ik mijn gezonde paard niet eens aandoen.

Sterkte, zo te lezen is het de juiste beslissing.



Waarom niet? Mijn paard heeft jarenlang probleemloos flinke buitenritten gemaakt en had tot voor kort een uitstekende conditie. Ze draaide haar hoef niet om voor een actieve rit van 20 kilometer. Voor een gezond paard dat een beetje normaal bereden wordt moet 30km stappen aan de hand geen enkel probleem zijn.

Je bericht heeft overigens geen enkele toegevoegde waarde. Paard wordt ingeslapen en de verhuizing was een maand geleden.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 17:38

Mijn lieve, lieve meisje is niet meer. Het is heel snel en vredig gegaan. Ze gaf zich helemaal over.

Deze laatste week is ze tot rust gekomen in de wei bij haar nieuwe fjordenvriendje.
Nog een paar dagen kunnen genieten van het mooie weer en zodra de dierenarts kwam begon het te regenen.

Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:49

Bedankt voor alle lieve berichtjes.
Er blijft een groot gevoel van leegte achter, maar ik zal haar nooit vergeten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, GrapeshotBot, Laura1982, Pova en 28 bezoekers