Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 16:56

Zoals de titel al aangeeft is mijn paard flink kreupel en is de oorzaak tot nu toe nog onvindbaar. Ik hoop dat iemand het verhaal herkend en mij een tip kan geven wat we verder nog kunnen ondernemen om de oorzaak te vinden. Het gaat om een Tinker merrie van 18 jaar. De laatste anderhalf jaar loopt ze 24/7 in de wei en doen we met rijden wat rustig aan in verband met spat in beide achterbenen. In maart dit jaar heb ik van de dierenarts groen licht gekregen om weer te gaan rijden en dat ging echt uitstekend tot:

2 oktober. Op deze dag had ik les. Tijdens het losrijden voelde ze wat stijf, maar dit is ze wel vaker vanwege de spat. Na ongeveer 15 minuten begon ze opeens licht te manken met het linker voorbeen in draf. In stap was niks te zien. We zijn vrijwel direct gestopt. Ik heb het been toen nagevoeld en met een tang in de hoeven geknepen, maar alles leek normaal. Omdat het weekend ervoor een nieuw paard op de wei was gekomen en ze toen wat wild hebben gedaan, dacht ik dat ze zich misschien een beetje verstapt zou hebben (hier ligt misschien ook wel echt de oorzaak?). Zonder me nog heel veel zorgen te maken heb ik haar weer terug op de wei gezet.

Op 4 oktober 2018 heb ik haar even aan de longeerlijn gehad om te kijken of ze alweer goed zou lopen De eerste paar rondjes niks te zien, maar daarna gaf het weer hetzelfde beeld als eerder die week. Omdat de hoeven nodig gedaan moesten worden en ik ook een hoefzweer wilde uitsluiten contact op genomen met de hoefsmid. Deze kon helaas pas 8 oktober komen.
De hoefsmid heeft haar bekapt en geen bijzonderheden gevonden. Hij zei dat als ze last zou hebben van de wat lange hoeven dat het met een paar dagen beter zou moeten zijn. Toch direct na de hoefsmid weer even aan de longeerlijn gehad. Weer na een paar rondjes wat onregelmatig.
Op 12 oktober 2018 Nog steeds hetzelfde beeld. In stap zuiver en in draf na een paar rondjes duidelijk onregelmatig. Nu vond ik het toch wel tijd worden om de dierenarts erbij te halen. De dierenarts had maandag 15 oktober een plekje.

Toen de dierenarts kwam hebben we eerst wat heen en weer gelopen op de rechte lijn in stap en draf. In draf zag de dierenarts wat onregelmatigheid. Daarna longeren op het zachte. Ook hier weer een lichte onregelmatigheid in draf. Daarna een buigproef van het onderbeen. Dit gaf heel duidelijk een verslechtering. De conclusie van de dierenarts was dat ze zich waarschijnlijk verstapt had op de wei. Ik kreeg als advies mee 1 week metacam met drie weken weide rust.

Vijf dagen later (19 oktober) zag ze me aankomen op de wei en kwam in draf naar me toe. Zeer duidelijk kreupel in draf. Daarna in stap ook echt heel erg kreupel, zoals je in dit filmpje kan zien https://youtu.be/nse2JE-l6l0. Ik schrok hier zo erg van dat ik direct met de dierenarts aan de telefoon hing. De dierenarts vond het niet direct nodig om de komen, maar wilde wel dat ik nog wat metacam gaf zaterdag ochtend weer zou bellen of dat effect had gehad.

Zaterdag ochtend liep de weer iets beter, maar nog steeds erg slecht. Omdat de metacam wat had gedaan en hij toch eigenlijk niet veel meer kon doen dan pijnstillers geven moest ik het goed in de gaten houden en zondag weer even bellen om de status door te geven.
Zondag 21 oktober was het allemaal nog een beetje hetzelfde, maar het beeld was wat wisselend geworden. Het ene moment erg kreupel in stap en het volgende moment weer zuiver in stap. Maandag moest ik naar het spreekuur bellen.

Zo gezegd zo gedaan. Maandag 22 oktober hing ik precies om 8.00 uur aan de telefoon, want ik maakte me nu toch wel flink zorgen. De dierenarts vond het ook wel tijd worden voor verder onderzoek en verwees me door naar de Lingehoeve. Hier konden we gelukkig 26 oktober al terecht. Ik moest stoppen met de metacam, zodat ze daar geen vertekend beeld zouden zien en ze mocht nog steeds op de wei blijven.

Op maandag avond had ik voor het laatst metacam gegeven, wat dus zou betekenen dat het woensdag echt uitgewerkt zou zijn. Dat het uitgewerkt was, was duidelijk te zien. Ze was weer zo kreupel als op het filmpje. Ik maakte me nu echt flink zorgen.

Toen het eindelijk 27 oktober was en we naar de kliniek konden, had ik eigenlijk al een beetje afscheid genomen. Ik dacht echt dat we haar achter konden laten zo kreupel. Op de kliniek ook weer eest standaard kreupelheidsonderzoek met lopen op de rechte lijn en longeren op het harde en zachte. Zeer duidelijk kreupel, maar het beeld was een beetje raar. De dierenarts kon er niet echt uitkomen of het vanuit het onderbeen kwam of de schouder. Om te beginnen werd het onderbeen vanaf de knie uitverdoofd. Dit gaf erg veel verbetering, maar nog steeds duidelijk onzuiver. Daarna begonnen met foto’s maken van het onderbeen. Hier kwam wat lichte artrose in het hoefkatrol, kogel en knie uit. Dierenarts vond dit vrij normale slijtage en zeker niet de oorzaak van deze heftige kreupelheid. Wel zag ze dat een griffelbeentje wat verkleeft eruit zag, wat zou kunnen duiden op een tussenpees blessure. Om een oorzaak van hoger uit te sluiten ook nog foto’s van de elleboog, schouder en onderste halswervel gemaakt. Op deze foto’s leek wat er verkalking in de bicep spier zichtbaar te zijn.

Na deze foto sessie gingen we door naar de echo voor de tussenpees en biceps spier. Blijkbaar hebben koudbloeden een dikke huid, dus de echo kon nog wel eens lastig worden. Begonnen met de echo ter hoogte van het griffelbeen. Zoals verwacht was het erg lastig om te zien, maar wat ze kon zien zag er niet aangedaan uit. Hetzelfde gold voor de biceps. De verkalking daar leek ook erg mee te vallen. Nu wisten we dus nog niks..

De dierenarts had het er over dat nu de enige optie nog een CT scan is om de oorzaak te vinden. Omdat hier echt een heel groot prijskaartje aan hangt is die optie eigenlijk uit gesloten. Wel konden we eerst nog een paar weken stalrust proberen omdat ze al die tijd op de wei heeft gestaan en dan misschien toch nog te veel beweegt. Verder krijgt ze nu naast drie weken stalrust ook drie weken lang buut als pijnstiller.

Ze staat nu twee dagen op stal en ik vind het heel erg zielig, maar als het helpt dan moet het maar. De dierenarts zei dat ze nu met de buut na een paar dagen al goed zou moeten lopen. Daarnet heb ik haar heel kort even uit de stal gehaald en na tien passen duidelijk kreupel dus direct terug gezet. Ze is nu dus met buut nog steeds kreupel. Waar ik me nu het meest zorgen om maak is, was als ze na drie weken stalrust en pijnstillers nog heel slecht is? Wat zijn dan de opties nog?

Natuurlijk heb ik over drie weken contact met de kliniek over hoe het gaat, maar hier alvast over nadenken kan nooit kwaad.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:06

Weet je zeker dat ze echt geen hoefzweer heeft?

Ik vind haar wel kreupel op het filmpje maar niet extreem, ik zou sowieso nog niet teveel nadenken over de toekomst maar haar eerder gewoon 2 tot 6 maanden met rust laten en op de wei laten staan. (en aankijken)

Daarnaast de rug een keer goed los laten maken.

CT scan zou ik zelf niet zo snel doen, je hebt al aardig wat onderzoeken laten doen waar eigenlijk niets uit is gekomen nog.

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:11

Er is een tijd geleden een topic geweest over een koudbloed die ook een tijd wisselend kreupel was, de oorzaak bleek ook niet te vinden...uiteindelijk was het toch een hoefzweer.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:15

Stalrust is zo ontzettend achterhaald. Helemaal als je niet weet wat het is bij dit soort klachten. Het lost niets op. Dat zou je dierenarts zo langzamerhand toch moeten weten...zet haar dan op een paddock met een zak hooi, of een afgezet stukje land.
En als je daarna geen goede diagnose hebt, dan is een half jaar rust een optie of met pensioen laten gaan.

Heeft ze trouwens ijzers?
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 28-10-18 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 17:16

Ik heb vrijdag specifiek nog gevraagd of het niet toch een hoefzweer kon zijn. De dierenarts antwoordde dat dat eigenlijk wel uitgesloten was omdat ze het loopje er niet naar vond en dat een hoefzweer niet uitverdoofd.
Het zou natuurlijk heel mooi zijn als het toch een hoefzweer blijkt te zijn. Hoe kan ik daar achter komen of dat het toch stiekem niet is? Zou ook vanzelf moeten doorbreken toch?

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:21


Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:15

_soraja_ schreef:
Ik heb vrijdag specifiek nog gevraagd of het niet toch een hoefzweer kon zijn. De dierenarts antwoordde dat dat eigenlijk wel uitgesloten was omdat ze het loopje er niet naar vond en dat een hoefzweer niet uitverdoofd.
Het zou natuurlijk heel mooi zijn als het toch een hoefzweer blijkt te zijn. Hoe kan ik daar achter komen of dat het toch stiekem niet is? Zou ook vanzelf moeten doorbreken toch?


Klopt uiteindelijk wel, maar ik heb ook weleens meegemaakt dat dat een paar maanden geduurd heeft. "(paard gaf ook geen hoefzweer "beeld", zowel DA als hoefsmid konden het niet vinden. Weken in de soda/ biotex helpt inderdaad het proces te bespoedigen.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:21

Ik zeg ook hoefzweer... heb een keer ook een paard gehad die heel vaag kreupel was. Bleek een diepe zweer te hebben onder de bal van de voet. Voel je ook nergens warmte?

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:27

Ik vind het ook op een hoefzweer lijken. Als de zweer hoog zit dan is het erg lastig om te vinden.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 18:28

Stel dat het toch een hoefzweer zou zijn. Kan dat dan ook de reactie op de buigproef en uitverdoven verklaren? En het langzame ontstaan?
Ik voel nergens warmte en er hebben twee dierenartsen en twee hoefsmeden naar gekeken. Geen van deze heeft de optie hoefzweer genoemd.
Ik zou heel graag willen dat het een hoefzweer is, maar ik denk zelf door bovenstaande informatie dat dat het dus (helaas) niet is.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:38

Hoefzweren kunnen verschillende beelden geven. Heeft ze weleens eerder een hoefzweer gehad? en zoja wat voor een symptomen vertoonde ze toen? laat ik zeggen dat veel paarden mij al eens voor de gek hebben gehouden met hoefzweren.

Maar het kan natuurlijk altijd wat anders zijn, sowieso zou ik je paard tijd geven.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:12

Is haar hoef ook op de foto geweest?
Mijn pony heeft dit jaar ook een hoefzweer gehad en daar kwam ik ook pas laat achter. Was ook zo kreupel. Geen reactie op de tang en hoef niet warm.
Uiteindeljk foto’s van de hoef laten maken om te kijken of het hoefbeen gebroken was.
Was gelukkig niet het geval maar op de foto’s was wel duidelijk een zweer te zien.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:27

Lees je openingspost nog eens terug. 18 jaar, spat aan beide achterbenen, artrose aan de hoefkatrol, kogel en knie, verkleefd griffelbeentje, verkalking bicepsspier. Dier is klinisch continue kreupel. Wat zou je een ander adviseren?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:32

Suzanne F. schreef:
Lees je openingspost nog eens terug. 18 jaar, spat aan beide achterbenen, artrose aan de hoefkatrol, kogel en knie, verkleefd griffelbeentje, verkalking bicepsspier. Dier is klinisch continue kreupel. Wat zou je een ander adviseren?


Dit dus.......

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:42

Suzanne F. schreef:
Lees je openingspost nog eens terug. 18 jaar, spat aan beide achterbenen, artrose aan de hoefkatrol, kogel en knie, verkleefd griffelbeentje, verkalking bicepsspier. Dier is klinisch continue kreupel. Wat zou je een ander adviseren?

M.a.w. voor chronisch belastingskreupel door ontlasten achterbenen ivm spat daar. Kan inderdaad heel goed, en de verkalking/snellere slijtage zou dat ook verklaren. Geen vrolijke conclusie, maar waarom komen de DA's daar niet op dan?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:46

tamary schreef:
M.a.w. voor chronisch belastingskreupel door ontlasten achterbenen ivm spat daar. Kan inderdaad heel goed, en de verkalking/snellere slijtage zou dat ook verklaren. Geen vrolijke conclusie, maar waarom komen de DA's daar niet op dan?

Die houden van behandelen, vooral de Lingehoeve. Ben daar al vaker geweest met klanten dat de diagnose niet duidelijk werd en er van alles behandeld werd.

Dat dat paard gelijk vanaf de knie is uitverdoofd vind ik al heel vreemd. Dat behoor je stapje voor stapje te doen.

Hevonen

Berichten: 5612
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:54

Mogelijk ontwikkelt zich een schiefel, daar kunnen paarden in eerste instantie heel erg kreupel van zijn. Na een poos stabiliseert dat en zie je meestal een bult bovenaan het griffelbeen, maar de boel vergroeit en de kreupelheid verdwijnt.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:58

Hier ook een jaarling gehad een op de andere dag zo kreupel da erbij en idd diagnose metacam en aankijken... 2 hoefsmeden erbij flink in de hoef rommelen geen zweer te zien toch bleef die na 2 weken kreupel. Ben toen naar kliniek buitenzorg in Bemmel geweest en meteen werd de hoef op verschillende plekken op de foto gezet en ja hoor daar zat een zweer helemaal boven in dus uiteindelijk zou hij via de kroonraad naar buiten komen dit duurde wel wat langer als bij een gewone zweer maar na een maand in de soda was het weg... op zich zou het icm de slijtage een wat andere beeld kunnen geven.

Mijn merrie is ook zn medisch geval apart heeft rechtsom een onregelmatige beeld maar dan alleen aan de longe en niet onder het zadel. Ik heb alles na laten kijken maar zij reageerde totaal niet op het uitverdoven maar op scan,echo thermografie niks te ontdekken. Nu ben ik wel van haar gewend dat als ze ooit maar een “pijntje” gehad heeft dat ze daar ook weg in blijft hangen. Zo heeft ze ooit een oor ontsteking gehad (7 jaar geleden hoor) en kan ze nu ineens flippen als haar manen of een drupje zweet tegen haar oor aankomt...
Op zich zou je evt nog in de wei een stukje stal af kunnen zetten dat ze niet veel kn bewegen maar toch met de andere buiten komt.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:03

Def schreef:
Is haar hoef ook op de foto geweest?
Mijn pony heeft dit jaar ook een hoefzweer gehad en daar kwam ik ook pas laat achter. Was ook zo kreupel. Geen reactie op de tang en hoef niet warm.
Uiteindeljk foto’s van de hoef laten maken om te kijken of het hoefbeen gebroken was.
Was gelukkig niet het geval maar op de foto’s was wel duidelijk een zweer te zien.


De hoef is inderdaad ook op de foto geweest. Van voor en vanaf de zijkant. Daar was niks op te zien.

Suzanne F. schreef:
Lees je openingspost nog eens terug. 18 jaar, spat aan beide achterbenen, artrose aan de hoefkatrol, kogel en knie, verkleefd griffelbeentje, verkalking bicepsspier. Dier is klinisch continue kreupel. Wat zou je een ander adviseren?


Dit heeft zeker ook door mijn hoofd gespeeld, maar op de foto was de artrose zo licht zat ze er klinisch gezien niet kreupel van zou moeten zijn. Mocht er over een tijd totaal geen verbetering zijn ga ik echt wel nadenken over inslapen, maar voor nu vind ik dat nog een beetje voorbarig.

nicqui
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-02-09

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:17

wat herkenbaar!!
heb je pb gestuurd.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:47

Ook voor mij is het helaas herkenbaar, ook ik heb je even een pb gedaan!

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Paard kreupel, oorzaak onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:55

misschien eerst thermografie ipv ct scan? vele malen goedkoper en vaak ook een duidelijk beeld in welke regio je het moet zoeken, dan kun je weer wat gerichter kijken.
jammer dat degene voor wie het beeld herkenbaar is alleen via pb willen reageren. Hier kan iedereen van leren toch?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:06

Is ze getest op PSSM? http://www.pssm.eu/nl/ Komt vaak voor bij Tinkers en kan allerlei vage klachten verklaren. Jammer genoeg zijn er nog te weinig dierenartsen die hier van af weten of er aan denken. Test voor PSSM 1 kost ca. 25,- en kan o.a. in Engeland gedaan worden door het opsturen van haren. https://www.animalgenetics.eu/Equine/eq ... /PSSM.html Als pijnstillers niks doen dan is duidelijk iets meer aan de hand.
Wat voer je haar? Een paard met PSSM1 is zeer gevoelig voor suikers.
https://www.facebook.com/groups/1597354963853784/

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:27

Alfi2010 schreef:
misschien eerst thermografie ipv ct scan? vele malen goedkoper en vaak ook een duidelijk beeld in welke regio je het moet zoeken, dan kun je weer wat gerichter kijken.
jammer dat degene voor wie het beeld herkenbaar is alleen via pb willen reageren. Hier kan iedereen van leren toch?

Thermografie is misschien inderdaad wel een goede optie. Ik weet dat het laat ziet welke gebieden er warmer zijn, maar geeft elke blessure extra warmte?

ElCid schreef:
Is ze getest op PSSM? http://www.pssm.eu/nl/ Komt vaak voor bij Tinkers en kan allerlei vage klachten verklaren. Jammer genoeg zijn er nog te weinig dierenartsen die hier van af weten of er aan denken. Test voor PSSM 1 kost ca. 25,- en kan o.a. in Engeland gedaan worden door het opsturen van haren. https://www.animalgenetics.eu/Equine/eq ... /PSSM.html Als pijnstillers niks doen dan is duidelijk iets meer aan de hand.
Wat voer je haar? Een paard met PSSM1 is zeer gevoelig voor suikers.
https://www.facebook.com/groups/1597354963853784/

Nee ze is nog niet getest op PSSM. Zeker een optie om in gedachten te houden.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:45

Alfi2010 schreef:
misschien eerst thermografie ipv ct scan? vele malen goedkoper en vaak ook een duidelijk beeld in welke regio je het moet zoeken, dan kun je weer wat gerichter kijken.
jammer dat degene voor wie het beeld herkenbaar is alleen via pb willen reageren. Hier kan iedereen van leren toch?

Ik wil best hier reageren hoor! :) Wilde alleen aan TS laten weten dat het bij mij ook een tijd heeft geduurd voor ze wat konden vinden en het nog niet 100% zeker is bij die van mij of het daar aan ligt en dat ik zelf graag nog wil gaan voor een second opinion. Die van mij had hetzelfde als het paard van TS, eerst alleen kreupel in draf en dit op en af. Later was ze zo kreupel dat het ook in stap zichtbaar is en inmiddels is het alleen in draf op de volte, alleen op de linkerhand.

Verder dat ik het kon begrijpen als ze t fijn vond om er met iemand over te praten.

Mijn paard heeft een cyste in haar schouder, waar een dierenarts op stal achter is gekomen. Hij vertelde dat hij dit soort "goede" foto's normaal alleen in de kliniek kreeg vandaar dat ik er met een soort van toeval ben achtergekomen. Ik wil om deze reden ook graag een second opinion bij een kliniek zodat er misschien nog meer zichtbaar wordt.

Maar goed, blijft TS haar topic dus hier hoeft van mij ook verder niemand op in te gaan hoor.