Gaskoliek

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:42

Bonice schreef:
Goedemorgen,

Ik heb een probleem, en ben benieuwd of er hier bokkers zijn met hetzelfde probleem, en hoe zij die hebben opgelost..

Mijn paard, een 4 jarige KWPN-er, krijgt regelmatig gaskoliek. Soms krijgt hij het een half jaar niet, en dan weer 2 x in de maand, oorzaak tot nu toe onbekend. Ik heb er alle keren een dierenarts bij gehaald, :$ zij hebben er geen verklaring voor.

Weetjes:
- Er is mestonderzoek gedaan > paard had wormen, wormenkuur gegeven, nog steeds koliek
- Bloedonderzoek gedaan > kwam niet veel uit
- Ander voer: Gastro+ & suikervrije muesli > geen resultaat en erg prijzig
- Staat +- 7 uur op de wei, +- 45 min per dag rijden/longeren
- Krijgt inmiddels droog hooi ipv kuil > heeft nog geen koliek gehad, maar dit probeer ik pas 3 weken
- Krijgt inmiddels weer sportbrok + suikervrije muesli ivm de kosten en geen resultaat
- Ik geef 20 CL lijnzaadolie, vitamine C & probiotica > nog geen koliek gehad maar ook dit probeer ik pas 3 weken
- Ik heb Colosan gegeven tijdens een koliekaanval > werkte soms

Iemand een zelfde soort situatie en enig idee waar zijn of haar paard gevoelig is voor is?

Ik hoor het graag, begin wanhopig te worden |(

Ik heb ervaring met een luchtzuiger met terugkerende gaskoliek, hier is/ was de oplossing: gastro+ met wat bietenpulp. Hooi ipv kuil..wel goede kwaliteit van schimmel in het hooi kreeg ie het ook.
Niet teveel wortels/ appels etc en al helemaal geen mais.
Lijnzaadolie of zonnebloemolie door het krachtvoer.
Paard goed warmhouden (deken op met regen, kou etc.) beperkte weidegang en heel veel beweging. (ook dagelijks flink draven minimaal)
Colosan werkte hier gelukkig wel goed.

Ook regelmatig mest op zand checken, en kijken of alle wormen weg zijn kan helpen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie