Ik ben ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:58

Hevonen schreef:
Klinkt voor mij als een probleem in de nek, mogelijk van de atlas.



Dit was ook mijn eerste gedachte. Draaier of atlas . Misschien andere hals wervels die beschadigd zijn o.i.d

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:14

MariekeDuke schreef:
Hevonen schreef:
Klinkt voor mij als een probleem in de nek, mogelijk van de atlas.



Hoezo denk je dat? Zou het kunnen dat hij daar last van heeft omdat hij wel eens is gaan hangen op de wasplaats?

Elisa2 schreef:
Zijn de maagzweren ook daadwerkelijk weg? een second opinion van een 2e tandarts is denk ik wat ik als eerste zou doen.

Want het klinkt alsof er daar iets niet helemaal lekker zit, cranio sacraal of osteopaat erbij voor zijn nek/ eerste halswervels vind ik een goede 2e stap als er niets uit het gebit komt. Die kijken net een stapje verder/ anders dan een fysio. Wel een goed opgeleid iemand laten komen.
Zoals zo iemand bijvoorbeeld: http://horseinmotion.nl/behandelingen/ (goede dingen over gehoord)

Daarnaast, past het zadel nog goed? en wat doet hij dat hij niet meer wilt nageven? tegen het been komen? inhouden? of geen contactteugel willen nemen?


Maagzweren zijn goed behandeld en leek ook wel beter te gaan. Vaak komen maagzweren ook ergens vandaan dus het zou idd kunnen dat ze terug zijn gekomen. Ik denk dan dat het een combinatie is waardoor hij daar last van blijft houden.

Bedankt voor de link, site ziet er goed uit en ik zou idd kunnen overwegen haar te laten komen.

Zadel ligt goed. Tijdens het rijden wordt hij vooral heel stug in de hand (wat helemaal niet bij hem past), wilt geen stelling meer aannemen en blijft dezelfde hoofd en hals houding houden. Halsstrekken wilt hij dan weer wel.


Graag gedaan, zij is ook dierenarts dus wellicht kan zij goed mee kijken in het totaal plaatje zeg maar.

Hm, het geen stelling aan willen nemen en wel willen halsstrekken lijkt mij toch ook echt op hoofd, nek, hals wijzen. Maagzweren uitten zich anders ohz..en van stress krijgen ze natuurlijk ook sneller zweren..pijn= ook stress.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:18

Er is ook steeds meer aandacht voor een aangeboren afwijking die in veel warmbloeden voorkomt.
Als je zoekt op c6 c7 malformation kom je veel tegen. Niet dat het dit per se moet zijn, maar wie weet kan het helpen.

In het Nederlands vond ik hier ook wat over, beetje een wild verhaal maar er staan wel bruikbare dingen in:
https://www.equicare-plus.com/dierenart ... ten-weten/

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:49

Wellicht het dier een beetje stress heeft tijdens het rijden!
Wissel je vaak af of doe je steeds hetzelfde vragen en leg je veel druk??

Wedstrijd paarden hebben ook wel eens een periode van vakantie nodig om het hoofd leeg te maken.

MariekeDuke
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 19:03

Absolem schreef:
Hevonen schreef:
Klinkt voor mij als een probleem in de nek, mogelijk van de atlas.



Dit was ook mijn eerste gedachte. Draaier of atlas . Misschien andere hals wervels die beschadigd zijn o.i.d


Zou je mij kunnen uitleggen waarom je dit denkt? Komen de klachten overeen met jou kennis?

MariekeDuke
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 19:07

Popstra schreef:
Wellicht het dier een beetje stress heeft tijdens het rijden!
Wissel je vaak af of doe je steeds hetzelfde vragen en leg je veel druk??

Wedstrijd paarden hebben ook wel eens een periode van vakantie nodig om het hoofd leeg te maken.


Ik ben eigenlijk nooit echt een hele fanatieke wedstrijdruiter geweest en mijn paard heeft nou nooit echt heel veel moeten werken. Zodra ik wat aan hem merkte stopte ik altijd meteen met rijden en liet ik het zadel nakijken en de fysio komen. Meestal waren de problemen dan ook wel opgelost. Maar dit keer lijkt alles goed te zijn en zit ik verkeerd te zoeken denk ik

MariekeDuke
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 19:11

rien10 schreef:
Inderdaad, als eerste de tandarts. Als daar niets uitkomt toch naar de kliniek. Ik zou de rug laten nakijken. Het klinkt precies als bij mijn paard.


Wat had jouw paard als ik vragen mag? En waren dat dezelfde klachten als die ik beschrijf?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:26

MariekeDuke schreef:
Zou je mij kunnen uitleggen waarom je dit denkt? Komen de klachten overeen met jou kennis?



Ik moest gelijk denken aan een verhaal wat de docent vertelde die het vak bewegingsapparaat en anatomie gaf.
Zij was tevens dierenarts en kwam dus jaarlijks bij een paard die op het oog helemaal niks mankeerde. Kerngezond glimmende vacht. Ze had hem zien opgroeien.aldus mijn docent waren het hele geduldige mensen.

Gebit was gecheckt. Moment kwam dat ze het dier gingen beleren, eerst longeren zonder bijzet in de eerste instantie. En later zadel erop. Beestje gedroeg zich voorbeeldig.
Beleer proces ging prima. Tot het moment kwam dat ze het stuur er op wilde zetten. Dit paard was dus verder wel nog helemaal groen. En wat de beschadiging veroorzaakt had was een raadsel. Maar de vrouw pakte de teugels op,genoeg om een stuur te hebben en het dier ontplofte compleet, ging helemaal uit zijn dak. De vrouw werd er afgesmeten en eindigde met een gebroken been en scheur in haar knieband.

Omdat ze alles zo rustig hadden gedaan en de aanleiding niet te bedenken was, hebben ze dat dier dus door de molen gehaald. Er zat een oude beschadiging bij de draaier. En een spier die langs liep was licht verdikt. Wss dus geïrriteerd.

Het zadel had hem dus niet gedeerd dat deed hem immers geen zeer.

Maar toen hem werd gevraagd een beweging te maken met zijn hoofd die hij kennelijk niet graag maakte ging het knopje om.



Jouw paard is al aardig getraind en wat ouder en dus al wat ongemakken gewend zeg maar. Maar omdat jij aangaf in jouw verhaal dat hij aan de longe ook niet meer wilde nageven en je verder het zadel en alles gecheckt hebt bij jouw paard.

Moest ik meteen denken aan de nek van dat jonge paard.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:27

Dus ts, niet vragen wat andere paarden hebben, jouw paard heeft blijkbaar in het halster gehangen en je hebt nu problemen met het rijden, laat die nek onderzoeken.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:30

MariekeDuke schreef:
rien10 schreef:
Inderdaad, als eerste de tandarts. Als daar niets uitkomt toch naar de kliniek. Ik zou de rug laten nakijken. Het klinkt precies als bij mijn paard.


Wat had jouw paard als ik vragen mag? En waren dat dezelfde klachten als die ik beschrijf?


Ja, veel van de klachten die hij had, lees ik terug bij jou.
Niet meer mals zijn met rijden. Veel hangen, kantelen van het hoofd. Helemaal naar beneden met het hoofd tijdens het rijden of helemaal omhoog, maar nageeflijkheid was weg.

Het bleek zijn rug te zijn. Artrose, kissing spines. Eigenlijk was de hele bovenlijn kapot. Ik heb hem na de diagnose nog twee maanden een paard-waardig bestaan kunnen bieden. Daarna was het op. Ben wel een paar jaar met hem aan het zoeken geweest. Tandarts-Dierenarts-osteopaat-kliniek.

MariekeDuke
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-10-18

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 23:09

Bedankt allemaal voor alle reacties en het meedenken! Ik begin nu idd heel erg te twijfelen of het probleem in zijn nek zit. Hij is meerdere keren gaan hangen op de wasplaats. Maar heeft daarna nog wel een periode gehad dat het beter met hem ging en ik weer eventjes fijn kon rijden. Zou dit dan kunnen?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 23:13

Denk het wel. Dagen worden kouder, vochtigheid word hoger. Dan gaan gewrichten opspelen..

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 23:14

Daar kom je maar op een manier achter, echo/foto van de nek/ atlas.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:46

MariekeDuke schreef:
Bedankt allemaal voor alle reacties en het meedenken! Ik begin nu idd heel erg te twijfelen of het probleem in zijn nek zit. Hij is meerdere keren gaan hangen op de wasplaats. Maar heeft daarna nog wel een periode gehad dat het beter met hem ging en ik weer eventjes fijn kon rijden. Zou dit dan kunnen?

Alles kan. Ik zou met het weten van hangen meteen met hem naar de kliniek rijden om de boel op de foto te zetten.
Wat houd je tegen?

Padoertje
Berichten: 1524
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:54

Ik zou inderdaad ook echt nek/hals foto’s laten maken en dan een vervolgplan maken. Veterinair osteopaat erbij halen die atlas, tongbeen etc. Kan behandelen. Zelf erg goede ervaringen met http://www.equireflex.nl/sabine-schrama.html Heb haar al meerdere ‘vage’. Klachten op zien lossen.

Succes en hopelijk valt het allemaal mee.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:11

Mijn idee is ook goed na laten kijken in de boven lijn.

Ik heb een ruin die 'het niet doet'. Mag al 3 jaar Z dressuur starten(daarna omdat het niet wou en ik een ander span had weinig gereden), vorig jaar met hangen en wurgen nog wat puntjes in de M gekregen (niet verdiend). Ik heb er verschillende mensen bij gehad, fysio, cranio sacraal, osteopaat enz, iedereen vond wel een dingetje maar probleem werd nooit opgelost of aangewezen.
Dit voorjaar naar de kliniek, binnen 5 minuten zei de arts ik denk dat het in zijn hals zit. Foto's, echo, binnen een half uur wisten we dat hij hals artrose heeft en klaar is in de dressuur sport.
Een in de krul getrokken dressuurpaarden kwaal noemde mijn arts het, maar bij die van mij komt het door stunten op de trailer (heeft een aantal keer op zijn kop over de voorstang gelegen).

Pony loopt wel nog bixie dressuur (lekker met zijn neus er uit), heeft laatst BB gesprongen en loopt ZZ vaardigheid. Kwestie van je doelen aanpassen op je pony.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:40

Indi_Vito schreef:
Ik zou een 2e tandarts laten komen sommige kijken of voelen niet goed. En eventueel een cranio sacraal therapeut. Deze kijkt ook of boven op het hoofd de schedel en de spieren rondom niet vast zitten dit kan constant hoofdpijn veroorzaken.


Dit wilde ik ook direct adviseren! Een aanrader.

Nou ja en misschien uiteindelijk een andere manier van rijden en dus instructie, dat zou ook wel eens kunnen helpen.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:46

Het beste wat je kunt doen is je paard oppakken en naar een wat grotere kliniek gaan. Atlas/hals zouden goed kunnen, zeker als je paard de gewoonte heeft om te gaan hangen. Maar Knarsen, smakken, het niet meer willen nageven is een uiting van ongemak en kan overal vandaan komen. Dus gewoon goed kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:46

Wat voor tandarts heb je er bij gehad? Eentje die met de hand vijlt of elektrisch?
Mocht je een handvijler hebben gehad; laat eens eentje komen die (onder verdoving) elektrisch vijlt.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:31

Weet je al meer TS?

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:56

MariekeDuke schreef:
Bedankt allemaal voor alle reacties en het meedenken! Ik begin nu idd heel erg te twijfelen of het probleem in zijn nek zit. Hij is meerdere keren gaan hangen op de wasplaats. Maar heeft daarna nog wel een periode gehad dat het beter met hem ging en ik weer eventjes fijn kon rijden. Zou dit dan kunnen?

Ik zou er niet van staan te kijken. Kan ook zijn dat het hem een tijdje lukt om elders in zijn lijf te compenseren. Halsklachten kunnen voor een heel raar, vaag beeld zorgen juist omdat de symptomen "vanzelf" komen en gaan. En inderdaad, nu het kouder en killer wordt kunnen ze meer last van dit soort problemen krijgen. Nek- en halswervels op de foto laten zetten lijkt me een goed plan. Eventueel borstbeen, gezien de reactie op de singel? Je weet nooit wat ze uitspoken. Mijn paard is eens met z'n borst bovenop een paal van de omheining geklapt, ben ik ook maar bij toeval achter gekomen. Hij vindt zichzelf dan wel onverwoestbaar maar dat is hij natuurlijk niet écht... Het hoeft nog niet eens iets aan de botten zelf te zijn, een irritatie of overbelasting van de banden kan bij voorbeeld ook.

Goed dat je aan het zoeken bent, zo te zien heb je er zelfs een account op bokt voor aangemaakt. Je paard treft het met een ruiter die hem wil helpen :)

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:36

Wellicht dat zijn tong een rol speelt.
Hoe is hij dan met ademhalen?

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:54

Ik denk ook aan de atlas en draaier. Mijn paard is gevoelig op dat punt en ik zelf ook. Zo baas zo paard zeg maar. Klachten komen me bekend voor. En vanuit mezelf kan ik zeggen dat problemen hierbij echt energie vreten. Dat zou dus mijn eerste check worden in dit geval. En dan niet zomaar een osteopaat erbij, maar eerst langs de DA voor foto/echo.

Komt daar niks uit, dan foto/echo van de kaken.

Kaken en atlas/draaien doen ook vaak samen vervelend trouwens.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:00

Misschien eens pijnstillers geven en dan kijken of het beter gaat.
Als het beter gaat, dan weet je iig zeker dat hij ergens pijn heeft.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 00:39

Hangen geeft absoluut schade aan de ( stand van de) wervels. Ik zou hem op de foto zetten en overleggen met een dierenarts en zeker niet op de gok bv een osteopaat laten komen tot je weet wat het is.