Ik ben ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeDuke
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-10-18

Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 02:32

Beste paardenliefhebbers,

Na heel lang tobben toch maar eens besloten om mijn probleem voor te leggen op bokt.

Ik heb een 12 jarige ruin waar ik nu al 6 jaar van mag genieten. De eerste twee jaar hebben we samen in Deurne doorgebracht en super veel meegemaakt. Ik ken mijn paard heel goed. Hij probeert mij nu wat te vertellen maar ik weet helaas niet wat het is. Het is een paard wat graag wilt werken en zet altijd zijn beste beentje voor. Hij is altijd heel makkelijk en licht in de hand geweest. Het is een heel soepel paard wat ik heel makkelijk kan buigen. We rijden nu M2 en tot nu toe zijn we door alle klasses vrij makkelijk heen gefietst. Tot een jaar geleden ongeveer begonnen de vage klachten; niet meer makkelijk willen nageven, knarsen (ook op stal en aan de longeerlijn), ook maakt hij tijdens het rijden een raar smakkend geluid, tijdens het eten van zijn hooi hoor je een soort klappend geluid (alsof zijn kiezen of tanden op elkaar klappen) en heftig reageren op de singel. Maar eigenlijk vooral het niet meer willen nageven waardoor ik in mijn training ook niet meer verder kom dan het losrijden. Ik heb wel geprobeerd om door te pakken maar als ik dan te veel druk op mijn teugels krijg, wordt het knarsen en smakken erger en gaat hij ook kantelen met zijn hoofd. Verder merk je niks aan hem en is hij heel vrolijk en speelt hij al te graag met al zijn vriendjes in de wei.

Hij is behandeld tegen maagzweren (krijgt nog steeds onbeperkt hooi), fysio is geweest, zijn benen zijn helemaal nagekeken, hij staat elke dag in de wei, mijn zadel is helemaal nagekeken en de tandarts is ook geweest. Overal is niks te vinden en hij wordt door de da kerngezond verklaard. Ik weet niet meer wat ik moet doen.

Wie o wie zou mij kunnen helpen? Heeft iemand een idee of ervaring met deze klachten?

Natuurlijk zou ik hem door de molen kunnen halen door hem naar een kliniek te brengen, maar voordat ik daar zo veel geld aan uit ga geven is er hier misschien iemand die mij kan wellicht kan helpen.

Ik hoor heel graag van jullie en sorry als het een beetje een te lang verhaal is geworden!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:08

Wat dor tandarts is erbij geweest?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:31

Ik zou dan hem dan toch naar de kliniek brengen. MRI/echo oid laten maken.
Je kunt er zoveel mensen bijhalen, maar er is nog steeds niemand die door een paard heen kan kijken.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:55

Ik zie nergens de tandarts staan. Laat zijn gebit eens nakijken misschien heeft hij haken die hem irriteren en pijn doen. Maagzweer is hij voor behandeld zeg je maar misschien toch weer terug gekomen? En misschien toch een rit naar de kliniek om dingen uit te sluiten. Better save then not

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:00

Ik zou een 2e tandarts laten komen sommige kijken of voelen niet goed. En eventueel een cranio sacraal therapeut. Deze kijkt ook of boven op het hoofd de schedel en de spieren rondom niet vast zitten dit kan constant hoofdpijn veroorzaken.

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:02

Hals/rug al op de foto geweest?
Is vaak ook 1 van de goedkopere dingen om mee te beginnen zodat je in ieder geval zeker weet dat daar niks geks zit (kissing spines of artrose of zo) kunt wel osteo ofzo laten komen maar die kunnen er niet in kijken
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 16-10-18 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:03

Misschien hals atrose. Ik zou toch röntgenfoto's laten maken.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:04

Inderdaad, als eerste de tandarts. Als daar niets uitkomt toch naar de kliniek. Ik zou de rug laten nakijken. Het klinkt precies als bij mijn paard.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:04

Andere fysio/ osteo proberen? En inderdaad 2e tandarts. Sommige laten echt veel zitten helaas... En ik zou toch ook naar de kliniek gaan als dat niet helpt.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:19

Er staat wel bij dat de tandarts is geweest..

Misschien is een weekje met rust laten en kijken hoe hij na een week weer reageert..
paard kan ook overwerkt zijn en dat ze dit op deze manier even aangeeft.

probeer is anders met een touw halster en gewoon zo op zijn rug,kijken hoe ze dan reageert,
even niet actief werken,maar leuke dingen doen.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:46

Paarden van die leeftijd die gebruikt worden hebben eigenlijk altijd ergens wel slijtage in het skelet, het zou inderdaad zomaar een medisch probleem kunnen zijn. Ik zou niet het vage circuit ingaan als ik jou was, maar zijn rug en hals na laten kijken door de DA.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:49

Iets heel anders.. iemand die met dieren kan “communiceren”?
Ik geloofde er nooit wat van. Maar heb veel dingen gehoord die me toch wel doen twijfelen. Proberen kan altijd, als je er voor open staat.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:52

Zijn de maagzweren ook daadwerkelijk weg? een second opinion van een 2e tandarts is denk ik wat ik als eerste zou doen.

Want het klinkt alsof er daar iets niet helemaal lekker zit, cranio sacraal of osteopaat erbij voor zijn nek/ eerste halswervels vind ik een goede 2e stap als er niets uit het gebit komt. Die kijken net een stapje verder/ anders dan een fysio. Wel een goed opgeleid iemand laten komen.
Zoals zo iemand bijvoorbeeld: http://horseinmotion.nl/behandelingen/ (goede dingen over gehoord)

Daarnaast, past het zadel nog goed? en wat doet hij dat hij niet meer wilt nageven? tegen het been komen? inhouden? of geen contactteugel willen nemen?

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:06

Klinkt voor mij als een probleem in de nek, mogelijk van de atlas.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:15

Het klinkt alsof er ergens in het hoofd iets niet helemaal lekker loopt. Ga naar een goede kliniek waar ze ook goede tandzorg bieden en laat er daar naar kijken. Niet alleen naar de tandjes, maar ook de spieren rondom de kaken, de tong en etc. Een eventuele scopie van de maag ligt dan ook binnen handbereik.
Ondertussen kan je bit en hoofdstel ook even goed nalopen op randjes en rafeltjes.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:19

Mijn eerste gedachte is ook hals. Zou kijken of je die op de foto kan zetten. Dat levert ook vaak problemen op met voeding.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:23

Hoe is de maagzweer behandeld?
Ik zou zijn tanden nog eens laten controleren.
Dan een osteo behandeling plannen en horen wat die voelt en voor hem kan doen.
Zijn hoofdstel & bit goed gecontroleerd?

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:27

Mijn eerste gedachten is een ontstoken kies of zo, ik zou er in eerst instantie een 2de tandarts bij halen. Mocht dat niks uithalen zijn nek, hals en Rug na laten kijken.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:30

Toch vind ik dit typische klachten van een maagzweer.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:24

Tja, medische molen kost geld. Maar aanmodderen met de ene therapie na de andere kost ook geld.

Ik zou naar een goede kliniek gaan. Foto's laten maken van de hals en rug, eventueel andere tandarts laten komen. Niet eerst de osteo en fysio maar altijd eerst dierenarts.

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:37

Mijn idee zou ook zijn om er iig een tweede tandarts naar te laten kijken. Niet omdat je eigen tandarts persé slecht is, maar twee weten meer dan 1.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:40

Elisa2 schreef:
Wel een goed opgeleid iemand laten komen.
Zoals zo iemand bijvoorbeeld: http://horseinmotion.nl/behandelingen/ (goede dingen over gehoord)

Ik zou zeker een second opinion willen van een dierenarts/osteopaat. Toevallig ken ik bovenstaande osteo en zij is écht ontzettend kundig, een aanrader. Ze heeft een uitgebreid en kundig netwerk dus als er iets is wat niet binnen haar stukje valt kan ze je doorverwijzen.

MariekeDuke
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 10:53

Hevonen schreef:
Klinkt voor mij als een probleem in de nek, mogelijk van de atlas.



Hoezo denk je dat? Zou het kunnen dat hij daar last van heeft omdat hij wel eens is gaan hangen op de wasplaats?

Elisa2 schreef:
Zijn de maagzweren ook daadwerkelijk weg? een second opinion van een 2e tandarts is denk ik wat ik als eerste zou doen.

Want het klinkt alsof er daar iets niet helemaal lekker zit, cranio sacraal of osteopaat erbij voor zijn nek/ eerste halswervels vind ik een goede 2e stap als er niets uit het gebit komt. Die kijken net een stapje verder/ anders dan een fysio. Wel een goed opgeleid iemand laten komen.
Zoals zo iemand bijvoorbeeld: http://horseinmotion.nl/behandelingen/ (goede dingen over gehoord)

Daarnaast, past het zadel nog goed? en wat doet hij dat hij niet meer wilt nageven? tegen het been komen? inhouden? of geen contactteugel willen nemen?


Maagzweren zijn goed behandeld en leek ook wel beter te gaan. Vaak komen maagzweren ook ergens vandaan dus het zou idd kunnen dat ze terug zijn gekomen. Ik denk dan dat het een combinatie is waardoor hij daar last van blijft houden.

Bedankt voor de link, site ziet er goed uit en ik zou idd kunnen overwegen haar te laten komen.

Zadel ligt goed. Tijdens het rijden wordt hij vooral heel stug in de hand (wat helemaal niet bij hem past), wilt geen stelling meer aannemen en blijft dezelfde hoofd en hals houding houden. Halsstrekken wilt hij dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-10-18 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:02

MariekeDuke schreef:
Hevonen schreef:
Klinkt voor mij als een probleem in de nek, mogelijk van de atlas.



Hoezo denk je dat? Zou het kunnen dat hij daar last van heeft omdat hij wel eens is gaan hangen op de wasplaats?

Dat kan zeker maar zou niet met van alles aanmodderen want alleen gedegen onderzoek is hier op zijn plek en wanneer jij weet dat hij eens gehangen heeft dan eerst in die richting zoeken .

Paard verteld je inderdaad genoeg tijdens het rijden, mogelijke oorzaken heb je behandelt dus nu verder.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-10-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ik ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:52

Ik verplaats dit topic naar Medisch.