Pony erg gevoelig overgang herfst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 12:36

Hoi
Sinds 1,5 jaar ben ik nu eigenaar van een hele leuke pony
In de periode voor ze echt van mij werd reed ik haar al
Toen ze daar op stal stond kreeg ik in de herfst/winter periode geregeld en berichtje dat ze dr brokken niet helemaal op had gegeten
Vorig jaar hebben we een periode door omstandigheden heel wat verhuizingen gehad.. opzich was ze vrij snel weer op dr plekkie ergens maar het is natuurlijk wel stressvol voor zo'n beestje
Vorig jaar oktober kwam ik terug van wedstrijd en plofte ze direct in de stal.. koliek dachten we. Daar is ze toen ook voor behandeld. Alleen was t de volgende dag weer mis, na het eten van de brokken. Dus second opinion bij een andere arts en die heeft geconstateerd dat ze een maagzweer had. Daar is ze toen voor behandeld en ook speciale brokken en supplementen. Tot t voorjaar en toen ging t wel weer (was t jaar daarvoor ook. Zodra t weer weer beter werd, werd zij ook weer beter. Dus helemaal blij. Dus ik dacht nou misschien ligt het er aan dat ze meer op stal komt. Nu staat ze lekker thuis en kan ze dag en nacht buiten zijn. Met toegang tot dr stalletje.
Normaal staat ze sochtends ongeduldig te wachten tot ik buiten ben voor t voer. Maar dit keer lag ze in de bak... ze reageerde wel goed op me. Maar kon duidelijk merken dat ze ergens last van heeft. Staart zwiepen. Staart wat hoger dragen. Hoofd schudden. Na brok en muesli eten water drinken en gapen. En muizenhapjes nemen. Eigenlijk dezelfde symptomen als vorig jaar... vanmiddag komt de dierenarts om te checken of t koliek is of idd weer dr maag.
Er is verder niks veranderd.. dus dat kan t niet zijn. Ja het enige is dat t dus langer donker is.. maar verder is alles gewoon hetzelfde gebleven. Nu zitten we natuurlijk weer in dezelfde periode als vorig jaar (dat was eind oktober..) kan een paard er zo gevoel voor zijn dat ze maag(zweer)klachten krijgt? Buiten dat ze zich nu niet happy voelt. Is ze normaliter een blij ei. Altijd hinniken als ik buiten kom en thuis kom. Eten gaat er altijd goed in. Ze drinkt goed. Ontlasting is goed.
Heb gisteren nog getraind en heb helemaal niks gemerkt aan haar toen...

Sorry voor t lange verhaal en misschien wat onoverzichtelijk
Maar typ dit vanaf mn telefoon

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:52

Hoeveel ruwvoer krijgt ze en wat voor ruwvoer? Je hebt het over brokken en supplementen, maar een paard heeft als eerste genoeg, goed ruwvoer nodig. Als ze steeds lang zonder staat of ze krijgt een slechte kwaliteit ( bijv kuil ) zal ze altijd weer problemen krijgen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:53

Klinkt als maagzweerproblematiek.

Erg herkenbaar.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:54


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:51

Onze belg heeft in de herfst bijna standaard een keer koliek zodra het koud en regenachtig wordt. Toevallig gisteren weer voor de eerste keer dit jaar. Met een dosis colosan is het gelukkig weer verholpen.
De winter is daarna geen probleem meer. Echt alleen de omslag van zomer naar herfst.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:03

Staan er eikenbomen oid in de buurt?? Eikels kunnen koliekachtige verschijnselen ( en uiteindelijk ook nierproblemen) veroorzaken als dit royaal gegeten wordt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:14

Staat ze op een erg kale wei? Ik moet denken aan zand of aan de maag.
Zand komt nu natuurlijk vaker voor nu de weiden best kaal zijn en met neerslag de polletjes tamelijk los zitten en ze snel teveel zand binnen krijgen.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 14:45

Bedankt voor alle reacties!

@superpony
Ze krijgt droog hooi van een grote baal. En onbeperkt. Het zal eens voorkomen dat ze 1 of 2uurtjes zonder staat maar dit is eerder uitzondering dan regelmaat.

@femke_tweety
Bedankt voor het topic en je reacties. Weet dan dat ik niet de enige ben met zo eentje die dan slechter wordt. Zal vanavond ff het topic lezen

@8nnemiek
Bedankt voor je reactie! Kreeg ook idd de vraag of ik colosan in huis had. Maar als t maagzweerproblematiek is dan zal coloasan niet zoveel uitmaken omdat het geen klassieke koliek is

@punz
Jep staan eikenbomen in de buurt. Maar op de andere 2 stallen waar ze stond was dat niet
Daarnaast liggen er nu geen blaadjes en eikels etc op de plekken waar ze komt

@ninx
Nee ze staat in de bak en paddock en vrije toegang tot dr stal. Land is te nat (ligt erg laag moet nog een keer gedraineerd worden) maar daar staat ook nog veel gras mocht ze er wel weer op komen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:52

Ik probeer van tevoren rekening houden met seizoens omslag. Het was nog warm, maar we hebben oudere paarden, dus ik begin in September al met wat extra bijvoeren. Ik geef dan bietenpulp en wiesencobs, maar bouw het op, dus niet in 1x heel veel. Ze krijgen ook ene vitamine brok.

Omdat het moet weken, heb ik nu om te proberen de Hartog Digest gekocht, wat mn man dan 's avonds nog kan geven.

Misschien is het verstandig om de weerstand een boost te geven op zo een manier. Dus een vitamine brok en extra voer. Wij kiezen dus voor bietenpulp, wiesencobc en een ruwvoermix.

Ook met regelmaat een flinke kuur psyllium. Ik bestel bij pit-pit en wissel af welke ik geef, dus husk of vlozaad en doseer hoog en geef ruim een week.
In die periode krijgen ze geen lijnzaad, maar anders krijgen ze ook gemalen lijnzaad. Is voor meerdere dingen goed.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 20:32

Klopt was ik ook al aan t doen
En ga nog een vitamineboost voor dr regelen. Ook nog binnenkort ff ontwormen

Dierenarts was geweest. Pony voelde erg warm aan maar geen koorts. Je zag dr ook wat moeilijk ademen. Wat me opviel was dat ze best veel had gedronken geplast en gemest maar weinig had gegeten.
Da constateerde toch koliek. Dus buscopan en kreteprofen gekregen. Even gewacht tot ze iets beter leek en toen moest ik weer weg. Mn vriend appte wel dat ze aan t eten was dus dat is een goed teken. Ik ga zo ook weer naar huis om te kijken hoe t gaat en hopelijk is ze weer de oude. Altijd sneu om je 'kindje' zo te zien... ze was ook verre van blij. Wel alert en lekker nieuwschierig, maar je merkte dat ze wel chagrijnig was. En toen de DA net weg was ging ze op jacht naar brokjes en muesli. Hooi ging wat minder happig, maar ze was echt opzoek naar 'lekker' eten

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:55

Dat klinkt ook een beetje als tanden/kiezen die misschien behandeld moeten?? Onze shet heeft vanwege EOTRH geen tanden meer en mist nu 2 kiezen. Hij kan goed hooi eten en grazen, maar kiest wel het zachtere, makkelijkere voedsel boven hooi.

Je kan gewoon standaard een vitamine brok geven ipv 1x een dure spuit.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Pony erg gevoelig overgang herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 10:46

Heb net vorig weekend een controle gehad. Gebit zag er nog goed uit :)