Schilfers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Schilfers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 19:23

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met onderstaande en/of iemand me kan helpen.

In mei ontdekte ik bij de oksels van m’n paard losse schilfers. Verder een rustige huid en ik mocht er gewoon aan zitten. Ik heb aangekeken of het erger werd, maar het deed niets. Het werd niet erger, maar het ging ook niet weg.
In juni ontdekte ik bij beide achterbenen dat er hele plukken haar los lieten. Hierop heb ik de dierenarts laten komen. Hij gaf aan paardenschurft en adviseerde een injectie die na twee weken weer herhaald moest worden. Dit gedaan en die plekken zijn tot op heden niet terug gekomen.
Omdat die schilfers ook nog steeds in z’n oksels zaten, heb ik hem daar ook naar laten kijken. Dit kwam hem niet bekend voor en hij dacht dat t kwam door de warmte (zweet en schuren kan dit veroorzaken was zijn gedachtegang). Hierop gaf ik aan dat ik niet het idee heb dat t daaraan ligt.

Nu met het wisselen van de vacht zijn er twee van die plekken met schilfers bij gekomen, nu op z’n heupen. Ik heb gekeken wat er gebeurd als ik er met een borstel overheen ga. Dan gaan de schilfers voor een dag weg, de volgende dag zitten ze op dezelfde plek.
Zijn voeding is niet veranderd, qua hooi niet en qua brokken niet. Hij is de enige op stal die het heeft, dus het is niet besmettelijk.

Ik heb geprobeerd om t op de foto te zetten:
Afbeelding

Afbeelding


Wie herkent dit en kan me op weg helpen?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 05:16


Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Schilfers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:44

Heeft jouw paard een deken op (gehad) de afgelopen periode?
En zitten er soms bultjes onder de schilfers, of blijft de huid zelf wel helemaal glad?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Schilfers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:51

Mijn paard heeft dit elk jaar als ze gaat verharen, gewoon losse huidschilfertjes die met een paar weken ook weer weg zijn. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Schilfers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 19:09

Evy: het lijkt idd op wat jouw paard uiteindelijk had: witte schilfers! Echter herken ik het stuk van de korsten niet,’ en zitten beide plekken niet inde buurt van leer oid... wat heeft nou uiteindelijk bij jou geholpen? Die imaverol? Of kwam het toch nog een keer terug?

Saskia: paard heeft geen deken op gehad. Beide plekken zijn ontstaan in de periode zonder deken. Het is verder een paard dat z’n stal zo schoon mogelijk houdt.

Dani: het punt is dus dat dit niet in de zomervacht is weggegaan en er met de wintervacht nog twee plekken bij zijn gekomen...

De plekken zitten er dus nog steeds. Ik vind het heel gek dat hij aan twee kanten op 4 plaatsen op exact dezelfde plekken die schilfers heeft... schimmels komen toch niet synchroon en in spiegelbeeld tevoorschijn op je paard??