Meldplicht op besmettelijke paardenziektes.

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MELDPLICHT op besmettelijke paardenziektes.

Ja, ik ben voor meldplicht.
167 (91%)
Nee, ik wil geen meldplicht.
16 (8%)

Totaal aantal stemmen: 183

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:03

uiltje001 schreef:
jobamara schreef:
Zowel bij droes als bij rhino vallen er altijd slachtoffers. Het zal je paard maar zijn. Dus ik ben voor meldplicht. Nu staan ze hier thuis en kleed ik me om, om risico's te beperken als ik elders geweest ben

Zo was het bij mij ook, maar nu rijden mijn meisjes pony. Pony's bewust op een andere stal gezet om mijn fokkerij te beschermen. Maar helaas kon ik ze met een droes abces en rhino ophalen. De stal waar ze stonden heeft er alles aangedaan om te besmetten. Het is bizar dat er niks voor geregeld is!

er is wel regelgeving voor besmettelijke ziektes. De bestaande regelgeving is voornamelijk gebaseerd op de veeteelt en er niet voor om Rhino en droes echt te voorkomen.
Dat betekent dat de sector paardensport zelf de verantwoording moet nemen.
Zolang het geld kost en niet verplicht is wordt dat dus niet gedaan met alle gevolgen.

Wat Bokt betreft mag alleen de staleigenaar de melding doen. Ook iets dat niet heel goed werkt.

een vraag aan een van de moderators heeft dit opgeleverd;
Citaat:
Bevestiging van een droesuitbraak zou gedaan kunnen worden door een erkende dierenarts of door de eigenaar van het ruitersportcentrum. Uiteraard staat het iedereen vrij om de eigenaar van het ruitersportcentrum te benaderen en te vragen of het om een bevestigde uitbraak van droes gaat. Dit kan dan gemeld worden bij onze Nieuwsredactie en tevens wordt dit dan opgenomen in het centrale droestopic. Meer hierover kun je hier lezen: Dyonne @ [MD] [Centraal] Meldingen van droes
Hou er wel rekening mee dat voor droes geen meldingsplicht geldt en dat het ruitersportcentrum niet verplicht is om informatie te verstrekken.

Dit was naar aanleiding van een evenement in het midden van het land komende zondag.
De waarschuwing is dezelfde dag verwijderd omdat het niet aan de voorwaarden voldeed.

Ik kan mij de frustratie heel goed voorstellen als je je best doet voor je paarden en via besmetting op een andere stal ben je alsnog de pineut.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie