Meldplicht op besmettelijke paardenziektes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MELDPLICHT op besmettelijke paardenziektes.

Ja, ik ben voor meldplicht.
169 (91%)
Nee, ik wil geen meldplicht.
16 (8%)

Totaal aantal stemmen: 185


uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Meldplicht op besmettelijke paardenziektes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 19:15

Iedereen kent het probleem, stallen die hun verantwoordelijkheid nemen, stallen die dit absoluut niet doen.

Hierdoor besmettingsbronnen worden, en dit gewoon allemaal kan en mag. Met alle gevolgen van dien.

Niks is hiervoor geregeld, melden kan alleen op Facebook. Dit kan alleen als het je eigen stal is.

Overal uitbraken, veeartsen die niks kunnen of willen doen.

Ik vind het bizar, omgekeerde wereld!

Ik ben voor meldplicht op besmettelijke paardenziektes, vind het onzin dat dit niet geregeld is omdat het geen gevaar voor de volksgezondheid is.

Kan bokt dit uitleggen?


uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 20:04

NenaC schreef:
waarom is het onzin dat er geen meldplicht is voor ziekten die geen gevaar zijn voor de volksgezondheid? leg dat eens uit.


Omdat het voor de volksgezondheid geen gevaar is, maar voor mijn stal wel.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 22:35

daantjuhhh schreef:
Eileen_ schreef:
tja, besmettelijke paardenziektes is natuurlijk behoorlijk breed. Dus om daar een zinnig antwoord op te geven is het wel belangrijk om te weten wat je precies bedoelt.
Droes is bijvoorbeeld een besmettelijke paardenziekte, maar opzich niet heel gevaarlijk (kan wel natuurlijk maar over het algemeen is het niet direct dodelijk) net als wormeninfecties etc. Vind dat voor dit soort dingen absoluut geen meldplicht nodig is.
Gevaarlijke ziektes daarentegen wel. Denk aan bijvoorbeeld rhino, EIA (moerasziekte), west nile etc.
Voor EIA is er sowieso wel een meldplicht en het paard moet ook worden afgemaakt als hij positief getest wordt. Dit is tenminste in Canada zo, weet niet precies hoe de regels in Nederland zijn.

Droes is op zich niet een gevaarlijke ziekte. Maar door verzwijging is het bij mijn paard wel dodelijk gevaarlijk geweest.

Als die persoon eerlijk tegen mij was geweest had mijn paard nooit antibiotica gehad.
Mijn paard heeft 6 weken met ruim 41 graden koorts op stal gestaan. Bacterie naar binnen geslagen. Keel van binnen zo opgezet dat eten niet lukte.

Bedankt hè! Voor de waarschuwing mede paarden liefhebber.


Dat is nou het probleem. Financieel gezien een strop! Maanden ben je bezig om ze er vrij van te krijgen.

Dan hebben we het nog niet over hoeveel STRESS dit veroorzaakt.



uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Meldplicht op besmettelijke paardenziektes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 12:30

De meeste klinieken hebben qaurantaine stallen.

Ik voel me niet geroepen om de sectorrraad in te gaan.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 18:19

NenaC schreef:
zo werkt dat dus niet bij meldingsplichtige ziekten. want als paarden van dezelfde stal nog steeds op concours moeten vorm je een besmettingsrisico. je bedrijf gaat dus op slot.
mij lijkt dat je het beste een goede relatie met de in de buurt liggende bedrijven onderhoud, zodat je elkaar op de hoogte houd en zo maatregelen kan nemen om besmetting zo gering mogelijk te maken.


Daarom moet er meldplicht komen, omdat stallen het stil houden. Hierdoor andere stallen besmetten.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 18:39

jobamara schreef:
Zowel bij droes als bij rhino vallen er altijd slachtoffers. Het zal je paard maar zijn. Dus ik ben voor meldplicht. Nu staan ze hier thuis en kleed ik me om, om risico's te beperken als ik elders geweest ben


Zo was het bij mij ook, maar nu rijden mijn meisjes pony. Pony's bewust op een andere stal gezet om mijn fokkerij te beschermen. Maar helaas kon ik ze met een droes abces en rhino ophalen. De stal waar ze stonden heeft er alles aangedaan om te besmetten. Het is bizar dat er niks voor geregeld is!

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 22:07

SusanH schreef:
Hoezo gebeurt dat niet? Wij hebben netjes alle betrokkenen die bij ons op stal komen en het moeten weten, ingelicht. Ook andere mensen waar wij mee in aanraking komen die paarden hebben of paarden verzorgen, weten er van. Lijkt me een kleine moeite en het minste wat je kan doen. Verder je houden aan de hygiene maatregelen die het verspreiden van de ziekte voorkomen, zoals pony/paard apart zetten, eigen verzorgingsmateriaal, beperkt aantal mensen die bij het zieke paard mogen komen, gelijk thuis alles in de was etc.

Ik denk idd, als je het meldingsplichtig wil maken, wie moet het dan melden. En geldt de plicht alleen voor professionele bedrijven. Of ook voor boer Piet die een paar pony's op het land heeft lopen, maar waar verder niemand op het bedrijf komt met andere paarden en waarvan de pony's ook nooit het bedrijf af komen. Wie gaat de controles uitvoeren? Ook een ding. Er zitten imo nogal wat haken en ogen aan om dit waterdicht rond te krijgen. Dat gaat je niet lukken ben ik bang.


Vind het niet meer als normaal dat je het meld, helaas gebeurt dit niet vaak! Volgens mij heb ik niks gezien op het landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes.

Waterdicht gaat dit systeem nooit worden omdat er vast wel stallen zijn die de boel besodemieteren, of je nou professioneel bent of bij de boer staat, maakt kwa besmettelijke ziektes niet uit. De haken en ogen ben ik me van bewust van. Paardenwereldje is erg klein, komt altijd wel een keer uit.
Wie gaat controleren is nog een ding. Mag geen namen noemen, dus kan hier helaas openbaar niet op in gaan. Veeartsen moeten zo wie zo meer kunnen ingrijpen, voorbeeld Wolvega, groot nieuws en op slot. In mijn geval, is erop de stal waar de pony's stonden een klinische verklaring uitgeschreven, terwijl een dag later de endoscopie bij mijn qaurantaine stal is geweest. Uiteraard was mijn pony niet vrij. Dit is allemaal gebeurt door dezelfde veearts, die nu warschijnlijk wel spijt heeft van deze verklaring. Klinisch kun je niet zien of er besmettelijke ziektes aanwezig zijn! Begin is er, en ik geef het niet op, meldplicht gaat erkomen. Organisaties zijn er ook bewust van, dat ze dit niet veel langer kunnen tegen houden.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 10:35


uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 12:04

jobamara schreef:
+:)+

Kwam pas nog een artikel tegen op thehorse.com dat een swap geen goede uitslag hoeft te geven maar dat met een bloedtest het veel nauwkeuriger is.
Zal is zoeken


Volgens mij is de endoscopie het betrouwbaarst. Swap moet drie keer gebeuren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 26 bezoekers