Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 21:24

Afgelopen week heb ik een paard gekocht die nu inmiddels hier in de buurt op een pensionstal staat. Het is voor hem de derde keer in 4 maanden tijd dat hij verhuisd. Dat neemt natuurlijk nogal wat.. :(:) Hij is klinisch goedgekeurd door de da. Nu hoorde ik hem gisteren een paar keer hoesten en vandaag had hij witte snot uit 1 neusgat. Nog even aankijken of da laten komen wat zouden jullie doen?

Hij is al wat aan de dikke kant, da zei ook al dat hij af moest vallen, maar nu staat hij met 3 paarden in een grote wei overdag en hij blijkt ook nog eens een gulzigaard te zijn. Ik zie nu al dat hij aangekomen is. Voor de rest krijgt hij alleen een beetje hooi, dat heeft hij ook in een mum van tijd op en daarna begint hij in het stro te rommelen. Heeft iemand tips om hiermee om te gaan?

Ik wil hem eigenlijk wel wat metazoa gaan voeren voor zijn weerstand, gezien de hele situatie. Hij heeft ook 2 plekjes mok achter. Is dit verstandig en zo ja welke soort raden jullie aan?

Voor de rest laat ik hem lekker bekomen, voorlopig nog niet rijden maar lekker bonden, vertrouwen in elkaar krijgen en een beetje basis grondwerk.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:43

Oke TS, rustig!
Adem in en adem uit. Lijkt echt alsof je boven op hem duikt om hem beter te maken.
Rustig, geef hem eens ruimte en rust.
Hij is vier keer verhuist in korte tijd.

Laat hem gewoon even op de wei lopen en laat hem wennen. Paarden die slechts af en toe gevoerd worden en niet onbeperkt voer ter beschikking hebben, eten drie keer zoveel in een uur als een paard dat wel onbeperkt kan eten. Wellicht had hij voorheen niet onbeperkt die mogelijkheid en nu wel. Laat hem wennen.
Gewoon een beetje sudocreme op de mokplekjes en laat het rusten.

Ook zn hoest en snot even laten rusten. Ook een paard kan simpelweg verkouden worden.
Als hij verder eet en drinkt en fit oogt is het niet zoon punt.
En zn gewicht gewoon echt helemaal even met rust laten. Ga pas weer echt rijden als hij volledig aan jou ggewend is en vertrouwen heeft in je.

Stapje voor stapje.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:51

De meeste paarden worden na een verhuizing ziek, daar moeten ze vaak even doorheen. Gewoon in de gaten houden.

Je zou het hooi in een slowfeeder kunnen doen, dan is hij er langer mee bezig..of graszaadhooi voeren. Meestal als ze veel gras eten krijgen ze ook een "plofpens" maar het aankomen zou daarom erger kunnen lijken dan het is.

Overigens lijkt mij er niks mee om hem wat rustig te longeren oid, mits hij niet te erg ziek/ snotterig is.

Ik weet niet wat hij gewend is qua krachtvoer wat hij kreeg, maar mocht je willen overstappen introduceer het nieuwe voer dan rustig. Dus eerst een klein beetje met het voer wat hij gewend is en dan langzaam het voer wat hij gewend is helemaal vervangen met het nieuwe voer.

Maar niet teveel tegelijk doen zoals RM hier boven al aangeeft.

Wbt de mok, ik weet niet hoe ernstig het is..als het niet zo ernstig is kun je het nog even laten.
Zelf ben ik voorstander van de kootholtes opscheren voordat je gaat behandelen, maar aangezien je het paard net pas hebt lijkt me dat niet zo verstandig nog.
Daarnaast is het belangrijk om te weten, wat voor een soort mok hij heeft..omdat er verschillende behandelingen zijn voor verschillende type mok.

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:14

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb sudo op de plekjes gesmeerd en het lijkt al beter te worden. Het wordt zacht en begint er af te vallen. Ik heb zijn kootholtes geknipt en hij was erg braaf gelukkig.

Hij krijgt geen biks bij mij, alleen hooi en gras, maar heb metazoa besteld. Dan krijgt hij daar een handje van als de rest biks krijgt.

Snot is gelukkig weg, gisteren hoestte hij nog wel een keer. Ik kijk het nog even aan.

Het blijkt een enorme boef te zijn, hij breekt steeds uit de wei dus de laatste dagen hebben ze hem binnen gehouden.

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:34

Ik zie in dit topic dat je je paard binnen hebt gehouden, dat is niet goed mocht het een stofallergie zijn. En sowieso niet goed voor een paard. Staat er wel goede stroom op de draden? Als dat niet zo is gaan paarden ook uitbreken zeker in een nieuwe situatie. Kootholtes knippen zou ik niet doen als je paard veel buiten is Het is een natuurlijke bescherming tegen regenval.