Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 11:34

Ik heb een merrie van 16, vorig jaar was ze plots benauwd bleek een luchtweginfectie wss ten gevolgd van een allergie ( natuurgebonden wss want ze staat 24/7 buiten) is voorbij gegaan. Dit jaar opnieuw zag ik dat ze wat anders ademde volgens de dierenarts ademt ze idd ook wat teveel met de flanken, maar zal ze wss altijd blijven doen. Kuur gedaan met soort eucalyptus siroop. Alles was ook weet beter.

Nu deze week longeer ik haar zo’n 20 min met galop erbij, een uur erna stond ze nog vrij zwaar te ademen vond ik. Nu vroeg ik me dus af wanneer zou een paard terug op zijn plooi moeten komen.??
Ik geef wel toe haar conditie zal momenteel niet optimaal zijn, en ze heeft overgewicht. Maar met de geschiedenis in mijn achterhoofd ben ik wat angstig voor eventuele dampigheid enzoverder.

Groetjes

Online.



Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 18:50

Ja, ik durf ook niet rijden momenteel. Het is helemaal niet zo erg als vorig jaar maar is logisch want toen had ze al echt een infectie erop.

Ja, wintervacht zit ze nog niet helemaal in, en dan nog dat houdt niet veel in bij haar aangezien ze een half Arabje is. Kan ik die hartslagwaarde zelf opmeten ? Ik wil anders wel eens een stukje filmen hoe ze ademt.

Ben altijd bang dat ik spoken zie, al is dat nog nooit voorgevallen. Maar dierenarts zegt altijd hetzelfde heb nu wel een andere dierenarts sinds kort deze heeft dit probleem nog niet bekeken aangezien, het mij eerder niet meer opgevallen was.

Dampig heb ik al eens gegoogeld maar kom altijd uit op symptomen als hoesten het enige wat bij haar is , op het begin bij inspanning proest ze veel. En ze ademt best wel met wijde neusgaten.
Als oorzaak vind ik vaak stof maar dat lijkt me nu niet een grote oorzaak te kunnen zijn. En ze staat ook nog eens 24/7 buiten.

Bedankt voor jullie reacties alvast

Online.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 16:59

Ze heeft nooit in haar leven gehoest tenzij een kuchje. Ik heb vorige winter wel opgemerkt dat ze op stal ook last van stof begint te krijgen toen heb ik ze wel eens horen hoesten maar verder nooit !

Vorig jaar is me dat beginnen opvallen door hoofd schudden, proesten, moeilijk ademen bij begin rijden enzoverder.

Stom dat dierenarts vorige week pas geweest is. Allergische reactie op voer bedoel je muesli ofzo? want ze heeft nu enkel weidegang dus geen extra voer.

Ja mss heb je gelijk ja dat was in die 20 min met galop.

Hoe stelt een dierenarts dampig vaak vast of allergie ? Is dat met een inwendig onderzoek altijd of kan dat ook zo ..

Online.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 08:57

Ja het begon altijd in het voorjaar. Maar de piek was toen half juli aangezien ze toen er een infectie van gemaakt heeft.
Alleen dit jaar was het hoofdschudden minder had ik het idee.ze schud nu weer iets meer echt headshaking durf ik het niet noemen dat zou overdreven zijn.
Ja nu staan er andere dingen weer in bloei wss of geven iets af mss ..

Ze heeft rechts ook altijd een klier onder de kaak die dikker is maar heb ik vorige week nog laten controleren en de Da zei dat dat de speekselklier is. En dat het perfect mogelijk is dat die maar aan 1 zijde dikker is . Wat ik blijf vreemd vinden ook omdat dat destijds begonnen is samen met die allergie/infectie. Overigens heeft ze er geen last van dat niet.

Is een stofallergie niet raar als ze altijd buiten staat?

Online.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 14:34

Nee geen droes.

Ja stof is er altijd wel een beetje dat hoor je me niet zeggen. Zeker in droge tijden.

Normaal zou haar gebit in orde moeten zijn merk ik meestal ook snel bij het rijden. maar een extra controle zal wel geen kwaad kunnen.

Die klier blijft nu altijd wat dik, is nooit meer helemaal weg gegaan. Ik heb gisteren geprobeerd haar ademhaling te filmen maar is niet makkelijk :D

Online.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 13:31

Ik had nog eens opgezocht normaal mag een paard in rust tussen de 8 en 14 teugen adem nemen.
Zij is een pony/ paard van 1m50 en neemt ongeveer volgens wat ik geteld heb tussen de 12 en 16 teugen in rust.

Ik heb haar erna rustig wat gestapt en enkel stapjes draf ongeveer een 20 min. Erna ademhaling in het oog gehouden. Na een tien minuten zaten we terug op 24 a 30 teugen. En na een halfuur op 16 ongeveer.

Mss een wat stomme methode. Maar ik dacht ik probeer het eens. Is dit dan vrij normaal denken jullie voor haar grootte ? Ze was niet opvallend kortademig naar mijn inziens.

Online.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 118 bezoekers