Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 11:34

Ik heb een merrie van 16, vorig jaar was ze plots benauwd bleek een luchtweginfectie wss ten gevolgd van een allergie ( natuurgebonden wss want ze staat 24/7 buiten) is voorbij gegaan. Dit jaar opnieuw zag ik dat ze wat anders ademde volgens de dierenarts ademt ze idd ook wat teveel met de flanken, maar zal ze wss altijd blijven doen. Kuur gedaan met soort eucalyptus siroop. Alles was ook weet beter.

Nu deze week longeer ik haar zo’n 20 min met galop erbij, een uur erna stond ze nog vrij zwaar te ademen vond ik. Nu vroeg ik me dus af wanneer zou een paard terug op zijn plooi moeten komen.??
Ik geef wel toe haar conditie zal momenteel niet optimaal zijn, en ze heeft overgewicht. Maar met de geschiedenis in mijn achterhoofd ben ik wat angstig voor eventuele dampigheid enzoverder.

Groetjes

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:39

Een gezond, fit paard moet na enkele minuten al weer terug normaal ademen en een normale hartslagwaarde hebben.
Een uur na training nog niet normaal ademen is niet bepaald een goed teken.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:43

Mijn oog viel op de opmerking van de dierenarts:'Ze ademt wat te veel met de flanken en dat zal ze wel altijd blijven doen.' - ....dat kan betekenen dat de DA er van uitgaat dat je paard dampig is/ bezig dampig te worden.

En na een uur nog zwaar ademen vind ik lang.

Aan de andere kant: veel paarden lopen in de recreatiesport met minder ideale longen en zijn gelukkig en worden in redelijke gezondheid oud.

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:48

Mijn paard ademt na een paar minuten weer normaal na een zware inspanning. Een uur lijkt me dus ook niet normaal. Misschien even overleggen met de DA hoe de training best opgebouwd wordt?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:00

Een uur is echt veel te lang zoals de andere ook al aangeven.

Wat ik bij mijn eigen paard wel heb bemerkt, die zit snel in een dikke vacht. En als het dan zo mooi weer is zoals nu kan hij zijn warmte slecht kwijt en komt hij ook slecht op adem.
Iets wat bij jou paard ook zo is?

Daarnaast is hij een keer verkouden geweest, in die tijd scheerde ik hem nog niet en stond hij zonder deken buiten. En iedereen zegt altijd als het paard op adem is kan hij best weer buiten ook al is hij nog nat. Nou nee, hij was daarna echt flink verkouden.
Dat heeft toch echt wel een maand of 4 geduurd voor dat echt over was en hij na zelfs een rustige buitenrit weer gewoon ademde.
Misschien is die van jou nu toch ook weer wat verkouden?

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 18:50

Ja, ik durf ook niet rijden momenteel. Het is helemaal niet zo erg als vorig jaar maar is logisch want toen had ze al echt een infectie erop.

Ja, wintervacht zit ze nog niet helemaal in, en dan nog dat houdt niet veel in bij haar aangezien ze een half Arabje is. Kan ik die hartslagwaarde zelf opmeten ? Ik wil anders wel eens een stukje filmen hoe ze ademt.

Ben altijd bang dat ik spoken zie, al is dat nog nooit voorgevallen. Maar dierenarts zegt altijd hetzelfde heb nu wel een andere dierenarts sinds kort deze heeft dit probleem nog niet bekeken aangezien, het mij eerder niet meer opgevallen was.

Dampig heb ik al eens gegoogeld maar kom altijd uit op symptomen als hoesten het enige wat bij haar is , op het begin bij inspanning proest ze veel. En ze ademt best wel met wijde neusgaten.
Als oorzaak vind ik vaak stof maar dat lijkt me nu niet een grote oorzaak te kunnen zijn. En ze staat ook nog eens 24/7 buiten.

Bedankt voor jullie reacties alvast

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:40

Als de longblaasjes beschadigd zijn door te veel en te lang hoesten dan word een paard dampig, dat hersteld dus ook niet meer.

Maar het zou ook nog een allergische reactie kunnen zijn wat jij omschrijft, dat ze reageert op iets in de omgeving voer oid.

Tevens lees ik niet hoe je gelongeerd hebt, of dat in 1 keer 20 min was en vrij intensief gelijk met de galop er bij?
Sowieso is opbouwen belangrijk en 10 min stap/ draf met een te dik paard met ademhalingsproblemen meer dan voldoende.

Ik zou je nieuwe DA in ieder geval eens laten kijken, allergie uitsluiten en de longen laten beluisteren of ze schoon zijn. En of het paard dampig is ja of nee.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 16:59

Ze heeft nooit in haar leven gehoest tenzij een kuchje. Ik heb vorige winter wel opgemerkt dat ze op stal ook last van stof begint te krijgen toen heb ik ze wel eens horen hoesten maar verder nooit !

Vorig jaar is me dat beginnen opvallen door hoofd schudden, proesten, moeilijk ademen bij begin rijden enzoverder.

Stom dat dierenarts vorige week pas geweest is. Allergische reactie op voer bedoel je muesli ofzo? want ze heeft nu enkel weidegang dus geen extra voer.

Ja mss heb je gelijk ja dat was in die 20 min met galop.

Hoe stelt een dierenarts dampig vaak vast of allergie ? Is dat met een inwendig onderzoek altijd of kan dat ook zo ..

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:49

Ze zullen sowieso de longen moeten beluisteren en de slijmvliezen bekijken, in eerste instantie kan dat gewoon zo aan huis.

Ze kan ook een allergische reactie hebben op bijv. een plant die naast de wei groeit, soms kun je het zo gek nog niet bedenken.

Wanneer begon het hoofdschudden? in het voorjaar? leek het op headshacking? een stofallergie zou ze ook kunnen hebben. Het hoeft ook niet perse dampigheid te zijn, maar ze kan dus ook erg benauwd zijn door dus een allergie.

In ieder geval beetje rustig aan (blijven) doen totdat je de oorzaak weet en het kan behandelen zou ik je willen aanraden.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 08:57

Ja het begon altijd in het voorjaar. Maar de piek was toen half juli aangezien ze toen er een infectie van gemaakt heeft.
Alleen dit jaar was het hoofdschudden minder had ik het idee.ze schud nu weer iets meer echt headshaking durf ik het niet noemen dat zou overdreven zijn.
Ja nu staan er andere dingen weer in bloei wss of geven iets af mss ..

Ze heeft rechts ook altijd een klier onder de kaak die dikker is maar heb ik vorige week nog laten controleren en de Da zei dat dat de speekselklier is. En dat het perfect mogelijk is dat die maar aan 1 zijde dikker is . Wat ik blijf vreemd vinden ook omdat dat destijds begonnen is samen met die allergie/infectie. Overigens heeft ze er geen last van dat niet.

Is een stofallergie niet raar als ze altijd buiten staat?

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:26

Is haar gebit in orde?

Schudden in het voorjaar zou toch goed met allergie te maken kunnen hebben, of misschien een lichte vorm van headshaking? maar dat verklaard niet de benauwdheid, dus dat denk ik niet.

Hm als die opgezette klier inderdaad in combi is met de benauwdheid/infectie..ze heeft geen droes oid gehad?

Je zou inderdaad geen stofallergie verwachten bij een paard wat altijd buiten staat, maar het kan wel.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoe snel recupereert een paard na inspanningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:28

Mijn paard met zware longproblemen heeft een kwartier nodig om terug op adem te komen. Lijkt me dus tijd voor een uitgebreid onderzoek van de longen.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 14:34

Nee geen droes.

Ja stof is er altijd wel een beetje dat hoor je me niet zeggen. Zeker in droge tijden.

Normaal zou haar gebit in orde moeten zijn merk ik meestal ook snel bij het rijden. maar een extra controle zal wel geen kwaad kunnen.

Die klier blijft nu altijd wat dik, is nooit meer helemaal weg gegaan. Ik heb gisteren geprobeerd haar ademhaling te filmen maar is niet makkelijk :D

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 13:31

Ik had nog eens opgezocht normaal mag een paard in rust tussen de 8 en 14 teugen adem nemen.
Zij is een pony/ paard van 1m50 en neemt ongeveer volgens wat ik geteld heb tussen de 12 en 16 teugen in rust.

Ik heb haar erna rustig wat gestapt en enkel stapjes draf ongeveer een 20 min. Erna ademhaling in het oog gehouden. Na een tien minuten zaten we terug op 24 a 30 teugen. En na een halfuur op 16 ongeveer.

Mss een wat stomme methode. Maar ik dacht ik probeer het eens. Is dit dan vrij normaal denken jullie voor haar grootte ? Ze was niet opvallend kortademig naar mijn inziens.