Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 10:51

Even voor ik heel bokt over me heen krijg, de DA is er gister bij geweest. En die bellen we meteen weer als de pony achteruit gaat, of als we ergens twijfel over hebben. Maar omdat de DA gister ook niet 123 wist wat er scheelde en het beeld heel apart is (ook internet levert niet veel op) denk ik misschien heeft bokt nog een briljante ingeving of iets waar we nog niet aan gedacht hebben.

Het gaat om Cato, een 5 jarige WelshxShet van 1.10. Altijd fit en vrolijk geweest, wel wat te dik. Tot een week of wat geleden, toen begon ze af te vallen. Op zich niet erg, want we wilden wel graag dat ze wat af zou vallen. We hadden haar zelf ook een paar dagen met graasmasker gezet omdat het gras ineens weer zo ging groeien (en Cato dus ook :+ ) Wij dachten dus alleen maar, het dieet werkt blijkbaar. Ze was nog even vrolijk, goed voorwaarts met rijden. Qua gedrag niks anders aan te merken. Begin deze week viel wel op dat ze wat minder at. Maar nog steeds even vrolijk en alert, mest zag er ook goed uit verder. Wat we wel zagen was dat de achterhand ingevallen was, alsof de bespiering ineens voor een deel weg was bovenop de kont.

Vrijdag at ze echt niet goed. Vanwege het feit dat ze toch wel afgevallen was en de bespiering minder, zijn we bij gaan voeren. Dat at ze wel op maar niet van harte. Gisteren zagen we een andere pony, ze oogde mat en lusteloos. Bak slobber ging er wel in. Maar niet heel snel. We zagen dat de anus iets open stond en er mestballen voor de uitgang zaten. Dat was niet goed. Dus hebben we de DA gebeld. Die dacht in 1e instantie aan hyperlipemie, vet in het bloed door te snel afvallen. Zijn advies, kijk of je er zoveel mogelijk voedingsstoffen in kan krijgen en zie wat ze dan doet. Wij hebben de pony op stal gezet. Toen we 2 uur later terug kwamen had ze nog niet gemest. Ook niet veel gegeten van haar voer (hooi en slobber). Ze was nog minder fit als eerst.

Wij hebben dus meteen weer gebeld, ze had ook koliek verschijnselen. Hapte naar haar buik. Reageerde gevoelig op aanraken daar. DA kwam en vond het beeld ook op koliek lijken. Darmen maakten nog wel geluid. Ze had koorts wat hij niet kon verklaren (39,2), verhoogde pols maar dat kon door de koorts komen. Hij heeft bloed afgenomen om op hyperlipemie te testen. Dat was het gelukkig niet. En verder buscopan erin, en paraffine om de boel weer op gang te krijgen. Vanmorgen was ze wel alerter. Hinnikte toen we aankwamen. Heeft met smaak gegeten. Maar amper gemest. Inmiddels hebben we onze eigen koortsthermometer gevonden, we gaan straks weer terug om te tempen en te kijken hoe ze erbij staat. Hoop dat iig de koorts wat gezakt is.

Wat het meest opvalt:
-bespiering minder
-afgevallen
-trekt rug op (vanaf vrijdag)
-anus blijft iets open staan (vanaf gister)
-tilt staart niet op bij plassen, lijkt ook geen kracht meer in te zitten (viel vrijdag voor het eerst op). Als je de staart optilt voel je niet de spierspanning die normaal is.
-koorts
-verstopping (vanaf gisteren)

Ik denk zelf richting ataxie, iets met de zenuwen vanwege de staart en het openstaan van de anus. Maar dat verklaart niet de koorts (of zou ze toch een virus hebben? andere paarden op stal hebben nergens last van). Het lopen gaat wel iets voorzichtiger maar dat is meer te verklaren vanuit het feit dat ze gewoon niet fit is. Dochter heeft tot halverwege de week nog gereden en dat ging heel goed, pony was heel voorwaarts en loopt dan absoluut niet kreupel of onregelmatig.

Waar kunnen we nog aan denken? Is het zinvol om bijvoorbeeld bloed te laten trekken? Of de rug nog verder na te laten kijken? Ik wil als de DA weer erbij moet komen een zo compleet mogelijk beeld schetsen, en ook zelf eea kunnen opperen. Ik ben dus benieuwd of er bokkers zijn die het beeld herkennen, en nog met dingen kunnen komen waar we zelf nog niet op gekomen zijn.

Anoniem

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:53

Blaasontsteking?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:54

Rhino?

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:55

Is het geen droes?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 10:57

Nee geen droes. Pony heeft geen last van haar luchtwegen vergeten te vertellen maar dat is ook gecheckt door DA. Maar blaasontsteking zou zeker kunnen. Ze plast wel maar kleine beetjes per keer. Dat ik daar niet aan gedacht heb.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:01

Mijn eerste gedachte gaat toch uit naar rhino, net wat Knert ook zegt..Ik zou dat zeker eens overleggen met de DA

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:02

Zou ze hondsdraf kunnen gegeten hebben?

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:05

Klinkt beetje als het verhaal van onze shet. Werd ook steeds magerder en wilde steeds minder graag eten.
Werd ook lustelozer, mestte ook minder en moeizamer.
Dierenarts kon in eerste instantie ook niet veel vinden.
Helaas ging het met hem snel bergafwaarts, bleek uiteindelijk ataxie te hebben en vrij waarschijnlijk een tumor in zijn buik.
We hebben hem helaas moeten laten inslapen hij was wel 20 dus stuk ouder dan jouw pony.
Hij kom het allemaal niet meer handelen en was gewoon op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:10

Neurologische vorm van Rhino zou kunnen maar geen van de paarden op stal is ziek, en Cato is ook de laatste weken niet van het erf geweest. Geen van de andere paarden vertoont verschijnselen. De andere paarden komen ook niet vaak van het erf.

Hondsdraf staat niet in de wei.

Stripe000 wat erg. Ik hoop echt dat het goedkomt met Cato. Vorig jaar onze hond moeten laten inslapen. Afgelopen juli ons paard wat echt vreselijk was. Als Cato ook dood zou gaan heb ik geen idee hoe we daar weer overheen komen. Zou vooral verschrikkelijk zijn voor onze dochter. Die maakt zich vreselijke zorgen nu.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:10

De pony van mijn vriendin had wat verhoging (38.5) en tranende ogen. Veearts erbij. Onderzocht, geen luchtwegproblemen. Oogontsteking. Dus ab.

Dag later, pony nog slechter. Bleek uiteindelijk wel droes te zijn. Maar de luchtwegen bleven lang schoon. Nu al 4 weken aan het vechten tegen verslagen droes.

Droes schijnt dit jaar veel atypische gevallen te kennen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:11

Ze heeft wel 1 tranend oog bedenk ik me nu. Maar daar heb ik niks achter gezocht tot nu toe. Gaat ook op het lijstje.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:19

Cauda equina syndroom?
Equine grass sickness?

Ik zou even bloed laten trekken voor algemeen bloedbeeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:21

Kwijlt ze ook? Moeite met eten?
Tong uit de mond?

Maar vind het in eerste instantie klinken als blaasontsteking. Stinkt de plas ook en is er rommel te zien in haar schede?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:26

Ik denk ook het meest aan blaasontsteking nu. Ze plast als ik terugdenk al de hele week kleine beetjes, ik dacht dat ze weer hengstig was. Maar vandaag plaste ze terwijl wij erbij stonden en leek het ook pijn te doen. Dat kan natuurlijk ook goed verklaren waarom ze niet goed kan mesten. Stom dat ik er niet aan gedacht heb, heb zelf heel vaak blaasontsteking.

Bloed laten trekken is sowieso nog een goed idee en kan geen kwaad om te laten doen.

Iedereen bedankt voor het meedenken dat helpt echt om het plaatje compleet te maken. We gaan er zo weer heen, even tempen en pony knuffelen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:29

Eén of andere infectie ?
Koorts geeft indikking van het bloed waardoor de darmen ook trager worden en pony dus koliekverschijnselen kan vertonen.
Heeft ze koortsremmers gekregen ?

Dit voorjaar hier ook gehad met mijn ruin.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:34

Lyme? Vreselijke ziekte met 1000 verschillende symptomen...

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:37

Probeer een beetje urine op te vangen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:40

Blaasontsteking kun je makkelijk testen door de urine op te vangen en langs te brengen bij de DA, daar kunnen ze inderdaad ook goed ziek van worden/ zijn.

Ze heeft niet toevallig eikels oid gegeten? het kan ook nog steeds koliek zijn..

Bloed laten prikken lijkt me ook niet onverstandig..iets neurologisch door een virus zou natuurlijk ook kunnen.

He bah, hopelijk knapt ze snel op!

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:43

Hoe zijn haar tanden? Hoe word dit gedaan (elektrisch/handmatig, met of zonder roesje, met of zonder lamp)?
Weliswaar heeft ze ook andere vage symtonen die ik niet aan gebitsproblemen link, maar misschien wel de moeite waard om na te kijken. Óók de aller achterste kiezen zijn heel belangrijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:51

Tanden zijn in juni gedaan, met lamp en elektrisch :j

Eikels zijn er niet, in de buurt van de wei geen eik te bekennen.

Koortsremmers heeft ze niet gehad, ook geen AB wilde DA niet doen ivm de darmen gister. Urine opvangen en bloedbeeld bepalen lijken me nu de 1e stap. Gaan we doen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:56

ik ken een paard wat ook sterk vermagerde en lusteloos werd, die bleek een ernstige worminfectie te hebben die op het hart was geslagen. Paar injecties gehad en is weer helemaal goed gekomen.

sterkte met je pony!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:59

Vergeten te zeggen, ontwormen gebeurd ook met regelmaat. Maar we nemen het mee.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:54

Is er toevallig in de buurt van de wei of stal onlangs met een onkruidbestrijdingsmiddel gespoten?
Of iets verderop terwijl het flink waaide? Ook kunnen onkruidbestrijdingsmiddelen door drift schade aanrichten aan paarden.

Daar kunnen ze ook flinke neurologische klachten van krijgen. Zoals weinig kracht meer in de staart om die op te tillen. Het vergif kan ook andere organen aantasten. Bij acute inname zie je vaak traanogen en darmproblemen en problemen met lever en nieren in een later stadium.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 13:01

Nee geen onkruidbestrijding geweest. Hebben de zelfde Da gesproken koorts heeft ze nog is niet gezakt. Hij vindt blaasontsteking heel aannemelijk. Maar urine opvangen zegt hij is niet te doen bij een pony. Hij schrijft nu metacam en AB voor. Kringspier functioneert wel gewoon heb ik net gemerkt met tempen. Starten met medicatie en goed blijven observeren.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:22

Heeft ze van die gele eitjes op haar benen? Of heeft ze die gehad?