Inenten wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:19

Ibbel schreef:
Mijn God, wat een bullshit informatie van dat diergeneeskundige centrum. Echt, antibiotica bij virussen, goeie hemel. Vaccinatie beschermt tegen symptomen, niet tegen het virus. Mijn mond valt open.

*D

Ik blijf het een interessante discussie vinden, leerzaam vooral :j
Je hoort veel verschillende geluiden omtrent de hele vaccinatie kwesties en ik ga graag op onderzoek uit of met mensen in discussie om er van te leren.
Dankjewel voor het delen van jouw informatie in ieder geval :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:22

A3a1 schreef:
Ik zou voor de dieren die niet echt van de lokatie komen een titerbepaling laten doen.
Dan weet je zeker dat ze beschermd zijn en je gooit er niet onnodig rommel in.


Dat heeft weinig zin voor oningeente paarden. :+

Daarnaast is titeren (nog) niet betrouwbaar voor tetanus. Wel voor een aantal honden-vaccinaties trouwens. Maar bij paarden is het niet betrouwbaar genoeg. In ieder geval niet om het risico op tetanus te nemen. En influenza is (nog) niet te titeren.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:23

Mallow schreef:
Ibbel schreef:
Mijn God, wat een bullshit informatie van dat diergeneeskundige centrum. Echt, antibiotica bij virussen, goeie hemel. Vaccinatie beschermt tegen symptomen, niet tegen het virus. Mijn mond valt open.

*D

Ik blijf het een interessante discussie vinden, leerzaam vooral :j
Je hoort veel verschillende geluiden omtrent de hele vaccinatie kwesties en ik ga graag op onderzoek uit of met mensen in discussie om er van te leren.
Dankjewel voor het delen van jouw informatie in ieder geval :)


Ik zal eens informeren bij DGK of ze wel eens actie ondernemen op desinformatie van praktijken in den lande. Deze slaat écht de plank volledig mis en roept echt dingen die fout zijn. Geen wonder dat we een antibioticaresistentieprobleem hebben.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:27


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:31


LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 10:07

Bedankt voor al jullie meningen en informatie :j
Voor de jongens ben ik er wel uit dat ze een basis enting krijgen en voor de merrie ga ik in overleg, begrijp me niet verkeerd maar ze heeft kantjeboord gelegen en is echt heel slecht geweest al krabbelt ze nu weer op.

Paard word sowieso herhaald omdat hij op andere locaties ook komt.
Ga straks na werk alle info is doorlezen.
Is voor in de toekomst wel fijn om mezelf in te hebben gelezen!

Het is ook zeker niet zo dat ik helemaal niet wil enten ofzo maar net zoals ik hier lees, zoveel discussie over.
Hele shetten kuddes die ik ken en bijv op paarden markten word er bijna Niks geënt en worden nooit ziek dus vroeg me af hoe bokt erin stond

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:13

Ibbel schreef:
. Sowieso tegen tetanus (en het titeren daarvan is NIET betrouwbaar!) 1x per 2 jaar, en jaarlijks tegen influenza. Paardeninfluenza is niet vergelijkbaar met mensengriep en een redelijk ernstige ziekte. Paarden kunnen er aan sterven, of uiteindelijk dampig blijven.

Hoe afweer werkt in jip-en-janneketaal uitgelegd:
https://www.dutchsocietyimmunology.nl/u ... i_2014.pdf

Paarden zijn geen mensen. Niet te vergelijken aangezien we zelfs bij mensen nog niet exact weten hoe het in elkaar zit.

Waarom is titerbepaling niet betrouwbaar? Zijn er al cijfers over vals-positieve uitslagen? Ik zou heel graag een linkje van die onderzoeken hebben. :)

Bij geen of lage titer; vaccineren.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:15

Lindsey_99 schreef:
Paarden zijn geen mensen. Niet te vergelijken aangezien we zelfs bij mensen nog niet exact weten hoe het in elkaar zit.


Hoe afweer werkt is bij paarden exact hetzelfde als bij mensen. Wat varieert is welke pathogenen bij paarden voorkomen, en hoelang antistoffen op voorraad blijven, bijvoorbeeld. Voor tetanus is er bv een duidelijk verschil tussen mensen (>10 jaar) en paarden (<3 jaar)

De basis is voor álle zoogdieren hetzelfde.

De sensitiviteit van de titerbepaling is 83%. Dat betekent dat in 17% van de bepalingen je fout-positief of fout-negatief resultaat hebt. Bijna 1 op de 5 dus. Daar zou ik niet op blind willen varen...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:39

Ook entingen slaan regelmatig niet aan, dus dat is ook niet volledig betrouwbaar. Overigens blijkt vaccicheck nauwkeuriger te zijn dan lab-bepaling.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:42

Het niet-aanslaan van vaccinaties ligt eerder in de ordegrootte van 1 op de 10.000 dan 1 op de 5...

Maar ik ga ontstippen. Tegen de bierkaai is niet te vechten.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:12

Ibbel schreef:
Voor tetanus is er bv een duidelijk verschil tussen mensen (>10 jaar) en paarden (<3 jaar)


Dat is dus precies wat ik bedoel; er is wel degelijk verschil.
Heb je daar onderbouwing van, van die 3 jaar? Wetenschappelijk onderzoek?

Onze honden worden al meer dan 10 jaar niet meer gevaccineerd anders dan op basis van titer. Vaccineren bij een nog bestaande bescherming is totaal zinloos. Bij een bestaande en bewezen bescherming tegen bijvoorbeeld parvo is vaccinatie onzinnig. Zo ook bij Tetanus.

Bij geen of lage titer; vaccineren. En daarna kan evt. een controle plaatsvinden.

Ook voor
Citaat:
Het niet-aanslaan van vaccinaties ligt eerder in de ordegrootte van 1 op de 10.000 dan 1 op de 5...

heb je een link naar wetenschappelijk onderzoek hierover?

Ik ben niet tegen vaccineren, helemaal niet. Maar wel tegen zinloos vaccineren.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:46

Ibbel schreef:
A3a1 schreef:
Ik zou voor de dieren die niet echt van de lokatie komen een titerbepaling laten doen.
Dan weet je zeker dat ze beschermd zijn en je gooit er niet onnodig rommel in.


Dat heeft weinig zin voor oningeente paarden. :+

Daarnaast is titeren (nog) niet betrouwbaar voor tetanus. Wel voor een aantal honden-vaccinaties trouwens. Maar bij paarden is het niet betrouwbaar genoeg. In ieder geval niet om het risico op tetanus te nemen. En influenza is (nog) niet te titeren.


De openingspost gaat over bijna allemaal ingeënte paarden, zoals ik eruit begreep.
En over tetanus werd daarin niet gesproken.

Maar ik heb wel interesse in link waarom titeren niet zou werken bij paarden.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 22:37

Eerlijk, welke krijgen ze standaard jaarlijks?
De ruin en mijn merrie worden al jaren geënt en jaarlijks herhaald.
Die de veearts standaard geeft :+
Is dat niet gewoon enkel influenza?

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:45

RoyceMack schreef:
Ik ent omdat het moet als je op sommige pensionstalling wilt staan (al is dat nog nooit gecontroleerd) en als je op vreemd terrein komt vind ik het wel fijn dat mijn dier niet ziek wordt.

Waarom de tetanus spuit elk jaar herhaald moet weet ik niet. Bij de mens werkt ie toch ook 10jaar?

Ik vond het schadelijker toen de kwakzalver van een dierenarts een spuit met dectomax in mn beest spoot zonder dat ik wist wat het was (zag het op de factuur pas). Was 'tegen de jeuk en de bacterie'. Ja ja die komt niet meer in de buurt.

Echter zet ik wel vraagtekens bij enten. Zowel bij dieren als bij mensen.
Mijn partner is tegen alles geent en heeft alle kinderziektes gehad. Zelfs tot ziekenhuis bezoeken en behandelingen aan toe. Doodziek werd hij er van ondanks entingen.

Bij dieren vind ik het wel erger als ze ziek zijn. Die kunnen niet aangeven waar ze last van hebben of even lekker warm in bed kruipen met een warme kruik en kom soep.


Bij mensen zou ik niet aan twijfelen om ze te laten inenten, er zijn een hoop gevallen van mensen die nu voor altijd lichamelijk gehandicapt zijn omdat ze niet zijn ingeënt als kind... Maar (lekker hypocriet) bij de HIV prik voor meisjes zou ik het aan het meisje zelf overlaten, omdat er van andere soortgelijke prikken ernstige gevolgen zijn gekomen...

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:58

Ibbel schreef:
Mijn God, wat een bullshit informatie van dat diergeneeskundige centrum. Echt, antibiotica bij virussen, goeie hemel. Vaccinatie beschermt tegen symptomen, niet tegen het virus. Mijn mond valt open.


Misschien wil men met AB voorkomen dat bacteriële infecties de kans krijgen, als het dier al verzwakt is door het virus???

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 02:24

Standaart enting is influenza met tetanus. Mocht je enkel voor 1 van beide willen gaan zal je dat speciaal moeten zeggen en sons hebben ze alleen de combi.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 06:50

LukieBradley schreef:
Eerlijk, welke krijgen ze standaard jaarlijks?
De ruin en mijn merrie worden al jaren geënt en jaarlijks herhaald.
Die de veearts standaard geeft :+
Is dat niet gewoon enkel influenza?


Dat is er...maar alleen de influenza is niet (veel) goed koper dan de combi. Eerder duurder omdat je de titer moet gaan bepalen(waarvan de uitslag dus niet 100% betrouwbaar is)

En het is ook niet belastender, gevaarlijker of wat dan ook om de combi te geven.

Dus je kan het doen maar het is vooral meer gedoe en wellicht zelfs duurder.(als je de titer laat bepalen)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 16:08

Nou 3 van de 4 zijn netjes combi geënt hoor tussen alle discussie door :j veearts heeft in overleg mijn merrie nog even laten schieten omdat zij zo ziek is geweest van de laatste x spuiten wat finaal misging.
Ik kon daar wel in meegaan :j

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:22

LukieBradley schreef:
Hele shetten kuddes die ik ken en bijv op paarden markten word er bijna Niks geënt en worden nooit ziek dus vroeg me af hoe bokt erin stond


En waarom worden die nooit ziek?? Omdat een groot deel van de paardeneigenaren zo verstandig is om zijn paarden netjes in te enten. Dan ontstaat er zo iets als 'herd immunity'. Daardoor heeft het virus geen kans om te spreiden en zijn ook niet ingeënte paarden dus 'beschermd'.

Herd immunity, daar zou jouw zieke merrie ook profijt van kunnen hebben. Als een groot deel van de paarden in haar omgeving netjes gevaccineerd zou worden :j Dan hoef je haar nu niet te enten en kun je haar over een paar maanden opnieuw de basis geven, wanneer ze volledig hersteld is.

Verder: denk erom dat ook titeren voor tetanus nog zeker niet volledig betrouwbaar is!!

Logisch nadenken is fantastisch, maar lees je wel goed in, uit betrouwbare bronnen en wetenschappelijk onderbouwd. In Nederland hebben we al jaaaren geen influenza uitbraken meer gezien, omdat iedereen netjes ent. Nu vaccineren een soort misdaad lijkt te worden, komt er vanzelf een keer een uitbraak: te veel onbeschermde paarden, te lage herd immunity en hoppa zo'n virus grijpt om zich heen. Het is echt een verschrikking als je paard een forse infectie door maakt, laat staan of ze het overleven..

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:25

Mizora schreef:
Ook entingen slaan regelmatig niet aan, dus dat is ook niet volledig betrouwbaar. Overigens blijkt vaccicheck nauwkeuriger te zijn dan lab-bepaling.



Ik zou wel eens een onderbouwd, grootschalig, dubbel blind onderzoek willen zien naar deze vacci-check, zie steeds meer mensen die er bij zweren. Zelf enkele keren van zelfde dier op zelfde moment ingezet: totaal verschillende uitslagen :')
Schijn zekerheid noemt men dat.....

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:51

Jasmijn159 schreef:
LukieBradley schreef:
Hele shetten kuddes die ik ken en bijv op paarden markten word er bijna Niks geënt en worden nooit ziek dus vroeg me af hoe bokt erin stond


En waarom worden die nooit ziek?? Omdat een groot deel van de paardeneigenaren zo verstandig is om zijn paarden netjes in te enten. Dan ontstaat er zo iets als 'herd immunity'. Daardoor heeft het virus geen kans om te spreiden en zijn ook niet ingeënte paarden dus 'beschermd'.

Herd immunity,...... als je paard een forse infectie door maakt, laat staan of ze het overleven..


...of misschien komt het omdat bijvoorbeeld shetten over het algemeen 247 buiten staan, goede weerstand hebben en zelden samengepakt in een stalling leven waar besmetting van paard tot paard met alle (wedstrijd) contacten sneller plaats kan vinden?

Bij Rhino uitbraken bijvoorbeeld - erg interessant - : https://www.paardenarts.nl/rhino-en-het ... virus-ehv/

Het is niet zo zwart/wit allemaal. Het vaccineren wil niet zeggen dat een ziekte nooit zal voorkomen, het niet vaccineren wil niet zeggen dat de ziekte standaard op zal treden.
Er zijn meer factoren die een rol spelen bij virussen en besmettingen. Goede voeding, weerstand, buitenleven, frisse schone stallen, hygiene, niet te veel paarden bij elkaar gepakt etc etc.

Bij Te is het heel simpel; dat is geen virus maar een bacterie. Gewoon met beleid vaccineren.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:17

Jasmijn159 schreef:
Mizora schreef:
Ook entingen slaan regelmatig niet aan, dus dat is ook niet volledig betrouwbaar. Overigens blijkt vaccicheck nauwkeuriger te zijn dan lab-bepaling.


Ik zou wel eens een onderbouwd, grootschalig, dubbel blind onderzoek willen zien naar deze vacci-check, zie steeds meer mensen die er bij zweren. Zelf enkele keren van zelfde dier op zelfde moment ingezet: totaal verschillende uitslagen :')
Schijn zekerheid noemt men dat.....


Is gedaan; ik denk dat ze bij NML Health daar meer info over kunnen geven. Heb meegedaan destijds met een onderzoek met onze hond. Op de folders staat uiteraard alleen consumenten info, maar zij hebben ongetwijfeld rapporten van wet. onderz.
Vaccicheck is al zo lang op de markt, dat het wel duidelijk is hoe en dat het werkt, alsmede de betrouwbaarheid.

Tetacheck is het nog te kort op de markt, bij twijfel vaccineren.

Het is trouwens wel grappig, want titerbepalingen bij mensen voor DKTP is gewoon mogelijk...dat deden ze in 1961 al. Alleen is het goedkoper om alle kinderen meermaals te vaccineren, dan te titeren. https://www.ntvg.nl/system/files/public ... 10001a.pdf
Verder laat ik het hierbij.
Vaccineren is goed, maar alleen met beleid. :)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:46

LukieBradley schreef:
Eerlijk, welke krijgen ze standaard jaarlijks?
De ruin en mijn merrie worden al jaren geënt en jaarlijks herhaald.
Die de veearts standaard geeft :+
Is dat niet gewoon enkel influenza?

Dat is influenza en tetanus.

Bij een paard wat gevoelig reageert op de entingen kun je ook vragen of ze apart willen enten. Dus tetanus apart en influenza apart. Bij voorbeeld wanneer je paard erg ziek is geweest en nu herstellende is of pas hersteld is, of als ze eerder een reactie op de enting gehad hebben.

In de paspoorten krijg je na de enting ook een stickertje. Daar kun je op zien wat er geënt is. Als er een T op het stickertje staat is het ook voor tetanus. Ik heb steeds voor beide laten enten, dus influenza + tetanus. En aan dat T-tje kunt je dus zien dat 't dan ook voor tetanus is. Dat heeft de veearts me eens verteld toen mijn paard op een buitenrit in een kram was gaan staan. Zo'n metalen U-tje waarmee je bij voorbeeld prikkeldraad aan een paal vastzet. Typisch een verwonding waar ze nou tetanus van kunnen krijgen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 17:50

Oke jasmijn klinkt logisch :j
Sommige dingen weet ik gewoon echt niet en we doen maar verder wat iedereen zegt :)
De paarden die nog bij mijn kleintjes op stal rond dwarrelen staan dan wel niet in hun wei maar zijn alledrie ook netjes geënt.
Mijn heertjes hebben nu hun basis gehad en moeten binnen 3 maanden de booster hebben en dan kijk ik hoe het met moeders gesteld is :)
Ze is sterk, dat wel maar zekere voor het onzekere bij haar.

@koper dat wist ik niet maar nu ik zo even kijk zie ik het inderdaad. Handig weetje ook

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:51

Ik weet dan weer niet waar je aan kunt zien of 't ook voor influenza is. Staat dat bij jou er op?

Overigens is mijn shet waarschijnlijk heeeeeel lang niet geënt. Een paar jaar geleden heeft ze een basisenting gehad (toen was ze al 20+), en toen heeft ze ook pas een paspoort gekregen. Ze is nu 28. Maar stom geluk uit het verleden biedt geen garanties voor de toekomst :+ dus ze wordt gewoon geënt.