Slechte spijsvertering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Slechte spijsvertering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 21:43

Hoi hoi!

Sorry als het niet goed staat!
Mijn pony is vorige week geopereerd, hij heeft nu boxrust maar door een stalgebrek brengt hij zijn tijd door in een klein padockje in het weiland (met goedkeuring van de dierenarts uiteraard)

Zn gras was vrij snel op, althans, een grootste gedeelte en dat laatste beetje wilde hij niet eten, zijn mest werd redelijk dun (in de zin van geen keutels meer)

Nu hebben we nieuwe hooi gehaald (redelijk grof, ik gok gedorst hooi, gras zaad hooi zou ook nog kunnen) en krijgt hij daar redelijk veel van, maar dit eet hij niet op..

Ik gok dat hij vanaf gister avond maar 1 of 2 van die kleine plakjes op heeft (van een 20kg baal)
Wat natuurlijk heel weinig is, zijn mest is wel veel verbeterd (“keutels” vallen uit elkaar bij het mesten) maar meer eet hij gewoon niet, ligt er wel, gewoon op de grond zonder slowfeeder

Nu heb ik al wat op internet gezocht, en kwam ik toch op spijsvertering probleempjes uit, wat denken jullie? Alarmbellen?

Edit: operatie was voor een tumor bij zijn geslachtsdeel, dat had niks met zijn organen te maken dus


Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Slechte spijsvertering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 22:01

“Goed hooi” is een term die makkelijker geschreven is dan gevonden, dit is het hooi wat hij normaal ook krijgt

Hij mag absoluut geen heel fijn hooi hebben, kuil ook niet, dit hooi hebben wij elke winter (voor zover het natuurlijk elk jaar hetzelfde kan zijn, maar komt van dezelfde boer en hetzelfde land)

Ik ga er dus vanuit dat dit wel degelijk “goed” hooi is, voedingsarm wel,maar dat is nou juist de bedoeling

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 22:42

Jet schreef:
Waarom mag hij het andere hooi of voordroog niet krijgen? Ik zou even overleggen met de dierenarts, niet genoeg eten lijkt me nu ook niet goed voor hem. Misschien als je het mengt inderdaad dat hij ook wel aan het droge hooi begint. Desnoods doe je het andere hooi of de voordroog wel in een slowfeeder.
Kan je de paddock niet zo maken dat je hem een stukje verplaatst zodat hij wel weer vers gras heeft? Hoewel hij daar waarschijnlijk de slappere mest van heeft, momenteel is het meer water dan gras zeg maar wat ze eten.

Sterkte ermee hoor, het lijkt me lastig als je ziet dat je paard niet voldoende wil eten na zo'n operatie.


Helaas is de pasock verplaatsen geen optie i.v.m het stroom
Hij komt nu zo veel mogelijk even in het andere weiland als er iemand bij is

Kuil kunnen we niet goed voeren omdat er alleen grote balen geleverd worden, die hij in zijn eentje niet opkrijgt binnen 3-5 dagen, ik heb altijd geleerd dat je daarna kuil beter niet meer kunt voeren dus dat doen we dan ook niet

Daarnaast door zijn stalgebrek heeft hij hele slechte tanden, kuil en fijn hooi heeft hij de neiging om niet genoeg te kauwen, en om nou telkens een bijna stikkend paard te hebben....

Het heeft overigens niks met zijn gebit te maken dat hij zijn huidige hooi niet goed eet, hij is vlak voor de operatie nog volledig behandeld

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 08:36

ellepel schreef:
Misschien moet je wat meer informatie geven.

Wat is er geopereerd dan?
Kan het daar mee te maken hebben?
Slecht eten door pijn bijvoorbeeld,
Je zegt stalgebrek en slechte tanden,neem aan dat het een luchtzuiger is dan?
Misschien een maagzweer.


Maar je zegt slecht gebit, gaat het dan om tanden of kiezen, mist er wat,uit het gebit.
Als het echt te weinig eet,misschien aanvullen met seniores priores, of grasmix,lucerne?


Wat er geopereerd is heb ik al aangegeven, tumor bij zijn geslachtsdeel, heeft geen invloed op zijn eten, stalgebrek is kribbebijten en heeft alleen te maken met zijn voortanden en snijtanden, kiezen zijn prima (op een paar kleine puntjes na) en recentelijk behandeld door tandarts.
Heeft al 4 jaar niet meer op stal gestaan (op de paar dagen bij de operatie na), een maagzweer is zéér onwaarschijnlijk, maar wel iets om over na te denken

Hij krijgt al veel luzerne en 18+ pavo muesli, ook meerdere appeltjes ect. Hij is dus zeker niet te dun en heeft de nodige vetjes

Maar het is frustrerend dat hij dit normaal wel eet en nu niet wilt eten
Vooral die sterk veranderde mest leek op een probleempje in de spijsvertering, vandaar mijn vraag hier
Laatst bijgewerkt door Icelandshet op 22-09-18 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 08:40

Sanniejtjuh schreef:
Zou even overleggen met de dierenarts. Weet niet of hij nog pijnstillers krijgt? Dat is in combinatie met niet eten erg slecht voor de maag.

Misschien kan je hem meerdere keren per dag (kleine beetjes) speedi beet oid geven? Zodat hij meer binnen krijgt dan hij nu eet aan hooi.

Voerde je altijd al dit hooi? Wellicht voelt ie zich nog niet fit of heeft hij dus nog pijn. Ik zou ook zijn temperatuur even checken in dit geval.


Dierenarts wordt straks even gebeld ja, hij staat sinds woensdag zonder medicijnen, heeft daarvoor een week antbiotica en metacam gehad


Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Slechte spijsvertering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 10:46

Verhoging heeft hij niet, is elke ochtend netjes stabiel

Vanochtend lag al zijn hooi verspreid over de padock, kon niey goed zien hoeveel hij op had, na alles opgeruimd te hebben heb ik 2 hooinetten gevuld en vastgemaakt in een ronde cementbak (die zwarte weet je wel) en een hoop los neer gelegt, nadat hij zijn appeltjes op had begon hij gelijk fanatiek met eten

Dus we wachten even af, had wel veel gemest vanacht

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Slechte spijsvertering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 12:07

Zijn hooi gaat ineens hard nu, ik denk dus dat het de overgang van wel-geen medicijnen was die iets langer dan gewoonlijk duurde

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 21:53

Jet schreef:
Gelukkig maar! Was hij helemaal onder zeil geweest eigenlijk of is het met "staande" sedatie gedaan?


Moet eerlijk zeggen dat ik het niet zeker weet, ik geloof helemaal onder zeil, omdat het best ernstig was

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 22:42

Jet schreef:
Als hij wel helemaal onder zeil is geweest kunnen dit best naweeën geweest zijn van die narcose. Als een paard onder narcose gaat en dus liggend geopereerd wordt, liggen de darmen stil en dat duurt wel even voordat dat weer echt normaal is en goed op gang is.


Dat klopt, en omdat ze hier 24/7 buiten staan en hij in eerste instantie geen hooi bijgevoerd zou krijgen moest hij iets langer in de kliniek blijven om in de gaten te houden hoeveel hij mestte en at

De dierenarts is er morgen voor controle en testen op cushing, en dan ga ik meteen vragen wat hij er van denkt, voor nu even bedankt voor jullie antwoorden!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Slechte spijsvertering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 14:10

Toch waarschijnlijk iets met zijn spijsvertering, jammer!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Folani en 88 bezoekers