Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:59

Even los van het "medische" gedeelte..

Hoe rijdt je haar? richt je haar echt goed recht? rijd je haar echt van achter naar voren?

Want als dat niet (goed)gebeurd en ze zet een achterbeen er meer onder dan de ander, dan krijg je ook heel erg snel dat paarden niet goed gaan lopen en zie je ook ongelijke bespiering op de achterhand waardoor een bekken bijvoorbeeld scheef lijkt.
En dan krijg je ook dat het paard goed loopt na een behandeling en naarmate het langer gereden word weer slechter gaat lopen.

Uiteraard zijn er ook andere factoren die bij kunnen dragen aan een paard wat niet lekker in zijn/ haar vel zit, dus het is goed dat je het uit laat zoeken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:18

Ah daar kun je nog wel een hoop winst op behalen, als je zelf wat minder handig ben dan raad ik aan om te leren longeren aan de dubbele longe.

Daar kun je ze goed recht mee krijgen in de lengtebuiging en beide achterbenen er goed en actief mee onder krijgen.
De juiste hulp vinden is ook lastig, dus ik begrijp het probleem daarmee.

http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe
Misschien heb je hier wat aan.

En het zou natuurlijk goed een En/En verhaal kunnen zijn, sommige merries kunnen erg last hebben van de hormonen en vast zitten daardoor bij de lendenen etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:33

Ik zie een paard met een lang en erg sabelbenig achterbeen, ik denk dat ze daar heel erg snel mee stuwt.

Een paard moet voorwaarts denken, maar niet op de voorhand vallen.
Een rustiger tempo hoeft geen probleem te zijn, mits je haar op de achterhand kan zetten en van daaruit wel voldoende impuls behoud. Er zit een verschil tussen "voorwaarts", "impuls" en "rustig en niet actief".

Ik ben ook wel benieuwd naar filmpjes in beweging, ze lijkt inderdaad ongelijk te staan achter. (of de foto's vertekenen)

Het lijkt mij in ieder geval verstandig om die bobbel en die verharding na te laten kijken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bekkenproblemen. Wie kan mij meer uitleg geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:17

Ik ga met Askja mee in bovenstaande uitleg.

En dan nog een praktische tip, wat voor veel paarden goed werkt die snel stuwen en op de voorhand vallen is schijnovergangen rijden naar de stap en dan wel voorwaarts wegrijden (schakelen zoals hierboven uitgelegd is) maar niet "te" veel, ze mag niet weer van het achterbeen af stuwen. En dit vlot achter elkaar gaan doen met behoud van de balans, ontspanning etc.

Fijn dat je weet nu dat het waarschijnlijk het zadel is! je merrie heeft waarschijnlijk Jazz bloed?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, cent, Emm72, FCSA, prii_boy, Trendiction, wiifke en 68 bezoekers