Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 09:35


Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:37

Klopt is inderdaad elk jaar :j Het is trouwens voor alle paarden niet enkel paarden die hoefbevangen zijn. Je betaalt nog wel natuurlijk de voorijkosten en het bloed afnemen door de dierenarts.

dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 09:41

Dat wist ik helemaal niet dat het elk jaar was! :+ Ben ook zo'n 10 jaar uit de paardenwereld en weer net begonnen met lessen.

Ik was helemaal trots dat ik een zinvolle bijdrage kon leveren op het forum :') :')

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:43

Ik ga dit jaar mijn 19 jarige ruin laten testen, gewoon voor de zekerheid.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:20

dudette schreef:
Dat wist ik helemaal niet dat het elk jaar was! :+ Ben ook zo'n 10 jaar uit de paardenwereld en weer net begonnen met lessen.

Ik was helemaal trots dat ik een zinvolle bijdrage kon leveren op het forum :') :')

Oh maar ik denk dat een hoop mensen het niet weten en een reminder is altijd goed!

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:03

Iemand een idee wat de bloedafnamekosten ongeveer zijn?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:12

Houdt er wel rekening mee dat in de periode dat de test gratis is, deze waarden bij alle paarden verhoogd zijn, dus dat niet het beste moment is om te meten.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:32

MyChoice schreef:
Iemand een idee wat de bloedafnamekosten ongeveer zijn?

Bij mijn dierenarts kostte het 19,55 voor de bloedafname en 8,50 voor de verzendkosten naar het laboratorium. Hier was ik zonder voorijkosten dus 28 euro kwijt. Maar het zal per dierenarts natuurlijk verschillen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:36

Slmt9 schreef:
Houdt er wel rekening mee dat in de periode dat de test gratis is, deze waarden bij alle paarden verhoogd zijn, dus dat niet het beste moment is om te meten.


Het is nu wel degelijk de beste tijd om te meten.
In het najaar heb je de zogenaamde 'seasonal rise', dat klopt inderdaad, daarom zijn de normaalwaarden in het najaar ook hoger. Paarden met beginnende PPID hebben een veel hogere seasonal rise, hun afwijking is dus in het najaar veel hoger dan in de rest van het jaar.

Waar je in het voorjaar soms nauwelijks hoger dan normaal of gewoon normale waardes meet bij een paard dat je verdenkt op PPID, meet je júist in het najaar grotere afwijkingen en kun je dus juist dan beter aantonen of een paard PPID heeft.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:51

Dit onderwerp heb ik uitvoerig besproken in het ppid topic, ook daar wordt de conclusie getrokken dat maart/april het beste meetmoment is.
Bij een paard met ppid zal de waarde ook buiten de seasonal rise hoger zijn, het is niet dat de cushing dan weg is.
Maar wellicht handig om de discussie daar voort te zetten. Daar zitten veel meer ervaringsdeskundigen:
[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:53

Een aantal jaar geleden hebben we onze pony in het najaar laten testen en daar kwam toen niks uit, het is dus niet zo dat elke test maar positief uitslaat omdat het hoger is door de seasonal rise.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:54

Ik vind de test erg discutabel, lees maar eens in het PPID topic.

Ik heb een 30 jarige ruin met 0 symptomen op PPID.
Ik testte hem vorig jaar in de RÏ periode (oktober) daar kwamen verhoogde waardes uit en advies was op de prascend. ik heb dat in overleg met mijn arts dus NIET gedaan omdat er verder geen symptomen waren. Daarna opnieuw getest in de normale periode, waardes waren perfect in orde!!

Gelukkig had ik hem dus niet op de prascend gezet... dan waren de waardes óók goed geweest namelijk en stond hij voor jan snot op dure medicatie wat ook nog eens de pest voor zijn lijf is.
En nu wist ik dat hij géén PPID had

Hoefbevangenheid is altijd een gevolg van iets anders, hoeft niet altijd door PPID te komen dus ls er geen symptomen zijn voor de cushing zou ik het elders zoeken.....

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:43

ElCamino schreef:
Ik vind de test erg discutabel, lees maar eens in het PPID topic.

Ik heb een 30 jarige ruin met 0 symptomen op PPID.
Ik testte hem vorig jaar in de RÏ periode (oktober) daar kwamen verhoogde waardes uit en advies was op de prascend. ik heb dat in overleg met mijn arts dus NIET gedaan omdat er verder geen symptomen waren. Daarna opnieuw getest in de normale periode, waardes waren perfect in orde!!

Gelukkig had ik hem dus niet op de prascend gezet... dan waren de waardes óók goed geweest namelijk en stond hij voor jan snot op dure medicatie wat ook nog eens de pest voor zijn lijf is.
En nu wist ik dat hij géén PPID had

Hoefbevangenheid is altijd een gevolg van iets anders, hoeft niet altijd door PPID te komen dus ls er geen symptomen zijn voor de cushing zou ik het elders zoeken.....

Zou Prascend ook negatieve bijwerkingen kunnen hebben?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:50

Prascend zijn heftige pilletjes, zelfs paarden die het er wel goed op doen kunnen in het begin aardig de weg kwijt raken als er te snel op gebouwd word (of in 1x de aan bevolen dosis ipv opbouwen, of zelfs hoger beginnen en afbouwen heb ik wel gehoord).

Ik heb 2 pony's die echt ziek waren met maar een kleine verhoging in hun waarde. Die staan nu al bijna 5 jaar op de pillen en doen het super. Vorig jaar hertest, mooi binnen de waardes.
Een 3e pony toonde volgens de arts geen symptomen (volgens mij wel, rare vacht, snel jeuken, extreem zweten, onverzadigbaar), die had extreem hoge waardes (en is vlak daarna hoefbevangen geraakt waar ze niet boven op gekomen is).

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:59

Dudette je levert met deze post een goede bijdrage aan het forum.
Ik heb de link bekeken. Nu vraag ik me af, is diegene waar je gratis mag testen ook diegene die de prascend verkoopt? Want als dat zo is dan gaat dus een farmaceutisch bedrijf met belangen gratis testen verkopen. Hmmmm, daar ben ik te sceptisch voor. Ik ben benieuwd of deze partij belangen heeft bij positieve tests (lees dat zij dus prascend gaan verkopen). Want dan zou ik zelf nooit bij die organisatie gaan testen maar gaan voor een objectief bedrijf die geen enkel verkoopbelang heeft. Dan maar even voor een duurdere test betalen.
Of ben ik helemaal fout en te argwanend?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:02

Het testen wordt gedaan bij onafhankelijke laboratoria. Boehringer Ingelheim betaalt die testen wel, maar kan de uitslagen niet beinvloeden. En natuurlijk heeft BI er een belang bij, daarom betalen ze die testen ook. Maar uiteindelijk beslis jij als eigenaar uiteindelijk tóch of je wel of niet die pillen wilt betalen. Dat kan BI ook niet beinvloeden.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:04

De gratis test wordt verstrekt door de leverancier van prascend ...........

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:07

Nee, de DA neemt bloed af en stuurt dat naar het gebruikelijke (GDD) lab. BI heeft afgesproken dat de rekening van de GDD naar hun gaat, en niet naar de eigenaar. That's it. BI is geen lab, kan niet zelf testen, heeft geen kant en klare testkit voor de DA ontwikkeld oid die te manipuleren zou zijn. En ja, BI betaalt de rekening natúúrlijk omdat ieder positief testende dier in theorie een nieuwe klant is.

Anoniem

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:18

Ja en dat is dus de voornamelijke reden dat het door ons ervaringsdeskundigen met klem wordt afgeraden om "zomaar" te gaan testen in de SR periode Ibbel. Bij ieder paard gezond en met PPID KAN de acth waarde de pan uit rijzen, door o.a. de rui. Waarom denk je anders dat BI de rekening betaalt?

Nooit in de SR en dus de gratis periode gaan testen als er geen noodzaak voor is, dikke kans dat je je paard aan de pillen stopt en er geen sprake is van PPID.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:21

MiniMeLona schreef:
Ja en dat is dus de voornamelijke reden dat het door ons ervaringsdeskundigen met klem wordt afgeraden om "zomaar" te gaan testen in de SR periode Ibbel. Bij ieder paard gezond en met PPID KAN de acth waarde de pan uit rijzen, door o.a. de rui. Waarom denk je anders dat BI de rekening betaalt?

Nooit in de SR en dus de gratis periode gaan testen als er geen noodzaak voor is, dikke kans dat je je paard aan de pillen stopt en er geen sprake is van PPID.


Inderdaad. Ze hebben het vreselijk slim gedaan.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:43

Ibbel schreef:
Nee, de DA neemt bloed af en stuurt dat naar het gebruikelijke (GDD) lab. BI heeft afgesproken dat de rekening van de GDD naar hun gaat, en niet naar de eigenaar. That's it. BI is geen lab, kan niet zelf testen, heeft geen kant en klare testkit voor de DA ontwikkeld oid die te manipuleren zou zijn. En ja, BI betaalt de rekening natúúrlijk omdat ieder positief testende dier in theorie een nieuwe klant is.


Klopt BI heeft geen lab, maar laat de gratis test wel alleen uitvoeren als de kans op een verhoogde waarde veel groter is als in andere maanden. Je hoeft dus geen eigen lab te hebben om toch de testresultaten te kunnen beinvloeden. Zoals ook al eerder verteld hier....

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:13

Ik heb een vraagje over de test.
Ik heb een 21 jarige fjord die ik wil testen, puur omdat hij al "oud" is, maar ik zie nog niet echt symptomen, ook al weet ik niet echt de symptomen ga even opzoeken

Ik heb even opgezocht, ik ben aan het twijfelen, wat zouden jullie doen?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:25

Bij geen symptomen niet testen nu.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:43

Interessante discussie!

Ik zit ook met de seasonal rise en gratis test in mijn hoofd. Maar wordt er niet gecorrigeerd voor de seasonal rise? Als de normaal waardes hoger zijn tijdens de seasonal rise, dan wordt die correctie ook toegepast neem ik aan? De afwijking van de normaal tegenover de testresultaten is dan juist interessant, tot op welke hoogte is een 'natuurlijk' afwijking die het paard goed zelf kan reguleren en vanaf wanneer is de afwijking het behandelen waard?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Gratis PPID testen bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:51

Er wordt wel rekening gehouden met de natuurlijke afwijking.
Maar dan nog kan ook een gezond paard een hele hoge afwijking hebben. Heb dit ook meegemaakt met paard van een stalgenoot. 3 x getest, waarvan de eerste x in juli, 2e x in oktober, 3e x weer in juni. Alleen in oktober was de waarde te hoog.