Vreemde bult onder de kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 13:32

Hoi allemaal,

Mijn jaarling heeft sinds een paar dagen een flinke bult onder zijn kaak. Ik heb de dierenarts gisteren laten komen die die zegt zolang hij geen koorts krijgt dat het dan geen droes is... wisselen lijkt me ook nog niet van toepassing want hij moet nog anderhalf jaar worden. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Afbeelding

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:41

Droes? Daar hoeven ze niet perse koorts van te hebben als het opzet. Later wel.

Kiezen in orde? Verkouden? Loop neus? Eet goed?

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 13:44

No_No schreef:
Droes? Daar hoeven ze niet perse koorts van te hebben als het opzet. Later wel.

Kiezen in orde? Verkouden? Loop neus? Eet goed?


Kiezen leken gisteren prima in orde. Hij is niet verkouden en heeft geen loopneus. Zijn eetlust is wel wat minder en hij is in de omgang wel wat slomer. Het is niet dat hij nergens op reageert maar is wel uit zijn doen.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:32

Hij voelt zich dus niet oke, in combinatie met de bult: (be)handelen alsof het droes is: dwz isoleren, of zijn groep isoleren en iedereen die contact met hem heeft hygiënisch laten werken, schone kleding voordat ze naar andere paarden gaan en schoeisel ontsmetten.
Verdacht paard of groep als laatste verzorgen met eigen gereedschap. Niemand hem/zijn groep laten die daar niks te zoeken heeft.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:02

Staat hij op kort gras (of hooi uit een slowfeeder)? Mijn paard had dit door te kort gras. Doordat de speekselklieren opzette kreeg die zachte bulten (kan je indrukken en bewegen).

Op de foto wijs ik de plek aan. Maar hij heeft het ook gehad zoals op jouw foto.

Afbeelding

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:03

Ik zou het ook als droes beschouwen.. geen risico's mee nemen

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 16:18

xRiiannex schreef:
Staat hij op kort gras (of hooi uit een slowfeeder)? Mijn paard had dit door te kort gras. Doordat de speekselklieren opzette kreeg die zachte bulten (kan je indrukken en bewegen).

Op de foto wijs ik de plek aan. Maar hij heeft het ook gehad zoals op jouw foto.

[ [url=m/9Hn7DA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij wordt iedere paar weken verwisselend van wei zodat ze niet op kort of een kaal land staan. Ieder koppel heeft 2 weilanden tot de beschikking. Het gras is niet heel kort en hij krijgt hooi uit een hooinet met redelijk grote mazen.

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 16:20

tiwi1969 schreef:
Hij voelt zich dus niet oke, in combinatie met de bult: (be)handelen alsof het droes is: dwz isoleren, of zijn groep isoleren en iedereen die contact met hem heeft hygiënisch laten werken, schone kleding voordat ze naar andere paarden gaan en schoeisel ontsmetten.
Verdacht paard of groep als laatste verzorgen met eigen gereedschap. Niemand hem/zijn groep laten die daar niks te zoeken heeft.


Ik wil het ook wel zo behandelen maar die dierenarts zei juist dat we ons geen zorgen moesten maken tot er koorts kwam. Er nu weet ik idd dat koorts niet altijd hoeft maar ik weet niet goed wat ik moet doen... als ik het idd zo moet gaan behandelen dan heeft iedereen er last van... er worden binnenkort kampioenschappen gegeven op onze stal en die kunnen dan bijvoorbeeld niet doorgaan dus vind het een lastige situatie...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:22

Anouk0804 schreef:
tiwi1969 schreef:
Hij voelt zich dus niet oke, in combinatie met de bult: (be)handelen alsof het droes is: dwz isoleren, of zijn groep isoleren en iedereen die contact met hem heeft hygiënisch laten werken, schone kleding voordat ze naar andere paarden gaan en schoeisel ontsmetten.
Verdacht paard of groep als laatste verzorgen met eigen gereedschap. Niemand hem/zijn groep laten die daar niks te zoeken heeft.


Ik wil het ook wel zo behandelen maar die dierenarts zei juist dat we ons geen zorgen moesten maken tot er koorts kwam. Er nu weet ik idd dat koorts niet altijd hoeft maar ik weet niet goed wat ik moet doen... als ik het idd zo moet gaan behandelen dan heeft iedereen er last van... er worden binnenkort kampioenschappen gegeven op onze stal en die kunnen dan bijvoorbeeld niet doorgaan dus vind het een lastige situatie...




Dus dan maar het risico lopen dat iedereen droes mee naar huis neemt? Ja super verstandig....

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 16:26

Dat zeg ik dus net... ik vind het een lastige keuze!
Natuurlijk wil ik het risico niet lopen maar ik kan niet ineens de hele stal op lockdown gooien

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:47

Wat zegt de stalhouder?

Ik zou razend zijn als ik voor een wedstrijd op een stal zou komen waar een jaarling met een verdachte bult loopt waar niet zorgvuldig mee om wordt gegaan.
Edit: liever geen wedstrijd dan droes als hoofdprijs.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:22

Je hoeft je stal niet direct op slot te doen hoor.

Als je paard ergens anders staat waar hij niet in aanraking komt met anderen (ivm droes dan he) en zijn abcessen zijn niet doorgebroken is er niks aan de hand.

Bij droes hoeft het paard zeker niet altijd koorts te hebben trouwens.

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:28

Ik zet hem morgen in ieder geval apart en laat maandag een andere dierenarts komen.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:32

Anouk0804 schreef:
Ik zet hem morgen in ieder geval apart en laat maandag een andere dierenarts komen.


Slim! Beter het zekere voor het onzekere

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:41

Is de bult zacht of hard? Toen mijn paard 1,5 was had ze ook eens een bult onder de kaak (hard). We dachten dat het trauma was, foto's laten maken en het bleek de wortel van een kies te zijn die doorkwam :oo

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:13

Kun je een foto maken van de onderkant? Mijne loopt al 3 maanden met een bult. Is inderdaad een speekselklier. Hij is ook gewoon helemaal fit en gezond.

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 09:32

NRJ schreef:
Is de bult zacht of hard? Toen mijn paard 1,5 was had ze ook eens een bult onder de kaak (hard). We dachten dat het trauma was, foto's laten maken en het bleek de wortel van een kies te zijn die doorkwam :oo


Het is een zachte bult

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:45

Er zijn meerdere oorzaken van zo‘n bult. Mijn 2 jarige had er deze zomer ook 1 en die barste ook open zoals bij droes, maar het was geen droes (getest). Ze had ook geen koors of snot.
Ik zou er wel alert op blijven.
Als het een opfok groepje is dan is doorgaans weinig zinvol dan 1 paard eruit te isoleren, maar ik zou die hele groep even als potentieel besmet niet met overige paarden in contact brengen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vreemde bult onder de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 01:06

Ooit bij mijn bijrijdpaard ook gehad. De eigenaar heeft het toen laten rijpen met trekzalf en toen aangeprikt. Was een abces. Daarna goed schoongemaakt en blijven spoelen. Was binnen een week weer netjes. Paard stond overigens met ander paard. Die had nergens last van