Shetlander blijft snotteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 20:47

Begin maart had mijn pony ineens een vieze snotneus met 's avonds wat verhoging (38,6).

Afbeelding

De dag erna direct de dierenarts gebeld, helaas was mijn vaste dierenarts buiten de regio, maar is er een andere dierenarts langsgeweest. Haar helemaal nagekeken en eigenlijk niks geks te vinden, maar voor de zekerheid een kuurtje ventipulmin en sputolisin.

Twee weken later vond ik haar nog weinig verbeterd en is mijn eigen dierenarts langsgeweest. Deze hoorde nu iets wat geluid op de longen en ze mocht weer een kuur ventipulmin en kreeg voor vijf dagen antibiotica.

Een paar weken later moest ze voor de tandarts toch naar de kliniek en omdat ik haar nog steeds benauwd vond klinken direct een afspraak voor een scopie gemaakt. Deze bleek zeer afwijkend te zijn. Zo afwijkend dat er meerdere dierenartsen hebben gekeken en soms niet eens wisten waar ze waren, overal zat snot en hele vreemde witte vlokken.

De beelden zijn naar de Universiteit in Utrecht gestuurd en in overleg is er een swab genomen, ventipulmin nogmaals en 14 dagen antibiotica.
Uit de swab kwam het 'normale' verkoudheidsvirus en geen droes.

Het advies was om na een paar weken een controle scopie te maken, omdat de vorige scopie zo afwijkend was heb ik besloten deze scopie direct in Utrecht te maken. Pony was namelijk nog weinig verbeterd en bleef benauwd met af en toe een flinke snotneus.

In Utrecht hebben ze opnieuw de scopie gemaakt, hieruit kwam dat ze in haar rechter luchtzak een 'pussteen' had en dat de linker luchtzak nu schoon was, wel was alles nog opgezet en geïrriteerd. Het advies was spoelen. Helaas precies feestdagen en een weekend ertussen en omdat het in de isolatieboxen erg warm was besloten haar mee naar huis te nemen en de week erna te brengen. Helaas was er toen geen plek in de isolatiebox (vanwege verdenking op droes) en moesten we het nog een paar dagen uitstellen. Uitslag van het lab was negatief op droes.

Tussendoor heeft ze ineens heel veel snot gehad en koorts en mocht ze dus niet naar Utrecht, waarschijnlijk heeft ze op dat moment zelf de 'pussteen' eruit gewerkt.


Afbeelding

Uiteindelijk is ze twee weken later naar Utrecht gegaan voor de spoeling en belde ze al vrij snel op dat haar rechterluchtzak nu op een wonderbaarlijke manier schoon was, maar dat haar linker luchtzak weer helemaal vol met snot en pus zat.
Direct weer een swab genomen uit de luchtzak vanwege wederom verdenking op droes en helemaal schoongespoeld. Uitslag van de swab was wederom negatief.
Hieronder een foto van de luchtzak en van alle troep die eruit kwam.


Afbeelding

Afbeelding

Nu had ik na zes weken controle. Pony blijft erg benauwd, dus vond haar zelf weinig verbeterd, op de scopie was ze wel helemaal schoon, dat benauwde kwam doordat alles nog opgezet en geïrriteerd was en dat had nog even langer tijd nodig.

Helaas twee dagen na de scopie stond ze wederom met een snotneus, dacht zelf dat het door de scopie kwam, omdat er toch weer gerommeld was in haar luchtwegen/luchtzakken, maar we zijn nu twee weken verder en ze blijft enorm benauwd klinken en blijft af en toe een snotneus hebben en dan echt dik geel snot.


Afbeelding


Overleg gehad met mijn eigen dierenarts en de dierenartsen in Utrecht en we geven haar nog even de tijd ivm het warme en benauwde weer, hopelijk knapt ze op van een flinke bui regen zodat alles wat minder stoffig is.

Informatie over de pony:
Shetlander van 9 jaar
Staat in een inloopstal
Staat op zaagsel
Krijgt gestoomd hooi

Wie heeft er nog een goed idee of advies? Ondertussen word ik er een beetje radeloos van en vind ik het zo sneu haar zo benauwd te zien.


Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 23:18

Niemand een tip of goed advies?

LibertyLucky

Berichten: 965
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:05

Geen advies maar wat ontzettend naar zeg
Ik hoop dat ze gauw opknapt

Anoniem

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:32

Wat ontzettend balen dat er na zoveel onderzoek nog steeds geen verklaring is. :(:)
Is het zaagsel stofvrij? En kun je de bodem van de uitloop sproeien als die stoffig is? Stof zal niet de oorzaak van zulke ernstige klachten zijn, maar misschien dat minder stof helpt?
Het is jammer dat ze niet alleen snotterig is maar ook zo benauwd, want anders had je als een soort eliminatierproefje haar eens een dag een neusnetje op kunnen doen om te kijken of dat scheelt in klachten door minder stof/pollen, maar bij een benauwde pony met zulke warme temperaturen is dat waarschijnlijk niet echt een optie. :(

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 07:33

Het is inderdaad super balen dat er nog geen oorzaak gevonden is, je wil haar zo graag helpen.

Het zaagsel is inderdaad stofvrij, maar de uitloop kan ik helaas niet sproeien. Gelukkig heeft het vanacht flink geregend en ben ik heel benieuwd hoe het vandaag met haar gaat.

Ik heb inderdaad een vliegenmasker met netje gekocht, maar durfde hem met dat hele warme weer niet op te doen. Ze is dan wel niet echt benauwd, het schijnt dat het meer zo klinkt omdat alles zo opgezet is, want haar longen klinken goed, dat is het probleem niet. Zit echt in haar luchtwegen en luchtzakken.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:39

Het zullen echt de luchtzakken zijn, met slikken gaat het klepje de toegang erheen even open en kan de troep eruit. Heel vreemd dat ze bij onderzoek melden dat het schoon is, het is idd vaak de droes bacterie die daar zit, droes kan nefatief getest worden terwijl het wel droes is. Echt balen zou toch is in gesprek gaan met je eigen veearts om een langere periode antibiotica te geven liefst wel getest op werkzaamheid tegen de bacterie die steeds terugkomt. Heel veel beterschap

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 10:45

Ik ben zelf bij het onderzoek geweest en was de laatste keer niks meer te zien op de luchtzakken. Alles zag er schoon uit op wat doorzichtig slijm na. Voorgaande keren kon je echt duidelijk de snot/ pus zien zitten (zoals je op de foto kan zien). Dus waar de snot nu nog vandaan komt heb ik geen idee van. Of ze zitten weer opnieuw vol.

Heb inderdaad al in Utrecht gevraagd voor antibiotica, maar zolang ze geen koorts heeft willen ze dat eigenlijk niet geven.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:12

Vrees echt voor je dat ze opnieuw vol zitten en misschien via je eigen veearts poging om amtibiotica te krijgen. Er hoeft maar iets te blijven zitten en het zal steeds opnieuw beginnen. En koorts gaan ze er niet van hebben idd. Jammer dat antibiotica beleid in Nederland soms

Hier nog een topic waar je iets aan kan hebben
[MD] Luchtzakstenen na droes

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:34

toen ik de eerste foto zag maar nog niks had gelezen gingen bij mij meteen de alarm bellen rinkelen. Ik heb 1,5 jaar terug mijn paard moeten laten in slapen hierdoor. Mijn paard had ook opeens een snot neus dus ik dacht ah verkouden gaat wel weer over. Na een week was het nog niet over en ging toch op google zoeken naar verhalen. Daar las ik allemaal dingen wat ik nou wou lezen. Dus toch maar de veearts erbij. En jahoor fouteboel. Het was voorhoofd ontsteking of een kies is ontstoken. Dus hup op de fotos want ik wou het weten. En toch een kies ontstoken. Mijn paardje was 29 op dat moment en voor die leeftijd was niks meer te doen.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 12:48

Maar zou ze twee dagen na de scopie alweer zo vol kunnen zitten? Ze stond na twee dagen alweer met een snotneus. Droes is volgens Utrecht echt uitgesloten, eerst een swab van een snottebel en daarna zijn beide luchtzakken gespoeld en is dat ook getest en ze test constant negatief. Dus 3x negatief getest op droes.

Foto's van haar gebit zijn bij de eerste scopie ook direct gemaakt, maar hier was niks op te zien wat kan wijzen op een ontsteking in haar gebit.

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:49

Ik las laatst een stuk over een andere bacterie die dezelfde verschijnselen geeft als droes.
Weet je of er ook naar andere bacteriën is gezocht of specifiek naar droes?

https://www.uu.nl/nieuws/droes-die-geen-droes-is

Utrecht is ermee bekend maar misschien is het handig om dit toch even na te vragen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 12:54

Ja, waarschijnlijk is mijn pony 1 van de 2 waar ze het over hebben. Op dat moment stond ze daar namelijk op de kliniek in de isolatie.

Er is inderdaad ook naar andere bacteriën gezocht, daar kwam uit dat het de Streptococcus equi zooepidemicus was, hetzelfde als in het verhaal. Alleen is dit inderdaad het 'normale' verkoudsheisvirus die bij haar blijkbaar zeer hardnekkig is.

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:51

Dat is bijzonder toevallig maar zeker niet leuk voor jullie.

Hoe is het met de weerstand van de pony? Als daar iets niet goed zit dan kan zo’n bacterie steeds opnieuw toeslaan.
Ik dacht ook even in de richting can cushing, 9 jaar is jong maar het kan wel. Bij onze pony was de aanleiding om te onderzoeken op cushing een steeds terugkerende luchtweginfectie/longontsteking en dat hij ieder virusje meepakte en daar niet goed van herstelde.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 21:49

Weerstand is altijd heel goed geweest, heeft nooit wat gemankeerd. Nu is haar weerstand inderdaad laag, maar dat kan ook niet anders na zolang kwakkelen.

Ze voelt zich gelukkig verder niet ziek, is misschien iets minder enthousiast met wandelen, maar voelt zich verder eigenlijk prima. Vandaag helaas ook weer veel snot gevonden :(!

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:44

Angs1989 schreef:
Maar zou ze twee dagen na de scopie alweer zo vol kunnen zitten? Ze stond na twee dagen alweer met een snotneus. Droes is volgens Utrecht echt uitgesloten, eerst een swab van een snottebel en daarna zijn beide luchtzakken gespoeld en is dat ook getest en ze test constant negatief. Dus 3x negatief getest op droes.

Foto's van haar gebit zijn bij de eerste scopie ook direct gemaakt, maar hier was niks op te zien wat kan wijzen op een ontsteking in haar gebit.



en een voorhoofdholteontsteking?

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 16:52

Ik neem aan dat daar naar gekeken is, maar kan ik nog is navragen. Ze heeft verder alleen helemaal geen pijn aan haar hoofd (en dat staat wel bij de symptomen)

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:32

Hoe is het met je pony. Ik ben wel benieuwd

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 22:44

Helaas niet zo goed. Ze heeft deze week nog niet gesnotterd en is ook niet benauwd (lang leve het minder warme weer), maar staat helaas hoefbevangen, waarschijnlijk door alle medicijnen van de afgelopen tijd :(!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:30

He wat naar nou! Van het ene in het andere.. Gelukkig dat ze minder benauwd is

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 18:52

Vond haar weinig opknappen en heb vandaag nog een keer de dierenarts laten komen. Ze loopt nog steeds heel slecht, maar de dierenarts kan niet vinden waar het aan ligt. Ze reageert niet op pijnprikkels, niet bij haar hoeven, niet bij haar rug, niet bij haar nek. Hij gaat overleggen met zijn collega's over hoe verder...

mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:20

Ik heb een mini welke regelmatig voorhoofdholte ontsteking heeft. Ze snottert dan precies hetzelfde kleurtje, ook veel en dik. Klinkt benauwd en is dan wat loom..

Ze krijgt dan snotoplossers, zakjes granulaat, even de naam kwijt. Met 1 tot 2 dagen komt alles er dan uit en is ze weer helemaal happy.

Gebeurt het vaker gaan ze haar holtes een keer spoelen.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 19:33

Zou jij voor mij willen kijken hoe dat heet? Dan kan ik dat morgen nog even met de dierenarts overleggen. Zou fijn zijn als ze nog wat snot kwijt raakt.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:14

Heeft ze cortisone gekregen voor dat snot / benauwd zijn ?
Dit triggert vaak hoefbevangenheid.

silvia58

Berichten: 1825
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Shetlander blijft snotteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:36

Het hele beeld doet mij aan een Dampige pony denken !
Als je naar de flanken kijkt dan zie je vaak dat ze staan te pompen omdat ademhalen moeilijk is.
En er blijft dan snot uitkomen.


mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:57

Angs1989 schreef:
Zou jij voor mij willen kijken hoe dat heet? Dan kan ik dat morgen nog even met de dierenarts overleggen. Zou fijn zijn als ze nog wat snot kwijt raakt.


Zakjes opgezocht, equimucin.
Ik geef het op een lepel met een beetje appelmoes en binnen 2 dagen komt alles eruit. Even heel vies maar dan voelt ze zich altijd gauw weer beter.

Mijn dierenarts is overigens ook die van de faculteit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sunny43, Trendiction en 86 bezoekers