D- pony loopt niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:33

vind het een beetje vreemd een scintigrafie is voor het hele lichaam 800-1000 euro, als je dierenarts zo zeker is dat het rechts boven de knie zit kan hij volstaan met dat deel op scinti zetten en ben je een stuk goedkoper uit.

nickyforever

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: bunnik of op stal volgens mijn man

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:44

hoi hoi

Hier ook zoiets gehad maar dan met een paard.
Ik zou zeggen maak eens een heel duidelijk filmpje waarop alles goed te zien is en mail het eens naar Hofman en van Gelder in Nijkerk dat is een goede degelijke praktijk .
Ik denk dat ze mits het een goed filmpje is misschien ook wel hun mening willen geven?
de onze was bij een andere dan geweest en die zei sorry maar er niets meer aan te doen en Hof man zei dit gaan we porberen op te lossen en dat is gelukt eerst met speciale ijzers met een kitzooltje en daarna kon hij zonder .
Hij bleek het aan zijn SI gewricht te hebben en dat is nu verholpen gelukkig.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:57

Heb niet je hele topic doorgelezen dus misschien is het al eens genoemd, maar heb je wel eens gedacht aan een thermografie? Irma Wensink werkt in het midden van het land en werkt samen met diverse klinieken. Het is geen behandeling, maar het kan je meer info geven over in welk gebied de blessure zit, en dan kun je gerichter een vervolg aanpak bepalen. Het kost 180 euro (althans, toen wij het hebben laten doen, drie paarden, drie keer een duidelijk probleemgebied en vervolgtraject). Is ook niet zweverig, maar wetenschappelijk gericht. Haar website is http://www.thermografie-paard.nl

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:01

Oei. Ik ken Riemersma als een hele positieve dierenarts die altijd uitgaat van wat nog wel kan en kijkt naar de mogelijkheden ipv de onmogelijkheden. Ik heb hem weleens paarden op zien lappen waar ik het persoonlijk niet meer mee geprobeerd zou hebben (en hij was nog succesvol ook). Dus ik zou zeker heel goed uitvragen waarom hij het zo gesteld heeft want ik vermoed dat hij dan toch iets is tegengekomen waar hij serieus problemen mee heeft. En ik begrijp dat je de pony toch wil houden, dan zou ik denk ik overwegen een goede fysio mee te laten denken en te kijken of je haar met gerichte training beter krijgt. Maar dat is dan meer een baat het niet dan schaad het niet aanpak denk ik...

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:03

Ik zou eens een seconde opinion vragen bij een andere dierenarts of kliniek. Ook ik vind de reactie van je dierenarts wel erg kort door de bocht. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Van de andere kant, misschien zegt de dierenarts dit wel omdat je ook duidelijk aan geeft niet echt te willen investeren in het dier.

En het zal wel wat rauw op je dak vallen.. maar je hebt deze pony ooit aangeschaft, en in mijn ogen heb je dan ook een verplichting om er voor te zorgen. Ook als een onderzoek veel geld kost. Want dat is wat ik vooral in je reacties lees, verder onderzoek kost geld en dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Terwijl er best kans is dat het probleem relatief gemakkelijk te verhelpen is, lees de reacties in dit topic maar. Wanneer is een dier voor jou de uitgave dan wel waard, als je dit al een lief en braaf dier vind? Wat moeten ze nog meer doen, om jou over te halen om te investeren in hun gezondheid?

Ik lees dat je hem sowieso niet weg doet, maar moet hij dan maar gewoon met pijn/ problemen doorlopen?

BigOne
Berichten: 38224
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:23

zorro schreef:
Ik zou eens een seconde opinion vragen bij een andere dierenarts of kliniek. Ook ik vind de reactie van je dierenarts wel erg kort door de bocht. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Van de andere kant, misschien zegt de dierenarts dit wel omdat je ook duidelijk aan geeft niet echt te willen investeren in het dier.

En het zal wel wat rauw op je dak vallen.. maar je hebt deze pony ooit aangeschaft, en in mijn ogen heb je dan ook een verplichting om er voor te zorgen. Ook als een onderzoek veel geld kost. Want dat is wat ik vooral in je reacties lees, verder onderzoek kost geld en dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Terwijl er best kans is dat het probleem relatief gemakkelijk te verhelpen is, lees de reacties in dit topic maar. Wanneer is een dier voor jou de uitgave dan wel waard, als je dit al een lief en braaf dier vind? Wat moeten ze nog meer doen, om jou over te halen om te investeren in hun gezondheid?

Ik lees dat je hem sowieso niet weg doet, maar moet hij dan maar gewoon met pijn/ problemen doorlopen?

Ts geeft duidelijk aan dat het dier geen pijn heeft maar gewoon niet goed loopt. En verder weet niemand hoe dik de portemonnee van ts is dus ronduit zeggen dat ze maar even moet dokken? Beetje overtrokken. Mensen hebben een pony gekocht en kunnen er niets mee op het moment, heel sneu voor hun en vooral voor hun dochter.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:27

Een dier dat niet goed loopt heeft ergens last van. Pijn dus. Anders liep hij wel goed. Ook iets wat vast zit geeft pijn en ongemak.

Ik zeg niet dat ze moet dokken, ik zeg dat een seconde opinion een goede optie is omdat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Misschien heeft een andere dierenarts een goedkopere oplossing.

Edit, maar een oplossing gaat hoe dan ook geld kosten, en ik vind wel dat je verplicht bent naar je dier toe om te proberen het probleem en een oplossing te vinden. Maar gewoon zo laten staan omdat het anders geld kost, dat vind ik niet eerlijk naar het dier toe.

BigOne
Berichten: 38224
Geregistreerd: 03-08-09

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:36

Klopt en daar vraagt ts ook om, of wij nog ideeen hebben.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 18:52

Dat het geld kost is oké, het heeft al veel geld gekost. Maar de dierenarts stelt het vrij negatief. Riemersma zelf heeft niet gekeken, maar die andere in zijn praktijk. Ik heb niet aangegeven dat ik er geen geld in wilde stoppen. Wij hebben het niet gehad over geld. Toen hij haar had nagekeken heeft hij de opties voor gelegd. Hij zei je kunt verder zoeken, maar dan ben je veel geld kwijt en zijn ervaring zegt hem dat er dan waarschijnlijk niks aan te doen is. Als je ze zo ziet lopen, loopt ze prima. Geen probleem. Linksom op het zachte loopt ze heel iets onregelmatig. En na de buigproef dus.
Als we uiteindelijk misschien na een paar duizend uitgeven tot de conclusie komen dat er niks aan te doen is, "moet" er nog een nieuwe pony komen...Zuur is het vooral voor mijn dochter.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:11

Hippo4 schreef:
Osteopaat vond ze wel wat stijfjes in de rug, maar niets specifiek. Dierenarts zegt dat hij bv scintigrafie zou kunnen doen (800-1000€) dan zou je weten waar de focus ligt. Dan zou je gericht een echo kunnen maken en verder kijken. Zijn gevoel zegt, naar wat ze laat zien en na zolang rust, dat er dan uiteindelijk niets aan te doen is. Hij zegt je kunt proberen met spieropbouw of er verbetering komt. Hij weet zeker dat het rechtsachter is, boven de knie. Maar geen rug ect. Omdat de buigproef niet goed is.


In dat geval zou je nog kunnen gaan voor een second opinion. Misschien dat een andere DA wel iets kan vinden.
Als ze op het zachte meer keupel is zou ik zeggen pezen of weke delen. Maar dat zou je ook weer niet verwachten na een jaar rust. Ben je bij een grote kliniek geweest?

BigOne
Berichten: 38224
Geregistreerd: 03-08-09

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:29

Inderdaad, kreupel op zachte is zeer vaak iets met zachte weefsels, kreupel op het harde de botten. Is er ook gekeken naar kraakbeenverbening in de hoef? Dat hebben wij een keer gehad. Liep met zooltjes prima maar is onomkeerbaar en zal dus eerder niet meer geschikt zijn voorbhet werk.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:49

Voor zover ik weet staat Riemersma in Kevelaar best goed bekend, dus een ander die daar aan de praktijk verbonden is zal zeker geen slechte dierenarts zijn.
Toch lijkt me een rit naar het SMDC wel de moeite waard hoor!

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 20:54

Filmpjes kan ik hier niet toevoegen of wel?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:59

Dat kan alleen als je ze bijvoorbeeld upload op You Tube en dan hier de link neerzet.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 22:40


BigOne
Berichten: 38224
Geregistreerd: 03-08-09

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:37

Loopt idd niet echt prettig achter, lijkt wel uit bekken/rug te komen. Leuke pony.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:38


JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:41

Zelf ervaring met SMDC in Heesch met mijn jonge paard met toen een lichte onregelmatigheid..
Ik heb er toen voor gekozen om meteen naar de kliniek te rijden en daar te laten uitzoeken waar het vandaan kwam en ze hadden dat daar echt snel (en zonder dure / ingrijpende methodes) gevonden.

Ze zijn echt super goed daar ook voor een "gewoon" paard. Het is zeker geen kliniek waar alleen maar top sport paarden komen maar ze staan juist heel erg open ook voor de normale mens (ook qua prijzen is dat echt nog wel goed te doen).

Succes met jullie pony, ik zou ook toch wel graag willen weten wat er aan de hand is..

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:00

Shalimar schreef:
Heb niet je hele topic doorgelezen dus misschien is het al eens genoemd, maar heb je wel eens gedacht aan een thermografie? Irma Wensink werkt in het midden van het land en werkt samen met diverse klinieken. Het is geen behandeling, maar het kan je meer info geven over in welk gebied de blessure zit, en dan kun je gerichter een vervolg aanpak bepalen. Het kost 180 euro (althans, toen wij het hebben laten doen, drie paarden, drie keer een duidelijk probleemgebied en vervolgtraject). Is ook niet zweverig, maar wetenschappelijk gericht. Haar website is http://www.thermografie-paard.nl


Thermografie kan inderdaad een heel prettig hulpmiddel zijn in de diagnose. Delen van het lichaam waar het paard last heeft van blokkades / ontsteking / slechte doorbloeding, worden zichtbaar gemaakt waardoor je wat meer inzicht krijgt in welke behandelaar je paard nodig heeft.

In welke regio zit je, TS? Leon Borsboom zit in Zuid-Holland (heeft het overgenomen van Hans Arendse).

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 09:10

Voorbenen staan niet op de foto. Hij heeft foto's gemaakt van het "probleem" gebied, wat hij na klinisch onderzoek bij uit gekomen was. Ze loopt idd niet soepel in haar lijf, maar kreupel niet. Ik kom uit noord-limburg.

fokkertje
Berichten: 381
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:18

bigone schreef:
Neem eens contact op met rodinde hoogenraad, weet niet of ze ook nog praktijk houd in het midden van het land anders moet je een stuk rijden.


Ons paard was ook niet zuiver. Door een praktijk voor in de hoeven ingespoten. Na 4 weken weer niet goed. Naar Rodine Hoogeraad geweest, bleek ze compleet vast te zitten in de rug en schouder. Behandeld en ze loopt nu weer een paar maanden goed!

Rodinde zit 1 x per twee weken in de dependance in Beers. Vlak bij dus. Is veearts, chiropractor, osteopaat in een.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:51

Ben ik nu de enige die het vreemd vind dat een arts je naar huis stuurt zonder de pony helemaal onder de loep genomen te hebben tot het probleem gevonden is en zonder duidelijke diagnose??
Ik zou daar niet mee akkoord gegaan zijn.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 12:34

Hij had verder kunnen gaan tot (hopelijk) diagnose maar dan was ik rond de 1500€ kwijt geweest, waarschijnlijk. En waarschijnlijk geen behandeling mogelijk vlgs dierenarts. Daar moest ik over nadenken dat adviseerde hij mij ook.

normann_love

Berichten: 705
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:57

Ik adviseer kliniek de Bosdreef in Moerbeke aan! Ontzettend goeie ervaring met hun. Wel een stukje rijden voor je denk ik

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:34

Je kan allicht eens contact opnemen met het SMDC en je verhaal daar voorleggen. Je weet nooit of ze denken dat ze weten wat er mis is. Ik zou iets langere filmpjes maken en vragen of je die kan sturen. Ook ik vind hem overigens erg stug in zijn rug en verder ook weinig beweging hebben, hij loopt ook erg hoog met zijn hoofd, wat het wegdrukken van de rug vaak wat erger maakt, waardoor alles weer meer vast gaat zitten.

Sterkte met je beslissing hoor, het zal echt niet makkelijk zijn. Toch denk ik dat je als je nu verder niets doet, je jezelf later toch weer gaat afvragen of je niet wel verder had moeten zoeken nu.