Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woodybokt
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-04-18

Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:40

Is het verstandig een 3 jarig dressuurpaard te kopen met een 2+ voor het sesambeen linksvoor en 2tjes voor de straalbenen? Het lijkt wel een talentvol paard. Graag lees ik jullie mening.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:06

Nee.
Koop nooit de ellende van een ander is mij geleerd.
Er staan zat dieren zonder kwalen te koop, niet je vingers aan branden mits je de sport in wil.
Je hebt niets aan talentvol als de gezondheid er niet is.

Mocht je die ambitie niet hebben en het dier voor recreatie of grasmaaien aan willen schaffen kun je het uiteraard wel prima doen.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:22

RX is wel een indicatie maar geeft geen garanties voor de toekomst.
Er zijn genoeg paarden met klasse 2 straalbeentjes of sesambeentjes die nooit kreupel lopen.
Aan de andere kant zijn er ook die RX perfect zijn en de ene peesblessure hebben na de andere.

Hoe is het klinische beeld van dit paard? Zijn de hoeven gelijk en netjes gevormd?
Is de bouw correct en harmonisch?
Wat zegt de keurende DA?
Is er wat met de prijs te doen gezien de bemerking?
Hoe graag wil jij dit paard?
Wil je ermee fokken?

Allemaal vragen die belangrijk zijn bij jouw uiteindelijke keuze.

Alleen op een paar cijfertjes is de keuze moeilijk te maken.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:32

BarbaLala schreef:
Nee.
Koop nooit de ellende van een ander is mij geleerd.
Er staan zat dieren zonder kwalen te koop, niet je vingers aan branden mits je de sport in wil.
Je hebt niets aan talentvol als de gezondheid er niet is.

Mocht je die ambitie niet hebben en het dier voor recreatie of grasmaaien aan willen schaffen kun je het uiteraard wel prima doen.


Ellende? 2tjes zijn prima, worden ze gewoon mee goedgekeurd. En sesambeentjes al helemaal, want daar krijgen ze amper last van.

Waarom zegt de veearts dat het een bemerking is TS?

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:35

Als de prijs er naar is dan kun je de gok nemen. Maar het is wel iets waar ik hem voor liet staan.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:37

BarbaLala schreef:
Nee.
Koop nooit de ellende van een ander is mij geleerd.
Er staan zat dieren zonder kwalen te koop, niet je vingers aan branden mits je de sport in wil.
Je hebt niets aan talentvol als de gezondheid er niet is.

Mocht je die ambitie niet hebben en het dier voor recreatie of grasmaaien aan willen schaffen kun je het uiteraard wel prima doen.


Dit is wel erg kort door de bocht...
Op dit moment in de huidige markt zijn de prijzen de pan uitgestegen en liggen de gezonde, fijne paarden simpelweg niet voor het oprapen.
Als je budget beperkt is (<€10.000) zal je voor een talentvol jong paard ergens concessies op moeten doen. Nou zijn concessies op gezondheid de laatste die je in mijn ogen zou moeten maken maar er zijn zoveel gradaties in bemerkingen... en top gezond is geen garantie voor succes...

Wat tiwi1969 zegt, op basis van alleen de cijfers van een RX rapport kan je in dit geval geen advies geven.
Zat paarden die nooit klinisch iets gemankeerd hebben, intensief belast zijn, op Z+ dressuur niveau lopen en RX bemerkingen hebben (onder andere straalbenen). Nou is een 3 jarige een lastiger geval omdat deze niet bewezen 'hard' is omdat ze nog niet belast zijn.

Hoe dan ook, in dit geval ligt het ook aan de prijs, het klinische beeld en het risicio dat je wil durven nemen.

Met goed management (!), een klinisch 100% goed paard dat duurzaam beweegt en een dergelijke RX bemerking die na advies van een kundige DA geen probleem hoeft te geven zou ik, als de prijs ernaar is, het risico wel durven nemen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:16

Ik sluit mij aan bij tiwi.
Ik vind een 2 echt niet zo schokkend. En helaas ken ik genoeg paarden met nagenoeg clean x Rays die om de haverklap stuk zijn. En ook paarden die röntgen slecht zijn maar prima op hoog niveau meedraaien in de sport zonder ooit maar een blessure te hebben.
En helaas ook bekend met paarden die röntgen goed waren bij aankoop en enkele jaren later bemerkingen hebben op de foto

Bedenk ook wat je doel is met het paard, wil je het ooit weer verkopen is er een mogelijkheid dat die 2 dan wel een 3 gaat worden? En willen kopers dat paard dan hebben voor een hoge prijs?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:26

Wie paard of wijf zoekt zonder gebreken,
Die mag het werk wel laten steken,
En denken dat hij bed en stal
Voor eeuwig ledig houden zal.


Jacob Cats
Nederlands dichter en staatsman



Ik heb er geen ervaring mee hoe wat 2+ wil zeggen, kan dus geen advies geven in dit geval. Punt is, hoe dieper je graaft des te meer je zult vinden. Ook al krijgt het paard er geen last van, mocht je over een jaar of wat het dier willen verkopen en het dier wordt opnieuw op de foto gezet zul je zien dat mensen er over vallen. Dus zelfs als het advies zou zijn dat het dier er waarschijnlijk geen last van krijgt dan nog is het een onderhandelingspunt.

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:16

Met een 2 worden ze gewoon goed gekeurd. Ook voor de sport.
Is helemaal geen ellende op je hals halen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:18

Wat houdt die 2+ in, vraag ik me af.
1'tjes en 2'tjes zijn bij mijn weten geen reden voor een negatief koopadvies.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:29

Dit is weer een zoveelste topic van hoe erg de interpretatie gesteld is.
Het lijkt wel de norm om een paard met enkel 1'tjes te moeten hebben, alsof het dan enkel maar goed zal komen. Alsof wij allemaal kraaknet op rx zouden zijn ;-)
De meeste paarden vallen uit door (pees)blessures (overbelasting en ongelukken) en kolieken.

UIteraard zijn extremen niet goed en dan denk ik aan rotte straalbenen, spat, vergroeiingen etc.
Maar op een totaal keuring (dus rx, klinisch, als gewoon totaal beeld) gaan een paar mindere punten echt weinig verschil uitmaken.

Een keuringsverslag met 1 en 2 tjes zijn geen reden voor paniek. Ik denk ook niet dat de DA een dergelijk paard met een negatief verkoopadvies gekeurd zal hebben.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:35

Wat zegt de DA er van? Ik sluit me aan bij eerdere opmerkingen. Een 2 is gewoon goed, zou ik niet op laten staan en ik ben ook zoekende èn erg kritisch. Een 2+ is dan zo'n opmerking waar ik niks mee kan. Hoe schat de DA het risico in aan de hand van het klinisch beeld? Als de verwachting is dat het heel rap een 3 wordt, zou ik een 3-jarige die nog niks bewezen heeft, er op laten staan. Een 3 wordt ook als onvoldoende gezien.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:44

Ik ben ook lichtelijk verbaasd...2tjes is helemaal niks mis mee.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:45

Zo'n twee richting drie kan voor een verzekering wel ook een reden zijn om het betreffende been of onderdeel te willen uitsluiten, misschien ook handig om in je overweging mee te nemen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:01

Rex_Rolfo schreef:
Wie paard of wijf zoekt zonder gebreken,
Die mag het werk wel laten steken,
En denken dat hij bed en stal
Voor eeuwig ledig houden zal.


Jacob Cats
Nederlands dichter en staatsman



Ik heb er geen ervaring mee hoe wat 2+ wil zeggen, kan dus geen advies geven in dit geval. Punt is, hoe dieper je graaft des te meer je zult vinden. Ook al krijgt het paard er geen last van, mocht je over een jaar of wat het dier willen verkopen en het dier wordt opnieuw op de foto gezet zul je zien dat mensen er over vallen. Dus zelfs als het advies zou zijn dat het dier er waarschijnlijk geen last van krijgt dan nog is het een onderhandelingspunt.

Grappig en wijs gedicht!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:24

Een paard met alleen maar 1tjes zijn een zeldzaamheid. Een 2 is niks mis mee, maar ik begrijp niet wat een 2+ betekent? Wat zegt de dierenarts over mogelijke risico's in de toekomst?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:59

Eventueel kun je een 2nd opinion vragen - een 2 is niks mis mee, maar 2+ ???
Klinkt vaag. Ik zou ook goed kijken naar de stand van de voeten. Problemen met sesambeentjes krijg je vaak bij paarden die langgekoot zijn en week bij de kogels.

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:05

Dierenartsen hanteren niet altijd hetzelfde 1 tje of 2 tje, ook door een andere laten beoordelen.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:21

Tuurlijk zijn schone foto's ook geen garantie op succes, dat ligt aan zoveel andere factoren meer (zou fijn zijn als het zo simpel was).
Echter als je puur een goed paard zoekt voor de hogere sport zou ik zeker wel selectief zijn en een paard met 2+ laten staan.
Dat je voor een schoon paard meer geld moet neerleggen, tja, dat is altijd zo geweest en niet perse iets van nu.

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:54

Nou als je dat wil vinden dn ben je nog wel ff aan het zoeken....

TS mijn paard had op zijn 3e ook 2 op z'n straalbeen. Loopt al 7 jaar op hoog niveau internationaal mee in de sport.
Hij heeft echter nu een stof allergie waardoor zijn conditie iets is achteruit gegaan. Dat kon jé ook niet voorspellen tijdens zijn keuring toen hij 3 was ;)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:56

Mijn paard heb ik ook gekocht met 2tjes op de sesambenen, maar ze was hiermee gewoon goedgekeurd en er was niks aan de hand verder dus ik schrik een beetje van de reacties hier. Ga er vanuit als de dierenarts zegt dat het niks ergs is dat dat ook zo is.

Tot nu toe heeft ze in ieder geval nog nooit wat gehad dus misschien zal dit ook nooit gebeuren, en wat ik wel lees bij anderen hier is dat een paard ook kerngezond kan zijn op alles perfect scoort en na een jaar alsnog van alles heeft ineens dus dit garandeert dan niks.

Maar ik zou gewoon advies van de dierenarts aanhoren die jouw paard heeft gezien en gekeurd. Die kan dan vast ook de eventuele risico's vermelden. Als je het paard echt leuk vind zou ik hem hier in ieder geval niet op laten staan (tenzij de dierenarts zegt dat het in zijn/haar geval wel een groter risico is vanwege bepaalde stand of wat dan ook).

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:09

Hoe was hij klinisch? Klinisch top en foto's wat minder is afhankelijk van de prijs nog wel acceptabel misschien. Als hij klinisch zozo was, en op de foto matig, zou ik hem laten staan.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:25

Ik denk overigens dat ts een rapport heeft gezien van de verkopende partij en dat het paard (nog) niet gekeurd is door een eigen veearts. Anders had ze denk ik niet de vraag hier gesteld, maar ter plekke bij de keuring al een beslissing genomen. In dat geval kun je wellicht het beste toestemming vragen de keurende arts te mogen raadplegen. Of anders toch zelf klinisch te laten keuren bij eigen veearts, in combi met de foto.

pien_2010

Berichten: 43261
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:34

TS mijn paard had een super goede keuring 20 jaar geleden behalve op de sesambeentjes 2tjes. Toen ik mijn verzekering hierover raadpleegde schoten die in de lach want als mijn paard al die (goede) cijfers had en 2tjes op de sesambeentjes bij DIE dierenarts, dan was er geen enkel probleem, want de man zou enorm streng keuren.
Ik heb het paard gekocht en inmiddels zijn we 20 jaar verder. Het is een paard dat veel voor de wagen heeft gelopen, buiten gereden en dressuur / laag springen in zijn jonge jaren en vaak 2x per dag gepakt want mijn dochter en ik reden hem. Gelukkig heeft hij tot op de dag van vandaag op 1x hoefzweer na nooit iets gehad. Paard is inmiddels 24 jaar en er wordt nog steeds licht mee gewerkt.

Dus het heeft ook te maken met welke dierenarts keurt? Dat weet je verzekering? Dus even een belletje doen lijkt me een goede zaak.

Anoniem

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:51

Mijn merrie had bij aankoop op drie benen een 1, en op eentje een 2 omdat daar een uit stekend litteken zat. Iets waar ze geen last van zou hebben, maar een 1 mocht ze niet krijgen omdat dat litteken dus uitsteekt. Overigens nooit last van gehad.
Bedoel ermee te zeggen dat voor een 1 het been gewoon nagenoeg perfect moet zijn, er er bij het kleinste dingetje soms al een 2 gegeven wordt.
Ik zou het paard er niet voor laten staan :)