'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 23:30

Allereerst: voor mij de eerste keer te maken met een peesblessure, dierenarts is geweest en heb daarvoor overlegd met een vriendin dierenartassistente.

Paardlief maandag 16 juli kreupel aangetroffen, in stap gewoon rad en in draf zakte hij duidelijk door links achter. Vanaf dinsdag begonnen met traumeel pilletjes en zalf.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


18 juli toch maar de dierenarts erbij, die heeft met een tang de hoefzool gedrukt/gevoeld maar dat was het niet. Duidelijk de pees, zat ook een klein wondje dus vermoedelijk een trap. DA vond her een typisch voorbeeld van peesklap maar benoemde wel dat hij geen schade voelde aan de diepe buiger. Peesschede overvuld. Advies 6 weken stalrust en dan verder kijken. Satlrust is geen optie, dan draait hij zichzelf gek.
Paard heeft sinds die maandag gewoon 6 a 8 uur weidegang gehad en vanaf donderdag 2x daags 20 min koelen + sochtends traumeel en savonds compagel.


Dit was vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Rechts is vandaag, links is de eerste week.
Afbeelding
Het been is duidelijk droger en na het stappen is er nauwelijks vocht te voelen. De bult die aan de rechterkant van de pees zit blijft echter hard, iets kleiner dan een pingpongbal.

Paard is de eerste 2 weken kreupel geweest in draf, nooit in stap. Hieronder een filmpje van draf vorige week.



Wie herkent dit beeld en wat was de diagnose/revalidatie? Paardlief is érg vervelend omdat hij niet mag werken.. Wil maandag de DA bellen voor overleg en eventueel scannen/echo.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!


MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 16:15

Thanks voor jullie ervaringen! Maandag ga ik inderdaad vragen of er gescand kan worden.

SuperZodia nee ik kreeg het 'welbekende' advies 6 weken complete rust en dan pas kijken of stappen een optie was. Gaan we dus niet doen :) Hij loopt gewoon rustig op de weide, draafde ook niet de eerste 2 weken en daarna wel weer een paar passen. Vandaar dat ik hem heb laten draven om te kijken hoe en wat.

Het been is naar mijn verbazing goed geslonken, maak me alleen wat zorgen om de bult die blijft. Ben benieuwd of er maandag gescand kan worden en of het echt peesschade is.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 13:31

xLes schreef:
Heb je met de DA al overlegd of een griffelbeenbreuk mogelijk is?
Heeft die van mij dit jaar gehad, beetje hetzelfde beeld, hebben helaas 3 maand gedokterd eer DA nummer 3 dit opperde. Had veel miserie en kosten bespaard als nummer 1 dat meteen gevonden had.

Maar de bult zit op/naast de pees, ongeveer een handbreedte boven de koot. Is dat niet te hoog voor een griffelbeenbreuk? Geen idee hoor haha.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 20:05

oliebol, ik google nu en zie een ernstig overeenkomende foto.. Bedankt voor de tip, ga hier morgenvroeg direct over bellen!! :x

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 10:46

We zijn doorverwezen naar de Watermolen in Haaksbergen. DA uit Winterswijk zei dat het wel positief was dat hij niet meer kreupel is.
Vrijdag ochtend staat de afspraak.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 15:14

Nou t is duidelijk een peesblessure helaas.. Op de plek van het bultje is duidelijk beschadiging te zien. Wel al herstellende dus advies is 6 weken stalrust en 2x per dag stappen, opbouwend per week met 5 minuten. 6 weken en dan terug voor controle..

Duimen dat het voorspoedig verloopt! Hij kan niet alleen op stal blijven dus dit weekend even overleggen of er een klein weitje gemaakt kan worden..

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 14:32

Elisa2 schreef:
Inderdaad goed dat je het hebt laten checken, valt nog mee qua hersteltijd.

Volgens mij is in een klein weitje staan ook veel fijner en beter voor het paard.


Scheelt dat het door trauma kwam en niet dat het al een zwakke pees was. Het is de afgelopen maand al iets gaan herstellen in de wei :j

Heb overlegd met de stalhouder maar we gaan het toch eerst op stal proberen. Als hij hooi heeft staat die namelijk best rustig. Even een week aankijken en anders zien we wel weer verder. Even 6 weken doorbijten :(:)

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 19:42

Pff we zitten in de 6e week stappen inmiddels.. 30 minuten en het is bijna niet te doen. 2 weken geleden is hij in totaal 3x mee naar buiten geweest onder het zadel maar hij ontplofte de 3e keer echt bijna. Geen optie dus..

Gisteren op t erf aan de hand zelfs bokken dus vraag me echt af hoe we deze week door komen. Ga morgen bellen voor een afspraak bij de kliniek maar hou mn hart vast. Zit nog steeds een bult. Was dat bij jullie peesblessures ook? Bleef je het altijd voelen?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 11:12

Koelen met water na het stappen. Gisteren was er niemand op stal en toen was hij braaf gelukkig.

Ice vibes heb ik meer over gehoord, wanneer doe je die om en wanneer moeten die weer af?
Hij staat echt 24/7 op stal behalve t stappen dus niet in de wei. Na het scannen eventueel overleg voor een klein weitje. Muisjes zijn adhv verhaal te krijgen? DA weet natuurlijk dat hij met blessure staat want hij is er bij geweest maar dat kan ik zo afhalen? Ook voor straks eerste week wei wel handig want hij gaat zich helemaal uitleven..

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 14:29

Yvank_ schreef:
Ja dat absoluut. Boxrust is eigenlijk een beetje achterhaald.

Vond ik ook. Was het eerste advies van de DA wel. Maar was ik het niet mee eens, daarom heeft hij de eerste 4 weken op de wei gelopen en verser niks gedaan. Toen toch maar gaan scannen bij andere DA (wel samenwerkende kliniek) en die gaven advies 6 weken op stal en stappen met 5min opbouwen.
Afspraak volgende week vrijdag dus nog 1.5 week doorkomen. Ga Bach Remedie halen en hopen dat dat iets helpt.

En ice vibes bestellen denk ik! Oproepje op fb gezet maar daar reageert nog niemand op.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 17:18

Nouja, hij is een aardig heethoofd. Nu staat hij op stal en ziet hij de anderen niet, dan staat hij rustig. Ziet hij een ander paard op het erf, wordt hij gek. Dus een klein veldje en de anderen op wei zien zag ik als nog minder goede optie. Kliniek zei 6 weken geleden dat het al wel iets had hersteld in die 3 a 4 weken dus ben benieuwd. Thanks though :o

Voor alles een eerste keer, en zeker met peesblessures zijn er 100 verschillende verhalen en manieren. Ik heb nu in ieder geval wat mailtjes de deur uit voor ice vibes en over 1,5 week een afspraak. Ben benieuwd!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 16:49

Nou mn Ice Vibes zijn binnen, had verwacht dat hij wel zou reageren op de trillingen maar hij staat heel kalm rond te kijken :')

Hoop dat ik m goed heb zitten en nu duimen dat het effect heeft. Zit alleen een beetje met het feit dat paard niet aan huis staat en ik eerst 30 minuten moet stappen, hoop dat de koelelementen koud genoeg blijven.


Afbeelding

Edit: horen de pezen er echt koud onder vandaan te komen? Want dat is niet het geval :o Wat zijn jullie ervaringen?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 15:10

Oh goeie! Heb ik vandaag gedaan en de pees kwam er heel mooi koud onder vandaan. Ben heel benieuwd, nog 4 dagen :oo

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 08:57

Ils fijn bericht om te lezen! Hoe lang ben je nu weer ohz aan het werk?
Wij zijn onderweg naar de kliniek. Ben echt héél zenuwachtig.. We zullen zien.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 00:59

Het is goed!! De pees is heel netjes hersteld zei hij. Was nog niet zo sterk als normaal maar dat is logisch. Hij gaat nu lekker een weekje sochtends alleen eventjes de wei in en daarna gaan we onder het zadel maar weer eens naar buiten. Mogen met draf gaan opbouwen dus ben benieuwd hoe het gaat lopen!

Ben heel blij voor nu :o :j

Nivada bah! Lastig.. Al een röntgenfoto van laten maken?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 10:02

Ja echt, hield het niet droog toen hij eindelijk weer kon rollen.



Hield mn hart vast maar die uitbarsting ging toch komen. Vandaag staat hij al rustig te eten.

Nivada lastig hoor, succes met het vinden van de oorzaak.. Ben benieuwd, laat het me weten!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 22:44

Geen idee of er hier nog mensen volgen maar ik wil toch even een update doen!

Het gaat echt boven verwachting goed. Hij heeft 2 weken alleen in de wei gestaan, sochtends voor de andere paarden gingen. Eerst even rennen maar later heel rustig en nu dus gewoon weer in de groep.
Hij maakt er alleen een sport van de mooiste noodstop te maken bij het hek, maakt me iets minder blij :')

Onder het zadel rijden we net zo buiten als voorheen! Lekker een uurtje onderweg, stap draf en galop! T gaat dus echt heel goed. Been is ook bijna helemaal dun nu eindelijk. Dat heeft wel lang geduurd.


Afbeelding


Afbeelding


Heb deze vooruitgang echt te danken aan het rusten, msm voeren en 2x daags stappen + ice vibe gebruiken. Super spul! Hopelijk blijft het zo gaan :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 16:18

Even een update en tegelijk een vraag!

Ik maak me nog steeds heel druk of ik het allemaal wel goed doe en of het wel helemaal hersteld is, maar als ik foto's van gisteren vergelijk met de laatste in dit topic zie ik niks bijzonders eigenlijk.

Afgelopen 4 weken heeft hij alleen in de wei gestaan ivm werk/sneeuw/school. Afgelopen 2 weken een ritje gemaakt met stap en draf.
Toch had hij afgelopen week wat dikkere benen en ik kon door de haren niet zien waar het hem precies in zat, ik denk vocht. Dus gisteren het been geschoren.

Zo zien ze er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dus dat het bultje er nog steeds zit, maar de rest van het been is dus helemaal gewoon. Wel heb ik nu contact met iemand die lasert. Het enige waar ik mee zit is dat zij geen scan/echo apparatuur hebben dus kan dan niet zien of/wat er veranderd. Mensen hier ervaring mee?

Hij heeft al die tijd niet kreupel gelopen, alleen het been loopt wat makkelijker vol en slinkt dan minder snel. Wel of niet laseren? Ervaringen?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 19:50

Ja ik heb ice vibes en die helpen wel als ik ze na de training gebruik. Bultje is denk ik inderdaad littekenweefsel.

Ben benieuwd naar laser ervaringen! Mag ook op een andere plek toegepast zijn hoor.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 00:37

Thanks voor jullie reacties!

Zijn pees komt wel echt koud onder de ice vibe vandaan dus imo koelt die zeker wel goed. Ook de zwelling verminderd dan. Maar wat ik lees is dat de back on track beschermers werken met warmte? Een warme pees wil je toch juist niet?

Besloten het laseren wel te gaan doen. Ben ook een beetje baad het niet dan schaadt het niet, of denk ik dat verkeerd? :o Meer ervaringen mogen zeker!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 20:35

En dat is dus de ellende, ik twijfel zo of ik het allemaal wel goed doe.. Maak me echt elke dag nog druk of ik het niet anders had kunnen doen. Hoor van veel mensen positieve verhalen over laseren icm littekenweefsel dat het me interessant leek.

Ils bijna 7 maanden geleden. We hebben dus ook al wel weer gereden, maar voor m'n gevoel liep hij in de bak in november wat korter links achter. Nu is de osteo geweest en die zei dat hij wem wat gecompenseerd had maar heeft hem los gemaakt en dat is geen probleem meer.

Morgen gaan we naar de bak, gewoon weer even 20 minuutjes erop loswerken en beide kanten 2 rondjes galop. Eens zien wat het been dan doet.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, DieL_Zor, Dunkeedoo, GoogleAdsense, Iris_Casper, Lenexa, R0SE, Tamara1991, Utixo, YandexBot en 87 bezoekers