Bloedwaarden, wat zegt het nu echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bloedwaarden, wat zegt het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:38

Zoals sommigen wel weten zit ik al een tijdje te tobben met bloed/vitamine-resultaten van mijn pony's. In eerdere reacties kwam al een aantal keer naar voren dat bloedresultaten, met name naar de vitaminen toe, helemaal niet betrouwbaar zijn.

Omdat ik nu nog een keer tussentijds wilde testen heb ik nu weer een uitslag, waarvan ik niet weet wat ik eruit kan besluiten. Dus vraag ik me af: hoe betrouwbaar is alles? En waarom zou het niet betrouwbaar zijn? Waar moet je dan wel naar kijken om te weten of een supplement al dan niet werkt?

Om kort mijn situatie te schetsen:
Na een koetsongeluk waarbij de pony uit het niks op hol sloeg heb ik na even nadenken wat te doen en besloten bloed te laten trekken. Daaruit kwamen naast nog steeds verhoogde spierwaarden (was ondertussen al een week of 2-3 later, pony had niks meer gedaan) een vitamine E tekort (selenium wel normaal). Dus begonnen met een supplement (Pharmahorse) en na een aantal maanden opnieuw laten testen. Ditmaal door een andere DA en dus ook ander labo. Waarden zaten net binnen de normaalwaarden.

Nu zijn we intussen heel wat jaren en testen verder, en de pony blijft schommelen, vooral in vitamine E-waarden. Selenium blijft steeds normaal. Dosisverhogingen leken te helpen, maar er kwam toch altijd weer een dip in de bloedwaarde. Dit jaar ben ik overgeschakeld naar natuurlijke vitamine E want dit zou beter opgenomen worden en dus zou het alles beter en stabieler maken. Hij krijgt nu al geruime tijd dagelijks 1 pil (1000 IU) van Healthy Origins. Heb nu nogmaals bloed laten trekken in de overtuiging dat hij super zou zitten (de andere pony ook laten trekken om te vergelijken, die krijgt hetzelfde eten maar geen extra supplement). Hij zit nog slechter dan de laatste keer in de winter ...

Wel is het zo dat de laatste 2 bloednamen (dus vorige winter en nu) in het labo getest zijn waar ik het allereerst het bloed heb laten trekken. De andere bloednamen tussendoor waren allemaal in een ander labo. Beiden hanteren andere normaalwaarden voor een aantal dingen, die van vitamine E liggen wel redelijk hetzelfde. Dus nu zit ik mij af te vragen of hij misschien niet altijd laag is blijven zitten? Hoewel de goede waarden tussendoor wel echt goed waren (een verschil tussen 110 µg/dL en 1000 µg/dL zal niet uit de lucht komen vallen). Maar dus ook heel veel schommelingen.

Wat kan ik nu concluderen? Dat het nieuwe, natuurlijke vitamine E ook niet werkt?
Wat haal ik uit de bloednames? In hoeverre kan ik er iets uithalen?

(voor de volledigheid: beide pony's krijgen hetzelfde te eten en staan het jaar rond op die voeding, er zit dus geen verschil tussen gras in de zomer en niet in de winter, wat meestal de logische verklaring is voor een vitamine E daling in de winter, deze gaat hier niet op).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:52

als je pony er goed uitziet en fit is zou ik me er niet te druk om maken.
ik heb ook wel eens bloed laten prikken omdat deze pony erg rustig was en niet zo fit.
o.a. vitamine E was erg laag. healthy origins bij gaan voeren en de pony was uiteindelijk weer prima in orde.
ik heb nooit meer bloed geprikt om dit te controleren.
heb het lang iedere dag gevoerd en daarna 2-3 capsules per week.

zoals gezegd, als je bijv. een vitaminebrok voert en extra vit. E, en je paard doet het nu goed, zou ik het prima vinden.
bij klachten kun je altijd nog eens na laten kijken.

Anoniem

Re: Bloedwaarden, wat zegt het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:41

Maar als je dan niet opnieuw test weet je toch niet of het geholpen heeft en of je al dan niet kan stoppen?

Als ik nu naar de pony kijk zit hij prima in zijn vel (allebei trouwens) maar hij doet in verhouding ook niks dus ik weet niet wat het zou geven als hij wel meer/vol in het werk zou staan. En om dan te wachten tot hij stijf en zuur wordt om te weten dat het slecht gaat is ook zoiets...

Langs de andere kant vind ik het ook zonde om vanalles te kopen en te geven als het toch niet helpt. Maar helpt het echt niet? Kan je dat uit de bloedname concluderen? Ik heb geen idee meer.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Bloedwaarden, wat zegt het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:04

Je paardjes zien er toch super uit, zou er niet te veel zorgen over maken!

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Bloedwaarden, wat zegt het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:16

Die normaalwaarden zijn ook maar een gemiddelde. Individuele variatie is ook iets om rekening mee te houden, misschien ligt pony zijn eigen normaalwaarde gewoon ondergemiddeld?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:55

Ik zou me er ook niet zo druk over maken.
Appie had juist vroeger te laag selenium, ook tijd bij gegegeven... waarde ok.
later weer laten prikken,waarde weer laag.
Nou ja prima, pony zit verder prima in zijn vel.
Is nu een ouwtje dus er zijn zat dagen bij dat hij ook rondloopt als een ouwe en dan vraag ik me af van goh,zou de selenium weer laag zijn.
Maar de dag er na moet meneer dan toch weer gek lopen doen.
Ik doe het niet meer, ik laat niet meer testen.
pony krijgt netjes zijn mueslitje met zijn vitaminekorreltjs en dan moet het maar in orde zijn.

Misschien raar om te zeggen,maar ik zie naar mijn idee regelmatig topics van jou over vitamine dit en vitamine dat.
Dan verander je weer wat, en dan gaat het een tijdje goed, en dan ineens is er weer een topic.
Zou best kunnen dat zijn waarde inderdaad altijd wat laag is.

En het zijn dieren, die ook gewoon net als wij periodes hebben dat het allemaal dikke prima is en periodes dat het minder gaat.
Ik vind ze er super uit zien, zou het wat proberen van je af te zetten en gewoon lekker genieten van je dieren

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:04

Ik denk dat er maar weinig paarden zijn die iedere dag precies binnen krijgen wat ideaal gezien zou moeten. En zelf eet je ook niet zo dat je iedere dag alles 100% krijgt. Als je bezig bent met de voeding van je paard en probeert alles zo optimaal mogelijk te doen , en je paard ziet er gezond en fit uit, zou ik me geen zorgen maken.
En nee, na het eerste bloedonderzoek heb ik niet gecontroleerd of de waardes verbeterd zijn. Maar pony was fit en zat weer lekker in z'n vel dus ga ik er van uit dat het geholpen heeft. En vit.E bijvoeren kan geen kwaad zolang je een normale dosering aanhoudt.
Ik heb wel onlangs een haaranalyse laten doen bij de pony's omdat je zo van 2-3 maanden terug de mineralen en eventuele giftige stoffen kunt uitlezen. Leek mij intressant om eens te doen. Alles was redelijk tot gemiddeld. Dus eigenlijk zit ik op de goede weg met wat ik nu voer. Kunnen helaas geen vitaminen onderzoeken met deze methode. Giftige stoffen waren nihil dus ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:29

Klopt dat normaalwaarden gebaseerd zijn op gemiddelden, voor een aantal analyses zelfs samengesteld door bepaling van de bloedwaarden van x aantal 'gezonde'paarden. Dit in ieder geval bij 1 labo, het andere heb ik hierover geen antwoord gehad. En ja.. wanneer is een paard gezond? Als het goed uitziet en geen merkbare problemen heeft?

Dus in dat opzicht heb je er niet zoveel aan. Was ook niet meer van plan nog bloednames te laten doen (tenzij uiteraard bij ziekte of een ander probleem) want wijzer wordt je er niet van.

Het stomme is dat ik het idee heb dat de vitamine E wel helpt. Hij is enorm verbeterd sinds ik het ben gaan geven, zijn strakke, starre, 'dode' rug (zo omschreef de DA het) beweegt sindsdien weer met schwung zoals bij een ander paard. Maar in de bloedwaarden zie je het niet terug. Daarom gaan afbouwen/stoppen wat eerst geen probleem leek te zijn maar na een paar weken volledig niks meer werd hij toch weer stijver. Misschien toeval? Vandaar toen toch weer begonnen maar met dit keer een andere soort. Hij lijkt het er super op te doen maar in het bloed zie je er niks van terug.. Maarja, stop je dan of blijf je het geven? Hoe minder ik er in moet duwen hoe liever ik het heb natuurlijk ;)

Bedankt voor de complimenten trouwens over hoe ze eruit zien :) En ik probeer het meer los te laten.. work in progress.. haha.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bloedwaarden, wat zegt het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:52

Is je pony getest op pssm1 en 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:55

Pssm1 wel, was negatief. Pssm2 was toen nog te omslachtig (met biopt ed) en omdat het qua ras niet meteen te verwachten is niet gedaan. Weet niet of er ondertussen dingen verandert zijn en of het nog nut heeft. Hij is toch al 22 jaar en wordt eigenlijk gevoerd als een pssm/cushing/noem het maar-paard (basis hooi en bietenpulp, lijnzaadvlokken en vitaminenkorrel, geen gras of suikerrijke dingen).

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:57

Pssm2 kan je nu in Duitsland laten testen met haaranalyse sinds kort.
Maar als je hem al zo managed, dan is het alleen om zeker te weten

Biopt is niet meer nodig

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:58

Ik heb het in eerdere topics ook al eens gezegd. Kijk naar je paard en staar niet teveel naar de waardes.
Het geeft alleen maar frustratie en niet elk paard zal naar een perfect gemiddelde te voeren zijn, zeker niet als niet meer in de ‚sportleeftijd‘ zitten.
Het is weer anders als een dier topsport moet leveren.