Paard afspoelen slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 10:56

Hoi,

Ik hoor heel erg veel verschillende meningen over het afspuiten van je paard met koud water. Sommige zeggen dat het slecht is, anderen zeggen dat het geen kwaad kan zolang je maar bij de benen begint, en weer anderen vinden dat je het wel moet doen omdat anders het paard niet zo gemakkelijk van de hitte afkomt. Ik twijfel elke keer weer als ik mijn paarden wil afspuiten, maar wat is nu het beste om te doen? *\o/* *\o/*

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:01

Het beste is om niet met ijskoud water af te spoelen, eerder lauw. Veel mensen hebben echter alleen maar koud water ter beschikking en dan kan het heus geen kwaad om daarmee af te spoelen, zolang je inderdaad maar bij de benen begint en rustig naar boven toe gaat (en niet meteen die ijskoude straal op de rugspieren richt bij wijze van spreken). En uiteraard met dit weer achteraf al het water uit de vacht trekken met een zweetmes.

Hier heeft al een keertje een topic over gelopen op Bokt, lang geleden. Stonden toen best interessante onderbouwde visies bij. Wellicht kan je de zoekfunctie even gebruiken, vind hem zo niet meteen terug.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:33

Benen onder de knie mogen met koud water. Hele lichaam liever niet. Net zoals wijzelf worden ze daar doorgaans niet super blij van. Als het zo warm is kan het wel koel water zijn met de ergste kou eraf. Frislauw zeg maar.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:41

Ik spoel altijd af met lauw water. Ik begin meestal bij de benen maar ga vrij snel al gewoon door naar zijn lichaam.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:42

Meeste mensen hebben alleen koud water tot beschikking. Als je je paard na het werken gewoon goed uitstapt kan koud water geen kwaad voor de spieren. Lauwwarm water is alleen aangenamer.

Water moeten aftrekken is ook zo'n hardnekkig fabeltje. Een paard koelt altijd af van afspoelen, zo heeft de natuur het gemaakt. Is toen zo'n heel onderzoek na geweest maar het fabeltje blijft hardnekkig uit te roeien.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:50

Die van mij loopt na een intensieve training zelf al naar de sluitplaats.. wordt altijd met koud water afgespoten en geloof niet dat hij het als vervelend ervaart.. meer als zeer gewaardeerde verkoeling..

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:52

Afspoelen met koud water kan geen kwaad! Ook je paard nat in de zon zetten (schijnt) geen kwaad te kunnen en is inderdaad een fabeltje, kwam toevallig laatst dit tegen op facebook (deze man heeft er gedegen onderzoek naar gedaan):

WILL YOUR HORSE OVERHEAT IF YOU LEAVE IT OR TURN IT OUT WET? Dr David Marlin
*** PLEASE SHARE - HELP BUST THE MYTH ***
This myth still seems to be doing the rounds so let's bust this one. It's an easy one to bust.
THE SHORT ANSWER IS NO, ABSOLUTELY NOT! If you want the explanation, read on....
When you get out of the sea or a swimming pool or even the shower do you start to heat up? No, you immediately start to feel cooler as the water on your skin starts to evaporate. Evaporation is especially fast in warm-hot, dry, sunny and windy conditions!
If you turn your horse out wet it will actually continue to keep them cool as the water held in the coat (around 2-3 litres on average horse) continues to evaporate.
Ahh, but "what about if the humidity is 100% I hear someone say? at 100% humidity water will not evaporate and the horse will be insulated and unable to lose heat!" WRONG!
The ability of water to conduct (move) heat from the horses' skin to the coat surface where it can be lost by convection, is actually BETTER than that of air. At 40°C water conducts heat over 20x better than air. That means it moves heat from the skin through the coat to the surface of the coat over 20x faster than would happen through air within the coat if the horse was dry.
BOTTOM LINE - There is no situation where leaving your horse wet in any warm-hot environment which will lead it to risk being overheated more than if it was dry.
PLEASE SHARE & HELP BUST THIS MYTH!

Voor degene die niet zo handig zijn met engels komt het erop neer dat voor paarden hetzelfde geld als voor mensen, als wij ons met koud water afspoelen (of gaan zwemmen in een koude zee bv) blijven we daarna afkoelen en worden we niet warm door de water op onze huid. Ookal hebben paarden een vacht, voor hun geldt hetzelfde. Het is zelfs zo dat een paard blijft door koelen als je hem nat laat, verdamping is het hoogst bij warm weer en verdamping = verkoeling (denk aan zweet, daar koel je ook vanaf doordat dit verdampt). En daarbij is het zo dat water 20x beter warmte van de huid van het paard naar de oppervlakte geleid dan lucht.

Hij heeft ook een onderzoek gedaan met sokken (niet vergelijkbaar met een paard natuurlijk, maar voor een indicatie wel interessant) dat een natte zwarte sok vele malen koeler bleef in de zon dan een droge zwarte sok...
Voor de geïnteresseerde: zoek hem eens op op facebook, hij heeft interessante artikelen erop staan ivm warmte en koelen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:54

Wanneer ik me koud douche dan sluiten toch echt even de porien waarna ik het even bloedje heet krijg en ga zweten. Met lauw water nergens last van, voor de mensen die alleen koud hebben, vul een paar emmers, even een uurtje wachten en dan gewoon afsponzen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:55

Ik gooi er gewoon koud water overheen. Wij hebben water dat uit een grondwaterpomp komt en dat is dus ook gewoon echt koud. Geen probleem verder.
Tijdens endurancewedstrijden wordt zelfs wel met ijs gekoeld water gebruikt om de paarden snel af te laten koelen voor een snellere recovery. Die paarden komen in draf of galop binnen en daar gaat een partij koud water overheen.

Mijn pony vindt het heerlijk om na het werken een koude douche te krijgen (als we met dit weer al werken, op de vroege ochtenduren of s avonds als het begint af te koelen, maar ook bij niet tropische omstandigheden als hij flink aan het werk geweest is en dus flink heeft gezweten, vindt hij die koude douche echt heerlijk).

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:58

Sterker nog; met dit warme weer gaat koelen vóór uitstappen. Het is voor de spieren van een
paard slecht om erg warm te worden. Spierweefsel wat warmer wordt dan 42 graden gaat zelfs
afbreken. Dus na het rijden direct koud afspoelen, en dan uitstappen in de schaduw.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:02

Ik gebruik gewoon koud water hoor. Al die wilde verhalen tegenwoordig idd ook over natte paarden in de zon zetten... Logisch verstand toch dat je niet met ijskoud water je paard gaat wassen, maar gewoon koud water is echt geen probleem. Ik zorg gewoon dat ze goed uitgestapt zijn, dan rustig afzadelen, beginnen bij de voeten en een paar keer de benen afspuiten en dan stilletjes naar omhoog werken. Duurt al bij al 5-10 minuten, daar gaan ze echt niet van sterven. En sommige paarden vinden dat niet zo fijn inderdaad maar als je geen warm water hebt moet het maar met koud. Ik denk dat ze het nog 10x irritanter vinden om met opgedroogd zweet over heel hun lijf de wei of stal in te gaan, dat is een wandelende vliegentrekker :+ En ik vind het ook niet netjes of hygiënisch, dus ik gebruik gewoon koud water tot onze boiler geïnstalleerd is.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:24

Mijn paard ging toch echt uit zichzelf onder de koude douche staan met warm weer hoor. Als ie nat was ff rollen in het zand en daarna kroop hij weer onder de koude straal. Hij vond het heerlijk.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:28

Ik spuit alleen af in de zomer. Op dit moment voelt het leiding water gewoon lauw aan. Ze vinden het heerlijk! Daarna even droog trekken met een zweetmes en dan mogen ze zichzelf paneren in het zand.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:35

Die van mij spuit ik heel af en toe af. Maar is meer laagje water voor het zand dat dan gaat plakken. Hij vind koud water niet zo leuk van wegen zijn spieren. Dus als ik hem wil pesten moet ik hem vooral vaak afspuiten. :=
In het begin is door de zon het water warm/lauw, dan vind hij het niet erg.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:33

https://www.facebook.com/DrDavidMarlin/ ... =3&theater

Hier staan de natuurkundige principes van verdamping en warmtegeleiding (conductie) naast elkaar vergeleken. Daarnaast heb je ook nog convectie (warmtegeleiding via de lucht). Een nat paard in de wind zetten is daarmee de meest snelle manier van koelen.
Bottomline: zet je paard lekker onder de slang, temperatuur doet er niet toe, voorzichtig met de benen beginnen is ook onzin, en gooi 'm daarna lekker in de wind op de wei.

Als je het niet gelooft, zet jezelf onder de slang en doe hetzelfde :+

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:34

Hier altijd koud water. Óók in de winter

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:37

Mijn paard blijft nooit staan tijdens het afspoelen, behalve de laatste paar weken :')
Blijft rustig staan en geniet er duidelijk van, terwijl hij er normaal niks van moet weten. Blijkbaar vind hij het dus niet zo erg.

Ik ben niet zo voorzichtig met eerst bij de benen enz, ik begin gewoon met het deel dat het kortst bij me staat :+

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:40

Ik heb vandaag ook weer staan wassen. Goed droog getrokken, droog gestapt en daarna in de zon gestaan met borstelen ed. Ik begin altijd bij de benen en werk langzaam naar boven. En het voordeel is, ondanks dat we alleen koud water hebben, dat het door de zon al was opgewarmd :+

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:04

In endurance wordt heel veel gekoeld met water om de hartslag omlaag te krijgen, is geen enkel probleem.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:18

bigone schreef:
Wanneer ik me koud douche dan sluiten toch echt even de porien waarna ik het even bloedje heet krijg en ga zweten. Met lauw water nergens last van, voor de mensen die alleen koud hebben, vul een paar emmers, even een uurtje wachten en dan gewoon afsponzen.

Zo doe ik het inderdaad met m'n shet. Ze houdt niet van water. Als ik haar vacht natmaak verdampt dat water en koelt ze af. Ik maak alleen de vacht nat, omdat inderdaad de poriën vernauwen wanneer er koud water op de huid komt.

Mijn ruin is gék op water, hij probeert ook in bad te gaan in de waterbak. Hem zet ik regelmatig onder de slang, heb alleen koud water. En hij vindt 't geweldig. Hij staat gewoon los, als hij het zat is kan hij weglopen maar dat doet hij nooit. Ik spoel 'm af, dan zweetmes erover en dat herhaal ik totdat het water wat er af komt niet meer warm is (koud water wat opwarmt door zijn warmte). Ik haal wel steeds het zweetmes erover, ook op het eind. Hij is dan verfrist, heeft nog water in zijn vacht wat kan verdampen en hij is vooral heel jolig. Hij speelt graag met het water, probeert de slang te pakken en doet zijn best om ook mij wat koelte te bezorgen. Water geleidt warmte. Een nat paard zal dus koeler worden doordat het water in de vacht verdampt. Daarom krijgt een paard wat in de winter in de regen staat het ook eerder koud zonder deken. Een natte vacht kan minder goed isoleren.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:26

Bij koud water, vernauwen de aderen.
Terwijl een paard afkoelt door zijn benen. Warmte kan sneller weg bij wijde aderen. Als je afspoelt met koud water zal paard direct afkoelen maar vrij snel daarna weer gaan oververhitten door de zon en aanhoudende warmte. Het heeft dus niet zoveel zin.

Het is voor mensen ook beter om soep of thee te drinken. Hierdoor kan je lichaam emer warmte kwijt omdat de aderen wijd uit gaan staan.

Koud water op warmte spieren lijkt mij niet lekker (zelfde als dat jij ineens in koud water springt.. Krijg je ook een verkramping of heartattack).

Je mag plantjes ook geen watrr geven in de brandende zon (water op de bladeren) anders verbranden ze. Ik geloof het wel hoor dat water eeb isolatielaag vormt op de vacht die juist heel warm wordt. Als mijn paard warm is en ik spuit m af, daarna is hij weer heel warm als we terug stappen naar de wei. Daan ruikt ie ook naar natte hond.

Dus beste, lijkt mij, afspoelen met lauw water, droogtrekken en terug in de wei met schaduw. Maar het allerbeste is nog wen poel waar ie zelf in kan lopen. Maar net als lauw water, heeft niet iedereen dat ter beschhikking.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:30

RoyceMack schreef:
Bij koud water, vernauwen de aderen.
Terwijl een paard afkoelt door zijn benen. Warmte kan sneller weg bij wijde aderen. Als je afspoelt met koud water zal paard direct afkoelen maar vrij snel daarna weer gaan oververhitten door de zon en aanhoudende warmte. Het heeft dus niet zoveel zin.

Dit is inderdaad logisch. Daarom zet ik ze 's avonds onder de slang, dan gaan ze wat koeler de nacht in. De nachten zijn ook behoorlijk warm dus als ze dan wat verdampend water hebben lijkt me dat wel fijner voor ze.

De waterbakken vul ik ook 's avonds. Dan warmt het drinkwater tenminste niet meteen op en hebben ze een uurtje of 15 betrekkelijk koel water (tot 11 uur staat 't in de schaduw).

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:36

Ik spuit gewoon af met koud water, ook niet perse de benen eerst ofzo, gewoon net hoe hij ervoor staat.

Paard staat gewoon los in de paddock, zodra ik de slang aanzet komt hij direct en hij loopt echt niet weg zolang de slang aan is.
Heerlijk vind hij het!

Ik gebruik ook geen zweetmes, na het afspuiten gaat hij heerlijk liggen rollen en dan is hij al eens stuk droger.

Hij kan wel altijd in de schaduw om op te drogen

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:07

RoyceMack schreef:
Koud water op warmte spieren lijkt mij niet lekker (zelfde als dat jij ineens in koud water springt.. Krijg je ook een verkramping of heartattack).



Dus beste, lijkt mij, afspoelen met lauw water, droogtrekken en terug in de wei met schaduw. Maar het allerbeste is nog wen poel waar ie zelf in kan lopen. Maar net als lauw water, heeft niet iedereen dat ter beschhikking.



Vele topsporters nemen juist een ijsbad na een zware training. Er zijn onderzoeken die aangeven dat dan de spierpijn minder is. Echter kan daarin het placebo effect nog niet uitgesloten worden dus verdee onderzoek is dus noodzakelijk.

Ik weet echter meerdere trainers die juist zo koud mogelijk afspoelen na zware inspanning.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard afspoelen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 02:39

ik spuit die van mij ook gewoon gelijk af met koud water. dat bevalt m heel best. zeker na een intensieve training. en als je bang bent hij na het spuiten weer gelijk heel erg warm krijgt. spoel je iets langer dan de kou even wat beter doordringt . Daar gaan ze niet dood van hoor.