Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 12:05

Hoi bokkers,

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Onze Fries heeft al sinds begin dit jaar mok, en het wil maar niet weg. Eigenlijk heeft ze elk jaar wel mok, maar dit krijgen we gemakkelijk weg. Tot nu...

Wij zijn zelf 3 weken weggeweest, en in die tijd heeft iemand anders de paarden gedaan. Ook Jeltjes mok verzorgd. Ingesmeerd met speciale créme ervoor en regelmatig gewassen met hibiscrub. Helaas heeft het niet gewerkt en kwamen we erachter dat er zelfs maden in hebben genesteld. Deze hebben we eruitgehaald, alles opnieuw geschoren en weer gewassen en ingesmeerd.

Da komt deze week ook om ernaar te kijken, maar misschien hebben jullie nog tips? Het is helaas aan alle 4 de benen en onze lieverd heeft er echt veel last van!

Groetjes.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:36

Da een huidafkrabsel laten nemen.
Is het zeker mok?
Heb je eventueel foto's?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:38

Welke regio kom je vandaan? Wolvega heeft een speciaal mokbad gemaakt en daar schijnen ze goede resultaten mee te bereiken.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:39

Is CPL al uitgesloten?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:40

Denk ook aan mijten!

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:40

Wat voer je haar?

En inderdaad wat Ipsilonka ook zegt.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:44

Het scheelt ook heel erg om de holtes uit te scheren. Dus wel de sok laten zitten maar de holtes en de kroonranden bijscheren.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:47

Heb je toevallig een foto van de benen?
Friezen staan er inderdaad wel om bekend dat ze gevoelig zijn voor CPL.
Een behandeling tegen mijten is ook zeker aan te raden.

Smeren heeft bij de meeste zwaardere paardenrassen geen of nauwelijks zin omdat voeding vaak de oorzaak is, en dus zul je van binnenuit moeten behandelen door oa. hooi te voeren in plaats van voordroog of gras, en vitaminebrok in plaats van krachtvoer. Kruiden voeren om de opgehoopte afvalstoffen af te voeren kan ook nooit kwaad.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 13:46

ellepel schreef:
Da een huidafkrabsel laten nemen.
Is het zeker mok?
Heb je eventueel foto's?


Foto's zal ik zo even uploaden. DA zegt dat het mok is. Maar aangezien hij van de week langskomt zal ik nog even met hem overleggen of het bijvoorbeeld CPL is of mijten..

Op de vraag over het voer: Ze krijgt 'sochtends en 'savonds een schep basisbrok of muesli, ligt eraan wat we in huis hebben. Verder staat ze 'snachts op de wei en krijgt ze nog hooi bijgevoerd vanwege weinig gras.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 13:48

Hierbij een foto. Al haar benen zien er zo uit. Is idd wat vies en we proberen het schoon te houden maar dit gaat echter lastig doordat alle stof/zand opwaait met deze droogte.

Afbeelding

EDIT: Heb me even ingelezen over CPL, dit lijkt er wel heel erg op!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:52

Ik vind het ook erg op CPL lijken.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:56

Schoon en droog houden! Zo min mogelijk smeren..

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:58

Dat lijkt inderdaad heel veel op CPL helaas. De rimpels in de kootholtes horen er bij, er zijn geen of weinig andere ziektes die de rimpels veroorzaken.
Dierenartsen weten er vaak weinig tot niets over, dus het is inderdaad verstandig om je zelf even in te lezen. Er zijn veel tips en behandelmethodes te vinden op internet.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-08-18 14:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:02

8nnemiek schreef:
Dat lijkt inderdaad heel veel op CPL helaas. De rimpels in de kootholtes horen er bij, er zijn geen of weinig andere ziektes die de rimpels veroorzaken.
Dierenartsen weten er vaak weinig tot niets over, dus het is inderdaad verstandig om je zelf even in te lezen. Er zijn veel tips en behandelmethodes te vinden op internet.


Ik ben inderdaad al wel informatie aan verzamelen. Het lastige is dat, door al het stof dat opwaait het toch steeds weer een grote bende is. Is er iets waarmee we het kunnen afdekken zodat er geen viezigheid in komt, maar waardoor het niet gaat broeien? Of vraag ik nu iets geks?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:07

Het voer aanpassen en behandelen tegen mijten is een goede eerste stap. Dat zorgt er voor dat er weinig nieuwe afvalstoffen in het lichaam worden aangemaakt.
Cydectin Pouron is een erg fijn spul tegen mijten.
Daarna kun je de afvalstoffen die in de benen zitten gaan afvoeren, bijvoorbeeld door lymfedrainage of door kruiden te voeren, en vooral veel rustige beweging te geven.

Stof is op zich geen groot probleem, mest en urine zijn slechter voor open wondjes.
Het kan handig zijn om de wondjes af te dekken zodat er geen vliegen meer aan kunnen. Ik gebruik daarvoor een kous/panty:
Afbeelding
Zodra de wondjes dicht zijn en de benen droog zijn is dat niet meer nodig, en dan kun je ook de sokken weer laten groeien. Ook die beschermen tegen vuil en vliegen.

Mijn belg is gelukkig al jaren vrij van wondjes en maden, maar ik merk het direct als hij bijvoorbeeld voordroog, veel gras of muesli te eten krijgt.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:09

Bedankt voor de tips!

Jeltje wordt (als het niet zo heet is natuurlijk) best actief gereden, kan dit kwaad of kunnen we het beter rustig aan doen?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:23

Ook ik vind dat het er erg naar CPL uitziet.

Afgewerkte olie schijnt ook goed te helpen tegen mok. Is natuurlijk grote rotzooi, maar als de wanhoop nabij is wil je wellicht alles proberen

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:24

Als het paard zelf geen pijn aangeeft dan lijkt me dat geen probleem.
De rimpels en vereelte huid kunnen het bewegen wel wat lastiger maken waardoor paarden nog wel eens lui of sloom lijken, dus daar zou ik ook een beetje op letten.

Afgewerkte olie werkt vast heel goed tegen mijten (die jeuk en dus wondjes veroorzaken), die afgewerkte olie is namelijk nogal agressief en daarnaast kankerverwekkend. Gelukkig zijn er tegenwoordig veiligere middeltjes tegen mijten ;)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:26

Tijdens het rijden heeft ze idd geen last voor zover ik merk. Echt pas wanneer je eraan zit merk je dat ze het vervelend vindt.

Ik kom er alleen niet uit of het erfelijk is of niet, want we hebben haar dochter ook hier rondlopen... Maar die heeft tot nu toe nog nergens last van..

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:32

Het is inderdaad erfelijk, maar hoeft niet bij elk paard zichtbaar te worden. De een krijgt er op driejarige leeftijd last van, de ander pas met 10 jaar. Het ligt ook voor een groot deel aan de manier van houden, aan de voeding, de beweging, de mijtenbestrijding en natuurlijk ook aan het paard zelf.
Het begint meestal met dikke benen, en een rimpel in de kootholte, vaak bij de achterbenen. Als je daar op let en op tijd ingrijpt dan kun je de meeste schade aan de benen en lymfeklieren voorkomen, en kan een paard er zonder problemen oud mee worden.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:39

Kan cpl zijn maar kan ook door mijten komen! toen mijn merrie bij mij kwam op 2 jarige leeftijd had ze ook de rimpels in dr kootholtes staan gewoon puur doordat het niet behandeld was en ze wondjes had! toen direct alles afgeschoren en behandeld met byemite ze kreeg er soms nog wel eens last van maar dan behandelde ik het direct weer en was het weer over! nu heeft ze nergens meer last van! dus ik hoop voor je dat het mijten zijn dat is makkelijk te behandelen

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:48

Veel goeie tips al, en ik zou echt heel serieus naar je voer kijken.
Normale basisbrok en muesli zit over het algemeen best wat suikers en zetmeel in.
Probeer dit juist zo laag mogelijk te krijgen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:50

Bedankt voor alle tips! We gaan zeker naar het voer kijken. Dit was ik sowieso al van plan omdat ik dit al geen goede combi vind. We gaan kijken naar voer wat laag in suikers is, maar wel een lekker veel vitaminen bevat! :) Als iemand aanbevelingen heeft hoor ik het graag! :j

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:52

Ik voer zelf marstall vito en marstall force. Daar ben ik tot nu toe erg tevreden over.
De vito voer ik vooral zodat ze de force eten, die is niet zo lekker zonder iets erbij :+

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:57

Kijk ook eens naar Vitalbix van Feral.