Gescheurde hoef, mening gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 22:38

Vanavond toen ik bij de paarden was, trof ik 1 van mijn paarden zwaar kreupel aan. Ze had een scheur in de hoef die fors aan het bloeden was. Dierenarts heeft de hoef verpakt met verband en tape. Zij adviseert mij om het verband nat te houden.

Echter is mijn angst zeker met deze warme temperaturen dat dit de ideale omgeving wordt voor bacteriën en schimmels. De dierenarts geeft aan dat zij betadine op het verband heeft gedaan en dit problemen moet voorkomen. Echter zegt mijn gevoel dat dit ook niet onbeperkt gaat werken.

Heeft hier iemand ervaringen mee?

Afbeelding


Afbeelding

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 22:52

Nee de hoef was al kort en zij durfde er niet teveel af te halen. Daarnaast ligt de wond van onder tot boven helemaal open. Advies is dan ook indien niet nodig verband niet er af halen zodat de stukken hoef bij elkaar blijven.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 23:08

Nee ik geloof ook wel dat dit lang gaat duren. Heb in de eerste instantie hoefsmid gebeld. Deze gaf aan als het bloed wordt het werk voor de dierenarts en niet de hoefsmid. Vandaar dat de dierenarts is geweest en niet de hoefsmid. Als je al het losse zou willen verwijderen, dan zou dat een operatie worden vrees ik. Met haar naar de kliniek rijden vermijd ik het liefste (trailerladen is vrij problematisch).

Hoefijzer was ook in mijn gedachten voorbij gekomen. Echter denk ik niet dat het daarmee mogelijk is om het achterste deel van de hoef te fixeren. Maar nooit verkeerd om na het weekend nog eens contact op te nemen met een hoefsmid.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 23:19

Helaas wil gewoon verdoven ook niet |( 3x de dosis verdovingsmiddel en een dubbele dosis methadon doet wel iets bij haar, maar zelfs daar vecht ze door heen. Laten we zeggen je hebt vechters en vechters.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 23:22

Nee is allebei hetzelfde voorbeen. Eerste foto heeft ze het been naar voren geplaatst om het te ontlasten.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 00:42

Dierenarts denkt door de droogte. Doordat ze in het verleden verkeerd bekapt is zijn haar hielen aardig ondergeschoven en is de hoef veel kwetsbaarder. Ging de laatste maanden net de goede kant op. De scheuren die in haar hoeven zaten (oppervlakkig) waren mooi aan het uitgroeien en dan vandaag dit :(

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 00:46

Tessebes schreef:
Ik zou mijn paard met zo'n verwonding naar een kliniek brengen waar een goede smid bij zit. Dit moet de komende tijd goed gemonitord worden, want als hier een infectie bij komt, moet er direct ingegrepen worden. Verder gaat die tape natuurlijk niks helpen, hier moet echt even een professional mee aan de slag.


Monitoren gaat ook gebeuren. Behandelen op de kliniek gaat heel lastig worden. Ze is een echte alfa en een zeer dominante merrie. Dit betekend oa dat de hoef schoonspoelen met water alleen door mij toe laat. Zo ook vandaag toen de dierenarts er was. Verdoving ed zal ze vechten totdat ze dood neervalt. trailerladen zal ze ook alles aan doen om dat te voorkomen. Dit zal resulteren in veel meer letsel.

Ik heb een pb gehad waarin iemand aangaf dat haar hoefsmid het wel wou behandelen ipv doorverwijzing naar dierenkliniek. Ik denk op dit moment dat het verstandig is dat ik maandag contact opneem met een hoefsmid die verbonden is met een dierenkliniek om die te laten komen.

Helaas heb ik nog geen meningen/ervaringen mogen ontvangen over het verband nat of juist droog maken. Dit laat mij morgenochtend wel voor een groot dilemma.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 15:19

Ik geloof in natuurlijk bekappen. Maar zowel natuurlijke bekappers al de gewone hoefsmeden zijn er de afgelopen jaren niet in geslaagd om de ondergeschoven hielen te kunnen corrigeren. Ik heb op de site van natuurlijk bekappen ook de vraag gesteld of dit mogelijk andere oorzaken kan hebben. Niemand heeft mij hier een antwoord op kunnen geven.

De scheur loopt inderdaad hoog en diep door tot de hoefballen

Dankjewel voor het delen van jouw verhaal Jet. Waarom denk jij dat als de hoef droog wordt ik verder van huis ben?

De dierenarts denkt niet aan een onderliggende zweer. Zelf verwacht ik dit ook niet omdat ze s ochtends nog geen onregelmatigheden vertoonde in haar lopen.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 15:22

Absolem schreef:
Gewoon op de trailer gooien en naar de kliniek brengen. Want zonder hoeven heb je geen paard. En dit gaat zo niet de goede kant op.


Misschien verstandig om eerst het verhaal te lezen.

Allereerst laat dit paard zit niet zomaar op de trailer gooien. Met het risico dus dan de verwondingen veel ernstiger gaan worden en er mogelijk meer gewonden vallen.
Daarnaast is de kans groot dat zij zich daar niet zomaar even laat behandelen.

De opmerking dat gaat niet de goede kant op slaat ook kant nog wal. De verwonding is nog geen dag oud en is nog niet verandert.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 16:26

anjali schreef:
Beterschap. Ik vraag me af hoe je paard aan zo'n verwonding komt,ligt er niets scherps in de wei of zo.Want volgens mij moet er wel iets gebeurd zijn.


Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Heb de wei rondgelopen en niks gevonden. En mijn paard die houdt zijn mond :P

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 17:32

Jet schreef:
quickie, ik kan het niet helemaal goed zien op jouw foto, maar ik denk dat echt een deel van het harde gedeelte van de hoef is afgescheurd. Omdat het bloedde versterkt dat mijn gedachte. Daaronder bevinden zich allerlei structuren die beter niet uit kunnen drogen vermoed ik.


Bedankt voor je toelichting. De onderliggende structuren liggen idd blood.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 21:26

EvelienKiss schreef:
Hoi TS, je vraagt nat houden of niet. Mijn advies is om de instructies van je DA te volgen. Hij/zij heeft er voor geleerd en je paard in het echt gezien. Eventueel je twijfel met hem/haar delen, ik neem aan dat er een bereikbaarheidsdienst is. Anders second opinion aanvragen. Sterkte, het ziet er naar uit en het is nog vervelender als je twijfelt over de behandeling.


Ik weet dat ik het advies van de dierenarts zou moeten opvolgen en het 3 dagen nat houden. Maar mijn angst met dit weer is een explosie van bacterien en schimmels. Morgen is het weekend gelukkig voorbij en dan ga ik ook eens een second opinion vragen

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 21:26

Vandaag natural balancer geweest. Paard is op ijzers gezet en het stuk was los is ver ingekort en vastgelijmd aan de rest van de hoef. Deze hoefsmid denkt dat haar hoefproblemen het gevolg zijn van een te dikke wand. Hij denkt dat haar hoefwand zo dik is dat deze niet in staat is om de druk te kunnen verdelen, waardoor de druk te hoog oploopt. Alle 4 hoefwanden zijn nu dus ook van boven naar beneden bijgevijld. (erg benieuwd wat het resultaat hiervan op langere termijn gaat zijn) Paard is op dit moment pijnlijker dan toen ik de hoef stevig had ingepakt.(minder pijnlijk dan zonder verband) Ik hoop dat dit komt doordat alles weer geïrriteerd is. Wond is dan ook weer aan het bloeden geweest tijdens de behandeling.

owjah, De wond bij de bovenkant bij de kroonrand is bewust los gelaten zodat hier het wondvocht kan ontsnappen.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 21:13

Afbeelding

Het stuk nadat het ijzer omgevouwen is is dus gevuld met speciale lijm. (donkergrijs) Je kunt hier al wel zien dat de lijm al een aardig opdonder heeft gehad.

Afbeelding
Afbeelding

Deze foto kun je mooi zien dat het beschadigde deel mooi vrij van de grond is zodat het alle ruimte krijgt om te herstellen. Ook zie je bovenin de ruimte waar het wondvocht weg kan. Ook op deze foto zie je dat de lijm een aardig opdonder heeft gehad.

Ze loopt nu op vlakke gedeelten niet kreupel. In los zand ed wel. Draf nog wel erg kreupel. Vandaag de helft van de pijnstilling gegeven. Dus morgen weer even kijken hoe het gaat.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 22:54

Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk ook idd dat het zand de druk meer verdeeld en daardoor meer druk komt de staan op het deel wat ontlast moet worden. Voordeel is wel dat ze zelf kan kiezen of ze in het land blijft staan, op de verharding voor de stallen of de bak in loopt. Als alpha merrie hoeft ze gelukkig niet te volgen. :P

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 09:32

Hoefsmit was zeer te spreken over de vochtbalans van de hoeven. Dus verwacht niet dat dit de oorzaak is

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 14:58

Clasical schreef:
Popstra schreef:
Gatverdamme wat een betweters hier weer. TS lekker naar de smid luisteren!!


Dat is geen betweterij hoor, dat is onderbouwde fysica.
De verdikte hoornwand is het gevolg van druk, niet de oorzaak van druk.
En waarom zou de smid het beter weten?
Omdat ze er voor “geleerd” heeft?
Ik heb ook geleerd.
En het is maar net uit welk studiemateiaal


Heb jij hier meer informatie over dat de hoefwand in dikte toeneemt naarmate de druk toe neemt? Ik denk hierbij aan gegevens uit onderzoeken ed. Klinkt namelijk erg interessant.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 23:24

xLes schreef:
Ik heb exact hetzelfde gehad TS, maar dan bij een achterhoef. Het enige dat hier hielp was het losse stuk verwijderen en een normaal ijzer eronder. Mocht echt geen druk aan.
Op deze manier (lijmen en dan nog een dergelijk gesmeed ijzer) zou die van mij per direct mank hebben gestaan. Je zegt te merken dat ze nu meer last lijkt te hebben, hou dit zeker in de gaten.

Hier heeft het 1 maand geduurd eer ze weer helemaal normaal liep (hoef moest ong 1cm zijn uitgegroeid), na 6 maanden is het ijzer eraf gegaan en na 9 maanden was er niks meer van te zien.


De dag na de behandeling had ze meer last. Ook niet raar gezien als weer aan het bloeden is geweest. Vandaag liep ze erg goed op de have dosering pijnstilling.

Dankje voor het delen van jouw verhaal met de tijdlijn erbij.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 13:56

Afbeelding
Een deel van de hoef die beschadigd is laat nu los.


Afbeelding
Dit stuk nu verwijdert zodat ze daar geen last meer van heeft een het beter schoon te houden is.

Ze krijgt op dit moment geen pijnstilling meer en loopt slechts af en toe een pas wat korter.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 14:13

Klopt dat je inderdaad de lamellen ziet zitten. Daarom bloede het ook extreem. Hoefwand is echt losgescheurd, dus geen normale scheur. Andere hoeven zijn ook bekapt. Zij heeft altijd last gehad van oppervlakkige scheuren. Tijd terug heeft een andere hoefsmid deze verder open gemaakt op zoek naar schimmels als oorzaak. Deze heeft hij niet kunnen vinden.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 18:47

De smid heeft de andere hoeven ook direct gekapt. Ik heb hier geen foto;s van gemaakt. De dierenarts vind het een verstandige keus dat ik het paard op ijzers heb laten zetten en vind het er goed uit zien.
Ik vind het verloop zelf tot nu toe ook gunstig. Ben blij dat het paard er op dit moment weinig pijn aan ondervind. Herstel zal inderdaad tijden gaan duren. Gelukkig heb ik geen haast.
Ik zit in Beilen.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 17:07

Het gaat heel goed. Na 2 weken op ijzers geen kreupelheid meer te ontdekken. Zelfs niet op de oneffen grond. Wel zit er een verdikking waar de hoef groeit. Ik vermoed dat daar een mooie ring in de hoef komt.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 22:07

Vaak als er iets in de omgeving gebeurt is zoals verandering voer etc krijg je een ring in het hoorn van de hoef (ik weet dat dit niet top is). Deze krijgt zij vermoedelijk ook. Ik snap dat het ijzer maskeert, maar liever dat ze nu pijnloos is dan haar hele lichaam verkeerd gaat gebruiken met alle gevolgen van dien. Onder het stuk dat afgebroken is zit geen ijzer. losse en/of ongelijke ondergrond geeft daar nu dus wel druk en gelukkig zonder pijnklachten. Het afgebroken deel van de hoef heeft toch tijd nodig om te gaan herstellen.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 21:14

Nee dat was sarcastisch bedoelt ;) Nadeel van een geschreven bericht. Ik verwacht dat deze ring ontstaat door de schade die deze hoef heeft geleden. Mooi is het niet, maar ik ben blij dat ze geen pijn heeft. Die ring groeit er met een jaartje wel weer uit.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Alenthe05, AnnickT, Jet, Theseus en 107 bezoekers