Wormkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleyflem
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-07-18

Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 11:10

Tegenwoordig krijg je bij de dierenarts alleen een wormkuur mee als er wormen zijn gevonden na een mestonderzoek. Maar ik geef m'n paarden en ezels elk half jaar een wormkuur. Heeft iemand een idee waar ik dan wormkuur kan krijgen? :)

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:13

Buitenland of een dierenarts die het je alsnog zonder onderzoek meegeeft. Andere opties zijn er niet vrees ik

Anoniem

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:19

Bestellen in het buitenland.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:32

Kimsel94 schreef:
Buitenland of een dierenarts die het je alsnog zonder onderzoek meegeeft. Andere opties zijn er niet vrees ik

Precies dit inderdaad. Mijn dierenarts geeft de wormkuur mee aan vaste klanten zonder mestonderzoek, er zijn meer dierenartsen die het wel mee geven zonder een mestonderzoek.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:42

Ik koop af en toe een aantal kuren uit Ierland. Daar doe ik dan twee jaar mee. Ideaal.

Anoniem

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:47


Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:17

Ik bestel ook uit het buitenland. Mestonderzoek vind ik veel te onbetrouwbaar, ik wil mijn paard op zijn minst toch 2 รก 3x per jaar goed ontwormen. Ze hebben altijd wormen en in de ene mestbult kan meer eitjes zitten dan in de andere. Dus ik vind het te onbetrouwbaar om daar op af te gaan. Dus ik bestel 1x per jaar uit het buitenland en dan verschillende werkzame stoffen zodat alles wordt aangepakt.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:24

Misschien dat ik nu een discussie op gooi?!
Maar waarom nog een wormenkuur geven zonder mestonderzoek.
De dierengeneeskunde zegt dat niet voor niks! Zij doen er immers onderzoeken naar...

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:51

Doe een cursus en koop een microscoop zodat je zelf regelmatig mestonderzoek kunt uitvoeren. Dan krijg je een betrouwbaar beeld en werk je verhoogde resistentie niet in de hand, want op termijn gaat dit een heel groot probleem geven als we er geen rekening mee houden!

Koper

Berichten: 30265
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:54

Annekeee schreef:
Misschien dat ik nu een discussie op gooi?!
Maar waarom nog een wormenkuur geven zonder mestonderzoek.
De dierengeneeskunde zegt dat niet voor niks! Zij doen er immers onderzoeken naar...

Omdat dingen ook achterhaald kunnen worden. Het principe van een mestonderzoek is mooi maar als het onbetrouwbaar blijkt te zijn, waarom zou je het dan blijven hanteren?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:20

Annekeee schreef:
Misschien dat ik nu een discussie op gooi?!
Maar waarom nog een wormenkuur geven zonder mestonderzoek.
De dierengeneeskunde zegt dat niet voor niks! Zij doen er immers onderzoeken naar...


Omdat ik geen vertrouwen heb in mestonderzoek.

Ashleyflem
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 13:47

Hebben jullie enkele sites waar jullie jullie wormkuur bestellen?

Want een mestondezoekeer kost ook nog eens veel. En als ik nu een mestonderzoek doe. En er zit niks in wie zegt dan dat er over een paar week ook niks in zit? Vind het ook een fijn idee dat m'n dieren gezond zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:18


Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:11

Annekeee schreef:
Misschien dat ik nu een discussie op gooi?!
Maar waarom nog een wormenkuur geven zonder mestonderzoek.
De dierengeneeskunde zegt dat niet voor niks! Zij doen er immers onderzoeken naar...


Omdat er heel veel paarden wel een flinke wormbesmetting hebben terwijl het mestonderzoek goed was en er geen kuur nodig was volgens de DA. Maar het paard bleek dus wel onder de wormen te zitten. Daarom neem ik er geen risico meer mee en doe ik gewoon zoals ik altijd deed, standaard een paar keer per jaar ontwormen.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:02

Ja is al lang uit onderzoek gebleken dat mest onderzoek veel vals negatieve uitslagen geven (en al helemaal op de manier dat veel dierenartsen hem doen) Daarnaast komt resistentie voornamelijk door onderdoseren. Van 2/3x per jaar preventief ontwormen gaat de kans op resistentie eigenlijk vrijwel niks omhoog. Veel beter als dierenarts met de eigenaar een schema voor ontwormen maakt zodat de juiste wwrkzame stof op de juiste tijd met de juiste hoeveelheid gegeven wordt ipv na mest onderzoek

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:12

Het is wel zo dat een wormkuur geen snoepgoed is. vooral de sterke kuren die ook tegen bloedwormen werken. Mijn oude ponies krijgen daar altijd ernstige diarree van en zijn ook enkele dagen niet lekker dan.Dat is trouwens niet zo bij de mildere wormkuren. Dus ik geef het liever niet als ze geen wormen zouden hebben.