ooit een paard met si problemen gehad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

ooit een paard met si problemen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:50

Hé hallo allemaal,

Ik dacht laat ik dit verhaal maar even delen, ik kan er veel over vinden maar eigenlijk ook niet zoveel.
Waarschijnlijk omdat er zoveel vage klachten mee gepaard gaan en omdat er geen duidelijk aanleiding voor is. Si- problemen bij paarden. Ik heb een aantal foto's toegevoegd maar de behandelende dierenartsen er even weggestipt (privacy).

Mijn paard is vorige week behandeld bij de clinic. Ik had hen na een lang proces van zaken wegstrepen gebeld om te vertellen dat er een echo gemaakt moest worden omdat ze si problemen had.

Achteraf begon het allemaal al veel eerder dan gedacht. Halverwege vorig jaar, paard blij, gezond en lekker 'vol' begon wat minder te doen met haar achterhand. Dit weten we aan de training en eigenlijk verder niets speciaal, ineens wilde ze rechtsom niet meer een volte lopen. 'Ach weet je jong paard, 5 jaar, nog niet lang onder het zadel'. Ze sprong wat vaker dan gemiddeld over maar ach ze vind het vast nog moeilijk. Training aangepast, het overspringen ging het ene moment goed en het andere niet, voltes liep ze weer normaal en de achterhand kon nog wel wat sterker, maar eigenlijk niets speciaals.

Hierop verhuisd van stalling; waar ze eigenlijk vanaf het begin heel relaxed was. Vriendinnen hadden al op haar gezeten zonder zadel en je kon heerlijk dingen met haar doen, op de emoes na dan. Die zijn nog altijd spannend hahaha.

Na de verhuizing, begon ze langzaamaan wat vast te houden op rechts al het overspringen in de galop werd steeds beter. Heel gestaag liep ze steeds wat stugger, zowel in haar lijf als mond, Ze begon protesteren bij het aanspringen (trapte uit) Wat ik nog nooit eerder met haar meegemaakt heb in de 4 jaar dat ik haar heb (ze is een beetje zo'n oké ik vind dit moeilijk, eng of niet leuk maar het is oké type). Dit baarde natuurlijk direct zorgen, waar kon het aan liggen? Teveel vasthouden van de ruiter waardoor het teveel druk opgebouwd word? Wellicht haar zadel?

Hierop naar haar zadel gekeken, haar zadel paste niet meer, nieuwe aangeschaft (waar natuurlijk een zoektocht aan vooraf ging). Hierna was ze weer oké. Daarna ging het sneller achteruit van vasthouden, naar rug hollen, gevoelig op haar rug achterste wervels en illium maar ze was ook niet helemaal aanwezig (niet knuffelig zoals ze altijd is). We kennen het allemaal, je kent je eigen beesie het beste en je voelt wel als het echt niet oké is. Ik naar de DA, logischerwijs is ze bekeken en eerst gekozen voor lichte beweging met pijnstillers en ontstekingsremmers in de hoop dat het een ontsteking zonder verhogen was ergens in de heup/bekken regio.

Op dit punt had ik al veel 'research' gedaan en al naar de DA benoemd dat het best wel eens het SI-gewricht kon zijn. Waarop al werd gezegd maar dan ben je een stuk verder van huis en zal je naar de clinic moeten.

Na de pijnstillers en ontstekingsremmers was ze weer helemaal haarzelf, helaas was dit voor korte duur. Zowel aan de longe als onder zadel, protesteerde ze veel, galoppeerde als een konijntje weg en liep enorm kort-lang achter, gevoelig op haar rug, niet meer lang en laag kunnen lopen, praktisch omvallen op de volte dat niet alleen maar zelfs met training waren haar biceps verminderd ten opzichte van haar volle bips. Daarnaast was ze in de tussentijd bozig geworden en met alles heel panisch en paniekerig. Onder het zadel voelde dit als een echte 'leg je been aan en weg is ze'. Ze wilde vluchten. Hierop eigenlijk direct een afspraak gemaakt met de clinic voor een echo, als je het lijstje ziet van si-problemen bij een paard had ze er maar een stuk of drie niet. Zo gezegd zo gedaan binnen een week kon ik terecht!

Ze hebben gekeken of het daadwerkelijk om si problemen ging, dit was het geval. Het rechter gewricht was meer aangetast en de linker voornamelijk aangetast door compensatie (botonsteking, spieronsteking, ruwe botdelen) Over de oorzaak hoefde we niet te speculeren, daar kom je niet achter, gewoon botte pech voor haar. Ondanks het feit dat een injectie geen gegarandeerd succes geeft heb ik besloten haar gewricht wel te laten inspuiten met het cocktailtje. Inmiddels al lang blij voor haar en voor mij dat we weten wat er is en dat er naar gehandeld kan worden maar ook dat er niet ook nog ergens artrose zat.

Op dit moment staat ze heerlijk in de wei en heb ik een trajectje meegekregen:
- in de eerste week na de behandeling (4 keer per week los longeren)
- tweede á derde week longeren met bijzet (om het lang-laag weer te introduceren)
- vierde week weer beginnen met rijden (lichte inspanning)
- na week zes á zeven moet er een duidelijk verschil zijn van minstens 70%
is er een duidelijk verschil, maar nog niet 100% dan opnieuw contact opnemen voor fysio en kijken wat er in de training gedaan kan worden. Is het verschil niet duidelijk zichbaar, is er de keus voor de infuus behandeling (voor de botproblemen)

Al weten we nu nog niet hoe alles zal verlopen en of ze beter word, of dat ze met heel vroeg pensioen moet, weet ik wel dat ze sinds de behandeling niet meer kort-lang loopt, haar achterbenen weer meer optilt maar nog veel belangrijker, weer knuffelig is en niet meer boos en niet meer paniekerig.

Zijn er nog meer mensen in het zelfde traject, paarden waar weer volledig op gereden kon worden, of alleen recreatief of misschien wel helemaal niet meer? Ik ben benieuwd.

Even voor de beeldvorming:

Het ging allemaal heel snel dit is nog niet heel lang geleden, eigenlijk niets speciaals aan het hand.
Afbeelding


Tijdens de behandeling (ik heb er nog meer foto's van maar dan moet ik wel heel veel mensen wegstippen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na de behandeling, ze komt weer naar mij toe en wil weer met ons allemaal knuffelen
Afbeelding

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl


kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 18:47

SilvanoN schreef:
Mijne ook klachten, niet meer willen aandraven met ruiter erop: steigeren, slaan naar been , achteruitlopen. Aan de longe weinig te zien. Behalve galop, daar houdt ze zich strak.

2 jaar terug ingespoten en fijn kunnen rijden, loopt Z. Nu weer klachten, opnieuw ungespoten, maar lijkt nu veel minder resultaat te hebben. Stap gaat goed, draf eigenlijk niet. Van de week maar weer een osteopaat. Ik hoop hem weer op de rit te krijgen, maar ik weet het niet...

Ik hoop dat jouw paard snel weer trainbaar is!



Ik bereid mij voor op wel, niet en wellicht eerder met pensioen als ze ouder is. Ik duim natuurlijk voor de mooiste uitkomst. Hopelijk krijgen jullie hem weer wat beter!

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl

kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Re: ooit een paard met si problemen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 18:47

Wat een heftige ongelukken zijn er bij jullie aan vooraf gegaan zeg!

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl

kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Re: ooit een paard met si problemen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 14:58

Veel verschillende ervaringen en verhalen. Precies de reden waarom ik de mijne deelde, van dat jullie dat ook doen! Dankje

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl


kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 09:06

Jester_ schreef:
Hoe heeft je paard gereageerd op het inspuiten?


Op het moment word ze alleen gelongeerd, gewandeld enzovoort. Ze vertoont geen pijn, en is weer helemaal haarzelf en gebruikt aan achterbenen supergoed. Het weer beginnen met rijden is al een stuk eerder in overleg verplaatst en zou binnenkort een poging mogen wagen als ze het goed blijft doen en dan vooral beginnen vanuit stap in ontspanning te laten lopen. Vanaf dat punt is het opnieuw afwachten of het voldoende heeft geholpen.

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl

kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 09:14

Plukje schreef:
Mijn paard (4 jaar oud) had artrose in het SI gewricht. Ik had hem nog maar net, dus ik heb geen idee hoe het kwam. Afgesproken met de DA van de Lingehoeve dat we hem eerst drie weken opende buut zouden zetten om hem uit de negatieve spiraal te halen en daarna zouden starten met mesotherapie. Helaas, was hij na die drie weken eerder slechter dan beter. Toen gaf de dierenarts aan dat hij graag het traject in wilde als ik dat wilde, maar dat euthanasie wat hem betreft de betere oplossing was. Daar heb ik naar geluisterd.



Het is niet niks! Of je je paard nu al jaren hebt of net, maar het voelt wel extra erg als ze dan ook nog zo jong zijn. Ik mag tot nu toe in mijn handjes knijpen dat er nog geen woord gesproken is over euthanasie, het zijn zowel moeilijk als hele eerlijke beslissingen. Wat naar dat je je paard zo snel en jong hebt moeten verliezen.

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl

kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 09:31

060606 schreef:
Jong paard eerst laten inspuiten, verschillende kundige mensen laten komen zoals fysio osteo enz, maar uiteindelijk moeten inslapen het werd niet beter en hij had er last van. Was zo mooi paard. Mis hem nog steeds en heb er nog pijn van dat ik hem moest inslapen zo jong en lief.


Mijn missie met zafira is, als je alles wat je zelf wil even wegdenkt, uiteindelijk ook als ze maar geen last heeft. Ze kan bij mij prima als knuffelpaard dienen, als ze maar geen last heeft. Ik kan mij dit gevoel heel goed voorstellen, het gemis maar ergens ook het onrecht denk ik. Ergens bereid ik mij erop voor dat het alsnog niet werkt, al hou ik mijn stiekeme hoop wel vast omdat ze het zonder bereden te worden precies zo is als voor het hele gebeuren.

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl

kvfoto

Berichten: 144
Geregistreerd: 21-02-15
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 16:44

Jester_ schreef:
Maar heb je een nieuwe scan nog laten doen of ga je dat nog doen?


nee dat is nu nog niet aan de orde, bij twijfel van zowel mij, als de artsen kan dit altijd nog worden gedaan.

Je mag er zijn, de wereld is leuker met jou! http://www.kvfoto.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abby_Snow, Babootje, Camino_S, Eve_16, jannekespr, m0niekkkie, nadcha, noox, Soepkipje en 28 bezoekers