Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 19:47

Mijn kleine brokkenpiloot heeft voor de tweede keer haar ooglid gescheurd in een paar weken tijd. Geen idee waaraan, we zijn de hele paddock centimeter voor centimeter langsgegaan en we hebben niks scherps gevonden. Ze is ook de eige van de kudde die zoiets heeft tot nu toe.
Ik zit nu op de dierenarts te wachten, het onderste deel van het ooglid hangt los en bungelt in het oog... Iemand ervaring met zo'n wond? Valt zoiets een beetje te hechten? En zou iemand kunnen bedenken hoe zoiets kan ontstaan?


Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:29

Ook hier zo'n wond gehad. Opgelopen toen hij van een krulwilg snoepte. Blijkbaar was er een tak in gehaakt...
Er is toen door de DA een klein stukje ooglid weg geknipt, en de rest gehecht. Dagelijks meerdere malen behandelt met oogzalf, en prima geheeld. Jammer genoeg verdween de zelfoplossende hechting niet uit zichzelf, maar dat was het enigste wat "tegen zat". Ik hoop dat je de oorzaak kunt vinden! Beterschap voor je paard.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 23:06

Het is helaas helemaal mis... Het loshangende deel is een stuk spier. Ze ligt nu op de operatietafel.

Anoniem

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:07

Och jee, wat een nare wending.. heel veel sterkte, ik duim voor jullie!

mala26

Berichten: 4996
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:09

O jee, nare wending zeg. Heel veel sterkte en succes daar

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:10

Heel veel sterkte TS! Ik duim voor je paardje :(:)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:10

Ik heb zoiets ook wel eens gehad, heeft ook een flink centje gekost ivm opereren in het weekend.
Is wel volledig onzichtbaar genezen.
Paarden zijn soms echt zelfdestructief. De mijne heeft het voor elkaar gekregen in een paddock gebouwd voor dekhengsten op een sperma verzamel station (opfok was op dat station). Echt heel veilig dus met nergens scherpe hoekjes.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 23:41

Bedankt voor jullie lieve berichtjes!
Ze zijn nu nog bezig, ik wordt gebeld zodra ze klaar zijn. We kunnen ook echt niks vinden waar ze zich zo aan open heeft gehaald. Maar madam is onwijs lenig, en steekt overal haar kop onder als het kan...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:16

Kan ze het zelf met een Achterhoef opengehaald hebben? Wat erg zeg. Ik duim!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 00:52

daar zat ik ook aan te denken... maar de wond is wel heel schoon en regelmatig. Ik ga in ieder geval een goed vliegenmasker halen dat goed van het oog wegblijft.
Ik vins het echt eng dat ik de oorzaak niet weet. Als zoiets nog een keer gebeurd heeft ze geen oog meer...

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:56

Hoop dat de operatie goed is verlopen en dat je de oorzaak weet te achterhalen.
Sterkte en beterschap!

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:59

Dat ziet er naar uit! Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het goed en voorspoedig hersteld.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 01:01

ik ben nog steeds niet gebeld.... zit me op te vreten hier.

Anoniem

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 01:10

Wat een heftige wending, van een wondje op stal direct op de operatietafel... :(:)
Wat ik me nog afvroeg is hoe haar hoeven zijn? Veel paarden hebben hier door het extreem droge weer brokkelhoeven met erg scherpe randjes/chips onderaan. Als je paard met zo'n hoef aan haar hoofd krabbelt (of bijvoorbeeld met een slecht zittend ijzer met een lip of nagel die uitsteekt) dan kan dat makkelijk voor een wondje zorgen op die dunne huid. Ik zie mijn paard regelmatig met zijn achterhoef aan zijn oor krabben, die heeft netjes afgeronde hoeven maar daarbij vraag ik me ook al wel eens af of dat altijd zomaar goed gaat, een hoef in je oor. >;)

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 01:14

ze heeft hele nette hoeven, geen scheurtjes of randjes. Ook geen ijzers trouwens. Ik ga morgen alles inclusief haar voeten even heel goed nakijken.

Ik ben net gebeld, ze is er goed doorheen gekomen! Het oog is onbeschadigd en ze hebben alles netjes kunnen hechten. Morgen op bezoek! Als alles goed gaat mag ze morgen of vrijdag naar huis.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 02-08-18 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 01:16

Wat fijn om te horen! Ogen zijn zulke kwetsbare dingen... :x
Ik blijf het ook bijzonder vinden wat ze tegenwoordig allemaal op diergeneeskundig gebied kunnen, top dat ze jouw paard zo snel hebben kunnen helpen en dat iedereen het meteen zo serieus heeft genomen. +:)+

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 01:19

ik ben inderdaad echt heel blij met mijn dierenartsen! Mijn eigen kliniek opereert niet, en heeft het direct doorverwezen naar Bodegraven. Het is echt super opgepakt door iedereen!

mala26

Berichten: 4996
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:32

Fijn dat ze de operatie goed is door gekomen!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:36

Poeh, dat was vast schrikken, helemaal als het al voor de 2e keer was!
Kan ze zich niet hebben opgehaald aan een musketonhaak van een hooinet? Paarden schuren hier nu graag tegenaan omdat het lekker ruw is met de vliegen aan het hoofd en als ze dan omhoog langs zo'n haak gaat kan ze blijven hangen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:06

Jee...wat een ellende :7 Paarden kunnen soms de onmogelijkste dingen aan de hand krijgen #)
Gelukkig is de operatie goed verlopen !

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:44

Gelukkig dat het oog niet beschadigd is en alles goed gegaan is! Inderdaad heel erg frustrerend dat je de oorzaak niet kunt vinden....ik heb op foto's in je profiel een ijzeren ton/ hooibak zien staan op de foto met je vorige paard. Hier eet zij toch toevallig ook niet uit? Die rand ziet er nml vrij scherp uit.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 12:31

Geen hooinetten met musketons en alleen plastic hooibakken met afgeronde hoeken... De paddock is nu al 3 keer uitgeplozen. Die metalen ton die op die foto staat stond niet bij de paarden en mevrouw kon er alleen aan omdat ze wel eens los op het erf liep.
pony is gelukkig weer thuis! Het ziet er netjes uit. Ze moet nog wel even op stal blijven. Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:42

Geen maatje met een deken of halster waar ze tegen de gesp heeft geschuurd? Of haar hoofd lomp tegen het hek geknalt toen ze een vlieg op haar zij wilds wegjagen terwijl ze te dicht bij het hek stond?

Fijn dat het is goed gegaan en dat ze weer thuis is.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 15:01

Ze zal zich inderdaad welop de een of andere manier hebben gestoten. Geen andere paarden met dekens of halsters in haar kudde. De groep was trouwens wel erg onrustig. Ze hebben er vannacht een hekpaal uit gelopen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Voor de tweede keer wond aan het ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:36

Jeejtje.. wat heftig! Soms zou je willen dat ze eens vertelden hoe ze dat deden. Vooral als je geen aanwijzing krijgt gevonden waardoor.