Gedragsverandering (ouder) paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 19:25

Hoi allemaal!

Mijn bijna 18-jarige Fjord gedraagt zich de afgelopen weken anders dan anders.
Normaal is hij heel relaxt en kijkt hij nergens van op, ik kan dan gewoon alles met hem.

Sinds ongeveer 5 à 6 weken begon hij iets meer te schrikken tijdens het rijden, maar dit trok wel weer weg en daar was prima mee om te gaan.
Tot hij ongeveer twee weken geleden volledig in paniek was. Ik heb hem toen in zijn stal gezet, omdat er niks mee te beginnen viel. In stal was het alleen keihard rondjes lopen, (zenuwachtig) mesten en 'blazen'.
De dag erna precies hetzelfde, weer die paniek.

Toen dierenarts gebeld omdat ik het niet vertrouwde. Ik heb hem nu acht jaar en in die tijd heb ik hem nog nooit zo gezien, hij was echt zichzelf niet.
Dierenarts heeft zijn ogen nagekeken en bloed afgenomen. Ik heb hem extra laten testen op PPID, maar uit zijn bloed kwam niks bijzonders. Ook zijn ogen en gehoor lijken gewoon goed.
De dierenarts is uitgegaan van een vitamine/mineralen tekort, dus die krijgt hij nu bijgevoerd. Dit zou binnen 3 tot 4 weken effect moeten hebben.

Nou kreeg ik weer hoop en de paniek leek af te nemen. Ik heb afgelopen week een aantal dagen weer normaal met hem kunnen rijden en hij was weer zichzelf, niet schrikken en de paniek was nergens te bekennen.
Tot het een dag daarna ineens weer helemaal was omgeslagen.

Op dit moment is hij zo onvoorspelbaar. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Hij wordt ook al wat ouder dus ik begin stiekem al met dementie en tumoren in zijn hoofd te spelen. (moet ik niet doen :+ )

Alvast bedankt! :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:30

Ik herken het, helaas. Gewoon totale paniek soms om iets.
Geen idee waarom mijn paard het soms had. Idd wordt dan snel gezegd PPID, maar dat heb je al laten testen.
Magnesium tekort en zink tekort zijn ook nog 2 mogelijke oorzaken.

edit : trouwens mijn paard reageerde ook zo op supplementen met msm of glucosamine erin. Ik weet niet of je die net bent gaan geven ???

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:31

Die van mij waren ook een keer ineens heeelemaal gestresst en paniekerig, toen hoorde ik later dat er een vos alle kippen vd buren had uitgemoord snachts.
Zou het kunnen dat er vossen of iets rondloopt bij je stal? Ook omdat het gedrag weer weg gegaan is?
Is het in de bak erger dan in zijn stal? Kijkt hij een bepaalde kant op?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:32


senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:33

Kan het zijn dat er 's nachts een (wild) dier komt in de buurt van jullie stal? (das, vos, o.i.d.) Misschien ruikt hij wat?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:54

Gestoken door een wesp of een ander heftig steekbeest?
Op een ondergrondse lekkende stroomkabel gestapt?
Kan van alles zijn.
Als het gedrag zo extreem blijft, vooral ook met die wisselingen, dan zou ik hem toch na laten kijken.
In zeldzame gevallen kan ook een tumor dit soort gedrag veroorzaken.

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:29

Ik heb een beetje vergelijkbaar gedrag gehad bij mijn paard, tot voor een maand of 5 geleden vrijwel nergens van onder de indruk.
Plots begon ze vanuit het niets weg te springen in de bak, tot volledig in paniek raken op de poetsplaats omdat er een kast openstond (er staat wel vaker een kast open)
Ik geef nu sinds een maand of 3 een magnesiumsupplement en dat lijkt zijn vruchten af te werpen, het schrikken is duidelijk minder geworden en "enge" dingen leiden niet meer tot blinde paniek, hoogstens wat kijkerig gedrag.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:33

Wat voer je nu aan hem. Heb ook al meerdere verhalen voorbij zien komen dat het puur door voer kan komen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:18

Misschien kan het ook komen, omdat er door de droogte veel suiker in het gras zit?

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 22:20

WesternWay schreef:
Die van mij waren ook een keer ineens heeelemaal gestresst en paniekerig, toen hoorde ik later dat er een vos alle kippen vd buren had uitgemoord snachts.
Zou het kunnen dat er vossen of iets rondloopt bij je stal? Ook omdat het gedrag weer weg gegaan is?
Is het in de bak erger dan in zijn stal? Kijkt hij een bepaalde kant op?


Ik dacht eerst ook aan een hert door de wei of iets dergelijks. Maar het is niet op 1 plek, als het paniek is, dan is het overal. Op stal, de wei en ook in de bak. Als hij gewoon weer een normale dag heeft is het nergens ook maar een beetje spannend.

Maris schreef:
Ik weet niet hoe je duits is ( en anders lang leve google translate ;) ) : https://www.dr-susanne-weyrauch.de/gesu ... -aus-stahl


Zal het eens doorlezen, dankjewel!

Over het voer, hij staat op gras, met strookbegrazing. Hij is nog met het eerste stuk bezig, dus is lang gras wat al wat ouder is. Verder krijgt hij na het rijden altijd wat Pavo 18+, maar dat krijgt hij ook al meer dan een jaar. Verder krijgt hij nu zo'n SummerFit koek, omdat daar van alles qua vitaminen en o.a. magnesium in zit.

Vandaag was hij ook weer gewoon zichzelf. Echt van niks onder de indruk en lekker met hem kunnen werken. Ik hoop zo dat het zo blijft, anders is het helemaal zo onvoorspelbaar en vooral daardoor weet ik niet wat het kan zijn.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:23

Bij ons was het ook in stal wei en bak paniek toen met de vos. Maar ja het kan natuurlijk ook iets anders zijn.
Hoe is zijn angst merkbaar op dat moment? Kijkt hij naar dingen ?

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:36

Herteluisvliegen?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 02:36

En voordat hij de Summerfit kreeg deed 'ie het niet?

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 06:12

Koper schreef:
En voordat hij de Summerfit kreeg deed 'ie het niet?


Ja juist wel! Anders was het natuurlijk makkelijk haha. Op aanraden van de dierenarts krijgt hij die er nu bij, zodat we kunnen kijken of het door vitaminetekort komt.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:37

Wellicht dat hij ergens last van heeft en pijn heeft ?

Mijn paard van 23 jaar heeft artrose en heeft daar met kou toch wel last van .. in de koudere maanden gaat zij van bomproof naar staatsgevaarlijk buiten ..

Nu is het warm buiten , heeft minder last van de artrose en is zij weer de rust zelve

Wellicht eens na laten kijken bij de vveearts ?

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:02

Hoe is zijn zicht? Als deze wat minder wordt, ookal is hij nog niet zo heel oud, dan kan dat zeker ook schrikreacties opleveren. Schaduwen die hij ineens ziet etc.

Het gras is nu idd door droogte heel hoog in suiker, wat veel meer heftigheid kan veroorzaken, en die summerfit koeken zijn ook één grote suikerklont. Ik zou eerder kiezen voor een vit/min supplement als ultimate balancer of vitalbix als je aanvulling wil geven.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 12:47

Nog even een update. :)

Paard heeft geen artrose en zit verder ook niet vast. In overleg met de dierenarts heb ik besloten om hem over een tijdje weer te laten testen op PPID, om te kijken of zijn waarden ook veranderen. Daarbij wordt natuurlijk wel rekening gehouden met de seasonal rise.
Dierenarts geeft aan bang te zijn voor 'iets' in zijn hoofd. Optie zou zijn, ritje Utrecht voor een scan. Maar ik weet zeker dat ik hem daar geen plezier mee doe. Plus daarna, wat dan? Wat als er wel een tumor zit?

De echte paniek is tot nu toe uitgebleven, maar zijn reacties zijn nog niet zoals hij normaal gesproken reageert. Er zitten ook goede dagen en weken tussen en in die tijd probeer ik lekker met hem te werken. Rijden doe ik alleen als het echt goed voelt, want hij blijft toch onvoorspelbaar.

Voor nu dus eerst afwachten en besloten hem met een semi 'actief pensioen' te doen. Zolang het goed gaat in de bak aan het werk, maar de crossen die ik had opgegeven meld ik af. :(

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:50

Klinkt als een verstandig besluit. Ik zou als ik jou was wel blijven zoeken, zo lang je niet weet wat er sluimert weet je ook niet of het ineens heel veel slechter kan worden. Dat wil je vóór zijn, geloof me.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 12:55

Koper schreef:
Klinkt als een verstandig besluit. Ik zou als ik jou was wel blijven zoeken, zo lang je niet weet wat er sluimert weet je ook niet of het ineens heel veel slechter kan worden. Dat wil je vóór zijn, geloof me.


Klopt, ik blijf ook goed in overleg met de dierenarts. :j

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:35

Houdt er wel rekening mee dat ook gezonde paarden in de seasonal rise een (behoorlijk ) verhoogde waarde kunnen hebben. Dus testen in de sr zegt lang niet alles ( helaas).

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:55

Ik ben erg benieuwd hoe het momenteel met je paard gaat..
ik zit momenteel een beetje in de zelfde situatie. Mijne is echter 23 jaar oud en is vooral gevaarlijk naar mijn andere paarden.
Alleen mijn leidende merrie heeft hij nog ontzag voor maar verder sloopt hij ze als hij de kans krijgt. Sinds gister breekt hij door de draad en wil hij ze stal niet meer in.

Ben benieuwd of er bij jou nog andere dingen naar voren zijn gekomen

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Gedragsverandering (ouder) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:17

Dan volg ik ook graag, ook mijn oudere paard is heftiger in gedrag, zowel naar andere paarden als tijdens wedstrijden, ik heb hem maar met wedstrijdpensioen gedaan. Maar hoe het nu komt?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:33

San_ner schreef:
Koper schreef:
En voordat hij de Summerfit kreeg deed 'ie het niet?


Ja juist wel! Anders was het natuurlijk makkelijk haha. Op aanraden van de dierenarts krijgt hij die er nu bij, zodat we kunnen kijken of het door vitaminetekort komt.

ALS het zo is dat een foute verhouding in de vitamine/mineralenbalans de oorzaak is (het kan heel goed maar hoeft niet per se) dan doe je er verstandiger aan om, in overleg met je dierenarts, gerichte supplementen te voeren.

De vraag die je je ondertussen ook kunt stellen in deze context: wat zou er veranderd zijn in zijn voerregime dat dit kan verklaren? Denk er daarbij ook aan dat de leeftijd invloed kan hebben op de spijsvertering en hij mogelijk niet meer zo goed alle voedingsstoffen uit het voer kan halen.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 21:41

Zie ineens dat dit topic omhoog is gekomen. :)

Allereerst, paard is weer helemaal zichzelf gelukkig!
Het is waarschijnlijk dus wel een vitamine/mineralentekort geweest. Nadat ik dit ben gaan voeren is hij binnen een aantal weken weer zichzelf geworden. Ik heb hem ook niet meer laten testen op ppid, want verdere symptomen daarvan zijn er ook niet.
Hij krijgt nu gewoon standaard zijn 18+ die hij al kreeg, met een vitamine/mineralen brok erbij in overleg met de dierenarts. Hier doet hij het super op. :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:38

San_ner schreef:
Zie ineens dat dit topic omhoog is gekomen. :)

Allereerst, paard is weer helemaal zichzelf gelukkig!
Het is waarschijnlijk dus wel een vitamine/mineralentekort geweest. Nadat ik dit ben gaan voeren is hij binnen een aantal weken weer zichzelf geworden. Ik heb hem ook niet meer laten testen op ppid, want verdere symptomen daarvan zijn er ook niet.
Hij krijgt nu gewoon standaard zijn 18+ die hij al kreeg, met een vitamine/mineralen brok erbij in overleg met de dierenarts. Hier doet hij het super op. :)

Dat klinkt goed!
Gelet op je eerdere stukken klinkt het niet onlogisch maar wel fijn als het zoiets relatief simpels is.

Dan is er ook niet zoveel reden om nogmaals te testen op PPID. Niet alle paarden krijgen daar last van, dus behalve een beetje gezonde alertheid zou ik er dan niet te veel energie in steken.