[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

[VOLG] Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 22:04

Mijn paard is atactisch. Kwam deze week aan het licht, zaterdagochtend kon hij ineens niet meer goed staan of lopen. Inmiddels is dat al wel een stuk opgeknapt gelukkig, sneller dan stap gaat het vooralsnog niet en de locomotie is niet heel denderend maar sinds gisteravond heeft hij een stijgende lijn te pakken. Voornaamste probleem is dat hij niet kan/wil/durft te gaan liggen. Het zit bij hem in de voorhand, hij heeft halsartrose met blijkbaar bijbehorende zenuwbeknellingen. Hij kan zijn voorbenen niet goed gebruiken, zit minder coördinatie in. Hij heeft geen (merkbare) pijn. Het is een ruin van 19 jaar. Sinds een paar jaar wordt hij niet meer bereden.

Wat is zijn voorland? Ik zou graag horen van mensen met een atactisch paard, liefst vanuit de hals, wat handig is qua management, voer, beweging enz enz.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 22-08-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topics samengevoegd en volgtag toegevoegd

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 22:15

Doordat het botweefsel van de halswervels iets verandert van structuur zal er een stukje klemmen op een zenuw. De veearts heeft me vanochtend gemeld dat dit vaker voorkomt bij artrose.

Het zou natuurlijk kunnen dat hij is uitgegleden oid maar ik heb geen rare remsporen oid gevonden op de wei. Zaterdagochtend toen ik ging voeren lag hij lekker in de zon en toen hij opstond voor zijn brokken had hij moeite met staan. Hij wiebelde nogal van voor naar achter, alsof z'n voorbenen hem niet konden houden. En dan duwde hij zichzelf met zijn achterbenen weer naar voren in een normale houding. Het was ineens een hele plotselinge verslechtering. De osteopaat dacht meteen aan óf een beknelling óf iets in z'n hoofd (tia of vergelijkbaar). Maar voor dat laatste is hij te helder. Hij eet, drinkt, reageert op z'n omgeving, heldere ogen enz. Alle functies doen het goed behalve de voorbenen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 22:26

Die van mij staat sinds 2 jaar inderdaad ook onder dekens in de winter. Ik weet nog niet zo lang dat hij artrose heeft, pas een paar maanden. Er was altijd wel "iets" met zijn voorhand aan de hand maar het werd maar niet duidelijk wat. Totdat bleek dat het in z'n hals zit. Hij heeft inderdaad ook moeite met voeten geven voor, vooral zijn voet naar buiten doen, zoals met bekappen, lukt echt niet. Mijn huidige bekapper doet zijn voorvoeten vanuit de hand.

Eiwitrijk voer is denk ik voor als het probleem in de spieren zit? Mijn paard leeft 24/7 buiten, samen met mijn shet. Qua medicatie krijgt hij nu hennepzaad en MSM voor de artrose, en hij krijgt acupressuur. Momenteel iedere dag. Momenteel kan hij stappen, gaat niet heel vlot maar al wel een hele verbetering tov gistermiddag. Een jaar of 4 geleden heeft hij een fikse blessure gehad aan een voorvoet, na een paar weken kon hij weer tölten en later galopperen, draf kwam als laatste. Ik hoop dat dat de komende weken ook weer zo gaat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 22:41

Ja, dat is inderdaad bij mijne ook. De borstspieren zijn soms erg hard en dik. Deze zomer geef ik hem Coolstance Copra en ik merk eigenlijk weinig verschil in zijn spieren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 15:28

Vanavond krijg ik hypericum voor 'm, een middel wat helpt bij zenuwproblemen. Ik hoop dat 't helpt... iemand hier ervaring mee?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 11:22

Jeetje, wat een naar verhaal... mijne is stabiel slecht, zeg maar. Hij kan lopen en doet dat ook maar het gaat verre van soepel. Hij kan wel liggen en weer opstaan! De afgelopen dagen liet hij dan lange sporen achter. Sporen van zo'n 2 meter lang waar je duidelijk kon zien dat hij met 2 hoeven gesleept had. Vanochtend weer een spoor gevonden maar minder diep en anders van vorm. Dat hij heeft gelegen kon ik zien aan zijn deken. Er zat aarde op een gesp.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Van de homeopaat heeft hij arnica gekregen (middel voor bij trauma) en hypericum (middel voor de zenuwen). Ik heb twee fijne osteopaten in mijn netwerk maar allebei de komende weken op vakantie :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 11:49

De reden dat ik gestopt ben is dat hij twee dagen kreupel was als ik 100 meter met 'm stapte. Dat was de laatste keer. Daarvoor nog een paar keer geprobeerd omdat hij goed leek, en elke keer als ik afsteeg schrok ik van zijn ogen. Hij had dan heel duidelijk pijn. Zo lang ik 'm niet belast loopt hij op wat voor hem de normale manier is, tot vorige week.

De afgelopen jaren heeft hij in de winter ook meer moeite. Lage weerstand en vooral bij neerslag en/of wind een deken. Grootste deel van de winter kan hij het gelukkig met een Smartex Rain af.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 08:02

Hals, schouders, botweefsel, zenuwen, artrose, zachte weefsels. Zo mooi hoe er voor lichaamsdelen, weefseltypes en aandoeningen punten zijn.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 16:09

Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen mbt training. Mijn paard is NIET belastbaar. Momenteel kan hij op zachte bodem stappen, zij het in ouwelullentempo. Er zit wel wat schot in en ik ben blij dat hij wat aan het opknappen is. Vanochtend vond ik 'm vooraan op de wei, daar had ik 'm al anderhalve week niet gezien. Hij loopt meer, maar nog wel beroerd. Ik hoop dat hij de komende weken/maanden wat normaler zal kunnen bewegen en ook wat meer tempobereik zal krijgen weer. Sinds dinsdagavond krijgt hij er een middel bij en gisterochtend zag ik 'm zijn voorbenen logischer gebruiken. En gisteravond en vanochtend was hij dus was meer aan het rondscharrelen. Vanochtend heb ik 'm zelfs zien rollen! Toen hij opstond was dat met een hupsje, hij gooide zichzelf ahw op z'n voorbenen. Die deden minder mee met het opstaan dan normaal. Ook heeft hij eerst een tijdje staan staan voordat hij in beweging kwam maar niet zo eng wiebelend als vorige week.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 13:48

Was het topic even uit het oog verloren, excuses.

Naar kliniek voor foto: ga ik niet doen. Dit paard inladen duurde de laatste keer dat hij op reis ging 8 dagen. In een trailer moet hij zichzelf overeind houden en daar gebruikt hij zijn voorbenen natuurlijk voor. Ik geef 'm groot gelijk dat hij er niet meer in stapt. Het probleem met zijn voorhand speelt al járen, alleen is hij twee weken geleden van het ene op het andere moment in een dip geknald. Op de trailer staan is altijd al een dingetje maar is nu gewoonweg geen optie. Daarnaast is mijn vertrouwen in veeartsen beneden het nulpunt gedaald. Paar jaar geleden had dit paard een bandblessure. Als eerste had ik natuurlijk de veearts gebeld, want dat is wat je doet als je paard zomaar op drie benen staat. En daar dan zo veel pijn aan heeft dat hij maar gaat liggen (in de modder. In een hoosbui. Hij ligt graag maar niet in dit soort omstandigheden). De veearts concludeerde dat hij een gebroken hoefbeen had en gaf mij Metacam. Ik moest mijn IJslander, die rond de 400 kilo weegt, voor 600 kilo Metacam geven. Dat is de enige keer geweest dat hij hoefbevangen is geworden. Van de Metacam. Uiteindelijk bleek hij helemaal geen fractuur te hebben maar een bandblessure. Een homeopaat ontdekte dit, is het paard gaan behandelen en na een paar weken galoppeerde hij weer in het rond. Dat was dus een week of zes na dit:



Twee weken geleden, toen hij ineens moeite had met staan, heb ik weer een veearts gebeld. Weer verkeerde diagnose -veearts vond dat hij hoefbevangen is en dat is hij zeker weten niet- en geen steek verder. Ze wilde zelfs Metacam voorschrijven ondanks dat hij dat van mij nooit meer mag hebben. Als alternatief bood ze bute aan. Gaan we ook maar niet doen. Hij krijgt nu een aantal middelen, eentje voor het trauma, eentje voor de zenuwen en eentje voor de zachte weefsels en botten. Deze middelen helpen ook om ontstekingen en zwellingen te verminderen. Het derde middel kreeg hij ook bij de blessure van bovenstaand filmpje en sinds hij dat krijgt (dinsdagavond) gaat hij vooruit. Woensdagochtend zag ik 'm zijn voorbenen al logischer bewegen, meer vanuit de voorhand ipv dat hij vanuit de middenhand zijn benen naar voren leek te zwiepen. Hij loopt nog steeds als natte kamelenstront maar de afstanden worden wel steeds groter. Mest ligt nu ook weer gewoon op de vaste mestplekken ipv bij de hooinetten. Hij zet zelf weer stapjes naar zijn voerbak ipv dat hij wacht tot ik die kom brengen. Gisteren heb ik hem gefilmd in beweging en dat zal ik volgend weekend weer doen, dan kunnen jullie (en ik) hopelijk verschil zien.

Ergens in z'n lijf zat al lang iets een beetje mis, sinds kort zit het vreselijk mis en daar is hij nu uit aan het krabbelen. Vorige keer, met die blessure in z'n voet, knapte hij erg goed op met de middelen die hij toen kreeg. Sinds hij nu dinsdag weer de symphitum krijgt gaat hij weer vooruit. Als hij dat de rest van z'n leven moet hebben dan zij het zo. Nu krijgt hij het twee keer per dag omdat hij acute symptomen heeft. We zullen dan op zoek moeten naar de juiste dosering.

Volgende week zal ik het filmpje van gisteren en dat van volgend weekend plaatsen, als jullie dan mee zouden willen kijken: graag :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 08:20

Dat mag Safina. De veearts dacht dat hij hoefbevangen was. En week daar niet meer van af.

Koper denkt dat hij een (plotselinge, dramatische) verslechtering heeft van iets wat hij al had. En schakelt adequate hulp in. Waardoor het paard verbetert.

Het maakt mij niet uit wat jij vindt. Het maakt mij uit dat hij gauw weer opknapt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 13:28

pluklief schreef:
Pauline waarom denk jij dat hij nu niet bevangen kan zijn? Wie heeft de diagnose ataxie nu gesteld?

Omdat m'n shet dan al lang dood zou zijn. Die is gevoelig voor hoefbevangenheid, en ik heb 'r ook wel eens lichtjes bevangen gehad. Vos heeft jarenlang in pension met bij tijd en wijle nogal ongeschikt voerbeleid alle gelegenheid gehad om bevangen te worden en het is nooit zo ver gekomen. Hij heeft er gewoon geen aanleg voor. Hij wordt dik van gras. Maar niet bevangen. Overigens hebben ze al wéken geen gras meer, en ook in het hooi is niets veranderd. Daarnaast zie je heel duidelijk dat het ongemak bij het belasten van z'n been niet in z'n voeten zit maar veel hoger.

Veearts baseert haar conclusie op dat hij z'n voet wegtrekt op het moment dat je op de zool klopt. Maar hij doet dat ook als je met een veertje over z'n voeten gaat. Op het moment dat je namelijk met je ene hand iets op/tegen de hoef doet beweeg je ALTIJD ook de andere hand, waar je de hoef mee vast hebt. En dáár reageert hij op. Hij kan ook voor alleen uit de hand bekapt worden (is altijd al zo geweest). Er zit hoger in het been/hals/borst iets wat last heeft van de beweging die zijn voet moet maken wanneer iemand die voet stuurt terwijl hij 'm opgetild heeft. Ik heb ook een aantal smeden versleten voordat ik iemand vond die er begrip voor had. Eerdere mensen gooiden het op karakter.

Osteopaat dacht in eerste instantie aan iets in de hersens of eventueel een beknelde zenuw. Omdat het zo plotseling is gekomen. Maar voor een tikje in de hersens is hij te helder, hij reageert helemaal niet als een paard met een tia'tje. Omdat er al iets niet helemaal goed was in de hals (voorbenen staan altijd wat wijd vanuit de borst, en voorbeen niet tussen je eigen benen kunnen nemen met bekappen e.d. wijst ook op een probleem in de halswervels) zijn we het daar gaan zoeken. Mijn zus herkende als eerste een zenuwbeknelling, daar had zij zelf ervaring mee met één van haar eigen dieren. Toen ik dit voorlegde aan de osteopaat beaamde zij dat dit inderdaad in de voorbenen zich kan uiten (ik dacht dat ataxie alleen in de achterhand kon) en zélfs de veearts meldde met de grootste vanzelfsprekendheid dat bij artrose op een gegeven moment de zenuwen in de knel kunnen komen. Doordat het botweefsel verandert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 12:15

Zoals beloofd en voorspeld is hier wat filmmateriaal om aanschouwelijk te maken hoe mijn paard er bij loopt.

Dit was vorige week zaterdag:



En dit was vanochtend:


Er zit gelukkig wel wat vooruitgang in maar je ziet hier dus waarom ik een topic heb geopend over wat ik kan verwachten. De filmpjes van 2,5 week geleden zal ik jullie besparen. Ik ben me het leplazerus geschrokken toen, mijn paard was vrijdagavond nog gewoon zichzelf en zaterdagochtend (nu 22 dagen geleden) moest hij zich inspannen om te kunnen staan.

Alle goedbedoelde trainingsadviezen ten spijt kan ik daar voorlopig niet zo veel mee. Hij is eerder geblesseerd geweest, dat was ook van het ene op het andere moment. Mijn stalgenoot belde op dat hij op 3 benen stond en de buren, die 'm een kwartier daarvoor nog gezien hadden, hadden er niets raars aan gezien. Geheel in stijl want mijn paard is nou eenmaal een drama queen.

In elk geval hoop ik dat hij blijft opknappen, vandaar ook dat ik 'm elke week film. Om het verschil te kunnen zien. Momenteel loopt hij steeds meer, en inmiddels ook weer voor niet strikt noodzakelijke dingen (zoals de voerbak van m'n shet, of om een kriebel te halen). Tempo, takt en locomotie zijn ook verbeterd. Als ik 'm een beetje kan inschatten blijft die zachtjes stijgende lijn ook zo, en zal hij met een paar weken denk ik ook wel weer stukjes kunnen tölten. Komende week wil ik eens kijken wat hij doet als ik 'm een stukje mee de wei uit neem, dwz als hij "moet" lopen van mij. Nu laat ik het 'm nog steeds zelf uitzoeken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 19:09

Goed. Opvallend dat er ineens veel reacties komen op de filmpjes, en in de weken ervoor niet op de tekst. Meer tekst van mijn kant lijkt me dan ook niet zinvol. Ik heb ook niet zo'n behoefte om in te gaan op de diverse aantijgingen.

Ik zie dat er wat mensen een bericht van sassefras gequote hebben. Zo zie je toch nog eens de berichten van je foeis!

Ik heb dit topic geopend omdat ik geen stalgenoten heb en ik graag wilde dat er mensen mee zouden denken. Dat hebben jullie gedaan. Ik zag zelfs iemand voorbij komen die er wat achter zocht dat mijn paard zijn lippen likt. Ja, dat doet hij inderdaad. Doet hij elke keer als hij net zijn voerbak leeg heeft. Maar goed, ook dat zal ik waarschijnlijk wel weer niet weten over mijn eigen paard :')

Kyra, het was me al wel duidelijk dat je wat tegen mij hebt meid. Als jij het nodig hebt om mij hier en elders af te kraken dan zal ik je dat niet ontnemen maar echt, ik wist al wat je vindt. En het is naar voor je dat ik niet doe wat jij verwacht. Hopelijk kun je er mee omgaan dat ik dingen anders doe dan jij.

Een paar mensen hebben gereageerd per PB. Als die mensen het leuk vinden om op de hoogte te blijven hoe het gaat kunnen ze dat melden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

[VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 14:31

Een tijdje geleden opende ik een topic over mijn zieke paard met het verzoek aan de bokkers om eens mee te kijken. Paard in kwestie is een ruin van 19 jaar die al langere tijd "iets" in de hals/borst/schouders had. Het vermoeden was artrose, gezien de symptomen (minder goed op het harde, verslechtering in de winter). Van de ene op de andere dag was het mis. Zaterdagochtend 14 juli ging ik voeren. Paard lag op de grond en ik wist dat het mis was. Toen hij opstond zag je ook heel duidelijk dat er iets helemaal verkeerd zat. Hij kon niet meer gaan liggen, hij kon nauwelijks lopen en áls hij een paar passen liep zwiepte hij zijn voorbenen vanuit de middenhand en schouder naar voren. Hij had geen coördinatie meer in de voorbenen, waardoor hij onder andere dingen omver mepte. Een stap met zijn voorbeen was: zwiep, en alles wat in de weg stond, zoals een waterbak, kreeg een opdoffer. Zat geen sturing meer in de voorbenen.

Het verdict van de bokkers: als je het niet eens bent met de veearts (veearts dacht dat hij hoefbevangen was) en dan ook nog eens niet met de algemene opinie op bokt -uiteraard ook allemaal veeartsen- maar zelf wat onderneemt om je paard er weer bovenop te helpen dan ben je een dierenbeul. Prima, suits me. Mijn doel is niet om eigenwijs te doen. Mijn doel is om mijn paard weer goed te krijgen en daarbij beperk ik mij niet tot wat een veearts kan bieden. Wat ze kon bieden was: een niet kloppende diagnose in combinatie met Metacam (waarvan ze wist dat hij er eerder bevangen van geraakt was) of bute.

Dat heb ik niet gedaan. Ik heb gekozen voor een andere aanpak. Niet via Den Hoek, zoals een paar bokkers voorstelden. Dat was een goede tip, en ik zou me ook best tot hen gewend hebben als ik dat nodig had gevonden. Maar zo ver is het niet gekomen. In het begin gingen we -osteopaat, ik en mijn zus, die vergelijkbare symptomen eerder gezien had- uit van een zenuwbeknelling. Paard kreeg middelen voor het trauma, aangezien hij ineens zo dramatisch slecht was, en voor de zenuwen. Het ging toen wel ietsjes beter met 'm maar niet zoals verwacht. Ter ondersteuning van het middel voor de zenuwen kreeg hij er nog een derde middel bij. Drie weken geleden ben ik 'm dat middel gaan geven. De volgende ochtend, toen ik het 'm voor de tweede keer wilde geven, zag ik dat hij zijn voorbenen al meer vanuit de borst naar voren bewoog. lnmiddels krijgt hij alleen nog dat middel. Momenteel heeft hij het nog twee keer per dag nodig. Wanneer hij weer helemaal goed is kunnen we het gaan afbouwen naar eenmaal daags, en later naar wat voor hem de onderhoudsdosis blijkt te zijn. Bij voorbeeld om de dag of 2x per week.

Anderhalf jaar geleden ben ik mij wat gaan verdiepen in acupressuur. De afgelopen weken merkte ik aan mijn paard dat een aantal punten anders waren dan anders. PC6 (Master Point voor hals en borst) was leeg. Dat duidt op een gebrek aan energie. GB34 (Master Point voor de zachte weefsels) was iets vol en gevoelig, ook weer tekenend voor een onbalans. UB10, UB11 en UB12 waren ofwel erg vol (UB10) ofwel leeg. UB11 is de Master Point voor botweefsel. Al met al vind ik dit passen bij het middel wat hij krijgt. Symphytum, zo heet het, is een middel voor de zachte weefsels en de botten. Het is een homeopathisch middel. De eerste paar weken kreeg hij een C200 potentie. Vanaf vandaag heeft hij een "gewone" LM-potentie. Die heeft hij eerder gehad bij een bandblessure. Wat het verschil is weet ik niet precies, in elk geval reageert hij op beide goed. Dit middel krijgt hij van een klassiek homeopaat. Het is dus niet een generiek middel van bij de drogist in bij voorbeeld D6 potentie wat "altijd wel een beetje wat doet". Het is een geneesmiddel, geen supplement. Supplementen krijgt hij ook, onder andere MSM (zwavel) en silicium, wat beide belangrijke bouwstoffen zijn. Ook krijgt hij, ter ondersteuning en omdat hij het lékker vindt, dingen als rozenbottels, berkenblad en kurkumapasta.

Mochten er mensen interesse hebben om zijn herstel te volgen dan wil ik hier updates gaan plaatsen. Blijkbaar is mijn aanpak iets wat voor onbegrip en (voor)oordelen zorgt en dat vind ik jammer. En als er geen interesse is voor het, laten we eerlijk zijn, zóveelste oninteressante volgtopic over het zoveelste willekeurige paard, dan laat ik het, ter geruststelling voor iedereen die zich zorgen maakte, bij een filmpje van afgelopen zondag:

Laatst bijgewerkt door Koper op 21-08-18 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 14:40

Ik ben inderdaad heel blij met hoe het nu gaat Mer1980. En ik ben opgelucht en dankbaar om de hulp die ik gekregen heb. En bovenal ben ik trots op mijn dappere, onverwoestbare kanjer die zo knokt voor zijn eigen herstel. Een week of drie geleden kon hij weer redelijk uit de voeten en was CHAGRIJNIG omdat hij alles weer ineens wilde kunnen :D Mentaal is hij sterk zat, daardoor is het ook makkelijk om positief te blijven en 'm aan te moedigen. Mijn merrie is meer het type wat stil en depri wordt wanneer ze wat heeft, dat vind ik lastiger. Vos, zo heet mijn ruin, is eerder geblesseerd geweest en dat herstel verliep heel grillig. Nu is het mooi gelijkmatig, per week zie je 'm opknappen. Twee weken geleden werd hij regelmatiger en vlotter maar liep hij met de achtervoeten ineens in één spoor. Blijkbaar was dat een tussenstap die hij nodig had. Inmiddels zet hij ze weer langs elkaar neer. Ik ben blij dat hij goed naar zijn lijf luistert en ondanks zijn eigen ongeduld geen rare dingen doet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 14:59

Oliiviia schreef:
*als de eigenaar denkt dat de DA het niet weet

Ze wist het echt niet. Geloof me, ik ben meer dan fatsoenlijk op de hoogte over de klinische en subklinische symptomen van hoefbevangenheid.

Maar erger je gerust, ik ben blij dat je volgt zodat hopelijk je ergernis wat kan afnemen. Of niet, dat heb ik natuurlijk niet in de hand.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 15:19

ikkedus schreef:
Ben blij dat het beter gaat! Het filmpje toont echt wel vooruitgang.
Je uitleg hier laat zien dat je je er flink in hebt verdiept. Ik heb geen verstand van acupressuur.
Ik ga mee met het merendeel vd bokkers in het andere topic mbt de pijn die te zien was en de logica om dat toch te wijten aan hb.
Het is typisch bokt om er een “red de pony” topic van te maken. Ik spreek me daarover niet uit. Ik weet niet wie er gelijk heeft/ had. De insteek van een ieder was in ieder geval duidelijk: herstel en minder pijn voor Vos. Dus ben blij dat je op deze manier toch nog wil delen hoe het verder gaat.

Yep. Red het paard, eventueel ten koste van de gevoelens van de eigenaar want die voelt zich nog niet ruk genoeg als het paard wat heeft ;)

Een paard wat hoefbevangen is gaat méér liggen. Vos juist minder (terwijl hij graag en regelmatig ligt normaal gesproken). Een hoefbevangen paard gaat niet onderstandig staan, zoals mijn paard af en toe, maar ontlast juist de voorkant van de hoeven.

Ik snap écht wel dat mensen als eerste denken aan hoefbevangenheid. Een jaar of 6 geleden had hij vergelijkbare symptomen, zij het gelukkig minder heftig. Toen dacht de omgeving inclusief ik ook dat hij bevangen was. Smid er bij en die lachte me nog net niet uit :+ Dat het vanuit de hals komt ben ik pas een paar maanden achter. Wat je op die andere filmpjes zag was dat hij de hals ontlastte. Niet de hoeven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 20:17

NRJ schreef:
Zo heb ik mijn paard met headshaking, nu schudvrij op de wei staan. Niet 1, maar zelfs 2 dierenartsen wisten niet meer wat ze er mee aan moesten.
Door naar mijn eigen gevoel te luisteren en goed naar mijn paard te kijken, heb ik een oplossing voor de klachten gevonden. We zijn er nog niet, we gaan nu verder op zoek naar de oorzaak om deze ook te kunnen oplossen.

Dat is zo frustrerend af en toe! Weet je, ik heb Vos nu bijna 9,5 jaar. En de symptomen die de afgelopen weken zijn teruggekomen: moeilijk zijn benen naar voren brengen, dikke, gevoelige ogen, raar ruiken enz. heeft hij de afgelopen jaren af en aan gehad. En ik weet nog steeds niet of ze bij elkaar horen, en hoe dan. Maar dat ze nu tegelijkertijd verdwijnen vind ik toch wel opmerkelijk.

Niet opgeven met zoeken, fijn dat je de klachten onder controle hebt!

CharmingS schreef:
Vind het jammer dat sommige mensen het advies van een DA altijd als heilig beschouwen, niet iedere DA heeft het altijd bij het juiste eind. Meerdere keren meegemaakt dat de ene DA het een zegt en de ander weer iets heel anders..

Alleen in de Penny weten veeartsen altijd meteen wat het probleem is. Maar ook ik heb de verkeerde studiekeuze gemaakt. Als ik eerder had geweten dat je tegelijk met je diergeneeskundebul een aureool krijgt uitgereikt was ik misschien wel iets anders gaan studeren ;)

moonfish13 schreef:
Hier op stal stond een paard waar de eigenaar niet meer wist wat te doen.
Paard had maagzweren leek, maar gastroguard en al dat soort middelen deed niet afdoende, en op allerlei soorten voer waar hij goed op moest reageren reageerde hij juist slecht.
Maar op voer wat wél goed ging kregen ze de power er niet in.
Toen hebben ze uiteindelijk een of andere alternatieve pipo laten komen, en die kon gelijk de vinger op de zere plek leggen en met eigenlijk een hartstikke logische verklaring achteraf gezien.
De dierenartsen waren er klaar mee, die wisten het echt niet meer.
De ruiter in kwestie was zeer, zeer, zeer skeptisch, maar die man noemde dus exact op wat de problemen onder zadel waren met dit paard en een verklaring waarom dat zo was.
Hij was flabbergasted, en alles waar hij mee kwam klopte gewoon exact zonder dat hij enige info gegeven had.
Dit probleem zag hij meer bij dit soort paarden, het probleem is opgelost met het geven van ander voer waarvan je juist zou denken dat het averechts werkt voor dit paard.
Wat ze verder geven weet ik niet, maar ik weet wel dat dit paard onwijs geholpen is met de visie van deze man zonder dat daar homeopathie aan te pas is gekomen.

Zulke mensen moeten maar net op je pad komen. Fijn dat 't paard weer is opgeknapt!

Wijslander schreef:
Dapper dat je dit topic opent en fijn dat hij iets beter loopt. Bokt en penny's of niet, duidelijk was dat hij veel pijn leed en daar was het iedereen om te doen.

Hoe is het nu met zijn strakke en opgezette hals? Op het filmpje oogt die nog steeds gevaarlijk gezwollen.

Persoonlijk blijf ik benieuwd naar röntgenfoto's van de hoeven, maar ik begrijp dat die er niet gaan komen.

Hij heeft gewoon een hele zware hals :+ Net als z'n vader en voor zover ik weet de meeste van z'n broers en zussen. Je bent bij deze uitgenodigd om aan z'n hals te komen voelen. Het strakke en harde zat bij hem in de borst. Het was er niet altijd, maar als het er was zat het daar. Dan mocht ik er ook niet aan komen. Gelukkig is zijn borst de laatste weken mooi zacht, althans aan de buitenkant.

bigone schreef:
Mooi dat ik en anderen er blijkbaar naast zaten. Ik denk wanneer je in je vorige topic op dezelfde wijze had geschreven dat de reacties anders waren geweest. Daar kwam je imo over als iemand die geen enkel vertrouwen in reguliere artsen had en het zelf wel beter wist. Vandaar de reacties om het dier een aantal dagen op pijnstilling te zetten. Maar fijn dat het beter gaat en of dat nu door de middelen of gewoon de tijd die er overheen is gegaan komt is de vraag.

Dank je wel voor je reactie! Mijn ervaring is dat wat ik ook schreef in het vorige topic toch wel verdraaid werd en door sommige mensen werd dat dan nog wat opgestookt. Jammer. Maar dat had ik je geloof ik al uitgelegd :)

Eliine schreef:
En stel dat er een terugval komt wat ga je dit paard dan geven om het comfortabeler dan vorige keer te houden? Even los van het feit of de huidige diagnose de juiste blijkt te zijn

De bedoeling is dat er geen terugvallen meer gaan komen. De Symphytum is langere tijd te gebruiken, we zijn pas bij potentie 3. Elke potentie kun je een keer of 50 gebruiken. Met extern gebruik van smeerwortel heb ik geen ervaring. Vos krijgt een middel wat op energetisch niveau werkt.

Juut schreef:
Dat je Vos niet oplaadt voor foto's in zo'n conditie snap ik, zou ik ook niet gedaan hebben. Maar er zijn tegenwoordig genoeg klinieken en zelfs dierenartsen die rontgen en echo aan huis kunnen maken. Is dat een overweging geweest, of ging het toen al weer wat beter? Wat was de reden geen bute in te zetten?

Is halsartrose eigenlijk gediagnosticeerd met foto op alleen op symptomen?
(vragen even puur uit nieuwsgierigheid ;) )

Toen de behandeling eenmaal aansloeg waren foto's geen overweging meer. De constatering artrose was op basis van de symptomen. Ik heb lang gedacht dat 't in zijn schouders zou zitten en dat schijnt een lastig gebied te zijn om op de foto te zetten. Sinds het voorjaar weet ik dat het probleem in de hals zit. Als je eenmaal weet dat zijn reacties nogal klassiek zijn voor halsproblemen is het natuurlijk makkelijk praten. Hij kan, wanneer je een voorbeen optilt, het been niet naar buiten draaien. Met bekappen moet hij dus ook uit de hand worden bekapt. Dat blijkt typisch te zijn voor paarden met halsproblemen. Hadden mijn bekapper en ik dat maar eerder geweten! Mijn bekapper heeft echt engelengeduld gehad met 'm altijd, een tijd geleden heb ik hem gevraagd of hij in zijn klantenbestand paarden heeft die de zelfde reactie geven (wat niet zo was). Stél nou dat hij er wel eens een klant met zo'n paard bij krijgt. Dan kan hij die mensen misschien in de goede richting helpen, nu hij het weet.

Kadankovitch schreef:
Prachtig, op kosten van het leed van een dier, experimenteren. Bravo, mijn complimenten.

Dank je wel +:)+ Ik hoop dat je blijft volgen.

Tot later. Ik ga m'n dieren verzorgen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 20:28

Horseware schreef:
Ik heb alles gelezen maar als ik het goed begrijp is er dus nog steeds geen diagnose gesteld (behalve hoefbevangenheid door de dierenarts) en is ataxie tgv zenuwbeknelling tgv halsartrose een door jou zelf bedacht iets wat nooit bevestigd is op een kliniek dmv foto’s/echo oid?

Dat is wat de osteopaat dacht. Er zijn geen foto's gemaakt en die gaan er ook niet komen. Overigens meldde de veearts wel dat bij artrose ataxie een voorkomend probleem is.

Kijk, ik weet niet alles. Net zomin als een veearts. Maar wat ik weet zet ik in om mijn paard te helpen. Dat is wat ik wil delen en updaten. En als mensen het interessant vinden kunnen ze volgen :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 09:02

Hallo allemaal,

Wat veel reacties. En ik snap best dat jullie kritisch zijn. Per slot van rekening zien jullie iets wat opgelost moet worden en degene die dat aan het doen is doet dingen die je misschien niet begrijpt. Daarom wil ik graag wat meer vertellen over Vos. De achtergrondinformatie zeg maar.

Vos had altijd al "iets" in de voorhand. Knakken in de hals wanneer hij die ver buigt. Soms wat struikelig. En bij tijd en wijle werden de spieren bij de borst heel hard. Natuurlijk heb ik jarenlang allerlei mensen er bij gehad. Van veeartsen tot chiropractors tot osteopaten, van alles. De symptomen konden wel soms tijdelijk verlicht worden maar niemand wist nou precies wat het was. En soms waren de problemen "vanzelf" een tijd weg, om dan later weer de kop op te steken. Er was weinig verband met omstandigheden als weer, activiteiten enz. hoewel hij wel in de winter wat strammer was. Het hele harde in zijn borst was af en aan het hele jaar door. Vooral met bekappen had hij daar last van. Hij heeft er moeite mee als je zijn voorbeen vasthoudt en beweegt. Voorbeen hoog naar voren optillen vindt hij soms ook lastig. De afgelopen weken zag je ook dat dat een groter probleem was geworden. Wanneer hij lag en wilde opstaan zag je dat het naar voren strekken van het been de meeste moeite kostte. Ik heb aan mijn bekapper gevraagd of hij in zijn bestand paarden heeft met vergelijkbare symptomen. Die heeft hij niet. Er zijn mensen bij geweest die het op zijn bouw gooiden, er zijn mensen geweest die me vertelden dat het "geknak" in de hals vocht was wat bewoog. Wie moet je uiteindelijk nog geloven, en wat moet je doen als je niemand vindt die je duidelijk kan vertellen hoe je het probleem kan oplossen?

Dus wat ik heb gedaan, en dat is denk ik wat iedereen zou doen, is de manier kiezen die bij andere problemen de beste oplossingen heeft geboden. Zowel Vos' leverproblemen in het verleden als de kolieken van mijn merrie (en die van mijzelf :Y) ) zijn in het verleden effectief en kundig opgelost door goed geschoolde klassiek homeopaten die werken met een ziekteclassificatie. En ja, helaas voor sommigen hier werkt dat op een wat andere manier dan bij een veearts. Prima als mensen vinden dat hun paard baat heeft bij symptoombestrijding of bij afwachten. Een kennis van mij heeft momenteel een kreupel paard staan. Veearts weet niet wat het is en heeft twee weken rust voorgeschreven. Dus nu gebeurt daar twee weken niks en na die tijd gaan ze kijken of de veearts het dan wel weet. Ik doe dat anders.

Dat mijn paard een systeembreed probleem heeft lijkt me duidelijk. Er zijn verschillende symptomen die af en aan de kop opsteken, al dan niet tegelijkertijd. Mogelijk hebben die hun oorzaak in de zelfde onbalans. De afgelopen weken zijn zowel het pijnlijke in de hals/borst als de pijnlijke ogen als nog een paar andere symptomen verminderd of verdwenen. Neem me vooral niet kwalijk dat ik blijf doen wat ik doe :)

Vos heeft in het verleden ook al Symphytym gehad. Dat was toen hij een blessure had aan een hoefbandje. Het middel kreeg hij toen voor die blessure, maar achteraf gezien liep hij in die periode een stuk soepeler en voelde zachter aan. Ik heb toen zitten denken welke middelen hij destijds gekregen had en was al in overleg om te kijken welke middelen hem structureel zouden kunnen helpen. En nu met zo'n plotselinge dramatische verslechtering is dat versneld. Hij krijgt een middel waar hij mee aan het genezen is. De afgelopen week heb ik dat middel ook voor mijzelf gebruikt, aangezien ik afgelopen week zelf ook het flink in mijn nek had :Y) En réken maar of je verschil voelt. Nee, de pijn wordt niet acuut minder. Maar is nu wel met drie dagen weg ipv met tien, zoals bij andere aanvallen steeds het geval was. Natuurlijk is het afhankelijk van de hevigheid van de symptomen hoe snel je verlichting voelt. Mijn eigen ervaring daarmee is met koliek en carbo-v. Carbo-v is een middel wat goed werkt bij onder andere koliek. Als je een heftige darmbloeding krijgt heb je het vaker nodig en duurt het wat langer voordat de pijn minder hevig wordt dan bij een gewoon koliekje. Maar werken doet het zeker, en gelukkig maar.

In de herfst/winter/vroege voorjaar krijgt mijn merrie de carbo-v zo goed als dagelijks. Niet alleen omdat ze gevoelig is voor koliek maar ook omdat het een heel fijn middel is voor oudere paarden. Sinds ze het krijgt zit ze 's winters beter in haar vlees en heeft ze meer energie. Daarmee zeg ik niet dat een veearts dat ook niet voor elkaar kan krijgen. Maar als het op deze manier lukt blijf ik het zo doen. Als mensen er interesse in hebben kan ik tegen de tijd dat het herfst wordt ook over haar hier dingen melden maar eigenlijk is het niet zo interessant. Ze doet het er gewoon goed op en wat je dan te zien zal krijgen is een blije pony :')

elbony schreef:
fijn dat het beter gaat met je paard. Gezien het probleemgebied borst, keek ik nog een paar keer naar het filmpje om te zien of de deken daar niet erg in de weg zit. Ik weet niet, het zal misschien het best haalbare zijn, maar ik heb bij mijn schoftloze paarden met brede boeg ook hoofdbrekens gehad over dat gebied.

Ja, grappig dat je 't zegt :D Over het algemeen moet ik Vos z'n dekens aan de voorkant verbouwen zodat ze laag genoeg zijn voor zijn hals. Dat is met deze ook. Hij kan nu bij de grond zonder zichzelf te kelen. Zonder deken loopt hij het zelfde als met, ik denk daarom dat 't weinig verschil maakt?
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-08-18 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 09:14

simongek schreef:
Dat doe ik niet. Ik ben gewn da. Ik zeg alleen dat je geen diagnose kan stellen zonder gedegen onderzoek en dat wordt wel gedaan door ts.

Ho. Toen Vos ineens deze heftige symptomen kreeg heb ik contact opgenomen met een osteopaat en die opperde ataxie. Dat vond ik raar omdat het in de voorhand zat. Maar zij legde me uit dat dat wel degelijk kan zo. Omdat hij al langere tijd wat klachtjes in de voorhand had zijn we er in eerste instantie van uitgegaan dat het zoiets moest zijn.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Fenders, MyWishMax, nadcha, Phonix, Vecar en 27 bezoekers