Wat nu? Welke weg is de juiste? Oude pony..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Wat nu? Welke weg is de juiste? Oude pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 22:36

Tot een maand terug was B zo fit als wat. Ging mee op buitenritten van 20 km lang. Met heuvels en her en der galop. Zij hield het beter vol dan haar 17 jaar jongere metgezel. Een stevige haflinger van 11.
Ze was niet zo vlug als haflief maar liep wel van begin tot eind in 1 tempo. Waar haf halfweg moe werd.

Toen een maand terug heeft ze zich verstapt. Dat uitte zich in een sik kreupel been. Rechtsvoor. Dikkere pees.
Na een week was dit over!
Toen was linksachter haar pees wat vol. Toen een dag slank. Toen een dag vol. Toen bleef het slank.
Toen rechtsachter 2 dagen een dikkere pees.

Nu alweer 2 weken 4 slanke benen. Niks warm niks geks.

Sinds een weekje loopt ze echter stram. Vanuit haar achterhand. Iets kortere pasjes. Met draaien wilt ze niet zo vlot.

Als we gaan wandelen (gaat sinds een maand niet meer onder het zadel!). Dan loopt ze zuiver. Rechtuit loopt ze op normaal tempo!

Na overleg met veearts beslotem om haar een week op Novacam te zetten. Ik wilde weten of ze pijn heeft of enkel stijfjes is. Bij enkel stijf was de gedachte meer bewegen/langzaam aan proberen op te pakken. Daar dat altijd goed ging.

Echter is ze op de novacam dus "normaal"..

Maar nu? Wat doe je dan?

Pony toont geen pijn. Wel stijf/ongemak. Rechtuit niks aan te zien. Draf doet ze zowieso niet graag, maar ook dan kort in achterhand maar gelijks kwa passen. Niet links of rechts een kortere pas.

Pony gaat ook zonder novacam graag mee wandelen. (Doen we nu een maand elke avond een kwartiertje. Totaal halfuur van huis, halfweg mag ze de berm leegeten langs t ruiterpad).

Er is morgen weer overleg met veearts. Maar veearts en ik zitten niet op 1 lijn.. veearts praat over zwaardere pijnstillers ipv in oplossingen..
Zij noemt het ouderdom/slijtage.

Maar ik weet het niet.. Het zit me niet lekker.. Tot een maand terug liep ze zooo goed..

Kunnen jullie alsjeblieft meedenken?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-07-18 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast op verzoek van plaatser


Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 23:40

Ik wil alles doen om haar beter te krijgen :)

Wat me ineens te binnen schiet.. Hoefbevangen.. Kan dat het zijn? Ze krijgen sinds een week, sinds ze stram loopt, ander, rijker!, hooi?

Kan dat in enkel de achterhand tonen? En kan dat wegtrekken bij stappen?

Ze is ooit 10 jaar terug bevangen geweest. En toonde toen echt het achterwaarts hangen. Niet willen stappen.

Nu is het echt enkel de achterhand.

Ik wil alles doen om haar beter te krijgen :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-07-18 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Wat nu? Welke weg is de juiste? Oude pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 23:57

Ouderdom staat me zo tegen.. Ze was tot een maand geleden zoooo fit!
Dat kan toch niet zo ineens over zijn?

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Wat nu? Welke weg is de juiste? Oude pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 00:09

Is het wijs haar ook van het gras af te halen?

Hooi ga ik direct achterheen!

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Wat nu? Welke weg is de juiste? Oude pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 07:38

Zojuist via google info aan het zoeken. En kwam dit filmpje tegen;

https://youtu.be/w_jZptTBKaE

Dat stappen, dat korte stramme van achter is EXACT hoe mijn meisje nu loopt!

Ik snap niet dat mijn veearts dit niet als spierbevangen heeft gezien?

Ik geloofde gewoonweg niet dat het puur slijtage is. Gezien het zo abrupt op kwam zetten.

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 17:43

Ik weet eigenlijk voor 100% zeker dat ze spierbevangen is.

Tot een anderhalveweek terug was ze een beetje "kreupel" linksachter. Dik been. Maar gewoon normaal verder. Liep normaal. Draaide normaal. Normaal tempo. Veel loopzin.

Toen ineens een zwabber achterhand. Korte pasjes achter.

Ik zit me in te lezen over spierbevangen. Komt door meerdere dingen wat ik begrijp. Met name:

Abrupte overgang van werk naar rust.
Te rijk voer.
Kou.

Nu ben ik precies rond de tijd dat ze zo zwabberig werd voor t eerst weer met der gaan draven. Toen was ze net kreupel af. Madam wou knoerthard en heb der ff laten rennen aan de hand.
Terugweg hebben we onder de sproeier gestaan. Beide zeiknat en t water was extreem koud.
En precies rond die dag kregen we kuil ipv hooi.


T kan gewoonweg niet anders dan dat ze bevangen is.

Ik heb me ingelezen. Wat de behandeling is. Ze zeggen rust, arm eten, en pijnstilling.

Pijnstilling krijgt ze al. Ga der straks op een eigen weitje zetten. (De andere hagen haar nogal eens weg. Dan draaft ze. En dat schijnt nu slecht te zijn). En ga der terug zetten in voer.

Ook komt morgenmiddag de veearts bloedtrekken. Deze beaamde mijn verhaal wel. Zij dacht wel aan hoefbevangen ipv spierbevangen. Maar dat herken ik er zelf helemaal niet in, en deze arts heeft haar nog niet gezien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Floemii, Homerup en 106 bezoekers