[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:39

Zou het kunnen dat de darmen er zodanig aan wennen dat het niks meer doet als je het langer geeft?

Ik blijf het voorlopig wel geven want ze doen het er allebei wel goed op, (als het tenminste daardoor komt ;) ), op het merk dat ik nu heb staat 50 gr. p/d, zou dus vrij veel zijn voor biergist?

De horsemix ga ik ook eens bekijken, lijkt ook een goed supplement, en hennep lees ik de laatste tijd nogal vaak over, misschien ook een idee voor de jeuk.

Bedankt voor jullie info!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:52

Baal een beetje,appie heeft steeds korstjes rondom zijn voorpluk zitten.
en ik weet nou echt niet meer wat ik daar nog aan kan doen.
Kap kan niet/wil ik niet.
halster met sliertjes heeft hij om.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:19

Ellepel, sinds ik Helmosan smeer heb ik geen kapot hoofd meer.

Had vorig jaar, zelf met kap, kapotte oren, kapotte toef en vlekken in het gezicht.
Dit jaar helemaal heel en alleen rond de neus (waar geen kap zit) een paar vlekjes.

Nu is dit op olie basis, dus dan zou ik wel adviseren om dit in de avond te smeren en niet in de ochtend ivm de zon. Ik smeer nog maar 2x per week, na een opstart van bijna dagelijks, en hier gaat het super goed!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:47


Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:59

MysticDawn schreef:
Hoi, mijn paard heeft ook eczeem en heeft een hoofdkap nodig. Maar het kapje dat we eerst hadden (https://www.agradi.nl/premiere-eczeemhoofdkap-grijs.htm) heeft nu een maat dat helemaal niet meer op mijn paard past, terwijl dat eerst wel was. Een ander kapje is ook mogelijk, maar ze vindt zo'n gaas weer niet fijn. Welke kap lijkt op die we eerst hadden maar heeft wel een goede pasform? Weten jullie iets?

Heeft iemand misschien een tip? :)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:09


Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:49

Daphara schreef:
Ik heb hele goede ervaring met de skincalmin producten van Feral Horsecare.

https://www.feralhorsecare.com/nl/skinc ... 00-ml.html

De lotion vind ze echt heerlijk om in haar manenkam gemasseerd te krijgen en het schuren is daarmee helemaal over.


Ik ook. Paard staat zonder deken door dagelijks lotion smeren en ik was haar nu ongeveer 1 keer per week met de skin calmin shampoo. Daarnaast krijgt ze normale porties ruwvoer en de Active+ muesli van Vitalbix (Feral Horsecare) met wat kleefkruid er doorheen. De muesli bevat weinig zetmeel en suikers. Dus inwendige en uitwendige aanpak.
Verder staat ze tijdens zonsopgang en -ondergang binnen. Dat scheelt ook.

Ik merk dat als ik 's avonds in de buitenbak heb gereden en ze dan door muggen gestoken wordt (of dat idee ook maar heeft), daarna wel wat jeukerig is. Dan smeer ik de lotion en geef haar ter afleiding wat eten zodat ze geen neiging heeft om te schuren. Na een paar minuten heeft ze al geen jeuk meer. Dus heb het idee dat de lotion ook wel goed acuut z'n werk doet.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:33

Dus best wel verschillende merken he.
Is toch uitproberen wat werkt, :j

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:51

Ja is idd kwestie van uitproberen. En ook niet half werk doen. Beste is inwendig en uitwendig aanpakken en dat ook vrij consequent uitvoeren. Maar denk dat de meesten hier dat ook wel doen.
Heb nu dus vooral de producten (voer, lotion en shampoo) van Feral Horse Care in gebruik. En dan kan ze gewoon zonder vliegendeken staan.
Moet ook zeggen dat de mijne geen hele heftige schuurder is, maar ze wordt wel lijp van mugjes en krijgt ook wel degelijk jeuk als ze flink gestoken wordt. Ik moet haar niet 's avonds op de ergste uren buiten zetten want dan is ze zeer onrustig in de wei en komt ze bij de draad zowat smeken om naar binnen te gaan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:04

Ansie schreef:
Ja is idd kwestie van uitproberen. En ook niet half werk doen. Beste is inwendig en uitwendig aanpakken en dat ook vrij consequent uitvoeren. Maar denk dat de meesten hier dat ook wel doen.
Heb nu dus vooral de producten (voer, lotion en shampoo) van Feral Horse Care in gebruik. En dan kan ze gewoon zonder vliegendeken staan.
Moet ook zeggen dat de mijne geen hele heftige schuurder is, maar ze wordt wel lijp van mugjes en krijgt ook wel degelijk jeuk als ze flink gestoken wordt. Ik moet haar niet 's avonds op de ergste uren buiten zetten want dan is ze zeer onrustig in de wei en komt ze bij de draad zowat smeken om naar binnen te gaan.


Jij dus ook zulke goede ervaring met Feral horse care producten, hier ook, die van mij heeft geen zomer exceem, en dat wil ik graag zo houden, met Feral inderdaad bijna geen jeuk meer.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:14

Voor mijn andere pony (de ‘niet-eczemer’) ook maar een eczeemdeken besteld... ze had opeens haar borst vol met mega bulten, ondanks een vliegendeken, en heeft haar koppie flink stuk geschuurd. Vanochtend gecheckt op luizen en lekker gewassen, luizen niet kunnen ontdekken dus dan maar een eczeemdeken op. Zit qua pasvorm zowiezo beter. Meer mensen last van niet-eczemers die zich opeens helemaal stuk schuren?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:13

Mijn andere fjord had gister ook geschuurd. Vandaag vliegendeken op gedaan en niet meer gezien.

Het is ook echt zo warm, broeierig en zit hier vol met vliegen en mugjes. Bah.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:35

Hoi Allemaal

Wat de heropstart van mijn paardenleven zou moeten geweest zijn zonder problemen blijkt al tegen te zitten. Ik heb een doodbrave shetlandermerrie gekocht met een hart van Goud. Ik had ze gekocht met de illusie dat ze "gewoon" schurft had gehad en dat het onder controle zou zijn, zo blijkt de vorige eigenaar te vertellen. Daar ze verder een volle staart en manen had (grootste deel slechts beetje geschuurd) geloofde ik erin.

Eens thuis bleek een dag later haar hele nek open geschuurd te zijn en begonnen de plekken op de neus en voorhoofd. Ik heb een weide kunnen bemachtigen maar deze staat IN het bos (open veld weliswaar) maar nu las ik dat excemers hier niet tegen kunnen.

Ik heb gelijk lotion gehaald tegen de jeuk en een eczeem deken maar ik merk dat ze nog wat door haar deken heen schuurt .

Nu zag ik gisteren ook dat ze plekken krijgt op der neus van het halster en onder de achterbenen van de been riemen...

Wat kan ik hiertegen doen?

Ik heb nu haar halster uitgelaten maar ik merk dat het deken dan naar achter schuift op haar hals door het grazen en ik kan de riem rond de hals niet nog vaster trekken.
Bovendien heb ik al 2maten groter dan ze zou moeten hebben omdat ze een dikke shet is van 115cm
en ze heeft maat 145 onderlengte aan.

Ik heb géén mogelijkheid haar op een andere plek te stallen, moest ik zien dat ze er erg onder lijdt dan wil ik haar verkopen aan de kust of...

maar wil natuurlijk eerst van alles proberen (mits betaalbaar en paardvriendelijk)
ik lees zelfs van thc of tbc druppels? wat me loesj lijkt en ook finecto+ maar met veel verschillende reacties...

ik geef haar al eczeemvoer ( fiberforce x novamix) en hier krijgt ze letterlijk 2 handjes van per dag + lookpoeder + equilic van cavalor voor te ontgiften en ik ga zorgen voor strook begrazing .
En ik spuit haar in met botux wat effectief zou zijn tegen knutten maar merk dat de dazen er weinig van aantrekken al denk ik niet dat dazen haar het eczeem kunnen bevorderen enkel de knutten?

tips???


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:15

Ja moeilijk he.
Die plekken van de been riemen,dan moet je ze iets langer maken of kruislings doen.
Verder zie ik op de onderste foto wel veel lang gras staan, en misschien moet je de weidegang wat proberen te beperken.
Dus op dieet denk ik als je al noemt dat ze te dik is.
Veel bewegen ook.
veel dieren krijgen ook jeuk van suikers in het gras of teveel gras hoor.
Dus wat je al zegt strookbegrazing, ze mag wel wat afvallen :j

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:36

Voor de schuurplekken van de beenriemen: ik doe rond de riemen dan een mouw van een oude trui ofzo, werkt goed hier.

Voor de jeuk gebruik ik een mengsel van listerine met water (1/1) of Sectolin sweet-itch. Maar dat verschilt per paard een beetje wat werkt. Veel mensen gebruiken hier ook derfen

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:13

Ik heb hier teugelbontjes om de beenriemen zitten. Dabo design kan deze evt van fleece op maat maken. Daarnaast heb ik nog lamswollen van ooteman. Hier schuurde ze namelijk ook.

Tegen de jeuk gebruik ik afwisselend listerine/water en fibra crème.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:52


MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:21

bedankt voor de reacties!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:14

Heeft er iemand een eczeemdeken voor een paard met flinke borst?
Een stalgenoot heeft vandaag de Rambo Sweet itch in gewone dekenmaat gepast, past eigenlijk overal behalve bij de borst. Daar trok de deken enorm van de schoft naar borst toe. Maar groter bestellen is ze bang dat de deken overal veel te wijd is.
Iemand tips voor een vergelijkbare deken die beter past bij wat bredere borsten?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:26

@Tinkertak: Jammer dat ze gelijk al zo jeukt, maar het gras bevat nu meer fructaan dan in het voorjaar(!) en dat is funest voor die sobere paardjes. (zie grasmonitor van agrifirm) Ze kunnen daar echt niet tegen. Maar er is wel wat aan te doen om de overlast te verminderen. Niet meer op het gras zetten maar op een kaal stuk met gewoon goed hooi (geen voordroog) in een slowfeeder. De allergie wordt deels versterkt door een slechte darmflora, dus ook die moet sterker worden. Ze moet afvallen dus veel mee wandelen, fietsen e.d. Bewegen is ook niet kunnen eten, dus dubbel winst. Verder niets bijgeven behalve een handje Vitalbix, Fibra of een andere vitamine/mineralenbrok. Kokosolie ontsmet, is antibacterieel en verzacht. Dagelijks insmeren helpt ook de huid rustig te krijgen (en er zijn nog wel wat andere middeltjes). Je kunt ook een handvol hennepzaad bij de brok geven, gewoon van de dierenwinkel. En dan hopen dat de jeuk met de tijd afneemt. Het kost wel een tijdje, maar bij zo'n lief dier is het wel de moeite waard.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:29

Bedankt floortz voor je reactie ik heb ze vandaag op strookbegrazing gezet.

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:35

TinkerTak schreef:
Bedankt floortz voor je reactie ik heb ze vandaag op strookbegrazing gezet.


Wat ook helpt is gluco balance erbij geven.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:01

is het beter voor een zomereczeempony voor de manen in een brosje te knippen (fjorden stijl) of gewoon te laten?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:04

Ik laat de manen van mijn fjord juist groeien omdat het niet lekker onder de deken past.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:35

De hele tijd gaat het al goed met mijn pony
Hij heeft altijd nog zonder deken gestaan maar nu gaan ze s nachts naar buiten ipv overdag
Wel met deken nu maar gelijk zijn navel opgeschuurd
Wat kan ik daar het beste smeren
Paar jaar terug had ik derfen maar als ik dat google is de verpakking anders
Klopt dat ik had toen bruin erg stinkend spul