Plekjes op de benen, wie weet raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 13:37

Hallo,

Ik hoop dat het hier iemand misschien bekend voorkomt.
We hebben een 8 jarige PRE overgenomen als projectje, helemaal gezond, glanst momenteel als een spiegel, maar heeft allemaal plekjes op zijn benen.
Vorige zomer had hij het ook, toenmalige eigenaar zorgde niet goed voor hem en heeft er ook geen dierenarts bij gehaald. Plekjes breidden toen steeds meer uit naar zelfs borst/hals. Deze winter is het weggegaan en nu rond eind mei kwam begon het ineens weer. Het begon met 1 been maar breidde langzaam weer uit naar alle andere benen en nu weer steeds verder omhoog. Het start als kleine pussige korstjes, als die korstjes eraf gaan worden het kale plekjes die heel langzaam iets groter worden. Paard heeft er niet megaveel jeuk aan, maar wel iets.
In het begin gelijk de dierenarts laten kijken en die zei met betadine wassen een paar keer. Dit hebben we gedaan maar hielp niet. Daarna ben ik overgegaan op mokzalf. Leek iets te helpen, maar ook niet veel. Daarna is de DA weer geweest en adviseerde een antibioticakuur (tmps), dit gaf geen verbetering. Daarna heeft de DA een schrap genomen en daar bleek een bacterie op te vinden die idd niet op tmps reageerde maar wel op doxycycline. Dus toen zijn we gestart met 10 dagen doxy. Nu zijn we aan het einde van de tien dagen en helaas weer bijna geen reactie. Ik vrees dus dat er ook nog wat anders is behalve een bacterie, want dan had het nu toch wel al beter moeten zijn.
Is er iemand die dit herkent en weet wat het kan zijn?


Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:41

Vraag even na welke bacterie het is?

Wat voer je allemaal en hoe word het paard gehouden?

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:44

Is dit niet een schimmel?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 16:56

ellepel schreef:
Vraag even na welke bacterie het is?

Wat voer je allemaal en hoe word het paard gehouden?


Paard krijgt voordroog en ongeveer 500 gram basisbrok en een vitaminebrokje

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:16

Heb je al eens geprobeerd hooi te voeren in plaats van voordroog?
Loopt het dier overdag gewoon buiten?

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:17

Lijkt op korstjes agv mijteninfectie. Stampt het paard? Het rijmt met het laag beginnen en hoger opkruipen en de Jeuk. mijten kunnen geidentificeerd worden door een afkrabsel onder de microscoop te bekijken. Hoe kom je er vanaf: wassen in wekelijkse herhaling met byemite (hele paard en handschoenen aan!) gedurende 3 weken. Verkrijgbaar bij DA. Verder finecto + horse in het voer ( boerenbond)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:22

Bij mijn paard bleek het een stafylokkoken infectie te zijn, DA nam een kweek af en kwam zo aan het resultaat. Heb een tijdje zijn benen moeten wassen met een soort zeep, ging snel weer over.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:32

Onze pony heeft dit ook! Alleen oo haar onderbenen trouwens. Ik weet ook nog steeds niet wat het exact is ‍♀️

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:49

Ziet er uit als beenschurft. Wij hebben het een paar jaar terug gehad op stal, maar toen alleen op de onderbenen. Jeukte ook toen, paarden stonden toen af en toe te stampen.
Toen opgelost door meerdere keren benen wassen met hondenshampoo waar permethrin in zit.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:23

Vreemd hoor, maar gezien de verschijnselen lijkt het op een vorm van regenrot, en dat is inderdaad bacterieel. Lastig dat de standaard behandeling dan niet aanslaat; het is dus een resistente bacterie of eentje die gewoon niets doet voor die bacterie. Dat is dan aan de DA om verder uit te zoeken. Je zou kunnen wassen met hibiscrub, en als dat onvoldoende uithaalt ook nog met bovengenoemde shampoo (beaphar knock down) maar dat is dan tegen evt. mijten. De huid is wel aangedaan, dus mijten kunnen makkelijker toeslaan. De plekjes kun je tussendoor ook nog behandelen met groene klei.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 18:47

Ik heb het vandaag ook behandeld met neocidol (tegen mijten), het jeukt niet echt, staat ook niet te stampen oid, maar je weet maar nooit. Onder de microscoop was trouwens geen mijt te zien twee weken geleden

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 18:49

Quebelle schreef:
Bij mijn paard bleek het een stafylokkoken infectie te zijn, DA nam een kweek af en kwam zo aan het resultaat. Heb een tijdje zijn benen moeten wassen met een soort zeep, ging snel weer over.


Ja hier dacht ik ook aan. Weet je nog wat voor zeep het was?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:59

Ik lees dat teatrea olie en kokosboter ook kan werken. Heeft een milde werking maar mag langdurig gebruikt worden. (Teatrea niet op de slijmvliezen)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:03

Onze pony staat ook niet te stampen oid. Wij zijn al een tijdje geleden met haar op de kliniek geweest (een van die wondjes was toen helemaal uit de hand gelopen, waardoor ze zelfs kreupel lief) De dierenarts wist toen ook niet goed wat het exact was, maar dacht inderdaad aan iets van een bacteriële infectie. We hebben het toen behandeld met vetaderm en toen was het met 1,5 week weg. Nu laatst zag ik dus weer een paar van die wondjes op haar onderbenen? Heb er laatst ook een topic over geopend en toen dachten mensen dat het mss van teken kwam? Alleen teken heb ik nog nooit op haar gezien.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:40

SuperZodiaX schreef:
Ik heb het vandaag ook behandeld met neocidol (tegen mijten), het jeukt niet echt, staat ook niet te stampen oid, maar je weet maar nooit. Onder de microscoop was trouwens geen mijt te zien twee weken geleden

Ik dacht ook aan mijt. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing en knapt je paard op! Succes.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:39

SuperZodiaX schreef:
Quebelle schreef:
Bij mijn paard bleek het een stafylokkoken infectie te zijn, DA nam een kweek af en kwam zo aan het resultaat. Heb een tijdje zijn benen moeten wassen met een soort zeep, ging snel weer over.


Ja hier dacht ik ook aan. Weet je nog wat voor zeep het was?



Ik ook,kwam er eerder niet op,maar de bacterie zal ongetwijfelt stafylokokken zijn geweest.
Reden dat ik naar voer vroeg,omdat dit soort aandoeningen soms wel wat samenhangen met de interne afweer.
Kijk naar een supplement wat de darmen wat ondersteunt en de afweer wat verder omhoog brengt kan vaak wel helpen.
Naast het gericht aanpakken van de bacterie,dus wassen met speciale middelen.
Sebacil kun je eventueel ook nog roberen in overleg met je veearts

Doet me ergens wel denken aan de plekjes van regenschurft of die van ringworm :j
Je hebt zelf geen last van aparte plekjes op de huid?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:54

Kijk ook goed of de stal net is. Daar kan de bacterie namrlijk ook overleven. Om zeker te zijn je DA even een biopt laten nemen, de naam van het middel weet ik niet meer helaas.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 08:39

ellepel schreef:
SuperZodiaX schreef:

Ja hier dacht ik ook aan. Weet je nog wat voor zeep het was?



Ik ook,kwam er eerder niet op,maar de bacterie zal ongetwijfelt stafylokokken zijn geweest.
Reden dat ik naar voer vroeg,omdat dit soort aandoeningen soms wel wat samenhangen met de interne afweer.
Kijk naar een supplement wat de darmen wat ondersteunt en de afweer wat verder omhoog brengt kan vaak wel helpen.
Naast het gericht aanpakken van de bacterie,dus wassen met speciale middelen.
Sebacil kun je eventueel ook nog roberen in overleg met je veearts

Doet me ergens wel denken aan de plekjes van regenschurft of die van ringworm :j
Je hebt zelf geen last van aparte plekjes op de huid?


Nee zelf niks, mijn andere paarden ook niet. Las ergens wel dat stafylokokken lijken op plekjes van schimmel door de ronde vorm. Ook dat het meestal een secundaire infectie is, dus meestal samen met iets van mijten etc. Ik had vanmiddag neocidol gedaan (tegen mijten) en ga nu twee x daags smeren met vetaderm naast de antibiotica. Stafylokokken kunnen hardnekkig zijn las ik dus hopelijk slaat het hierop dan wel echt aan.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 08:42

Quebelle schreef:
Kijk ook goed of de stal net is. Daar kan de bacterie namrlijk ook overleven. Om zeker te zijn je DA even een biopt laten nemen, de naam van het middel weet ik niet meer helaas.


Biopt is dus al gedaan, kwam een bacterie uit. Ze hebben alleen niet gezegd welke bacterie, maar gok dus dat het stafylokokken is. Ik heb nog even naar de kliniek gemaild welke het precies is.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 09:36

Even een update. Vetaderm 2 x daags en wassen met betadine werkt niet voldoende. Bacterie blijkt streptococcen te zijn.
Nu 14 dagen op de prednison, foenegriek erbij en azijn door de slobber. Ontgiften, weerstand een boost geven. Plekjes lijken soms oers rustiger en dan soms vlamt het ineens weer heftig op en jeukt hij de plekjes open. Het warme weer en de vele vliegen werken ook niet mee :(
Nu sinds gister ook maar een laagje groene leem erop gedaan zodat de vliegen er iig niet bij kunnen komen. En als dat niet werkt (vanmorgen had hij er doorheen gejeukt en toch weer eea open) zat ik te denken aan stalbandages? Gewoon om even te voorkomen dat hij het steeds weer open jeukt?

Pfff.. ik word er echt moedeloos van. Zo sneu voor het beestje..

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:58

Als plekjes helen dan jeukt het,wat bij mijn dieren erg goed werkt is een beetje zinkzalf van zwitsal er op, of sudocreme.
Dat zorgt dat het,droog word,haalt ook de jeuk weg
Misschien zoiets proberen?
Persoonlijk zou ik ophouden met steeds wassen :o
Daar mee haal je de slechte,maar ook de goede bacterien weg.
Droog houden en wat zinkzalf zou mijn idee zijn

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 10:11

Om de bacterie te doden moest er 10 dagen gewassen worden met betadine. Daarna ben ik daar ook mee opgehouden. Sudocrem al geprobeerd in het begin, geeft te weinig bescherming en zo op alle plekjes smeren gaat er bijna een potje per dag op haha.. vandaar nu de groene leem. Om te beschermen en te zuiveren

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:43

Wat een vreemd iets zeg, het lijken wel een soort gaatjes?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 10:51

Kinke schreef:
Wat een vreemd iets zeg, het lijken wel een soort gaatjes?


Het zijn kleine rondjes met een korstje.. eerste korst is bij het ontstaan een beetje pussig en vallen daarbij de haren ook uit. Daarna blijft het plekje kaal met een dun rood korstje erop. Maar geneest van daaruit eigenlijk niet

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Plekjes op de benen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:55

aha, ik kon het niet goed zien, op de foto vind ik het op gaatjes lijken, vandaar