Gevoelige huid en veel wondjes in de zomer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xirisvx
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-07-18

Gevoelige huid en veel wondjes in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 22:48

Hoi!
Mijn paard heeft een hele gevoelige huid en heeft in de zomer nog wel eens last van wondjes, nu vind ik het deze zomer wel erg extreem. Zo heb ik het nog niet echt bij haar gezien. Ze heeft last van wondjes op de benen en onder het hoofdstel etc. Weet iemand iets wat helpt zodat ze wat minder snel wondjes krijgt?
Groetjes!


xirisvx
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 08:34

Elisa2 schreef:
Waar heeft ze de wondjes op haar benen van?

Onder het hoofdstel komt door de combi van warmte en zweet, het zout gaat dan de huid irriteren. Goed afsponzen na het rijden helpt, dat er geen oud zweet blijft zitten. Je zou kunnen proberen of het helpt als je er wat bont onderlegd.


De wondjes op haar benen komen niet van de peesbeschermers, daar ben ik wel achter. Ik heb gewoon steeds als ik haar uit de wei/stal haal zie ik met poetsen wel dat er een wondje bij is gekomen.


xirisvx
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 08:16

Elisa2 schreef:
Heeft ze ijzers? of loopt ze erg te ravotten met andere paarden in de wei? of heeft ze behang? (mijten/ mok)


Nee, ze heeft geen ijzers. Ik heb nog nooit van iemand gehoord of zelf gezien dat ze met andere paarden aan het donderjagen is, maar dat weten we natuurlijk niet zeker! ze heeft geen behang, het is een KWPN.

xirisvx
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 09:48

elbony schreef:
je zou je paard kunnen afsponzen met een biologische appelazijn oplossing. 4 à 5 dopjes (van de fles) in een bodempje water in een emmer (ter hoogte van de spons zo'n beetje). Sinds ik dit bij mijn paard met zijn zeer dunne vel/vacht doe, heeft hij veel minder last van jeuk en korstjes die veroorzaakt werden door insecten beten (van grasmijten/knutten/ dazen)i.c.m. een staf. bacterie die standaard in de aarde voorkomt en dus via het rollen op de huid van de paarden komt. Die bacterie kan niet tegen de biologische appelazijn. En daarnaast is zijn reactie op de beten minder heftig en waarschijnlijk wordt hij ook minder gebeten.


Bedankt voor de tip! :) kan je dit dagelijks gebruiken?

xirisvx
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 11:02

elbony schreef:
Ik gebruik het dagelijks, soms wel 2x. Het is een kwestie van kijken hoe (de vacht van) jouw paard er op reageert. Eerst even testen misschien.
Ik heb het ook een tijdje bij zijn eten in gedaan (2 dopjes), maar dat vond hij na een week niet lekker meer. Daar dus mee gestopt. Wel jammer, want inwendig kan de appelazijn heel veel goeds doen voor insectenafweer (vanwege de vitamine B1) en ook tegen de jeuk. Maar niet alle paarden reageren hetzelfde.
Kijk dus vooral hoe jouw paard het vindt, en je kunt het dus eventueel ook inwendig geven.


Heel erg bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andrea1978, Googlebot, Leukertje en 30 bezoekers