Tinker met CPL (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:23

Hier ook twee paarden met CPL, waarvan de belg echt flinke last heeft en de tinker totaal geen symptomen.
Dierenartsen weten hier helaas heel weinig vanaf. De enige DA die ik ken die zich er echt in heeft verdiept in de Biomentor in Valkenburg.

Kuil en voordroog is inderdaad echt niet geschikt voor CPL paarden. Ook teveel gras kan voor een flinke uitbraak zorgen. CPL moet je echt van binnenuit aanpakken. Verdwijnen zal het nooit, maar je kan het wel onder controle houden.
Ik heb ooit een blog artikel geschreven over CPL:
http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/
Is al wat ouder en ik moet de post eens wat aanvullen, maar de info die er staat klopt nog steeds.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:28

Qua voer zou ik gaan voor ruim voldoende grof hooi, liefst tweede of derde snede.. Daarnaast een vitaminebrok, bijvoorbeeld Marstall Force, daar mag best een klein handje suikerarme brok bij, maar niet meer dan dat. En verder is een liksteen erg belangrijk.
Op gras zetten is op zich goed, want beweging is belangrijk en in gras zitten belangrijke vitamines en mineralen, maar gebruik dan liefst wel een grasmasker, en een wei waarin het gras al zaad aan het maken is heeft de voorkeur. Te veel suikerrijk gras is erg slecht.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:57

Dat is inderdaad duidelijk CPL, maar wel nog in een mate waarin het paard er prima oud mee kan worden als je de voeding erop aanpast. De rimpels en knobbels zullen natuurlijk niet meer weg trekken, maar ik vind de benen er verder mooi slank uit zien.
Als de huid eenmaal goed is hersteld dan hoef je de sokken ook niet meer te scheren. Zeker in de winter heb je graag wat bescherming van de sokken tegen vocht en vuil.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:30

Dat zwarte benen erger zijn dan witte zou misschien kunnen komen doordat mijten van warmte houden, en zwarte benen warmer zijn? En dat vliegen ook door de warmte worden aangetrokken? Of dat warme benen sneller vocht opslaan? Ik gok maar wat hoor :Y)

Caily, ik denk inderdaad dat het overgrote deel van de tinkers CPL heeft, ook al heeft niet elke tinker een uitbraak.
CPL betekent simpelweg dat de lymfeklieren niet werken zoals ze zouden moeten werken, en afvalstoffen niet goed genoeg kunnen verwerken.
Als je die paarden gewoon van jongs af aan gezonde voeding en genoeg beweging geeft dan blijven die benen slank, maar toch kan zo'n paard slechte lymfeklieren hebben.
Die van mij is 18, heeft enkel een rimpel in zijn kootholtes.. Dat is ook CPL, want zodra hij suikerrijk voer krijgt dan vullen de benen zich met vocht en ontstekingen, maar dankzij een goed voerbeleid en mijtenbestrijding zal hij er nooit meer last van hebben dan die ene rimpel.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:27

Dat valt heel erg mee. Het lijkt op wat mijn tinker had 10 jaar geleden. Die had ook achter wat vocht in de benen, en ook de rimpels in de kootholte.
Als je de afvalstoffen en het vocht eruit krijgt dan trekken die rimpels waarschijnlijk zelfs weer deels of helemaal weg.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met kruidenthee om het vocht eruit te krijgen. Thee van brandnetel en kleefkruid werkt goed. Mokthee als chevadonyll werkt nog wat beter, maar is ook duurder.
Dat werkt vochtafdrijvend en bloedzuiverend en ondersteunt de lymfeklieren.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Poekkie, YandexBot en 24 bezoekers