Gewicht shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:22

Onze shet van 95cm is op de weegschaal geweest en woog 160kg bij een normale conditie.

Als dr tanden en of kiezen slecht zijn, moet je daar sowieso iets aan doen. Onze shet heeft geen snijtanden meer en er is vorig jaar nog 1 kies verwijdert. Kan nog steeds prima hooi en gras eten.



superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:53

Brood zou ik weglaten, want dat is geen paardenvoer.

Ik zou toch proberen veel hooi aan te bieden, want de darmen moeten ook wat aan het werk. Dan je speedibeet en grasbrok ernaast als vulling/voeding.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:37

Brood is echt niet goed voor ze. Dat het al jaren goed gaat, zegt helaas niet zoveel. Je ziet namelijk niet van binnen altijd hoe het gaat en weet ook niet altijd waar dingen door komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 02:15

Dat kan wel, maar het is echt heel slecht. Mensen weten het vaak niet, dus het is logisch dat het nog wordt gegeven, net als slecht voer, suikerklontjes etc. Ik gaf vroeger mn pony een stukje mars, dus tja....

Brood is niet alleen slecht en geen paardenvoer, maar als het zacht wordt ook nog eens gevaarlijk.

Het probleem is dat mensen die al jaren iets geven, of dat nou brood is, biks , suiker etc, dat ze niet snel daar zoeken bij problemen.

Wat azmay zegt ook, ontwormen aan de hand van mestonderzoek is gewoon vaak niet voldoende. Ik zou uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Zegt ook niet alles!! helaas, maar dan krijg je al een beeld. Organen kunnen ook slecht functioneren bijv.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:39

Weet je hoeveel kiezen los zitten? Anders zou ik die laten verwijderen door een goede paardentandarts/veearts met echt tanden ervaring/opleiding.

Wie weet doet het pijn en eet ze daarna weer beter. Beter geen kiezen dan pijn. Onze shet heeft geen snijtanden meer, dus dat is anders. Maar vorig jaar is er 1 rotte kies verwijdert. Zijn snijvlak was wel heel minimaal aan het worden, maar hij eet nog goed.
Met die EOTRH toen kreeg hij koliek symptomen en na het verwijderen van de tanden at hij direct goed. Maar dus wel kiezen nog.

Als je shet nog wat kiezen kan overhouden is het misschien een optie de rest te verwijderen. Krijg je wel gaten tussen de kiezen, maar als die ruim zijn, moet het eten dara toch wel weg kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:24

Als ze dan ook mag sederen en de kiezen echt al los zitten, zou ik verwijderen bespreken. Mits je dan nog wat kiezen overhoudt. Maar loszittende kiezen helpen niet echt bij goed kauwen en voldoende moeten eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:55

MirandaFuego schreef:
Tanden en kiezen kunnen ook verbeteren, als je het regelmatig laat verzorgen en geschikte voeding geeft.
Dus eruit halen is niet eerste keus, eerst kijken of het verbeterd envdat kost tijd.
Hooi is meestal lastig te eten en daarna te verteren, (lang)gras is wel goed en extra ruwvoer(vervanging) wat ze wel makkelijk kan eten. :j


Daarom vraag ik ook hoeveel kiezen zijn slecht? En hoe slecht? Als het een enkele is die echt rot is, gespleten etc, is verwijderen echt het beste en kan het heel veel eventuele pijn wegnemen. Onze shet heeft geen snijtanden en vorig jaar is een gespleten, rottende kies verwijdert.

TS heeft er al mensen bij gehad, stelt hier een vraag dus je denkt in allerlei oplossingen, want uiteindelijk is het beestje iets mager en als je de standaard dingen hebt uitgesloten samen met veearts en tandarts, moet je toch verder gaan kijken.

Er kan natuurlijk ook veel mis zijn, want vaak als kiezen al even heel slecht zijn, zijn de darmen ook vast niet in geweldige conditie door het gebrek aan goede en voldoende vezelrijke voeding.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:40

Als je net van alles hebt gedaan en je geeft ander voer en ze eet het, moet je het ook tijd geven om aan te komen.

Maar bloedonderzoek zou ik wel nu doen. Dat staat los van ppid. Het prikken zelf en de veearts kosten dan wel, maar het ppid onderzoek is in Sept gratis.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:08

Ja, voor PPID. Maar uitgebreid bloedonderzoek is wel echt nodig. Dat is ook een logische stap die je zet normaal gesproken. Als er bijv organen niet goed functioneren, kan het ook slecht zijn haar zoveel extra te eten te geven. Dan moet dat eerst aangepakt worden, mits nog mogelijk. Zelfde als ontstekingen ed.

Daarna zou ik toch eens kijken of je wat licht werk kan gaan doen. Maar dan moet wel alles goed en gezond zijn.

Toen onze merrie 20 was, was ze brood en brood mager. Haken op dr kiezen waar je U tegen zegt en het was een ellende van binnen. Ze ging 24/7 wei op en kreeg wel bietenpulp bij, maar bouwden we op. Ben toen wel snel begonnen met wandelen en daarna longeren. Ze is 25 en super, dus helemaal goed gekomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:34

Maar hoe gaat het nu met de hitte? Mensen denken snel; winter, moeten ze warmte vasthouden, goed eten etc. Maar de hitte is ook belastend.

@koper; wormen mix van agrobs? met esparcette? Onze shet heeft ook snel een bol buikje, ondanks geen vet. Heeft geen wormen in mestonderzoek en krijgt wel gewone ontwormingen, maar heb soms wel mn twijfels. Heb hem al vanaf jong, 18jr lang nu en weet vrijwel alles van hem.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 01:59

Het kan echt heel lastig zijn hoor. Ik heb zelf al meer dan 30jr eigen paarden, echt een goede veearts die fijn meedenkt, maar het blijft soms puzzelen en zoeken. OOk in zo een zoektocht van proberen moet je soms realistisch zijn of je een paardje dat niet oke is, wel kan laten staan wachten op meer duidelijke antwoorden.

Onze shet leek bijv koliek te hebben, maar bleek later pijn van de eotrh. Was ook geen echte koliek, maar leek er echt 100% op.

Koper, dank je wel. Had al even gezocht. Ik vergeet soms het wonder van internet; google. Interessant. Maak jij het nat met warm water of geef je het droog?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:18

Oke, Ik ga er eens over nadenken. Agrobs heeft echt te weinig verkoop punten, terwijl het zo gewenst is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 01:00

Koper schreef:
Ja, raar he? Wie weet hebben ze met RW wel een monopolie-ding afgesproken, weet je veel.

Mocht je willen weten of hij het lust mag je ook best een beetje komen halen als je eens in de buurt bent. Ik wil je best voor een paar dagen meegeven.


Het gekke is dat toen ik Equifyt verkocht, we ook Agrobs in het assortiment erbij kregen, dus via Belgie. Als dealer kun je er echt aan komen en er is vraag naar. Of dealers verdiepen zich niet in goed voer. De winstmarge is wel laag.

Op 1,5 uur vliegen van Parijs? Welke kant moet je dan opvliegen? Kan ik ook in Spanje terecht komen, hahaha


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers