Weidegang na hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 00:10

Beste bokkers,

Mijn pony heeft van het winter ernstige hoefbevangenheid gehad. Hij is er gelukkig weer helemaal bovenop, heeft speciaal beslag en mag weer opgebouwd worden met longeren/rijden etc.

Het gaat gelukkig heel goed met hem, hij staat 24/7 op de paddock met inloopstal. Zijn vriendje mag overdag wel op het weiland en savonds staan ze weer samen op de paddock.
Nu vraag ik mij af of ik mijn pony weer op het weiland kan zetten overdag. Het weiland is kort gemaaid en is op dit moment helemaal dor en droog. Ik heb nu een klein stukje afgezet, maar moet eerlijk zeggen dat ik het toch wel spannend vind.
Vandaag heeft hij wel even op het weiland gestaan, nadat ik het fructaangehalte had gecheckt en erg laag bleek te zijn.
Ook heb ik al een graasmasker gekocht voor hem, maar meneer krijgt het voor mekaar om die zo af te gooien:

Kortom, hoe doen jullie dat met een pony die hoefbevangen is geweest?
Zit er nog iets in het droge/dorre gras of valt dat reuze mee?
Ik heb een foto bijgevoegd zodat jullie kunnen zien hoe het stukje afgezette weiland er uit ziet. (Hopelijk doet de foto het)

Hoor graag jullie ervaringen.
Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:25

Geef je de pony nog een supplement om de suikers te reguleren?

Mijn pony is vorig jaar bevangen geweest en staat nu al een week zonder graasmasker op ongeveer hetzelfde type gras en dit gaat goed. Wel geef ik Gluco balance bij.

Ik zou zelf denken dat het kan, maar snap dat je het spannend vind.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:39

Ik ga met bovenstaande post mee.
Schrale weide en iets van gluco balance is denk ik een goeie oplossing. Wel zou ik bij zo'n weiland af en toe een zandkuur geven omdat het zo kort is en ze veel zand mee binnen kunnen krijgen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:17

De mijne heeft na de bevangenheid 2 seizoenen niet op de wei gestaan. Mijn ervaring is dat ze er veel meer vrede mee hebben als ze helemaal niet mogen dan wanneer ze af en toe een uurtje mogen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:33


Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:39

Ik ga mee met Blue flower.
Ik heb ook een merrie die 2 jaar geleden in de winter heel ernstig hoefbevangen werd.
Heeft echter altijd wel op het land gestaan ivm geen andere mogelijkheid en met verlatingsangst van de rest. Gelukkig is het altijd goed gegaan wel kreeg ze eerst hippo ex laminitus erbij echter dat is uit de handel gehaald. Nu krijgt ze dagelijks een schepje glucobalance erbij. Paard is happy, dan ben ik dat ook. Risico blijft altijd vrees.

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:39

Arabesk schreef:
Na bevangenheid minimaal een jaar NIET op het gras en zeker nu niet; door de droogte gaat het gras ook weer fructaan aanmaken. Ik heb hier een lijstje met alle adviezen voor HB


Ik denk dat het afhankelijk is van de staat van bevangenheid. Die van mij moest overigens na een week terug de groep in op de wei, die sloopte de paddock en kan niet op stal. Is gewoon goed gegaan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:40

Blue_flower schreef:
Arabesk schreef:
Na bevangenheid minimaal een jaar NIET op het gras en zeker nu niet; door de droogte gaat het gras ook weer fructaan aanmaken. Ik heb hier een lijstje met alle adviezen voor HB


Ik denk dat het afhankelijk is van de staat van bevangenheid. Die van mij moest overigens na een week terug de groep in op de wei, die sloopte de paddock en kan niet op stal. Is gewoon goed gegaan.


"Mijn pony heeft van het winter ernstige hoefbevangenheid gehad"

lijkt me geen strak plan

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:42

Wij hadden een pony die vaker winterbevangen was, in de zomer kon ze gewoon op het gras. Dat mis ik in het artikel van arabesk, een winterbevangen paard wordt echt veel slechter van koelen is onze ervaring.

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:18

Blue_flower schreef:
Geef je de pony nog een supplement om de suikers te reguleren?

Mijn pony is vorig jaar bevangen geweest en staat nu al een week zonder graasmasker op ongeveer hetzelfde type gras en dit gaat goed. Wel geef ik Gluco balance bij.

Ik zou zelf denken dat het kan, maar snap dat je het spannend vind.


Nee hij krijgt geen gluco balance.
Zijn voedingsschema ziet er als volgt uit:
‘S ochtends handje muesli (havens natural balance) met 2,5 schepje gedroogde brandnetel

‘S avonds krijgt hij zemelen met een handje muesli en een schepje magnesium.

Verder heeft hij onbeperkt hooi, twee soorten, 2e snede vorig jaar en gedorst hooi vorig jaar. Dit krijgt hij uit slowfeeders op verschillende plekken.

Is dat gluco balance een aanvulling op zijn voedingsschema? Ik ken het niet, maar ga er informatie over opzoeken. Dankjewel!

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:19

branka16 schreef:
Ik ga met bovenstaande post mee.
Schrale weide en iets van gluco balance is denk ik een goeie oplossing. Wel zou ik bij zo'n weiland af en toe een zandkuur geven omdat het zo kort is en ze veel zand mee binnen kunnen krijgen.


Dankjewel voor je reactie en tip over een zandkuur. Dat doen we gelukkig al met enige regelmaat

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:20

Polly schreef:
De mijne heeft na de bevangenheid 2 seizoenen niet op de wei gestaan. Mijn ervaring is dat ze er veel meer vrede mee hebben als ze helemaal niet mogen dan wanneer ze af en toe een uurtje mogen.


Dat zou betekenen dat de mijne in het najaar wel weer op het weiland kan. Heb je het dan opgebouwd? En hoe is dat verder gegaan?

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:25

Arabesk schreef:
Na bevangenheid minimaal een jaar NIET op het gras en zeker nu niet; door de droogte gaat het gras ook weer fructaan aanmaken. Ik heb hier een lijstje met alle adviezen voor HB


Dankjewel voor je reactie, ik heb de fructaan index in de gaten gehouden en geeft vrijwel constant laag gehalte aan. Ik kan hier dan niet op vertrouwen blijkt uit jouw reactie?
Zeker een interessante lijst. Gelukkig zijn we de acute fase voorbij.
Echter heeft hij nooit de symptomen laten zien van een hoefbevangen paard. Benen netjes onder het lijf en niet naar achteren leunend.
Wel was hij kort en werd hij steeds meer kreupel.
Hij is meerdere malen op de röntgen gezet en daaruit kwam inderdaad een kanteling van het hoefbeen naar voren.
Daarvanuit hebben we hem laten testen op ppid maar dat bleek hij niet te hebben. Uiteindelijk na vele onderzoeken en in overleg met de dierenartsen zijn we gekomen tot het voedingsschema wat hij nu krijgt, daar gaat het gelukkig goed mee.

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:27

Blacksmurf schreef:
Ik ga mee met Blue flower.
Ik heb ook een merrie die 2 jaar geleden in de winter heel ernstig hoefbevangen werd.
Heeft echter altijd wel op het land gestaan ivm geen andere mogelijkheid en met verlatingsangst van de rest. Gelukkig is het altijd goed gegaan wel kreeg ze eerst hippo ex laminitus erbij echter dat is uit de handel gehaald. Nu krijgt ze dagelijks een schepje glucobalance erbij. Paard is happy, dan ben ik dat ook. Risico blijft altijd vrees.


Fijn dat het met jouw paardje nu goed gaat, blijft volgens mij altijd spannend. Ook jij geeft gluco balance. Ik ga er eens informatie over lezen, erg bekend blijkbaar. Dankjewel!

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:28

Ipsilonka schreef:
Wij hadden een pony die vaker winterbevangen was, in de zomer kon ze gewoon op het gras. Dat mis ik in het artikel van arabesk, een winterbevangen paard wordt echt veel slechter van koelen is onze ervaring.


Ik was toch wel verbaasd dat die van ons juist in de winter bevangen werd. Schrale weide, veel beweging en noem maar op. Hier lees je inderdaad veel minder over dan de ‘standaard’ hoefbevangen paarden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:34

Esmiralda_ schreef:
Polly schreef:
De mijne heeft na de bevangenheid 2 seizoenen niet op de wei gestaan. Mijn ervaring is dat ze er veel meer vrede mee hebben als ze helemaal niet mogen dan wanneer ze af en toe een uurtje mogen.


Dat zou betekenen dat de mijne in het najaar wel weer op het weiland kan. Heb je het dan opgebouwd? En hoe is dat verder gegaan?


2 weideseizoenen, dus 2 jaar.

Pony is daarna 6jr goed geweest en werd toen weer bevangen en is ingeslapen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:04

Geen risico nemen. Eerst maar eens 1 jaar stabiel zien te houden en hoeven helemaal laten herstellen. Iedere aanpassing van voer en dus weidegang blijft een risico.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:09

Die van mij geef ik magnesium bij op aanraden van de dierenarts sinds hij vorig jaar zomer bevangen is geweest. Tot nu toe gaat het goed en heeft hij een mooie zachte manenkam. Ik had hem eerst ook met graasmasker op staan, maar het gras is nu zo kort dat hij dan echt niets kan eten, dus hij staat nu zonder.

Ik zou die Havens Natural Balance (bijna 40% suiker/zetmeel) trouwens vervangen door iets met minder suiker en zetmeel er in, bijvoorbeeld alleen een vitaminen/mineralen supplement.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:05

Als hij 's winters bevangen geweest is, wat is de oorzaak dan geweest?

Mijn pony is ook een paar keer (licht) hoefbevangen geweest. Dit jaar staat ze op de wei, die er uitziet als een soort gele savanne :+ En dat gaat goed. Maar lijkt me dat je vooral rekening moet houden met wat de bevangenheid veroorzaakt heeft voor het verdere management.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:15

Geef ook voldoende vitaminen en mineralen.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:15

Mijne heeft het ook gehad.
Ik begin altijd in maart met gluco balance tot oktober dan op 3/4 daarna op 1/4 dosis de winter door.
Staat gewoon op kort gras.

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:50

Bedankt voor alle reacties. Ik houdt hem gewoon op de paddock, wil geen risico lopen.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Weidegang na hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:23

Mijne gaat ook niet meer op de wei.
Blijft gewoon een gok omdat je nooit weet hoe hoog het fructaan is.
Ik week het hooi en hij krijgt alleen een vitaminebrok.